Ελπίζω να πέσω έξω, αλλά δεν ποντάρω πολλά στη μεταφορά του Netflix για το BioShock.
Η πλατφόρμα του Netflix ανακοίνωσε πως έχει στα σκαριά μια ταινία (live action) βασισμένη στο παιχνίδι BioShock. Είναι μια ανακοίνωση που θα μπορούσε να φέρει ενθουσιασμό, αλλά θα πρέπει πρώτα να δούμε την ταινία για να δεχτούμε πως μπορεί να είναι έστω και λίγο επιτυχημένη.
Τα παιχνίδια της σειράς ήταν εξαιρετικά, επειδή ήταν παιχνίδια. Ο τρόπος με τον οποίον ξετυλίχτηκε το σενάριό τους μέσα από το gamplay έδωσε στην πλοκή τη δυνατότητα να «παίξει» μαζί μας και να στήσει έξυπνες ανατροπές. Σε μια ταινία κάτι τέτοιο θα είναι δυσκολότερο, τουλάχιστον με τον τρόπο που έγινε στα παιχνίδια. Η εντυπωσιακή «κάθοδος» στη Rapture ήταν εντυπωσιακή επειδή τη βλέπαμε μέσα από τα μάτια του πρωταγωνιστή -δύσκολα θα έχουμε μια τόσο ξεχωριστή σκηνή στην ταινία. Ελπίζω να κάνω λάθος, αλλά δεν νομίζω ότι κάνω.
"We all make choices, but in the end our choices make us."
Netflix + BioShock. Would you kindly stay tuned? pic.twitter.com/Ke1oJQileX
— Netflix Geeked (@NetflixGeeked) February 15, 2022
Επίσης, υπάρχει ο φόβος να δούμε μια παράξενη μεταφορά, με εντελώς αταίριαστα στοιχεία. Το BioShock είναι πράγματι αλλόκοτο, ιδιαίτερο, με εικόνες που δεν συνηθίζονται σε χώρους του mainstream live action. Ένας Big Daddy στο πλαίσιο του βιντεοπαιχνιδιού ήταν επιβλητικός και βοηθούσε την ατμόσφαιρα, σε μια ταινία όμως ενδέχεται να μοιάζει αστείος, σαν κοστούμι παραγωγής low budget.
Αν φανταστούμε το σενάριο του BioShock μεταφρασμένο σε μια ταινία των δύο ωρών, αυτό που έρχεται στο μυαλό μας είναι ίσως μια αδιάφορη μεταφορά, χωρίς την παραξενιά των παιχνιδιών, ένα τυπικό blockbuster. Μια βυθισμένη ουτοπία και μερικά τέρατα, σε μια ταινία δράσης που προσπαθεί να έχει αλληγορικό βάθος. Αν ήταν στο χέρι μου, θα σταματούσα τις ταινίες και θα έφτιαχνα επιτέλους ένα BioShock 4…
Για την ώρα, δεν έχουμε περισσότερες πληροφορίες σχετικά με την ταινία BioShock, εκτός από το γεγονός ότι υπάρχει ως πρότζεκτ. Α, ξέρουμε και τα εξής: η ταινία δεν έχει ακόμη σεναριογράφο, ούτε σκηνοθέτη, σύμφωνα με όσα λέει το Hollywood Reporter, ενώ η συμφωνία βρίσκεται σε ισχύ εδώ και έναν χρόνο περίπου, όπως μεταδίδει το ίδιο Μέσο. Να σημειωθεί πως έχει ήδη ανακοινωθεί μια ταινία BioShock στο παρελθόν, η οποία τελικά δεν έγινε ποτέ πραγματικότητα.
Το Uncharted δεν κατάφερε να σπάσει την «κατάρα» – Θα μπορέσει το BioShock;
Τα δείγματα των μεταφορών ενός video game σε τηλεοπτική ή κινηματογραφική μορφή δεν είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικά, ώστε να ενθουσιαζόμαστε όταν ανακοινώνεται μια τέτοια ταινία. Όπως είπε και κάποιος στο Twitter, «τα παιχνίδια λειτουργούν επειδή έχουν τη διαδραστικότητα για να καλύπτει τα απαίσια σενάριά τους». Δεν θα συμφωνήσω για το ότι τα σενάριο των παιχνιδιών συνηθίζει να είναι απαίσιο, ωστόσο, πράγματι, η διαδραστικότητα είναι σημαντικός παράγοντας.
Υπάρχουν πολλά παιχνίδια που στη διαδραστική τους μορφή είναι συναρπαστικά αλλά σε μια μεταφορά σε διαφορετικό μέσο δεν θα ήταν εξίσου πετυχημένα και ιδιαίτερα. Ένα παράδειγμα, πρόσφατο μάλιστα, είναι το Uncharted. Λοιπόν, δεν έχω δει ακόμη την ταινία, αλλά τα πρώτα σχόλια δεν είναι πολύ θετικά και μοιάζει να συμφωνούν στο εξής: τέσσερα τρομερά παιχνίδια (δύο, αλλά έστω) που μοιάζουν με μία νέα, σύγχρονη εκδοχή του Indiana Jones, μετατρέπονται σε μια ταινία που είναι μια αδιάφορη κόπια του εαυτού τους και του Indiana Jones.
Οι περισσότερες κριτικές που έχουν κάτι θετικό να πουν για την ταινία, φαίνεται να την αντιμετωπίζουν ως υποφερτή ή έστω μέτρια, ενώ οι αρντικές, που είναι περισσότερες σε αριθμό και πιο έντονες σε πάθος, την παρουσιάζουν ως τραγική. Στα παιχνίδια, μεγάλη σημασία έπαιζαν, εκτός από τις συναρπαστικές σκηνές δράσης, οι σχέσεις μεταξύ των χαρακτήρων και οι διάλογοί τους.
Φαίνεται πως η ταινία δεν το πολυκατάλαβε αυτό, αν κρίνουμε από τις κριτικές που έχει λάβει, και απλώς προσπάθησε να μεταφέρει εμβληματικές σκηνές των παιχνιδιών στη μεγάλη οθόνη. Μάλιστα, υποτίθεται πως πρόκειται για prequel και όχι αυτούσια μεταφορά, όμως ούτε αυτό φαίνεται να το κατάλαβαν ακριβώς οι δημιουργοί. Τη στιγμή που γράφονται αυτές οι λέξεις, η ταινία Uncharted έχει στο Rotten Tomatoes 42% βαθμολογία, που σημαίνει πως είναι… «σάπια». Ακόμα κι αν θεωρείτε πως οι συγκεντρωτικές βαθμολογίες αυτού του τύπου δεν έχουν σημασία, η σύνοψη μερικών κριτικών ίσως σας αλλάξει γνώμη για τη συγκεκριμένη ταινία.
«Κάποια πράγματα απλώς δεν προορίζονται για μεγαλείο» γράφει ο Robert Kojder για το Polygon.
«Μια ταινία που θα έπρεπε να είναι η “δευτέρα παρουσία” του Indiana Jones, μοιάζει περισσότερο με την αποφοίτηση της Ντόρας της Εξερευνήτριας» γράφει ο Don Shanahan, του Every Movie Has a Lesson.
Γενικά, φαίνεται πως οι κριτικοί θεωρούν ότι ο Tom Holland είναι ικανοποιητικός στον ρόλο του και ένα από τα λίγα θετικά στοιχεία της ταινίας, ενώ κάνουν λόγο για μια βαρετή πλοκή, για πολύ προβλέψιμη προσέγγιση και για μία, συνολικά, αδιάφορη προσπάθεια. Διάχυτη είναι η εντύπωση πως τα παιχνίδια αυτού του στιλ είναι καλό να παραμένουν παιχνίδια και να μην προσπαθούν να ανοιχτούν σε άλλα μέσα.
Σε ποιον απευθύνονται, τελικά, αυτές οι ταινίες;
Δεν χρειάζεται να έχεις δει την ταινία για να αναρωτηθείς: γιατί χρειαζόμαστε ταινία Uncharted; Τα ίδια τα παιχνίδια είναι επηρεασμένα σε μεγάλο βαθμό από τον κινηματογράφο, από ταινίες τύπου Indiana Jones και μοιράζονται πάρα πολλά χαρακτηριστικά τους με αυτές. Τα παιχνίδια Uncharted είναι ένα εξαιρετικό δείγμα «κινηματογραφικού video game», τόσο που δεν είναι ξεκάθαρο τι παραπάνω θα μπορούσε να προσφέρει μια ταινία.
Η βασική ιδέα και τα επιμέρους χαρακτηριστικά ενός παιχνιδιού της σειράς δεν είναι τόσο ξεχωριστά ώστε να μπορούν να στηρίξουν μια κινηματογραφική μεταφορά. Λειτουργεί ως βιντεοπαιχνίδι, σίγουρα, και λειτουργεί επειδή μοιάζει με ταινία, αλλά στη μεταφορά φαίνεται πως κάτι χάνεται. Φυσικά, θα δω την ταινία με την πρώτη ευκαιρία για να επιβεβαιώσω όλα αυτά, όμως κάτι μου λέει πως δεν χρειάζεται κιόλας. Επίσης, περιμένουμε και τη σειρά Halo που φαίνεται πως θα είναι επίσης μία generic action movie.
Εντάξει, το Netflix πράγματι μας έδωσε το εξαιρετικό Arcane, που βασίζεται σε βιντεοπαιχνίδι, αλλά έχουμε και άλλα δείγματα μεταφορών στην πλατφόρμα, από manga κυρίως, όπως το εφιαλτικό Death Note. Αν πρέπει να ποντάρω τώρα, θα πω ότι η ταινία BioShock θα είναι στην καλύτερη περίπτωση αδιάφορη και λίγο αστεία. Αν δεν μπόρεσε το Uncharted, ένα τόσο τυπικό blockbuster, να μεταφερθεί σε μια αξιόλογη ταινία, τα πράγματα είναι δύσκολα για το BioShock…
Αν, λοιπόν, κυκλοφορήσει ποτέ αυτή η ταινία, ποιον αφορά; Αν είστε ένας από τους ανθρώπους που ενδιαφέρονται για την ταινία BioShock, πείτε το στα σχόλια, παρακαλώ. Εγώ, μέχρι στιγμής, έχω εντοπίσει σχόλια που είτε: α) αναρωτιούνται ποιος ενδιαφέρεται το 2022 για μια μεταφορά του BioShock και β) παρακαλούν, φωνάζοντας, το Netflix να μην καταστρέψει το franchise. Οι ταινίες που βασίζονται σε video games βρίσκονται σε μια παράξενη θέση και ακόμη δεν έχουν αποφασίσει σε ποιον ακριβώς θέλουν να απευθύνονται.
Για περισσότερες σκέψεις σχετικά με το θέμα, μπορείτε να δείτε το podcast της σειράς GameStorming που κάνουμε με τον Βαγγέλη. Το συγκεκριμένο επεισόδιο, που αναφέρεται στις μεταφορές παιχνιδιών σε τηλεόραση και σινεμά, παρακάτω: