Μετά από δύο και πλέον δεκαετίες, το παιχνίδι στρατηγικής που πολλοί από εμάς «καίγαμε» στα νιάτα μας, επανακυκλοφορεί με το όνομα Age of Mythology: Retold.
Είναι περιττό να πούμε πως το Age of Mythology με την κυκλοφορία του το 2002 σε PC μπήκε στις καρδιές των οπαδών των παιχνιδιών στρατηγικής πραγματικού χρόνου, αλλά κέρδισε και πολλούς μη σχετικούς με το είδος. Κράτησε τον κόσμο για πολλά χρόνια από τότε με το απλό, αλλά βαθύ gameplay του, το αξιόλογο campaign mode, αλλά και τα μυθολογικά στοιχεία που κατάφερε άψογα να εισάγει στο είδος. Ακόμα αναπολώ τα ατελείωτα βράδια που μου κρατούσε συντροφιά, σε βαθμό που πολλές φορές πέφτοντας για ύπνο άκουγα στο υποσυνείδητο μου τις κραυγές του Αρκάντου και των στρατιωτών του να μου φωνάζουν «πρόσταγμα» και «βούλομαι». To Age of Mythology: Retold, που στην ουσία αποτελεί μια Definitive Edition του τίτλου με ανανεωμένο οπτικό τομέα, κυκλοφόρησε τον περασμένο Σεπτέμβριο για Xbox Series X|S και PC.
Μάλιστα βρίσκεται από την πρώτη μέρα στο Game Pass, μιας και τα Xbox Game Studios είναι υπεύθυνα για την κυκλοφορία του τίτλου. Τον Μάρτιο του 2025 κυκλοφόρησε και η έκδοση για PS5, την οποία έχουμε την τιμή να σας παρουσιάσουμε και να αναλύσουμε μέσω του συγκεκριμένου review. Στην ουσία η έκδοση του PS5 είναι παρόμοια με την αντίστοιχη του Xbox Series X. Το πακέτο του Retold περιλαμβάνει το αρχικό campaign των 30 αποστολών, αλλά και επιπρόσθετα campaigns 20 επιπλέον αποστολών συνολικά. Οι παραπάνω εκστρατείες δεν έχουν διαφορά με το πρωτότυπο παιχνίδι, πέρα από την ελαφρώς βελτιωμένη AI των εχθρών, ενώ προστέθηκαν και δύο έξτρα δυσκολίες για τους masters του παιχνιδιού. Το μόνο campaign που λείπει είναι το Tale of the Dragon, το οποίο δεν είχε λάβει και το καλύτερο feedback από τους παίκτες κατά την κυκλοφορία του.
Age of Mythology: Retold – Συμπεριλαμβάνει σχεδόν όλα τα campaigns απαράλλακτα
Στο βασικό campaign λοιπόν αναλαμβάνουμε αρχικά τον ρόλο του Αρκάντου, ενός πολεμιστή της Ατλαντίδας, ενώ σταδιακά περνάμε στον έλεγχο των Ελλήνων, έπειτα των Αιγυπτίων, με την εκστρατεία να κλείνει με τις αποστολές των Νορβηγών. Θεωρούμε πως το συγκεκριμένο campaign είναι από τα πιο κλασικά του είδους και μας συστήνει σε μεγάλες μάχες, γνωστές (όπως της Τροίας) και μη, ενώ περιέχει πολλούς ενδιαφέροντες χαρακτήρες από τον κόσμο της Ιστορίας και της Μυθολογίας.
Αν δεν είστε ικανοποιημένοι με τα παραπάνω περιεχόμενο single player, οι εταιρίες ανάπτυξης του τίτλου έχουν προσθέσει ένα επιπλέον mode με την ονομασία «Αρένα των Θεών». Το συγκεκριμένο mode μπορεί να μην έχει την παρουσίαση και τα cutscenes του βασικού campaign, αλλά έχει μια συμπαθητική υποτυπώδη ιστορία και μας προσφέρει νέα σενάρια για να αναμετρηθούμε σε διάφορους πολιτισμούς. Μάλιστα, αφού περάσουμε τις 5 πρώτες εισαγωγικές αποστολές, το σενάριο «ανοίγει», δίνοντας στον παίκτη την επιλογή να ακολουθήσει τον δικό του δρόμο μέχρι το τέλος μέσω διακλαδώσεων σε ένα «δένδρο» αποστολών. Είναι ένα mode που προστέθηκε με update δωρεάν και είναι φυσικά παρόν και στην PS5 έκδοση. Είναι ένας ακόμη λόγος να ασχοληθείτε με το παιχνίδι, εφόσον τελειώσετε την κεντρικές ιστορίες, ενώ μάλιστα δίνει την δυνατότητα να το παίξετε συνεργατικά με ένα ακόμη άτομο, ενώ τα σενάρια αλλάζουν μέσω του random generator.
