Η CD Projekt RED φαίνεται πως προσπαθεί να βελτιώσει το romance του Cyberpunk 2077, μέσω αλλαγών που φέρνει το νέο patch για τον τίτλο.
Εκτός από βελτιώσεις και προσθήκες στον τεχνικό και οπτικό τομέα, το νέο patch του Cyberpunk 2077 φαίνεται πως φέρνει και κάποιες αλλαγές σε άλλες πτυχές. Ένας από αυτούς είναι το romance που, αν και ήταν ενδιαφέρον, είχε αρκετές ελλείψεις στην αρχική μορφή του. Και το romance, σε παιχνίδια τύπου RPG, είναι πολύ σημαντικό, αν θέλει ο δημιουργός να στήσει έναν πειστικό κόσμο με ρεαλιστικές σχέσεις χαρακτήρων.
Γιατί έχει σημασία το romance
Πλέον, ιδίως σε παιχνίδια ρόλων, οι επιλογές στο πλαίσιο του “romance”, όπως συνήθως λέγεται, είναι σχεδόν δεδομένες. Είθισται να μπορούμε να φλερτάρουμε με μεγάλο αριθμό από NPC, να συνάπτουμε ερωτικές σχέσεις μαζί τους, ή απλώς να κάνουμε σεξ. Συχνά, για να φτάσουμε στο σημείο αυτό, πρέπει να ακολουθήσουμε συγκεκριμένη πορεία, να έρθουμε «κοντά» με τον NPC που μας ενδιαφέρει, μιλώντας με ορισμένο τρόπο, κάνοντας χατίρια, δίνοντας δώρα και, γενικότερα, προσεγγίζοντας το άτομο αυτό περισσότερο από όσο τους υπόλοιπους χαρακτήρες.
Συνηθίζεται να είναι ξεκάθαρο το αν υπάρχει πράγματι η επιλογή για τέτοιου τύπου σχέση με έναν χαρακτήρα, κάτι που μεταφέρεται στον παίκτη από τις πιθανές ερωτήσεις και απαντήσεις που δύναται να επιλέξει στους διαλόγους. Έχουμε παίξει τίτλους όπως τα Mass Effect, στους οποίους οι συνδέσεις μεταξύ πρωταγωνιστή και υπόλοιπων χαρακτήρων είναι ζωτικής σημασίας και αποτελούν ένα από τα βασικά στοιχεία του παιχνιδιού γενικότερα, οπότε οι επιλογές για ερωτικές σχέσεις κάθε τύπου είναι, εκτός από ευπρόσδεκτες, και πολύ διασκεδαστικές.
Όσο, όμως, και αν έχουν αναπτυχθεί αυτά τα συστήματα στο Cyberpunk αλλά και γενικά, όσο και αν πρέπει να «δουλέψουμε» για να κερδίσουμε την καρδιά των NPC, υπάρχουν αρκετοί περιορισμοί. Για παράδειγμα, υπάρχει το φαινόμενο των “playersexual” χαρακτήρων, αυτών δηλαδή που φαίνεται πως βρίσκονται εκεί μόνον για να έχουμε επιλογές στο κομμάτι του romance. Ό,τι και αν είναι ο χαρακτήρας μας, όπως και αν μοιάζει, ό,τι κι αν πιστεύει, όποιο κι αν είναι το φύλο του, όποια η σεξουαλικότητά του, ο playersexual χαρακτήρας είναι εκεί και ενδιαφέρεται, πάντα.
Έτσι, χάνεται το στοιχείο της έκπληξης, είτε θετικής είτε αρνητικής, αλλά και εκμηδενίζεται η διαδικασία του romance, αφού ξέρουμε πως σχεδόν όλοι οι χαρακτήρες που θα συναντήσουμε «ψήνονται», επειδή είμαστε στον πρωταγωνιστικό ρόλο.
Καταλαβαίνω γιατί συμβαίνει αυτό, και πράγματι δίνει πολλές επιλογές αλληλεπίδρασης, ωστόσο αφαιρεί ένα σημαντικό κομμάτι από την ψευδαίσθηση που προσπαθούν να δημιουργήσουν τα βιντεοπαιχνίδια: αυτή του ζωντανού κόσμου, στον οποίο κατοικούν πραγματικοί χαρακτήρες που έχουν επιθυμίες, απόψεις, σεξουαλικότητες και, γενικά, ρεαλιστικά ανθρώπινα στοιχεία. Η υπόσχεση για χαρακτήρες που μπορούμε να «ρίξουμε» ανεξαρτήτως σεξουαλικότητας σπάει περισσότερο την ψευδαίσθηση, καθώς τελικά έχουμε πρόσωπα που δεν έχουν δική τους σεξουαλικότητα αν σε αυτήν δεν εμπλέκεται ο παίκτης ενεργά, και έτσι δεν δίνεται η εντύπωση πως αυτά τα πρόσωπα υπάρχουν και «εκτός οθόνης».
Πώς χειρίστηκε το θέμα το Cyberpunk 2077
Η CD Projekt Red με το Cyberpunk έκανε το αντίθετο απ’ ό,τι έχουμε συνηθίσει, σε κάποια σημεία. Στον δυστοπικό κόσμο της Night City, οι επιλογές όσον αφορά το romance είναι πολύ περιορισμένες. Στο πρώτο μου playthrough έπαιζα ως μια θηλυκή V, η οποία σύντομα άρχισε να έρχεται κοντά με την Panam, χαρακτήρα που συναντάμε και γνωρίζουμε καλύτερα μέσω εξαιρετικών side quests. Το στήσιμο ήταν ιδανικό, η ατμόσφαιρα κατάλληλη: έξω μαινόταν μία πανίσχυρη αμμοθύελλα και η V με την Panam ήταν αποκλεισμένες σε ένα μικρό σπίτι, στη μέση του πουθενά, με φωτιά και ουίσκι. Ήδη η μεταξύ τους σχέση ήταν αρκετά φιλική, και η Panam, κρίνοντας με δεδομένο όσα έχουμε συνηθίσει στα video games, σίγουρα θα ενδιαφερόταν για «κάτι παραπάνω». Οι επιλογές στους διαλόγους πήγαιναν προς τα εκεί, εξάλλου.
Ωστόσο, μόλις η V έκανε την κίνηση και έδειξε τις προθέσεις της, η Panam αποτραβήχτηκε εντελώς και δήλωσε πως καλύτερα θα ήταν να μείνουν σε φιλικό επίπεδο μεταξύ τους. Εγώ ήμουν σίγουρος πως είναι ενός είδους quest, όπως έχουμε μάθει ότι γίνονται αυτά, και θα χρειαστεί να την κερδίσω στη συνέχεια, γιατί ίσως δεν εμπιστεύεται ακόμη τη V μου. Κι όμως! Όσες φορές κι αν προσπάθησα, το αποτέλεσμα ήταν ίδιο. Και μετά, κατάλαβα.
Είναι, βασικά, πολύ απλό: Στο Cyberpunk, η Panam είναι straight. Δεν υπάρχει τρόπος να το αλλάξεις αυτό, δεν μπορείς να την πείσεις με λουλούδια και σοκολατάκια. Είναι και παραμένει straight ό,τι κι αν κάνεις, και έτσι αποκλείεται να κάνεις σχέση ή σεξ μαζί της ως θηλυκή V. Και, ακόμα και αν παίζεις αρσενικό χαρακτήρα, η Panam δεν ανοίγεται αμέσως, παίρνει τον χρόνο της για να καταλήξει να σε πλησιάσει περισσότερο.
Σαφέστατα, πρόκειται για στοιχεία που ενισχύουν την αίσθηση πως απέναντί μας έχουμε μία πλήρη προσωπικότητα, έναν ολοκληρωμένο άνθρωπο και όχι κάποιο άβαταρ που υπάρχει μόνο για να μας ικανοποιεί στο πλαίσιο του gameplay. Δεν αρκεί μία σωστή απάντηση για να αλλάξουμε ολόκληρο τον χαρακτήρα της Panam, δεν μπορούμε με μία καλή κίνηση να της «σπάσουμε» τις άμυνες και να της καταρρίψουμε την κοσμοθεωρία.
Φυσικά, και πάλι, όλα γίνονται κάπως γρήγορα, όμως η δομή είναι σε καλό δρόμο. Τα ίδια ισχύουν για κάθε χαρακτήρα που προσφέρεται ως επιλογή για romance -αλλά για την Judy και την Panam πιο πολύ, ομολογουμένως· θα νιώσετε απόρριψη, θα χρειαστεί να κερδίσετε την εμπιστοσύνη τους, θα χαρείτε ιδιαίτερα όταν τους πλησιάσετε και μοιραστείτε προσωπικές στιγμές.
Εύστοχη δομή, αρκετές ελλείψεις
Όμως, υπάρχουν μερικά βασικά προβλήματα. Ένα από αυτά είναι πως, αφού τελειώσουν οι αποστολές των χαρακτήρων αυτών, παύει η έντονη αλληλεπίδραση μαζί τους, και πλέον νιώθετε σαν να είστε άγνωστοι, και τα αγαπημένα σας αυτά άτομα πλέον χάνουν σχεδόν κάθε στοιχείο της προσωπικότητάς τους, γίνονται άψυχα πίξελ, ιδίως σε σύγκριση με το πώς ήταν προηγουμένως.
Είναι απογοητευτικό να έχεις περάσει από τόσες καταστάσεις και να έχεις μοιραστεί πολλές σκηνές με ένα πρόσωπο, για να σταματήσει να εμφανίζεται σχεδόν τελείως, μέσα σε μερικά λεπτά. Δεν χρειαζόταν να στηθούν συστήματα υπερεξελιγμένης ΑΙ, αλλά σίγουρα μπορούσε να γίνει κάτι καλύτερο, με περισσότερες αποστολές για κάθε χαρακτήρα ενδεχομένως, ή με καλύτερο, πιο απλωμένο διάλογο μαζί τους, ώστε να παρεισφρέουν πιο συχνά και σε άλλα σημεία του παιχνιδιού, εκτός των side quests.
Δηλαδή, εκτός από το να καταστρέφω τανκς και να πυροβολώ ορδές μαζί της, θα ήθελα να πάω και για μια μπίρα με την Panam, να αράξουμε λίγο στον κόσμο του παιχνιδιού. Επίσης, οι στιγμές στις οποίες μπορούμε να μιλήσουμε ή και να φλερτάρουμε με τους χαρακτήρες είναι πολύ συγκεκριμένες, κλειστές στο πλαίσιο των αποστολών. Δεν γίνεται, για παράδειγμα, να συναντήσουμε τον River τυχαία και να μιλήσουμε μαζί του, ή να πάμε να τον βρούμε στο σπίτι του, ή οτιδήποτε άλλο, αφού μόλις τελειώσει ένα quest ξαφνικά εξαφανίζονται οι επιλογές διάδρασης μαζί του και απλώς περπατάει, κοιτώντας το άπειρο.
Και μετά, ερχόμαστε στο δεύτερο μεγάλο πρόβλημα: οι επιλογές που δίνονται είναι πολύ περιορισμένες. Για την ακρίβεια, υπάρχει η Judy και ο River αν έχετε female V, και η Panam και ο Kerry αν διαλέξατε male χαρακτήρα (δεν έχετε άλλες επιλογές στο character creation, υπενθυμίζεται, και μάλιστα αυτές έχουν να κάνουν κυρίως με τη φωνή). Υπάρχουν και κάποιες ακόμα περιπτώσεις σκηνικών τύπου romance, αλλά είναι πιο περιορισμένης έκτασης, με σκηνές σεξ που είναι πανομοιότυπες. Συνεπώς, έχουμε τη δυνατότητα να κάνουμε μόνο μία σχέση στο πλαίσιο του συστήματος romance για κάθε φύλο και σεξουαλικότητα. Και, εκτός από περιορισμένες, είναι και άνισες: οι Judy και Panam αποτελούν σαφώς τις καλύτερες επιλογές, καθώς έχουν αναπτυχθεί περισσότερο σεναριακά και έχουν ενταχθεί πιο βαθιά στην πλοκή.
Με αυτήν την προσέγγιση, το Cyberpunk φαίνεται πως έχει πολλή αυτοπεποίθηση και πιστεύει στις ικανότητες των writers του, σε σημείο που θεωρείται σίγουρο ότι οι 4 αυτοί χαρακτήρες θα ικανοποιήσουν όλους τους παίκτες ως in-game επιλογές συντρόφων, κάτι που είναι αρκετά αμφίβολο. Έτσι, στο τέλος, έχουμε μία αρκετά ενδιαφέρουσα δομή στο σύστημα του romance, που σε κάνει να νιώθεις πως πράγματι ήρθες κοντά με κάποιον χαρακτήρα, όμως αν δεν βρίσκεις ελκυστική καμία επιλογή που δίνεται, δεν μπορείς να κάνεις κάτι γι’ αυτό. Δεν είναι επιλογή σου το με ποιον ή ποια θα έρθεις κοντά ερωτικά, ούτε το πότε θα γίνει αυτό και με τι ρυθμό. Η μόνη επιλογή που δίνεται έχει να κάνει με το αν θα πλησιάσεις ή όχι τους χαρακτήρες που είναι διαθέσιμοι, όταν είναι διαθέσιμοι. Μία ελλιπής προσέγγιση, με ενδιαφέρουσες βάσεις στο στήσιμο των χαρακτήρων, που θέλω να δω να εξελίσσεται στο μέλλον, ειδικά σε RPG.
Τι αλλαγές φέρει το νέο patch
Στο πλαίσιο των νέων ανακοινώσεων της CD Projekt RED, μάθαμε πώς θα τρέχει το Cyberpunk στις κονσόλες της νέας γενιάς, αλλά και τι άλλες αλλαγές και προσθήκες θα περιλαμβάνει το patch 1.5. Ένα από τα στοιχεία που δέχονται αναβάθμιση είναι οι σχέσεις με τους χαρακτήρες που συναντάμε στον κόσμο του τίτλου. Ναι, μιλάμε για τις ερωτικές/ρομαντικές σχέσεις με το εξαιρετικό καστ, που ήταν όμως κάπως ελλιπείς στην πρώτη μορφή τους. Μπορεί, για παράδειγμα, η V σας να είχε κλειδιά για το σπίτι της συντρόφου της, Judy, όμως όταν τη βλέπατε εκείνη να σας κοιτούσε με κενό βλέμμα και να μην μιλούσε καν, ενώ δεν προέκυπταν περισσότερες αποστολές ή κάτι παρόμοιο, που να δίνει βάρος στις σχέσεις αυτές. Μεταξύ των patch notes, βλέπουμε πως θα υπάρχουν και «πιο εκτενή romances με τους Panam, Kerry, River και Judy, μέσω της εισαγωγής νέων μηνυμάτων και περαιτέρω αλληλεπίδρασης μαζί τους».
Το Kotaku «έπιασε» στο livestream τη CDPR να λέει πως εκτός από τα περισσότερα μηνύματα, θα υπάρχουν και περιπτώσεις στις οποίες ένας από αυτούς τους χαρακτήρες θα ξυπνά δίπλα μας στο κρεβάτι, όταν αποφασίζουμε να πηγαίνουμε στο σπίτι για ύπνο. Δεν ξέρουμε ακριβώς τι θα περιλαμβάνουν οι αλλαγές και οι νέες λειτουργίες, όμως ακούγονται σίγουρα ως καλοδεχούμενες προσθήκες που μπορεί να βοηθήσουν στο στήσιμο ενός πιο «ζωντανού» κόσμου.
Ίσως πλέον θα καταφέρει η εταιρεία να στήσει μια κάπως πιο ρεαλιστική απεικόνιση της φιλικής και ερωτικής σχέσης με αυτούς τους χαρακτήρες, κάτι που ήταν ζητούμενο από την αρχή εξάλλου. Οι νέες προσθήκες στο σύστημα αυτό δεν φαίνονται αρκετά σημαντικές, αλλά σίγουρα αναμένεται να βοηθήσουν ελαφρώς. Ελπίζουμε στο μέλλον, σε κάποιο DLC ενδεχομένως, να δούμε περισσότερες επιλογές γύρω από το romance. Ενδεικτικά, χρήστης στο Reddit «έτρεξε» μια ψηφοφορία σχετικά με άλλες πιθανές επιλογές στο romance του Cyberpunk και, από τις διαθέσιμες, φαίνεται ότι οι Blue Moon και Meredith είναι οι πιο δημοφιλείς, με την Claire να ακολουθεί.