Με το Diablo IV, η Blizzard μάς παραδίδει το πιο εθιστικό, ατμοσφαιρικό και πληρέστερο παιχνίδι της σειράς.
Το μακρινό 1997 ένας τίτλος θα άλλαζε εντελώς τα δεδομένα στον χώρο των RPGs και αυτός δεν ήταν άλλος από το Diablo των PCs. Σαν μικρά παιδιά τότε, σε κάθε κατάστημα βιντεοπαιχνιδιών και τεχνολογίας συναντούσαμε παντού την αφίσα του παιχνιδιού και, παρόλο που δεν μπορούσαμε ακόμη να κατανοήσουμε το ιδιαίτερο action ύφος του, σίγουρα μας έξαπτε την περιέργεια.
Μεγαλώνοντας μαζί μας, το franchise γιγαντώθηκε ακόμη περισσότερο με το δεύτερο και τρίτο μέρος της σειράς αποκτώντας σταθερό hardcore fan base ενώ -κυρίως μέσω του Diablo 3- κατάφερε να κερδίσει και μέρος του casual κοινού. Ταυτόχρονα, η σειρά Diablo αποτελεί μέχρι και σήμερα ξεκάθαρη επιρροή για πάρα πολλούς μεγαλύτερους και μικρότερους τίτλους που αντιγράφουν τη συνταγή με την κάμερα top down και το στοιχείο action RPG.
Setting και κεντρικό story που κερδίζουν από τις πρώτες αποστολές
11 χρόνια αναμονής ήταν αρκετά για να γευτούμε επιτέλους τον επόμενο main τίτλο της σειράς και η Blizzard Entertainment κατάφερε να μας κρατά σε εγρήγορση με ένα άκρως εντυπωσιακό CGI trailer του 2019 που εξηγεί το πώς η Lilith, η κεντρική villain του Diablo IV, ήρθε και πάλι στον κόσμο του Sanctuary.
Χτίζοντας αυτό το hype γύρω από τη Lilith, το Diablo IV παρουσιάζει μια εξαιρετική villain και σε συνδυασμό με το παράπλευρο cast των χαρακτήρων μας κάνει να πιστεύουμε πως το σενάριο του Diablo IV είναι το καλύτερο της σειράς, τουλάχιστον από πλευράς αφήγησης και παρουσίασης.
Για να κατανοήσουμε όμως τα γεγονότα, το setting και την κατάσταση του κόσμου του Diablo VI είναι αλήθεια πως θα πρέπει να έχουμε ασχοληθεί με τους προγενέστερους τίτλους ενώ για τους νέους παίκτες υπάρχουν δεκάδες βίντεο στο διαδίκτυο (ακόμη και ελληνικά) που εξηγούν το lore μέχρι τα γεγονότα του Diablo IV.
H Lilith, κόρη του Mephisto και μια εκ των δημιουργών του Sanctuary, του κόσμου δηλαδή που κατοικούν πλέον οι άνθρωποι, προσπαθεί με κάθε τρόπο να προσηλυτίσει ανθρώπους στο πλευρό της πιστεύοντας πως με την κρυμμένη δύναμη που υπάρχει σε αυτούς μπορεί να πετύχει τα σχέδια της τα οποία είναι άγνωστα αρχικά.
Το campaign του Diablo IV μάς περνά μέσα από διάφορες αποστολές και dungeons, συνοδευόμενο από εντυπωσιακά για τα δεδομένα της σειράς cutscenes (τα περισσότερα εξ’ αυτών είναι real time) με ποικιλία αποστολών, περιοχών, dungeons και αξιομνημόνευτα boss battles.
Σεναριακά δεν μιλάμε για υπερπαραγωγή, όμως ο τρόπος που εξελίσσονται αυτά τα γεγονότα, σε συνδυασμό με την απίστευτη για τα δεδομένα του είδους παρουσίαση αλλά και τη δουλειά χαρακτήρων και ηθοποιών, το campaign κράτησε μέχρι τέλους αμείωτο το ενδιαφέρον. Ένα βασικό campaign που μπορεί να ολοκληρωθεί σε 20 έως και 30-40 ώρες αν ασχοληθείτε έστω λίγο με το γιγάντιο παράπλευρο περιεχόμενο του τίτλου που θα αναλύσουμε παρακάτω. Αν αναρωτιέστε, δεν υπάρχει κανένα είδος επιρροής μέσω επιλογών στο σενάριο από τον παίκτη, ούτε στοιχεία όπως γρίφοι και περίπλοκοι διάλογοι.