Απλό gameplay loop, αλλά με ιδιαίτερο βάθος και πληθώρα επιλογών
To gameplay του Age of Mythology: Retold έχει ένα σταθερό μοτίβο, αλλά υπάρχει αρκετό βάθος και τεράστιες επιλογές από πολιτισμό σε πολιτισμό και σενάριο σε σενάριο. Ξεκινάμε αρχικά με τους βασικούς χωρικούς και στρατιώτες και σταδιακά, ολοκληρώνοντας συγκεκριμένα objectives, ανεβαίνουμε σε εποχές (Ηρωική, Μυθική κτλ.). Αυτό που κάνει το Age of Mythology: Retold να ξεχωρίζει είναι πως με το πέρασμα από εποχή σε εποχή, μας μας δίνει την δυνατότητα να διαλέξουμε ανάμεσα σε δύο θεότητες, ανάλογα με το πώς θέλουμε να προσεγγίσουμε τον εχθρό. Για τους Ατλάντιους για παράδειγμα, περνώντας στην Κλασική εποχή, καλούμαστε να διαλέξουμε μεταξύ του Προμηθέα, που δίνει έμφαση στη δημιουργία Ηρώων, και της Λητούς, που μπορεί να δημιουργήσει μεταξύ άλλων τα «Αυτόματα» μια ομάδα μαχητών από μέταλλο. Οι ποικιλία στις επιλογές είναι τεράστια, είτε αφορά στις μονάδες, τα buffs είτε τις δυνάμεις των θεών.
Στην Retold έκδοση υπάρχει βελτιωμένη AI των εχθρών, όμως παρ’ όλα αυτά και πάλι οι πολύ προχωρημένοι παίκτες μπορούν να βρουν κάποια exploits για ορισμένες καταστάσεις. Επίσης, παρατηρήσαμε πως υπάρχουν μερικές αδικαιολόγητες ανισορροπίες στη δυσκολία σε ορισμένες αποστολές, όπως και στο πρωτότυπο παιχνίδι που δυστυχώς δεν διορθώθηκαν.
Φυσικά, υπάρχουν και τα multiplayer scenarios με online αναμετρήσεις μεταξύ των παικτών σε μια πολύ μεγάλη συλλογή χαρτών και modes. Το multiplayer δουλεύει επαρκώς, χωρίς lag στις περισσότερες των περιπτώσεων. Αν θελήσετε βέβαια στο PS5 να παίξετε με παίκτες από άλλες πλατφόρμες, τότε θα χρειαστεί να συνδεθείτε στον Microsoft λογαριασμό σας ή να φτιάξετε έναν, εάν δεν κατέχετε.
Τα controls με χειριστήριο είναι πολύ λειτουργικά και έξυπνα σχεδιασμένα
Παρόλο που οι εκδόσεις για κονσόλες -ανάμεσά τους και αυτή του PS5- δέχονται ποντίκι και πληκτρολόγιο, το μεγάλο ερώτημα είναι πώς παίζεται το παιχνίδι με χειριστήριο. Η απάντηση είναι πως έχει γίνει εξαιρετική δουλειά στον συγκεκριμένο τομέα, τόσο μέσω κάποιων shortcuts, αλλά και ορισμένων ευκολιών, όπως για παράδειγμα το να δίνουμε αυτόματα εντολή στους χωρικούς να μαζεύουν περισσότερο ένα συγκεκριμένο υλικό (πχ. ξύλο, ή χρυσό), ή να βρίσκουμε συγκεκριμένες μονάδες στον χάρτη με το πάτημα ενός πλήκτρου. Το πόσο ικανός είναι ο παίκτης να κατανοήσει και να εξοικειωθεί με τα συγκεκριμένα shortcuts είναι σημαντικό για την «κατάκτηση» του τίτλου. Σίγουρα πάντως θα χρειαστείτε ορισμένες ώρες και αν έχετε την υπομονή να περάσετε αυτό το στάδιο, τότε ο τίτλος θα σας ανταμείψει και με το παραπάνω.
Οπτικές βελτιώσεις κυρίως σε αναλύσεις και textures, αλλά όχι μόνο
Στο οπτικό κομμάτι, μπορεί εκ πρώτης άποψης το παιχνίδι να μην μοιάζει ως το πλέον σύγχρονο, αλλά σίγουρα έχουν γίνει μεγάλες βελτιώσεις, τόσο στα μοντέλα των μονάδων, αλλά και στα περιβάλλοντα του τίτλου. Το Age of Mythology: Retold εξακολουθεί να έχει μια πιο «ανάλαφρη» 3D anime αισθητική, αλλά οι αναλύσεις είναι πολύ μεγαλύτερες και τα εφέ καθαρότερα, αν και θα θέλαμε να υπήρχαν και οι αντίστοιχες βελτιώσεις στα animations και στο pathfinding των μονάδων, που πολλές φορές είναι ρομποτικά και μπορεί να «κολλάνε» σε κάποια αντικείμενα. Συγκεκριμένα υπάρχουν 2 modes στο PS5: το ένα δίνει έμφαση στην ποιότητα και το άλλο στην απόδοση, όμως οι οπτικές διαφορές μεταξύ των δύο είναι μικρές για να μην επιλέξει κάποιος το mode της απόδοσης των 60 fps. Ο χρόνος των loading screens είναι μόλις λίγα δευτερόλεπτα (3-4 για την ακρίβεια), κάτι που συγκαταλέγεται στα θετικά της κυκλοφορίας.
Όπως βλέπετε, για πολλές ορολογίες χρησιμοποιούμε την ελληνική γλώσσα και αυτό δεν είναι τυχαίο, καθώς το παιχνίδι είναι πλήρως μεταφρασμένο στα ελληνικά όσον αφορά το UI του, δηλαδή τους οδηγούς, τις περιγραφές των μονάδων και γενικά ό,τι εμφανίζεται στην οθόνη. Η μετάφραση στις περισσότερες των περιπτώσεων είναι αρκετά καλή, αν και σε ορισμένα σημεία φέρνει σε “μετάφραση της Google”, κάτι που σημαίνει πως ίσως χρειαζόταν ένας ακόμη έλεγχος πριν την κυκλοφορία. Δεν υπάρχουν πάντως ηχητικές μεταφράσεις στους διαλόγους του τίτλου, οπότε εκεί αναγκαστικά μένουμε με την αγγλική επιλογή. Επίσης, το soundtrack του τίτλου κρατάει τις χαρακτηριστικές μελωδίες από το 2002, ενώ προσθέτει και ορισμένα επιπλέον ανακατασκευασμένα κομμάτια.
Immortal Pillars: το πρώτο expansion που εισάγει τον κινέζικο πολιτισμό
Σε κυκλοφορία είναι ήδη το πρώτο εκ των δύο expansions το οποίο περιλαμβάνει τον κινεζικό πολιτισμό (και την αντίστοιχη μυθολογία φυσικά). Το πακέτο του DLC περιέχει ένα campaign στα επίπεδα του κυρίως τίτλου, με 10 αποστολές, με κεντρικό «κακό» τον Huang Zhaowu, έναν αθάνατο ήρωα, που απειλεί να καταστρέψει τα θεμέλια του παραδείσου. Το campaign (διάρκειας 5-6 ωρών) είναι ενδιαφέρον, αλλά όχι κάτι το πρωτότυπο σε σχέση με αυτά που ξέραμε. Στο Immortal Pillars προστίθενται και δεκάδες νέοι multiplayer/skirmish χάρτες, ορισμένοι με αρκετά ενδιαφέρουσες ιδιαιτερότητες. Κάποιες μονάδες των Κινέζων, αλλά και κάποια passives, είναι προς το παρόν overpowered, αλλά πιστεύουμε σταδιακά θα διορθωθούν με νέα updates.
Age of Mythology: Retold – Συμπέρασμα
To Age of Mythology: Retold είναι μια αναμενόμενη για πολλούς κυκλοφορία, μιας και πέρασαν πάνω από 20 χρόνια από τον αρχικό τίτλο, που αγαπήθηκε πολύ μέχρι και σήμερα. Η συγκεκριμένη επανέκδοση προσφέρει μια πολύ αξιόλογη και λειτουργική εμπειρία για τους χρήστες των κονσολών. Όλοι οι μηχανισμοί που έκαναν το παιχνίδι διάσημο έρχονται απαράλλακτοι, ενώ μάλιστα υπάρχουν βελτιώσεις και στην AI των εχθρών. Είναι ένα πολύ προσιτό σε νέους παίκτες παιχνίδι, με τρομερό βάθος ακόμη και για τους “βετεράνους”. Στην τιμή που διατίθεται, αλλά και βάσει του περιεχομένου του, το κατατάσσουμε ως must-buy για τους φίλους των παιχνιδιών στρατηγικής, αλλά και σε αρχάριους που ψάχνουν έναν τίτλο για να μπουν στον κόσμο των RTS.
Το Age of Mythology: Retold είναι διαθέσιμο για PS5 στην τιμή των 30 ευρώ, ενώ η έκδοση που περιέχει το Immortal Pillars και το επερχόμενο expansion κοστίζει 50 ευρώ.

Δοκιμάστηκε σε: PS5
Εταιρεία Ανάπτυξης: World’s Edge, Forgotten Empires
Εκδότρια Εταιρεία: Xbox Game Studios
Είδος: Real-time strategy
Ηλικίες: 12+
Ημ/νία Κυκλοφορίας: 4 Μαρτίου 2025 (PS5) / 4 Σεπτεμβρίου 2024 (Xbox Series X|S, PC)
Official website: link
Το παιχνίδι μάς παραχωρήθηκε από την εκδότρια εταιρεία για τις ανάγκες του review.