Το Dimday Red είναι ένα πολύ ενδιαφέρον ελληνικό παιχνίδι που βασίζεται στην αφήγηση και στις επιλογές με επιρροές από το Disco Elysium.
Το Dimday Red, το οποίο αναπτύσσει η ελληνική εταιρεία eNVy softworks, έχει ένα πολύ ελκυστικό κόνσεπτ να στηρίζει το σενάριό του.
Σε 52 χρόνια, η Γη θα γίνει στάχτη
Η Γη ταξιδεύει προς τον Ήλιο και σε 52 χρόνια θα διαλυθεί, θα καεί από τις πύρινες γλώσσες του. Ο κόσμος μας θα καταστραφεί, αλλά δεν είναι μόνο αυτό: και πριν από το τέλος του κόσμου, τα πάντα έχουν ήδη αλλάξει.
Στον πλανήτη μας κυκλοφορούν μεταλλαγμένοι άνθρωποι με αλλόκοτες δυνάμεις, ενώ η κοινωνική συνοχή έχει διαταραχθεί ανεπανόρθωτα. Εμείς χειριζόμαστε ένα άτομο που ονομάζεται Cillian και αναλαμβάνουμε δουλειές για τις εταιρείες που «τρέχουν» τον κόσμο.
Για να πάρετε μια καλύτερη εικόνα απ’ όλα αυτά, μπορείτε να παίξετε δωρεάν το demo του Dimday Red, στο Steam, μέχρι τις 28 Αυγούστου. Να το παίξετε.
Εγώ το έπαιξα και οι παρακάτω εντυπώσεις βασίζονται σε ό,τι είδα στο σύντομο playthrough (περίπου 10-15 λεπτά) που όμως επανέλαβα αρκετές φορές και ξεπέρασα τη μία ώρα σε συνολικό χρόνο παιχνιδιού.
Dimday Red: Ένα ελληνικό, interactive Fiction RPG
Λοιπόν, αρχικά, να σημειωθεί ότι στο Dimday Red δεν χειριζόμαστε τον χαρακτήρα μας, δεν χειριζόμαστε το σώμα του δηλαδή, αλλά ελέγχουμε μόνο τις αποφάσεις του, τις απαντήσεις σε διαλόγους και τις κινήσεις του στις μάχες.
Η παρουσίαση ακολουθεί προσέγγιση παρόμοια με ενός visual novel: βλέπουμε τα πορτρέτα των χαρακτήρων όσο εκείνοι μιλούν μεταξύ τους, διαβάζουμε τον διάλογο και επιλέγουμε ό,τι θέλουμε.
Ωστόσο, εδώ υπάρχουν πολλά στοιχεία από RPG, με «άρωμα» tabletop. Κάθε επιλογή μας καθορίζεται από ζάρια και από αριθμούς: αν διαλέξουμε στην αρχή να δώσουμε βάση σε σωματικά χαρακτηριστικά, τότε θα υπερτερούμε σε αυτά και αργότερα, για παράδειγμα.
Έτσι, αν έχουμε έναν χαρακτήρα που τα πηγαίνει περίφημα σε δραστηριότητες που απαιτούν σκέψη αλλά όχι τόσο καλά σε όσες χρειάζονται καλή σωματική κατάσταση, ενδέχεται να έχουμε πρόβλημα στις μάχες -αλλά και σε καταστάσεις που απαιτούν τρέξιμο για να γλιτώσουμε.
Αρχικά φαίνεται ότι έχουμε ένα απλό, τυπικό σύστημα, αλλά με λίγη προσοχή μπορούμε να δούμε πως υπάρχουν πιο περίπλοκοι μηχανισμοί, με περισσότερο ενδιαφέρον.
Ταξίδι σε μια δυστοπική κοινωνία
Λοιπόν, ας τα πάρουμε με τη σειρά. Το demo μάς στέλνει ως Cillian, μαζί με ένα ακόμα άτομο που ονομάζεται Steen, για να βρούμε… φρούτα.
Πηγαίνουμε σε μια πόλη, που δεν βλέπουμε ποτέ πλήρως αλλά γνωρίζουμε μέσω περιγραφών και μέσω των πανέμορφων σχεδίων που βλέπουμε στην οθόνη μας -τα οποία εναλλάσσονται όταν αλλάζουμε σκηνή με πολύ κομψό και κουλ τρόπο. Είναι ξεκάθαρο ότι κυριαρχεί ένα αυταρχικό καθεστώς.