Τεράστιος χάρτης και περισσότερες δυνατότητες στο gameplay
Ο χάρτης του Sanctuary είναι πλέον ενιαίος, μπορούμε δηλαδή να τον εξερευνήσουμε από άκρη σε άκρη χωρίς κανένα loading time, είτε πεζοί, είτε με το άλογο, έναν νέο μηχανισμό περιήγησης στον χώρο, που εισήλθε στο Diablo 4. Η έκταση του χάρτη του παιχνιδιού είναι εντυπωσιακή και, παρά το μέγεθός του, είναι εξίσου εντυπωσιακή η ποικιλία και η λεπτομέρεια στις περιοχές.
Ξεκινώντας από τις χιονισμένες Fractured Peaks, θα περάσουμε από το σάπιο Scosglen τις ερήμους της Kehjista μέχρι τους βάλτους του Hawezar και άλλα τέτοια «εξωτικά» μέρη. Παρά τη μεγάλη ποικιλία, οι περιοχές δεν μοιάζουν αποκομμένες, υπάρχει μια σταθερή μετάβαση και ένα συγκεκριμένο ύφος στο art direction που κάνει τον παίκτη να νιώθει ότι είναι πραγματικά μέρος του κόσμου. Το μόνο αρνητικό είναι η απουσία πραγματικής αλλαγής της ώρας (υπάρχει μόνο η εναλλαγή από μέρα σε νύχτα με τον τρόπο που αποφασίζει το παιχνίδι και ανάλογα με την πρόοδο του παίκτη).
Το Diablo IV, όπως προαναφέραμε, είναι ένα action RPG με top down (η αλλιώς ισομετρική) κάμερα και κύριο χαρακτηριστικό του το loot που δίνεται πλουσιοπάροχα. Με την έναρξη του παιχνιδιού καλούμαστε να επιλέξουμε μια από τις 5 διαθέσιμες κλάσεις χαρακτήρων που υπάρχουν κατά την κυκλοφορία του παιχνιδιού (Barbarian, Rogue, Sorcerer, Necromancer και Druid) ενώ είναι πολύ πιθανό να προστεθούν και άλλες κλάσεις με την πάροδο του χρόνου.
Άξιος αναφοράς, παρά τους περιορισμούς που διαθέτει, είναι και ο συμπαθητικός character creator της εξωτερικής εμφάνισης του παίκτη. Καθώς προχωράμε στο παιχνίδι σφαγιάζοντας διάφορα τέρατα της κολάσεως, cultists και άλλα παρόμοια αποβράσματα, ξεκλειδώνουμε skills για τον παίκτη μας. Μέχρι 6 εξ’ αυτών μπορούν να προστεθούν στα keys του χειριστηρίου (η του πληκτρολογίου) και το όλο σύστημα του diablo έχει ένα πολύ απλούστερο ύφος Hack n’ Slash που περισσότερο όμως μοιάζει με παιχνίδι ΜΜΟ.
Όσον αφορά τις κλάσεις, υπάρχει μεγάλη ποικιλία τόσο μεταξύ αυτών όσο και μεταξύ των builds του ίδιου του χαρακτήρα. Εμείς επιλέξαμε τον Druid, ο οποίος μπορεί είτε να «παίξει» με τα στοιχεία της φύσης με skills από earth, storm και wind είτε να μεταμορφωθεί σε λυκάνθρωπο ή αρκούδα.
Γενικά, υπάρχoυν περισσότερες επιλογές στο gameplay σε σχέση με τους προκατόχους όμως η αλλαγή μεταξύ των builds δεν είναι το ευκολότερο πράγμα για τον παίκτη καθώς, πέρα του ότι πρέπει να κάνετε κάθε φορά respec τα skills σας, θα πρέπει να βρείτε και πάλι καινούριο και καλύτερα συμβατό εξοπλισμό.
Θα μπορούσε να υπάρχει επιλογή για αποθήκευση των builds όπως υπάρχουν τα slots για την εξωτερική διακόσμηση του χαρακτήρα. Άλλες κλάσεις και άλλα builds είναι πιο αποτελεσματικά στις κοντινές επιθέσεις, άλλα στις μακρινές ενώ άλλα αφοσιώνονται στις επιθέσεις AoE και άλλα στα status effects των εχθρών (poison, frost, slow κτλ.). Το gameplay είναι άκρως εθιστικό ενώ φρεσκάδα φέρνει σε περίπτωση «κόπωσης» η αλλαγή των builds. «Παίζοντας» με τα στατιστικά δημιουργείτε τον δικό σας πανίσχυρο χαρακτήρα μπαίνοντας σε δυσκολότερες δραστηριότητες.
Quality of life αναβαθμίσεις και ορισμένες μικρές ελλείψεις
Το UI είναι αρκετά απλό και το skill tree γίνεται ευκολονόητο μετά από λίγη χρήση του (πλην του paragon tree που ξεκλειδώνει στο level 50 το οποίο θέλει περισσότερη αφοσίωση). Ο χαρακτήρας μας μπορεί να κρατήσει μέχρι 30 αντικείμενα πάνω του, που είναι μικρός αριθμός, και το χειρότερο είναι πως ακόμη και τα gems πιάνουν χώρο για ένα αντικείμενο το καθένα.
Θα έπρεπε να υπάρχει ξεχωριστό gem bag, όπως θα έπρεπε να υπάρχουν και επιλογές για την ταξινόμηση των αντικειμένων στο inventory και όχι μόνο ανά είδος, που είναι το default του παιχνιδιού. Αυτές οι μικρές λεπτομέρειες θέλουμε να πιστεύουμε πως θα διορθωθούν με την πάροδο του χρόνου, όμως γενικά το παιχνίδι είναι αρκετά φιλικό προς τον παίκτη και ιδιαίτερα το πιο casual κοινό που δεν μπορεί να καθίσει να παίξει συνεχόμενες ώρες. Γενικά, υπάρχει μια κλίση της «ζυγαριάς» στους πιο casual παίκτες σε σχέση με τους elitists που βέβαια αποτελούν και μικρότερη μερίδα της «πίτας» του κοινού.
Με το τέλος του story μπορείτε να ασχοληθείτε με δραστηριότητες του endgame, όπως τα Nightmare Dungeons, το Tree of Whispers (που φέρνει αρκετά στα bounties του Diablo 3), τα Hell tide events και τα World Bosses ή να ολοκληρώσετε side missions και dungeons του χάρτη που αφήσατε.
Για τους πιο τολμηρούς, υπάρχει και PvP mode σε συγκεκριμένα σημεία του χάρτη σαν αρένες. Σκοτώνοντας εχθρούς στις συγκεκριμένες περιοχές προσπαθείτε να κάνετε extract ένα υλικό ενώ σας καταδιώκουν εχθροί και άλλοι παίκτες (ακόμη δεν υπάρχει αρένα για ξεκάθαρο PvP χωρίς mobs).
Πλούσιο περιεχόμενο και ενδιαφέρον υλικό endgame
Υπάρχουν περισσότερα από 100 randomly generated dungeons και ακόμη περισσότερα side missions που δυστυχώς, λόγω της ποσότητάς, τους πέφτουν στην παγίδα της «ανακύκλωσης» κυρίως όσον αφορά τα περιβάλλοντα και τα bosses, τα οποία επαναλαμβάνονται αρκετά. Παρόλο που τα objectives αλλάζουν ώστε να προσφέρουν μια σχετική φρεσκάδα στο κάθε dungeon, θα προτιμούσαμε να υπήρχαν πολύ λιγότερα dungeons στον αριθμό τους και να είναι πιο μοναδικά το ένα σε σχέση με το άλλο. Το ίδιο ισχύει και για τα side quests που είναι τελείως απλά (όχι όμως αδιάφορα) και σύντομα, της μορφής fetch quest. Το θετικό είναι ότι ορισμένα από αυτά μας πηγαίνουν σε περιοχές που υπό άλλες συνθήκες δύσκολα θα εξερευνούσαμε.
Είτε παίζετε μόνοι σας είτε με φίλους, o τίτλος είναι εξίσου διασκεδαστικός, παρά τη μονότονη σχετικά φύση των παιχνιδιών του συγκεκριμένου είδους. Το αρνητικό είναι η απαίτηση του always online για να μπείτε στο παιχνίδι και ορισμένα προβλήματα συνδεσιμότητας που μπορεί να συναντήσετε.
Στις κονσόλες, πάντως, υπάρχει επιλογή και για couch co-op με την κάμερα να «ανοίγει και να κλείνει» ανάλογα με την απόσταση μεταξύ των δύο παικτών. Μιλώντας για την κάμερα, υπάρχει μία και μόνο επιλογή, δεν μπορείτε να ζουμάρετε, να γυρίσετε ή να αλληλοεπιδράσετε μαζί της πάρα μόνο ένα συγκεκριμένο επίπεδο ζουμ (το οποίο δεν βολεύει καθόλου για τη μάχη και είναι εν τέλει άχρηστο). Η προκαθορισμένη κάμερα παρ’ όλα αυτά είναι αρκετά βολική και αποκρύπτει με σωστό τρόπο αντικείμενα και κτήρια που μπορεί να παρεμπόδιζαν την ορατότητα του παίκτη.
Όπως ανακοίνωσε και η ίδια η Blizzard, στο Diablo IV θα γίνεται ένας διαρκής «αγώνας» ενημερώσεων και updates για καλύτερη ισορροπία των κλάσεων και εμπλουτισμό του παιχνιδιού γενικότερα. Πάντως, με τις επιλογές δυσκολίας (Tiers) που υπάρχουν τώρα, το Diablo IV είναι αρκετά ευχάριστο για κάθε είδους παίκτη, αν και έχουν κυκλοφορήσει ήδη βίντεο με builds που «σπάνε» το παιχνίδι.
Το Diablo IV θα περιλαμβάνει seasons, battle passes, ενώ στα σκαριά είναι ήδη, όπως ανακοινώθηκε, και δύο story expansions. Όσοι αναρωτιέστε για τα microtransactions, ναι, υπάρχουν ήδη από τώρα και αφορούν cosmetic items, οι τιμές των οποίων είναι ήδη εξωφρενικά μεγάλες. Ενδεικτικά, ένα σετ πανοπλίας που αλλάζει εξωτερικά μόνο τον παίκτη κοστίζει 25 ευρώ (!).
Τεράστια οπτική εξέλιξη για την σειρά
Ο τίτλος δοκιμάστηκε για το review στην έκδοση PS5 και πραγματικά, από την πρώτη κιόλας μέρα, το παιχνίδι είναι πολύ σωστά optimized για τις κονσόλες τελευταίας γενιάς. Στο PS5 το παιχνίδι τρέχει σε upscaled 4K ανάλυση και 60 καρέ το δευτερόλεπτο . Τα frames πέφτουν πολύ σπάνια ενώ ακόμη και οι απαιτητικές μάχες με μεγάλο αριθμό παικτών και minions δεν επηρεάζουν την απόδοση.
Το Diablo IV ευτυχώς δεν ακολουθεί το ξεπερασμένο -ακόμη και για την εποχή του- cell-shaded, καρτουνίστικο ύφος του Diablo 3 και φέρνει ρεαλιστικότερα γραφικά, με δύναμή του κυρίως τον φωτισμό και τις εξαιρετικές real time σκιές. Οι υφές των επιφανειών, τα εφέ των δυνάμεων και οι λεπτομέρειες σε κάθε γωνιά του χάρτη κάνουν το Diablo IV απίστευτα όμορφο στο μάτι που σε συνδυασμό με την απουσία σοβαρών bugs η εμπειρία ανεβαίνει σε επίπεδα AAA. Μελανό σημείο είναι οι επιδόσεις στις κονσόλες προηγούμενης γενιάς (PS4/ PS4 Pro, Xbox One) και τα 30 καρέ το δευτερόλεπτο που υποβαθμίζουν αρκετά την εμπειρία παρότι το παιχνίδι είναι και εκεί όμορφο.
Όλοι οι διάλογοι, ακόμη και για τη μικρότερη παράπλευρη αποστολή, είναι fully voice acted και οι ερμηνείες, κυρίως στο βασικό campaign, είναι εξαιρετικές. Μάλιστα, για κάθε περιοχή του χάρτη υπάρχουν και διαφορετικές διάλεκτοι από τους ηθοποιούς. Στην ποιότητα του οπτικού τομέα συμβαδίζει και το ακουστικό κομμάτι με εξαιρετικό μεσαιωνικό soundtrack που φέρνει αρκετά σε παλαιότερα RPGs. Κερασάκι στην τούρτα είναι τα ρεαλιστικά εφέ των δεκάδων skills των χαρακτήρων.
Με το Diablo IV η Blizzard επανέρχεται στις πολύ δυνατές της κυκλοφορίες και μάλιστα από το launch του τίτλου προσφέροντας ένα παιχνίδι με τρομερά production values και πλούσιο υλικό για ενασχόληση από την πρώτη κιόλας μέρα. Παρόλο που δεν «παραστρατεί» από τα προηγούμενα παιχνίδια ούτε πρωτοτυπεί ιδιαίτερα, είναι ένα μεγάλο ξεχωριστό κεφάλαιο για τη σειρά.
Με γνώμονα το feedback των ίδιων των παικτών, οι παραγωγοί παραδίδουν ένα εξαιρετικό action RPG για κάθε είδους παίκτη με την ζυγαριά να κλίνει ελαφρώς προς το πιο casual κοινό, χωρίς αυτό να σημαίνει πως οι «βετεράνοι» δεν θα περάσουν καλά με τον συγκεκριμένο τίτλο. Είναι σίγουρο πως θα το δούμε στις λίστες με τα καλύτερα παιχνίδια της χρονιάς ενώ ενθαρρυντικό είναι το γεγονός πως θα υπάρχει συνεχής υποστήριξη για τον τίτλο για χρόνια λόγω της «live-service» φύσης του.
Δοκιμάστηκε σε: PS5
Εταιρεία Ανάπτυξης: Blizzard Team 3, Blizzard Albany
Εκδότρια Εταιρεία: Blizzard Entertainment
Είδος: Action RPG / Hack n’ Slash
Ηλικίες: 18+
Ημ/νία Κυκλοφορίας: 6 Ιουνίου 2023
Official website: diablo4
Το παιχνίδι μάς παραχωρήθηκε από την εκδότρια εταιρεία για τις ανάγκες του review.