Η σειρά “Illusion” επιστρέφει, με τον Mickey, τη Minnie, τον Donald και τον Goofy να πρωταγωνιστούν σε ένα νέο metroidvania co-op platformer, το Disney Illusion Island, που κυκλοφορεί αποκλειστικά για το Nintendo Switch.
Έχουν περάσει πολλά χρόνια από την τελευταία περιπέτεια του Mickey και της παρέας του σε κάποιον φανταστικό κόσμο των παιχνιδιών της σειράς αυτής. Συγκεκριμένα, τα “Illusion” της Disney είχαν ανθίσει κατά την περίοδο των 16-bit, τότε που η SEGA μαχόταν με τη Nintendo. Στη «φαρέτρα» του Mega Drive μπορούσε κάποιος να βρει κάποια φανταστικά παιχνίδια platform, όπως το Castle of Illusion και το World of Illusion, ενώ είχαν κυκλοφορήσει ακόμη μερικοί τίτλοι σε Master System, αλλά και στη φορητή κονσόλα της SEGA, το Game Gear. Από τότε μέχρι σήμερα -και την κυκλοφορία του Disney Illusion Island- δεν έχουμε δει άλλους τίτλους της σειράς, αν εξαιρέσει κανείς τα Epic Mickey, που είχαν κάποια κοινά στοιχεία, όμως δεν ανήκουν επίσημα στη σειρά αυτή.
Τα στοιχεία που μοιράζονταν τα παιχνίδια αυτά της Disney είναι πολύ συγκεκριμένα: ο Mickey και η παρέα του μπλέκουν σε κάποιες περιπέτειες που θα τους ταξιδέψουν σε κόσμους, όπου η μαγεία είναι βασικό συστατικό τους, ενώ τα «όπλα» του ήρωα θα είναι συνήθως οι… εξαιρετικές του ικανότητες υπερπήδησης εμποδίων. Όλα αυτά σε απεικόνιση 2D, με τα περιβάλλοντα να ακολουθούν παραμυθένιες «γραμμές» και τον Mickey ενίοτε να χρησιμοποιεί κι ο ίδιος… μαγικά κόλπα.
Disney Illusion Island – Ο Mickey σε… metroidvania
Όλα αυτά ισχύουν και στο Disney Illusion Island, ενώ έχει προστεθεί ένα σημαντικό στοιχείο: η δομή metroidvania. Η αγαπημένη τετράδα των ηρώων της Disney ξεχύνεται σε έναν αρκετά μεγάλο χάρτη, ο οποίος κρύβει μυστικά, collectibles και προκλήσεις platforming, που θα απαιτήσουν από τον παίκτη να χρησιμοποιήσει τις ικανότητες που θα αποκτά σταδιακά, κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού. Πρόκειται για μια εντελώς κλασική δομή “metroidvania”.
Η διαφορά εδώ έγκειται στο γεγονός ότι το επίπεδο πρόκλησης είναι -ειδικά κατά τα πρώτα 2/3 του τίτλου- εξαιρετικά χαμηλό, κάτι το οποίο οδηγεί στο εξής: από τη μία είναι πολύ εύκολο -και συνάμα βαρετό- για τους λεγόμενους “hardcore” gamers, όμως από την άλλη είναι εξαιρετική πρόταση για όσους δεν είναι εξοικειωμένοι με το platforming, αλλά και με το είδος των metroidvania. Μπορείτε να επιλέξετε επίπεδο δυσκολίας στην αρχή κάθε session, το οποίο όμως μεταφράζεται καθαρά στο πόσες καρδιές θα έχετε (1-3 ή επιλογή για να μην χάνετε – κάθε άγγιγμα από εχθρό «κοστίζει» μια καρδιά) και δεν επηρεάζει τίποτα άλλο. Μπορείτε στο τέλος να ξεκλειδώσετε και ακόμα ένα mode, το οποίο ουσιαστικά είναι permadeath. Περίεργη επιλογή για extra mode, ειδικά σε τόσο noob-friendly τίτλο, όμως καλοδεχούμενη.
Ο χάρτης είναι αρκετά μεγάλος και χωρίζεται σε τρεις μεγάλες περιοχές συν το κεντρικό hub (ας πούμε), με πολλές μικρότερες περιοχές να απαρτίζουν τον εκάστοτε τομέα. Για να ξεκοκαλίσετε κάθε σπιθαμή του χάρτη, θα χρειαστείτε περίπου 10 ώρες, ενώ ο τερματισμός μπορεί να έρθει κοντά στις 6-7 ώρες, γεγονός, που βρίσκουμε θετικό, δεδομένων των υπολοίπων χαρακτηριστικών του παιχνιδιού, αφού σε συνδυασμό με την απόκτηση νέων ικανοτήτων και το μέγεθος του χάρτη, καλώς δεν υπερβαίνει αυτό το χρονικό όριο.
Σε αυτό το σημείο πρέπει να αναφέρουμε δύο κάπως αδύναμες πτυχές του παιχνιδιού. Από τη μία έχουμε την κάπως «άδεια» αίσθηση που αφήνουν οι πίστες, γεγονός που οφείλεται κυρίως στην έλλειψη αντικειμένων στον χώρο και τη χαμηλή πυκνότητα, που σε συνδυασμό με την κάπως αργή κίνηση των χαρακτήρων, δεν βοηθά. Δεν είναι ότι το παιχνίδι δεν έχει ρυθμό, ίσα ίσα, όταν αποκτήσετε όλες τις ικανότητες, έχει πολύ καλή ροή, όμως αυτό δεν αρκεί για να δούμε τις κάπως αδιάφορες περιοχές του ως κάτι παραπάνω. Παράλληλα, δεν είναι θέμα του level design, καθώς αυτό είναι «κουμπωμένο» μια χαρά επάνω στις ικανότητες.
Το δεύτερο πρόβλημα είναι οι αδιάφορες ικανότητες που θα αποκτήσετε. Το πρώτο ability είναι το γνωστό double jump, μετά από -αρκετή, ομολογουμένως- ώρα θα βρείτε το wall slide, ενώ στην πορεία θα μπορείτε να κολυμπήσετε, να κάνετε swing από συγκεκριμένα σημεία της πίστας κλπ. Το πρόβλημα δεν είναι ότι οι δυνατότητες είναι άχρηστες ή κάτι τέτοιο, αλλά κυρίως ότι δεν υπάρχει καμία εφευρετικότητα σε αυτές, αφού είναι οι basic κινήσεις, που θα βρίσκαμε σε οποιονδήποτε άλλον τίτλο του είδους. Δεν χρησιμοποιείται καθόλου το ίδιο το σύμπαν του Mickey και των υπολοίπων ηρώων, ώστε να βρεθεί μια εξειδικευμένη δυνατότητα που θα έδινε ενδεχομένως και πιο πλούσιο χαρακτήρα στο παιχνίδι. Και αυτό είναι ίσως το μεγαλύτερο πρόβλημα του Disney Illusion Island. Πρόκειται για κομβικό σημείο κάθε τίτλου metroidvania, που εδώ απλά είναι παντελώς αδιάφορο. Παρ’ όλα αυτά, όταν τις αποκτήσετε όλες, κοντά στο τέλος του παιχνιδιού, υπάρχει σαφώς μια πολύ καλύτερη ροή, ενώ έχει γίνει και μια εικαστική προσπάθεια, ώστε ο κάθε χαρακτήρας να έχει αυτές τις ικανότητες με διαφορετικό εικαστικό στιλ, πχ. στο double jump του Mickey, βάζει γυαλιά αεροπόρου, ενώ ο Goofy κάνει swinging με μια σειρά από λουκάνικα, κ.ο.κ.
Σε κάθε μία από τις τρεις βασικές περιοχές του χάρτη θα κληθείτε να αντιμετωπίσετε κάποιο boss, στο οποίο θα κάνετε χρήση των ικανοτήτων που έχετε κερδίσει και πιθανώς αυτά τα σημεία να είναι και τα καλύτερα όλου του παιχνιδιού.
Τα μυστικά και τα collectibles είναι συνήθως κάποια memorabilia από το παρελθόν των ηρώων της Disney, τα οποία δεν δίνουν ακριβώς μεγάλο κίνητρο για να ασχοληθεί κάποιος, αν και δεν είναι αδιάφορα. Τουλάχιστον συλλέγοντας κάποια, μπορείτε να μεγαλώσετε τον αριθμό από καρδιές που έχετε (HP).
Ο χάρτης είναι πολύ ωραία σχεδιασμένος και δεν κουράζει, ενώ προς το τέλος, προτού αρχίσετε τη μεγάλη μάζωξη των μυστικών, θα ξεκλειδώσει μια ικανότητα για fast travel σε όλα τα checkpoints, τα οποία είναι αρκετά πυκνά στον χάρτη, οπότε το… κλασικό «σκούπισμα» δεν κουράζει.
Metroidvania χωρίς μάχη είναι σαν φαγητό χωρίς αλάτι
Δυστυχώς, ακόμα ένα κομμάτι του Disney Illusion Island που απογοητεύει είναι η έλλειψη οποιασδήποτε μορφής μάχης. Δεν θα παλέψετε, ούτε καν θα αμυνθείτε, σε καμία περίσταση, παρά την παρουσία εχθρών στις πίστες. Οι εχθροί αυτοί, οι οποίοι διακρίνονται από μια σχετική ποικιλομορφία, υπάρχουν μόνο για να δοκιμάσουν τις ικανότητές σας στο platforming. Θα έρθουν κατά πάνω σας, θα σας πετάξουν μπάλες φωτιάς και θα κινηθούν σε γραμμικά μοτίβα, τα οποία θα πρέπει να αποφύγετε, ενώ παράλληλα θα προσπαθείτε να σκαρφαλώσετε στο επόμενο σημείο της πίστας.
Κι ενώ προς το τέλος η δυσκολία είναι σχετικά οκ, τουλάχιστον οι πρώτες 5 ώρες περνούν σχεδόν χωρίς να χρειαστεί να χάσει κάποιος. Η έλλειψη μάχης συμβάλλει σε αυτό, κάτι το οποίο ως συστατικό, συμβάλλει από τη μεριά του για να κάνει την εμπειρία πιο ανιαρή. Αυτή η έλλειψη πολυπλοκότητας όμως, όπως αναφέραμε και πιο πάνω, λειτουργεί και θετικά για τους αρχάριους ή τους παίκτες μικρότερης ηλικίας.
Τέσσερις ήρωες για να διαλέξετε -Τόσο διαφορετικοί, μα και τόσο ίδιοι
Η τετράδα που επέλεξε η εταιρεία για πρωταγωνιστές του Illusion Island είναι ιδανική. Αλληλοσυμπληρώνονται τέλεια, με τη Minnie να είναι το μυαλό της παρέας, ο Donald o… μίζερος, ο Goofy o αγαθός και ο Mickey o all-around τύπος. Κι ενώ σεναριακά αυτό λειτουργεί πολύ ωραία, στο gameplay δεν υπάρχει καμία διαφορά μεταξύ τους δυστυχώς. Κανένας ήρωας δεν παίζει έστω και λίγο διαφορετικά από κάποιον άλλον και οι διαφορές είναι όλες αισθητικές. Μιλάμε για χαμένη ευκαιρία, που θα μπορούσε να υλοποιηθεί με πολλούς διαφορετικούς τρόπους και να δώσει ιδιαίτερο βάθος στο παιχνίδι. Παρ’ όλα αυτά, μπορείτε να παίξετε με όποιον θέλετε σε όλα τα σημεία, ενώ, φυσικά, ένα από τα πιο σημαντικά στοιχεία του τίτλου είναι το couch co-op, με έως και 4 παίκτες.
Μπορείτε να παίξετε ακόμα και με κάθε Joy-Con, χωρίζοντάς το στη μέση, για δύο παίκτες, αλλά και να συμπληρώσετε με έξτρα χειριστήρια, με όλους τους πιθανούς συνδυασμούς. Από την άλλη, δυστυχώς, δεν υποστηρίζεται online co-op, κάτι που επίσης θα έδινε πόντους στο παιχνίδι.
Στην περίπτωση co-op, οι παίκτες έχουν στη διάθεσή τους μερικές ακόμα ικανότητες, όπως για παράδειγμα να τραβήξουν με σχοινί τους συμπαίκτες τους επάνω σε μια πλατφόρμα ή να τους δώσουν ζωή με μια αγκαλιά. Αν χάσει κάποιος, τότε θα επανεμφανιστεί στο επόμενο checkpoint (με τη μορφή γραμματοκιβώτιου), που θα βρει ο συμπαίκτης τους. Σωστές επιλογές για ένα παιχνίδι, που προσπαθεί να είναι απλό σε όλες τις πτυχές του.
Μια φρέσκια ιστορία, με γερές δόσεις χιούμορ, όμως… χάλια ροή
Το σεναριακό υπόβαθρο του παιχνιδιού δεν διεκδικεί δάφνες, όμως είναι ικανοποιητικό, κυρίως χάρη στους διασκεδαστικούς διαλόγους, οι οποίοι ναι, μεν, απευθύνονται σε μικρότερες ηλικίες, όμως είναι έξυπνα και αστεία γραμμένοι. Οι τέσσερις ήρωές μας θα λάβουν από μια πρόσκληση για να συμμετέχουν σε πικ-νικ σε ένα νησί, που ονομάζεται Monoth. Εκεί θα ανακαλύψουν ότι κάποιος τους ξεγέλασε γιατί χρειαζόταν τη βοήθειά τους. Ο Toku, ο ηγέτης των Hokuns, χρειάζεται τρία βιβλία για να προστατέψει το νησί τους και οι 4 πρωταγωνιστές αποφασίζουν ότι θέλουν να είναι πράγματι… ήρωες και να τον βοηθήσουν. Στην πορεία θα γνωρίσουν κι άλλους χαρακτήρες, όπως ο Mazzy, που δίνει στους χαρακτήρες μας τις νέες τους ικανότητες, οι οποίοι είναι ταιριαστοί στο ύφος του σύμπαντος και γενικά υπάρχει μια σεναριακή συνοχή, σαν να βλέπετε πχ. μια ταινία του Mickey.
Στο κομμάτι της παρουσίασης έχουμε κάποια φανταστικά cutscenes, με πολύ ωραία πλάνα και voice acting από τους original ηθοποιούς, που δανείζουν τις φωνές τους και στις τηλεοπτικές/κινηματογραφικές πτυχές των χαρακτήρων! Αυτό από τη μία ανεβάζει το επίπεδο της παρουσίασης πολύ, όμως δυστυχώς τα cutscenes είναι μετρημένα στα δάχτυλα, με μόλις μερικά στην αρχή και στο τέλος της περιπέτειας. Κατά τη διάρκεια θα ακούσετε μόνο άναρθρες κραυγές και θα διαβάσετε επί της οθόνης τα bubbles με τα λόγια των χαρακτήρων. Πολύ κρίμα που δεν υπάρχουν full voice-overs. Παράλληλα, δεν υπάρχουν σεναριακές εξελίξεις κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού, που σημαίνει ότι απλά θα κυνηγήσετε τα τρία βιβλία και μετά θα ακολουθήσει το τελικό κομμάτι. Αυτό κάνει τον κορμό του παιχνιδιού κάπως ακόμη πιο αδιάφορο. Παρ’ όλα αυτά, οι ατάκες του Goofy και του Donald θα προσπαθήσουν κάπως να σώσουν την κατάσταση.
