Ara: History Untold – Review

Άρης Φουρναράκης

To Ara: History Untold ταξιδεύει τους παίκτες στην ανθρώπινη ιστορία, δίνοντας τους τη δυνατότητα να τη ζήσουν ή να την αλλάξουν.

Το Ara: History Untold το είδαμε για πρώτη φορά στο Xbox Bethesda Showcase το 2022. Ένα από τα σχόλια που είχαμε κάνει τότε ήταν το πόσο έμοιαζε με τα Civilization, πράγμα λογικό, γιατί πίσω από την Oxide Games βρίσκεται η ομάδα που είχε εργαστεί στο Civilization V. Βέβαια η αλήθεια βρίσκεται κάπου στην μέση.

Το publishing και την προώθηση του παιχνιδιού έχουν αναλάβει τα Xbox Game Studios και το Ara: History Untold από τις 23 Σεπτεμβρίου 2024 αναμένεται να κυκλοφορήσει και στο PC Game Pass για όσους θέλουν να το δοκιμάσουν πριν (αν) επενδύσουν.

ara-history-untold

photo: VG24.gr

Η ιστορία επαναλαμβάνεται ή ξαναγράφεται

Ξεκινώντας το Ara: History Untold, έχετε να διαλέξετε μεταξύ 40 χωρών/αυτοκρατοριών, βλέποντας μια λεπτομερή περιγραφή των δυνάμεων της χώρας και του “αρχηγού” της. Μέσα στις 40 χώρες βρίσκεται και η Ελλάδα, με αρχηγό της την Σαπφώ, η οποία και ήταν η επιλογή μας. Αφού μάθαμε μερικά πράγματα για την αρχηγό και τις δυνάμεις της Ελλάδας, προχωρήσαμε στο βασικό παιχνίδι.

Για όσους δεν έχετε παίξει ξανά κάποιον τίτλο του είδους, μην περιμένετε κάποιο σενάριο ή κάποια βασική ιστορία. Ουσιαστικά σε ένα randombly generated χάρτη, κάποιες χώρες προσπαθούν να αναπτυχθούν όσο το δυνατόν γρηγορότερα και στο παιχνίδι κερδίζει όποια χώρα έχει το περισσότερο κύρος στο τέλος. Γενικά, ο τίτλος χωρίζεται σε 3 Acts, τα οποία συμβολίζουν τις εποχές και τους αιώνες. Για παράδειγμα στο Act 1 βρίσκεστε στα αρχαία χρόνια, στο Act 2 φτάνετε μέχρι την Αναγέννηση (στο περίπου) και στο Act 3 φτάνετε μέχρι τη τεχνολογία του σήμερα. Για ένα playthrough, το οποίο μας βρήκε νικητές στο τέλος, χρειαστήκαμε ακριβώς 13 ώρες, όμως όπως καταλαβαίνετε το replayability είναι άπειρο, με τόσες χώρες, στρατηγικές και randomly generated χάρτες.

“Ara”-γε, μοιάζει όντως με Civilization;

Η απάντηση δεν είναι τόσο απλή. Και ναι και όχι. Μοιάζει με Civilization όσο μοιάζει κάθε αντίστοιχο 4X turned-based strategy. Αν έχετε παίξει αρκετά, τότε θα αναγνωρίσετε αρκετές ομοιότητες. Υπάρχουν όμως και αρκετές διαφορές. Πρώτη και κύρια είναι ότι οι όλοι οι παίκτες δρουν ταυτόχρονα και δεν περιμένουν ο ένας τον άλλο να τελειώσει τις κινήσεις του. Αυτό προσφέρει ταχύτητα στο παιχνίδι και μειωμένη αναμονή, ειδικά αν παίζετε multiplayer.

Στη συνέχεια, τα regions όπου μπορεί να χτίσει ο παίκτης, δεν είναι εξάγωνα αλλά προσφέρουν ακανόνιστα σχήματα, περιοχές και ακολουθούν τη πραγματική μορφολογία του εδάφους. Για παράδειγμα, αν θελήσετε να μεγαλώσετε την πόλη σας και περιμετρικά υπάρχουν διάφορες περιοχές, τότε αν θέλετε να χτίσετε ένα triumph (αποτελούν τα κτίσματα θαύματα, όπως οι πυραμίδες ή ο κολοσσός της Ρόδου) τότε δεν χρειάζεται να δαπανήσετε ένα region με πολλές περιοχές. Αρκεί να βρείτε ένα με τις λιγότερες (πχ. δύο) και το άλλο με τις πολλές να το γεμίσετε με κτήρια, φάρμες, κλπ.  Έτσι μπορείτε να επεκτείνετε την πόλη σας στρατηγικά, χωρίς απώλειες από τα κτίσματα σας.

