Basements n’ Basilisks: Storms of Sorcery – Review

Αν έχετε παίξει Dungeons & Dragons, αν θέλετε να δείτε ένα παιχνίδι φαντασίας στα Ελληνικά, αν ψάχνετε έναν χιουμοριστικό τίτλο, ρίξτε μια ματιά στο Basements n’ Basilisks: Storms of Sorcery.

Μετά από λίγη ώρα με το Basements n’ Basilisks: Storms of Sorcery, θυμήθηκα sessions που έχω παίξει σε tabletop RPGs, όπως το παρακάτω απόσπασμα.

Ένα δέντρο που μιλά σας κόβει τον δρόμο, με απλωμένα τα σκληρά, σκούρα κλαδιά του. Ανοίγετε κουβέντα, προσπαθείτε να το πείσετε να σας αφήσει να περάσετε. «Δεν αλλάζει γνώμη. Κανείς δεν θα περάσει από εδώ σήμερα».

Ρωτά ο DM: «Τι κάνετε;»

«Καίω το δέντρο», απαντώ, παίζοντας ένα ξωτικό δρυΐδη.

Παύση. Σπάει το immersion, ανοίγει η πόρτα πάνω στον τέταρτο τοίχο.

«Ένας δρυΐδης δεν θα το έκανε ποτέ αυτό. Δεν θα έκαιγε ένα δέντρο. Ειδικά αν ήταν και ξωτικό. Με τίποτα, δεν το δέχομαι». Αυτή ήταν η αντίδραση ενός συμπαίκτη μου, σε ένα session D&D, κάποτε.

Ακολούθησε ένας έντονος διάλογος. Βγήκαν τα βιβλία με τους κανόνες, έγιναν αναζητήσεις στο Ίντερνετ. Δεν μπορούσαμε να καταλήξουμε κάπου. «Ό,τι πει ο DM».

Όμως, ακόμα και όταν αποφασίσει το άτομο που έχει τον ρόλο DM, ο διάλογος μπορεί να συνεχιστεί. Πρόκειται για έναν τυπικό «καβγά» σε session tabletop RPG, σχετικά με το αν κάτι επιτρέπεται ή όχι.

Basements n' Basilisks gameplay

photo: eNVy softworks

Basements n’ Basilisks: Storms of Sorcery, μια χιουμοριστική περιπέτεια τύπου DnD

Αν δεν καταλαβαίνετε περί τίνος πρόκειται: μαζεύεται μια παρέα, το κάθε άτομο παίζει τον χαρακτήρα του και συζητούν, κάνουν μάχες, λύνουν γρίφους, παίρνουν αποφάσεις, όλα περιγραφικά, χωρίς πραγματικές εικόνες, αφού το DnD δεν είναι βιντεοπαιχνίδι.

Οι περισσότερες κινήσεις γίνονται με τη χρήση ζαριών: ρίχνεις και αν περάσεις έναν συγκεκριμένο αριθμό πετυχαίνεις σε ό,τι προσπαθείς να κάνεις.

Λοιπόν, το Basements n’ Basilisks: Storms of Sorcery, ένα παιχνίδι της ελληνικής εταιρείας eNVy softworks, παίρνει στοιχεία από εμπειρίες τέτοιου τύπου, σαν το Dungeons and Dragons, και τα παρουσιάζει με μορφή χιουμοριστικού visual novel. Η αφήγηση προσπαθεί να μας θυμίσει σκηνικά όπως ο προαναφερόμενος καβγάς και να μας κάνει να γελάσουμε.

Εξαιρετική ελληνική μετάφραση

Το πρώτο πράγμα που κάνει εντύπωση: μπορούμε να διαλέξουμε, στις ρυθμίσεις, τα Ελληνικά ως γλώσσα. Παρόλο που πρόκειται για ελληνική εταιρεία, δεν είναι κάτι δεδομένο -αναμενόμενα, ένα παιχνίδι προσπαθεί να πιάσει περισσότερο κοινό και να χαλάσει λιγότερους πόρους, αν πρόκειται για μικρή παραγωγή ειδικά. Επίσης, φαίνεται δύσκολο εγχείρημα η μετάφραση ενός σατιρικού DnD.

Ωστόσο, είμαι στην πολύ ευχάριστη θέση να πω ότι η enVy έκανε εξαιρετική δουλειά, με ένα καλογραμμένο κείμενο στα Αγγλικά, το οποίο μεταφέρεται στα Ελληνικά με φυσικότητα, με λέξεις που ακούμε στην καθημερινότητα, με ολόσωστο ύφος και σύγχρονο βάιμπ. Αν η λέξη «βάιμπ» σας ενοχλεί, αν δεν θέλετε να βλέπετε τέτοιου στιλ γλωσσικές «παρεμβάσεις», μάλλον το Basements n’ Basilisks: Storms of Sorcery δεν θα σας «κάνει κλικ» στα Ελληνικά, καθώς ακολουθεί αυτό το ύφος.

Μερικά παραδείγματα: το «fighter» γίνεται «φάιτερ», το «sharpsooter» είναι «σαρπσούτερ» και, γενικά, χρησιμοποιείται λεξιλόγιο που θα άκουγες σε ένα πραγματικό session, αφού δεν θα σου πει η DM σου να ρίξεις στο ζάρι «δύναμη», αλλά θα σου πει να ρίξεις «μάιτ» (might).

«Τσίλαρε λίγο, Ινίγκο Μοντόγια»

Η ομάδα ανάπτυξης έχει κάνει πολύ καλή δουλειά, έχει μεταδώσει πλήρως και σωστά την ατμόσφαιρα του tabletop RPG και έχει, γενικά, μεταφράσει με πετυχημένο τρόπο το κείμενο (αναφέρεται ο Μπαμπινιώτης, θα ακούσετε φράσεις όπως «Τσίλαρε λίγο, Ινίγκο Μοντόγια», ένα «pint» είναι ένα «μπυρόνι», η «lassie» είναι η «τσούπρα», οι χαρακτήρες «χιλάρουν»).

Στο ελληνικό κείμενο δεν υπάρχουν λάθη (μόνο δύο είδα, το ένα εντελώς ασήμαντο, σε 3 περίπου ώρες που μου πήρε να δω και τους δύο τερματισμούς), η απόδοση είναι άριστη σε κάθε περίπτωση, σε ένα πολύ υψηλού επιπέδου αποτέλεσμα στο writing και στην επιμέλεια.

Αν κάτι δεν με ικανοποίησε, είναι ότι δεν είναι μεταφρασμένα τα πάντα: κάποιες λέξεις (ονόματα) μπορεί να έχουν ξεφύγει, ενώ οι κάρτες που αποτελούν το «avatar» των χαρακτήρων είναι στα Αγγλικά, σε κάθε περίπτωση.

basements n' basilisks

photo: eNVy softworks

Πολύ ενδιαφέρουσα είναι η επιλογή της ομάδας ανάπτυξης να χρησιμοποιήσει ουδέτερη ως προς το φύλο γλώσσα. Είναι κάτι που συνηθίζουμε να βλέπουμε σε αγγλικό κείμενο (they/them, για παράδειγμα, σε χαρακτήρες RPG), αλλά όχι στα Ελληνικά -ακόμα, έστω.

Το Basements n’ Basilisks: Storms of Sorcery κάνει καλή δουλειά και εδώ και, αν και μπορεί να φανεί παράξενος ο τρόπος έκφρασης, καθώς δεν είναι συνηθισμένος, είναι ένα τολμηρό βήμα, το οποίο συμβάλλει στην προσπάθεια διαμόρφωσης μιας ελληνικής συμπεριληπτικής/ουδέτερης γλώσσας, που θα μπορεί να αξιοποιηθεί και σε παιχνίδια χωρίς συγκεκριμένο πρωταγωνιστικό χαρακτήρα, ενώ ανοίγουν και οι ορίζοντες της Φαντασίας.

Διαβάστε επίσης:  Hellenic Game Awards 2023: Αυτά είναι τα καλύτερα ελληνικά παιχνίδια της χρονιάς

Visual novel DnD

Ας πάμε, τώρα, από την αρχή. Αφού διαλέξουμε γλώσσα, ξεκινάμε το παιχνίδι και παρατηρούμε ότι δεν καλούμαστε να φτιάξουμε δικό μας χαρακτήρα -διαλέγουμε μόνο το όνομα. Είμαστε fighter, καθώς δεν επιλέγουμε ούτε την κλάση μας, αφού το σενάριο είναι γραμμένο με συγκεκριμένη δομή, και έχει μόνο κάποιες διακλαδώσεις.

Δεν μπορούμε, δηλαδή, να επηρεάσουμε σε βάθος τις εξελίξεις, να αλλάξουμε δομικά στοιχεία του χαρακτήρα μας, όσον αφορά στην προσωπικότητα ή στο στιλ μάχης. Είμαστε άνθρωπος, fighter, και έχουμε μαζί μας, στην ομάδα μας, μερικούς ακόμα χαρακτήρες, που είναι ίδιοι κάθε φορά.

Λοιπόν, θα ήταν καλό να υπάρχει ένα character sheet, έστω πολύ απλής μορφής, και μερικά απλά στοιχεία RPG, για να είναι το παιχνίδι πιο συναρπαστικό. Ως έχει, είναι ένα visual novel με «άρωμα» RPG: στο μεγαλύτερο μέρος της εμπειρίας διαβάζουμε διαλόγους (καλές επιλογές γραμματοσειράς, «φούσκες» διαλόγου που κινούνται όταν μιλά ένας θυμωμένος τύπος και είναι πιο σκοτεινές το βράδυ) και, εδώ κι εκεί, κάνουμε επιλογές/ρίχνουμε ζάρι.

Συστήματα επιλογών, συνέπειες

Οι επιλογές μας διαμορφώνουν την εξέλιξη της ιστορίας, με ένα σχετικά απλό σύστημα διακλάδωσης, χωρίς πολλά διαφορετικά αποτελέσματα, αλλά με τμήματα εντελώς διαφορετικά για κάθε «κλαδί».

Υπάρχει και ένα σύστημα «συμπάθειας», το οποίο, ανάλογα με τις απαντήσεις μας, διαμορφώνει τη σχέση μας με τα άτομα που βρίσκονται στην ομάδα μας. Πάλι, ένα απλό σύστημα, το οποίο όμως κάνει το party να έχει πιο έντονη προσωπικότητα και, μαζί με τις διακλαδώσεις, μας δίνει ένα πλήρες σύστημα διαλόγου με επιλογές και συνέπειες, σε απλή μορφή αλλά διασκεδαστικά γραμμένο, καλοσχεδιασμένο και σωστά υλοποιημένο.

Μην περιμένετε μηχανισμούς με τεράστιο βάθος, αλλά, από την άλλη, δεν πρόκειται για παιχνίδι που χρειάζεται τέτοιους: είναι μια σύντομη, χιουμοριστική περιπέτεια, που έχει σκοπό να μας διασκεδάσει και να μας κάνει να γελάσουμε, και τα καταφέρνει.

Ρίχνοντας το ζάρι του Basements n’ Basilisks: Storms of Sorcery

Οι κινήσεις που κάνουμε στο παιχνίδι, αν αποφασίσουμε, για παράδειγμα, να επιτεθούμε σε έναν εχθρό (οι επιλογές αυτές γίνονται σε συγκεκριμένα σημεία που είναι λιγότερα απ’ ό,τι θα ήθελα, θα έπρεπε να υπάρχουν περισσότερες δυνατότητες αλληλεπίδρασης, ειδικά στην αρχή), γίνονται με ρίξιμο ζαριού.

Οι χαρακτήρες του party μας κάνουν το ίδιο, αλλά -τουλάχιστον σε πολλά σημεία- πρόκειται για προδιαγεγραμμένη πορεία για εκείνους. Εμείς, ωστόσο, μπορεί να αποτύχουμε και να δούμε διαφορετικό διάλογο και άλλα γεγονότα.

Το σενάριο θυμίζει session σε DnD, αλλά δεν μένει στο κομμάτι του fantasy και έχει στον πυρήνα του αφήγηση τύπου «meta», με αυτοαναφορικότητα, με διάλογο που ξεφεύγει από τη φαντασία και αναφέρεται στους χαρακτήρες που παίζουν, που κάνουν roleplaying, στους πραγματικούς ανθρώπους πίσω από τους ήρωες.

gameplay

photo: eNVy softworks

Meta χιούμορ, «μάχη» παικτών με DM

Οι χαρακτήρες είναι επαρκώς διαμορφωμένοι, στηρίζονται σε κλασικούς τύπους που βρίσκουμε σε setting φαντασίας, όμως το meta κομμάτι αναπτύσσει περισσότερο τις προσωπικότητές τους. Η προσέγγιση αυτή μας δίνει την ευκαιρία να δούμε σχόλια για το πώς αντανακλάται η πραγματική προσωπικότητα ενός ατόμου στον φανταστικό χαρακτήρα που παίζει μέσα στο παιχνίδι -κάτι που, αν παίζετε tabletop RPGs, μάλλον θα σας είναι γνώριμο.

Διαβάστε επίσης:  Eresys - Preview (Early Access)

Επίσης, γνώριμες είναι και οι «διαμαρτυρίες» της ομάδας κατά της αφήγησης του DM, όταν θεωρούν ότι, ας πούμε, μια τοποθεσία δεν είναι σωστά σχεδιασμένη ή όταν πιστεύουν ότι μια σεναριακή ανατροπή δεν είναι ικανοποιητική και τη σχολιάζουν ενώ εκείνη συμβαίνει.

Το στιλ αυτό της αφήγησης πιάνει πλήρως το πνεύμα του DnD και είναι ξεκάθαρο ότι πίσω από το γράψιμο βρίσκονται άτομα που έχουν βρεθεί σε «καρέκλα» DM. Η αυτοαναφορικότητα, επίσης, έχει γραφτεί με διασκεδαστικό τρόπο: «Ρωτάω τη Ριόρα τι έκανε με τη βάση», λέει ένα μέλος της ομάδας μας. «Η Ριόρα δεν είναι εδώ», η απάντηση του DM. Πράγματι, η Ριόρα δεν είναι εκεί, άρα δεν μπορούμε να της μιλήσουμε…

Ένα από τα αγαπημένα μου σημεία είναι όταν βλέπουμε κάρτες με σχέδια που δεν ταιριάζουν με τους χαρακτήρες που αντιπροσωπεύουν -γνώριμο φαινόμενο, έχω παίξει δεκάδες φορές με κέρματα για δράκους.

Οι πινελιές αυτές είναι πολλές και, αν έχετε ασχοληθεί με το είδος, θα γελάσετε αρκετές φορές -αν δεν παίζετε DnD, σίγουρα θα χάσετε ένα μεγάλο μέρος της γοητείας.

basements n' basilisks

photo: eNVy softworks

Οι μάχες, όπως και κάθε τμήμα του παιχνιδιού, αναπτύσσονται μόνο μέσω της περιγραφής τους, αφού στην οθόνη βλέπουμε κάρτες για τους χαρακτήρες, ζάρια όταν τα ρίχνουμε, κάποιες σημειώσεις (δεν βγάζουν νόημα, όπως οι σημειώσεις στο πραγματικό DnD βγάζουν νόημα μόνο για το άτομο που τις έγραψε) και στη μέση μια απεικόνιση της τοποθεσίας όπου βρισκόμαστε.

Ταιριαστή οπτικοακουστική παρουσίαση

Αυτή η απεικόνιση, αν και πολύ απλή, με τα βασικά στοιχεία του χώρου, όπως δέντρα και ποτάμια, και με ελάχιστη κίνηση, κυρίως όταν αλλάζουμε μέρος, βελτιώνει τη συνολική ατμόσφαιρα και είναι όμορφη, με ζωηρά χρώματα και κάποια οπτικά εφέ (μαγικά ξόρκια, κεραυνοί).

basements n' basilisks

photo: eNVy softworks

Οι ήχοι, επίσης, είναι ταιριαστοί και με τη βοήθειά τους δίνεται η αίσθηση ότι παίζουμε σε ένα ξύλινο τραπέζι (δεν υπάρχει voice acting, ακούμε μόνο ήχους που μεταδίδουν το «βάρος» της φωνής κάθε χαρακτήρα), ενώ ακούγεται, ας πούμε, και η βροχή.

Υπάρχουν κάποια λαθάκια στο interface, όπως ένα μπέρδεμα που συμβαίνει εδώ κι εκεί και βάζει φούσκες διαλόγου πάνω από το κείμενο των επιλογών, όπως πάλι καταλαβαίνουμε τι γράφει (κρύβονται μερικά γράμματα) και, επίσης, ενημερώθηκα ότι το θέμα αυτό θα διορθωθεί. Η μουσική, τέλος, είναι ταιριαστή, «ταβερνίσια», κατάλληλη για ένα τέτοιο setting, με αρκετές μελωδίες για να μην επαναλαμβάνεται.

Choose your own adventure στα Ελληνικά

Τελικά, το Basements n’ Basilisks: Storms of Sorcery είναι ένα σύντομο παιχνίδι που αξιοποιεί πολύ καλά τα «χαρτιά» του και καταφέρνει να στήσει μια ιστορία τύπου «choose your own adventure», με στοιχεία από tabletop RPG και visual novel σε έναν απλό αλλά καλοστημένο συνδυασμό.

Το σενάριο είναι αξιόλογο, η ελληνική μετάφραση ένα από τα δυνατά σημεία, και ο τρόπος αφήγησης πολύ διασκεδαστικός. Μπορώ άνετα να φανταστώ το παιχνίδι αυτό να γίνεται σειρά, με πολλές, μικρές ιστορίες σε αυτό το στιλ -και είναι κάτι που θα έπαιζα. Η τιμή του είναι κάτω από 3 ευρώ, δοκιμάστε το αν σας ακούγεται ενδιαφέρον.

Λεπτομέρειες
Διαθέσιμο σε: PCbasements n' basilisks key art mini
Δοκιμάστηκε σε: PC
Εταιρεία Ανάπτυξης: eNVy softworks
Εκδότρια Εταιρεία: eNVy softworks
Είδος: visual novel
Ημ/νία Κυκλοφορίας: 27 Φεβρουαρίου 2023
Official website:‌ link
Το παιχνίδι μάς παραχωρήθηκε από την εκδότρια εταιρεία για τις ανάγκες του review.

Θετικά

  • Ικανοποιητική οπτικοακουστική παρουσίαση
  • Διασκεδαστικές επιλογές, επαρκείς συνέπειες
  • Εξαιρετική ελληνική μετάφραση
  • Καλογραμμένο σενάριο, πετυχημένο χιούμορ
  • Ευχάριστα συστήματα τύπου DnD

Αρνητικά

  • Θα μπορούσε να έχει περισσότερα σημεία αλληλεπίδρασης
  • Χρειαζόταν περισσότερους μηχανισμούς RPG

Βαθμολογία

8
Πολύ καλό
Δείτε το νέο VG24 Podcast:

Αφήστε σχόλιο

* Με τη συμπλήρωση των στοιχείων, αποδέχεστε την αποθήκευση και τη διαχείριση των πληροφοριών σας από την ιστοσελίδα.

Thanks for submitting your comment!

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