Στους δρόμους περιπολούν φρουροί που ονομάζονται «Πραιτοριανοί», ο κόσμος φαίνεται πεινασμένος και γενικά οι συνθήκες δύσκολες. Επίσης, υπάρχει η αφόρητη ζέστη, που μάλιστα μεταφράζεται σε μηχανισμό gameplay, με μία μπάρα που επηρεάζει τον χαρακτήρα μας (δεν ξέρω πώς, ακόμα) και αυξάνεται όταν χτυπάμε έναν εχθρό ή όταν κάνουμε μια δύσκολη δραστηριότητα.
Το demo του Dimday Red μάς δίνει μια γεύση του gameplay
Σε αυτήν τη σύντομη περιπέτεια, μπορούμε να δούμε διάφορα χαρακτηριστικά του gameplay. Κάποια στιγμή, μας κυνηγά ένας φρουρός και έχουμε μερικές επιλογές: θα τρέξουμε, θα πηδήξουμε πάνω από ένα καρότσι εμπόρου, ή θα εκμεταλλευτούμε χαρακτηριστικά που έχει ο χαρακτήρας μας ανάλογα με το πώς τον «στήσαμε».
Αν έχουμε επιλέξει συγκεκριμένο τύπο χαρακτήρα, λοιπόν, που βασίζεται στο «Opportunism», εμφανίζεται και μια τρίτη επιλογή, που μας δίνει τη δυνατότητα να χτυπήσουμε το καρότσι, να ρίξουμε την πραμάτεια και να κόψουμε τον δρόμο του φρουρού. Αυτή η προσέγγιση βρίσκεται στον πυρήνα της εμπειρίας.
Μπορεί να «λαδώσουμε» έναν φύλακα για να μπούμε σε μια αποθήκη, μπορούμε να τον δείρουμε, αλλά και να κάνουμε stealth -στην τελευταία περίπτωση, αν έχουμε συγκεκριμένα stats, μπορούμε να εντοπίσουμε το ιδανικό μονοπάτι. Ανάλογα με τις επιλογές μας, μπορεί να μπλέξουμε σε μάχη αλλά και να την αποφύγουμε πλήρως.
Μάχες, αποφάσεις, όλα τα παίζουμε στα ζάρια
Όταν μπαίνουμε σε μονομαχία, βλέπουμε ένα απλό αλλά ιδιαίτερο σύστημα μηχανισμών, που βασίζεται πάλι στο ζάρι και τα stats: διαλέγουμε την κίνησή μας και, αν πετύχουμε, έχει κάποια αποτελέσματα. Αν όμως αποτύχουμε, έχει άλλα, λιγότερο θετικά για εμάς.
Μπορούμε, ωστόσο, να πετύχουμε εν μέρει (όχι μόνο στις μάχες, σε όλες τις κινήσεις μας), με πιο απρόβλεπτα αποτελέσματα. Τα συστήματα αυτά οδηγούν σε ένα πολύ χορταστικό πακέτο, φτιάχνουν μια «παιδική χαρά» όπου μπορούμε να δοκιμάζουμε διάφορες προσεγγίσεις για να βλέπουμε τον αντίκτυπό τους σε εμάς και στους γύρω μας.

Εδώ, πετύχαμε εν μέρει στο ζάρι και έτσι χτυπήσαμε τον φρουρό αλλά δεν πέθανε / εικόνα: eNVy softworks-VG24
Μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε έναν περαστικό ως ανθρώπινη ασπίδα, μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε τις δυνάμεις που έχουμε λόγω των μεταλλαγμένων ματιών μας, μπορούμε όμως και… να μείνουμε άπραγοι.
Ένα πολύ ενδιαφέρον σύστημα για το character sheet
Εδώ, μιλάμε για το πιο ενδιαφέρον στοιχείο του Dimday Red, που είναι τα stats του χαρακτήρα μας. Λοιπόν, στην αρχή επιλέγουμε μία κάρτα (πανέμορφα σχεδιασμένη, όπως και όλο το παιχνίδι) που μας δίνει ένα «trait».