Επίσης τα regions διέπονται από τους κανόνες του εδάφους. Δηλαδή αν υπάρχει κάποιο ποτάμι ή βουνό ανάμεσα, τότε ο στρατός σας δεν μπορεί να περάσει από πάνω, αλλά θα κάνουν τον κύκλο και άρα θα καθυστερήσει η μετάβαση τους στην επόμενη τοποθεσία, όπως θα γινόταν στην πραγματική ζωή. Επίσης, ανάλογα με το region, υπάρχουν και αρκετά ζώα που ζουν σε αυτά, ανάλογα με το έδαφος και το κλίμα. Στις ερήμους θα συναντήσετε καμήλες, στα ποτάμια κροκόδειλους και στα δάση αρκούδες και λύκους. Οπότε αν θέλετε να αποκτήσετε τα αγαθά που προσφέρουν αυτά τα ζώα, θα πρέπει να κατοικήσετε στα συγκεκριμένα regions, είτε επεκτείνοντας την πόλη σας ή δημιουργώντας μια καινούργια.

Διαβάστε επίσης:  SpellForce: Conquest of Eo | Στην ανακοίνωση ενός Turn-Based τίτλου προχώρησε η THQ Nordic

Μεγάλη ελευθερία

Γενικά το Ara: History Untold, διαθέτει ένα αρκετά βαθύ σύστημα craft, στο οποίο μπορείτε να χτίσετε αρκετά είδη κτιρίων και στρατευμάτων, ενώ κάθε κτήριο μπορείτε να το βάλετε να craft-άρει συγκεκριμένα πράγματα, τα οποία θα σας χρειαστούν για τα επόμενα κτήρια ή στρατεύματα. Τα μενού είναι αρκετά κατανοητά και μπορείτε με μερικές ματιές να βρείτε τα πάντα και να έχετε πρόσβαση σε κάθε κτήριο ή στράτευμα, χωρίς να τα ψάχνετε ένα ένα στο χάρτη.

Ara: History Untold

photo: VG24.gr

Παράλληλα, μπορείτε να ασχοληθείτε και με πολιτική, να αλλάξετε το πολίτευμα και τη θρησκεία της αυτοκρατορίας σας, κερδίζοντας περισσότερα οφέλη ή καταπιέζοντας παραπάνω τον λαό σας. Μπορείτε να κάνετε συμμαχίες με άλλες χώρες, χτίζοντας δρόμους και κάνοντας εμπόριο ή να κηρύξετε πόλεμο και να προσπαθήσετε να τις κατακτήσετε.  Το παιχνίδι δίνει μεγάλη ελευθερία στον παίκτη, ο οποίος μπορεί να προχωρήσει όπως ο ίδιος επιθυμεί.

Βέβαια ο πόλεμος δεν φάνηκε να έχει ιδιαίτερη ουσία ή δυσκολία. Τρεις φορές μας κήρυξαν πόλεμο και το παιχνίδι μας είπε ότι θα βρισκόμαστε για 35 γύρους σε  εμπόλεμη κατάσταση. Οι αντίπαλοι έστειλαν μερικά στρατεύματα και καταπέλτες στην πόλη μας περίπου 5 γύρους μετά, τα οποία και κατατροπώσαμε. Για να κερδίσουμε τη μάχη μάς πήρε περίπου τρεις γύρους. Στη συνέχεια λάβαμε απλά ένα μήνυμα ότι κερδίσαμε τον πόλεμο. Το ίδιο πράγμα έγινε και τις 3 φορές. Και αναρωτιόμαστε: ο πόλεμος θα έπρεπε να είναι μια μάχη ή οποία αφού την κερδίσεις ή την χάσεις να κρίνεται και το αποτέλεσμα του; Μάλλον όχι.

Ara: History Untold

photo: VG24.gr

Ένα στοιχείο που μας φάνηκε κουραστικό είναι ότι τα στρατεύματα κυρίως και τα κτήρια δευτερευόντως, δεν αναβαθμίζονται αυτόματα όταν αλλάζετε εποχές. Δηλαδή είχαμε μπει στη βιομηχανική εποχή, είχαμε ανακαλύψει το μπαρούτι και το καύσιμο και παραμέναμε με στρατεύματα που κρατούσαν σπαθιά και τόξα, ενώ οι άνθρωποι στις φάρμες χρησιμοποιούσαν ακόμα εργαλεία. Και αν στα κτήρια υπάρχει τρόπος για άμεση αναβάθμιση, στον στρατό δεν υπάρχει. Έτσι πρέπει πρώτα να αποδεσμεύσετε όλο τον στρατό σας για να μπορέσετε να καλέσετε τους νεότερους στρατιώτες. Αυτό βέβαια είναι αρκετά κουραστικό και τρώει αρκετό χρόνο από το παιχνίδι.

Ara: History Untold

photo: VG24.gr

Τέλος, το παιχνίδι προσφέρει και multiplayer, το οποίο υποστηρίζει μέχρι και 36 ταυτόχρονους παίκτες. Εκεί μπορείτε να δημιουργήσετε τον χάρτη και τα δεδομένα του από την αρχή ή να κάνετε join σε κάποιο ήδη δημιουργημένο παιχνίδι.

Διαβάστε επίσης:  Age of Empires IV: Έρχεται και στις κονσόλες;

Ομορφιά, αλλά και πολλά προβλήματα

Το Ara: History Untold δεν διαθέτει τον οπτικό τομέα που θα σας κάνει να θαμπωθείτε. Σε πολλά σημεία θυμίζει τα παιχνίδια που παίζαμε σε κάποιο browser παλιά, αλλά σε άλλα είναι όντως αρκετά όμορφο. Σε κάποια μακρινά πλάνα οι πόλεις και τα κτήρια είναι ικανοποιητικά. Στα πολύ κοντινά, έχουμε πρόβλημα.

Αυτό που μας έκανε εντύπωση είναι πως ένα παιχνίδι με όχι και τόσο εκθαμβωτικό οπτικό τομέα είναι τόσο βαρύ. Στα recommened του ζητάει GTX 1080Ti, πράγμα αρκετά λογικό, καθώς μιλάμε για κάρτα 7ετίας. Το πρόβλημα είναι ότι εμείς το δοκιμάσαμε σε μηχάνημα με RTX 4070Ti Super και δεν καταφέραμε να πιάσουμε ούτε 60 fps. Ειδικά σε αρκετά μεγάλο zoom, τα frames μπορεί να έπεφταν και στα 30-35. Κάτι τέτοιο δεν θα έπρεπε να συμβαίνει, ειδικά με τις απαιτήσεις που έχει δώσει η εταιρία.

Αυτό που μας έκανε εντύπωση είναι ότι υπάρχει υποστήριξη της ελληνικής γλώσσας στα γραπτό κείμενο, αν και όχι με μεγάλη επιτυχία. Πολλά σημεία δεν βγάζουν νόημα και φαίνεται σαν να έχουν μεταφραστεί από… Google Translate. Σε άλλα σημεία κομμάτια κειμένου δεν είχαν μεταφραστεί καθόλου και έτσι βρεθήκαμε να διαβάζουμε κείμενα μισά στα ελληνικά, μισά στα αγγλικά (δείτε την επόμενη εικόνα). Αν ήθελε η εταιρία να προσθέσει υποστήριξη για την ελληνική γλώσσα θα έπρεπε να είχε κάνει καλύτερη δουλειά, αλλιώς να μην την είχε βάλει καθόλου.

Translation

photo: VG24.gr

Ara: History Untold – Σύνοψη

Το Ara: History Untold είναι ένα αρκετά τίμιο 4X turned-based strategy και μπορεί να προσφέρει αρκετές ώρες διασκέδασης στους φαν του είδους. Ορισμένες απροσεξίες και προβλήματα δεν το αφήνουν να “χτυπήσει” πολύ ψηλά, όμως αυτό δεν αναιρεί την αρκετά καλή δουλειά, που έχει κάνει η Oxide Games. Αν σας αρέσουν τα παιχνίδια του είδους, θα το βρείτε στις 24 Σεπτεμβρίου στο PC Game Pass.

Λεπτομέρειες
Διαθέσιμο σε: PC
Δοκιμάστηκε σε: PC
Εταιρεία Ανάπτυξης: Oxide Games
Εκδότρια Εταιρεία: Xbox Games Studios
Είδος: Turn-based strategy / 4X
Ηλικίες: 10+
Ημ/νία Κυκλοφορίας: 24 Σεπτεμβρίου 2024
Official website: link

Το παιχνίδι μάς παραχωρήθηκε από την εκδότρια εταιρεία για τις ανάγκες του review.

Θετικά

  • Υψηλό replayability
  • 40 διαφορετικές χώρες για να διαλέξετε
  • Ενδιαφέρον crafting system
  • Ποικιλία επιλογών στη προσέγγιση του παιχνιδιού

Αρνητικά

  • Τεχνικά θέματα που δεν συνάδουν με την ποιότητα των γραφικών
  • Σε κάποια σημεία είναι αρκετά εύκολο
  • Η διαδικασία αναβάθμισης των units είναι κουραστική
  • Η ελληνική μετάφραση είναι προβληματική

Βαθμολογία

7.5
Καλό
 
Ακολουθήστε το VG24.gr στο Google News για να μαθαίνετε πρώτοι τα πιο πρόσφατα νέα από τον κόσμο των video games, του entertainment και της τεχνολογίας. Ακολουθήστε το VG24.gr σε Facebook, X, Instagram, YouTube, Spotify και TikTok.
  Δείτε το νέο VG24 Podcast:  

Αφήστε σχόλιο

* Με τη συμπλήρωση των στοιχείων, αποδέχεστε την αποθήκευση και τη διαχείριση των πληροφοριών σας από την ιστοσελίδα.

Thanks for submitting your comment!

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