Κουκλίστικα εικαστικά
Το Disney Illusion Island χρησιμοποιεί τις άδειες της Disney για τους χαρακτήρες, όμως έχει πλάσει με δικό του τρόπο τους πασίγνωστους ήρωες, όσον αφορά στα εικαστικά τους. Δεν διαφέρουν πολύ από τη μορφή, με την οποία τους γνωρίζουμε, όμως είναι εκμοντερνισμένη και με όμορφες γραμμές. Όλοι διακρίνονται από τα χαρακτηριστικά τους animations, τα οποία είναι -πιθανώς επίτηδες- σε χαμηλότερα καρέ ανά δευτερόλεπτο και θυμίζουν τις τηλεοπτικές πτυχές τους. Τα backdrops σε όλο το παιχνίδι ακολουθούν μια πιο απλή λογική, κάπως αφαιρετική ίσως, με απλές γραμμές, που δεν είναι πάντα χαρακτηριστική για τον κάθε τομέα του χάρτη. Όμως διαφοροποιείται ικανοποιητικά όσον αφορά τις χρωματικές παλέτες. Μιλώντας για χρώματα, το παιχνίδι αναδεικνύεται στην OLED οθόνη του νέου μοντέλου Switch, με καταπληκτική ζωντάνια, που «πετάγεται» από την οθόνη σας.
Αξίζει να αναφέρουμε σε αυτό το σημείο ότι Art Director και Lead Character Designer του παιχνιδιού είναι η Λουκία Κυριακίδου, με την οποία είχαμε συζητήσει στην εκπομπή GameStorming πριν μερικούς μήνες. Την εκπομπή μπορείτε να τη δείτε παρακάτω ή να την ακούσετε στο Spotify/Apple Podcasts/κλπ.
Ο τίτλος βέβαια τρέχει στα 60 fps, τόσο σε handheld, όσο και σε docked mode, (είδαμε πτώσεις μόνο σε μία περίσταση), κάτι το οποίο βοηθά σαφώς και τον χειρισμό, ο οποίος είναι σχετικά άμεσος, με τους χαρακτήρες να ελέγχονται πολύ εύκολα, ακόμα και στον αέρα, και δεν θα δυσκολευτείτε καθόλου ακόμα και σε καταστάσεις με μεγαλύτερη πρόκληση, αφού «συγχωρεί» αρκετά. Η μουσική είναι πρωτότυπη (original) και θαυμάσια, ενώ έχει ηχογραφηθεί από ορχήστρα.
Disney Illusion Island – Χαμένη ευκαιρία, όμως θα ικανοποιήσει μια μερίδα χρηστών
Το Disney Illusion Island είναι ένα καλογυαλισμένο metroidvania platformer, που παραλείπει τη μάχη για να γίνει πιο προσιτό σε μικρότερες ηλικίες και αρχάριους παίκτες. Από όλες τις επιλογές που κάνει, το μοναδικό κομμάτι που μπορούμε να κατακρίνουμε χωρίς τύψεις είναι αυτό των εντελώς άνευρων ικανοτήτων, όμως κατά τ’ άλλα τού συγχωρούμε αρκετά λόγω των όμορφων εικαστικών και της γλυκύτητας των διαλόγων, κατά κύριο λόγο. Για τους hardcore gamers, είναι αρκετά βαρετό κατά τα πρώτα 2/3 περίπου, όμως ίσως βρείτε ενδιαφέρον παίζοντας μαζί με τους φίλους σας σε couch co-op. Είναι κάπως χαμένη ευκαιρία, όμως σίγουρα υπάρχει κοινό για αυτό εκεί έξω, το οποίο θα διασκεδάσει με τη νέα περιπέτεια των κλασικών αυτών ηρώων.
Δοκιμάστηκε σε: Nintendo Switch
Εταιρεία Ανάπτυξης: Dlala Studios
Εκδότρια Εταιρεία: Disney Games
Είδος: Platformer / Metroidvania
Ηλικίες: 7+
Ημ/νία Κυκλοφορίας: 28 Ιουλίου 2023
Official website: link
Το παιχνίδι μάς παραχωρήθηκε από τη CD Media για τις ανάγκες του review.