Για παράδειγμα, υπάρχουν τα «Fear» και «Sacrifice» (φόβος και αυτοθυσία). Αν έχουμε το πρώτο, όταν βρισκόμαστε σε μια σκηνή έντασης και πρέπει να διαλέξουμε αν θα τρέξουμε ή αν θα επιτεθούμε, εμφανίζεται και μια τρίτη επιλογή, με την ένδειξη «Fear», που μας επιτρέπει να… μην κάνουμε τίποτα, αφού παγώνουμε από φόβο.
Όταν παίζουμε τον ρόλο μας με βάση τα στοιχεία που ο χαρακτήρας μας έχει αναπτύξει, γεμίζουμε μια μπάρα που μας ανεβάζει το level ώστε να αποκτήσουμε νέα traits με κάρτες, επιλέγοντας μία από τρεις διαθέσιμες, κάθε φορά.
Πρόκειται για ένα εξαιρετικό σύστημα, πολύ ενδιαφέρον, καλοδουλεμένο και λειτουργικό, το οποίο ανοίγει διάπλατα τους ορίζοντες για role-playing που βασίζεται στις επιθυμίες μας αλλά και στους μηχανισμούς του παιχνιδιού.
Το σύστημα των traits συμπληρώνεται, επίσης, από τα «moralities» που αντιπροσωπεύουν διάφορα στοιχεία της προσωπικότητας του χαρακτήρα μας, με «αρετές» όπως: περηφάνεια, αγνότητα, ζήλεια, καλοσύνη -και με έναν μετρητή που πάει από την «οργή» στην «υπομονή».
Μάλιστα, όποτε ρίχνουμε ζάρι και αποτυγχάνουμε πλήρως, αποκτούμε ένα (μάλλον) τυχαίο χαρακτηριστικό. Υπάρχουν πολλοί τρόποι να παίξουμε, πολλές αποφάσεις να πάρουμε και μερικές έχουν πολύ ενδιαφέρον λειτουργικά: αν παίξουμε με βάση το χαρακτηριστικό «περιέργεια», μπορούμε, σε μια σκηνή, να μάθουμε περισσότερα για το lore, για μια τοποθεσία και για τον κόσμο γενικότερα, με στοιχεία που σε άλλη περίπτωση δεν θα ακούγαμε.
Υπάρχουν και συστήματα που επηρεάζουν τις σχέσεις μας με άλλους χαρακτήρες, στο demo όμως δεν είναι διαθέσιμα. Ένα πολύ θετικό δείγμα μηχανισμών, γεμάτο περίπλοκα -αλλά κατανοητά- συστήματα, αλληλένδετα με το σενάριο, με όμορφη και ευνόητη παρουσίαση, που υπόσχεται πολλά για το μέλλον.
Dimday Red: Ένα ελληνικό παιχνίδι που πρέπει να έχετε στον νου σας
Θετικό είναι το δείγμα και στους άλλους τομείς. Η μουσική είναι απόλυτα ταιριαστή, υπάρχει πλήρες voice acting, με ηθοποιούς να ερμηνεύουν τους χαρακτήρες και τη φωνή της αφήγησης, οπτικά το Dimday Red ξεχωρίζει και ικανοποιεί πλήρως, ενώ το σενάριο φαίνεται ενδιαφέρον από την πρώτη στιγμή και η βασική του ιδέα είναι ιδιαίτερα ελκυστική.
Σύμφωνα με τη σελίδα του στο Steam, το παιχνίδι θα κυκλοφορήσει «πριν από το τέλος του κόσμου» ενώ φαίνεται πως αναμένεται να πραγματοποιήσει και καμπάνια στο Kickstarter. Συγχαρητήρια παιδιά, συνεχίστε, κάνετε υπέροχη δουλειά!
Περισσότερα θα βρείτε στη σελίδα του Dimday Red στο Steam (όπου είναι διαθέσιμο το demo), στη σελίδα του σε Facebook και Twitter, στην επίσημη ιστοσελίδα, αλλά και στο Kickstarter, όπου αναμένεται να ξεκινήσει την καμπάνια του. Δείτε παρακάτω και το trailer της ανακοίνωσης, για να πάρετε μια καλύτερη ιδέα: