Το Gran Turismo, στην 25η επέτειο της αρχικής του κυκλοφορίας, επιστρέφει με το 8ο κατά σειρά βασικό entry, που φέρει όμως τον αριθμό 7 στον τίτλο του, μην υπολογίζοντας το Gran Turismo Sport που κυκλοφόρησε το 2017.
Αυτό είναι το μοναδικό μπερδεμένο πράγμα που κατάφερα να βρω στην καθολική ύπαρξη του Gran Turismo 7, αφού το όραμα και η ιδέα από πίσω του είναι ό,τι πιο ξεκάθαρο έχει προσπαθήσει παιχνίδι να μου μεταφέρει, ποτέ.
Σε «ιεραποστολικό» ρόλο, η Polyphony ξανασυστήνει το racing σε μικρούς και μεγάλους με έναν γλαφυρό τρόπο μουσειακών προδιαγραφών. Για τους δημιουργούς, η ιστορία της αυτοκίνησης είναι ιερή, ενώ το παιχνίδι τους, το δισκοπότηρο που καλούνται να μεταλάβουν όσοι… πιστοί λατρεύουν με πάθος αυτές τις τετράτροχες μηχανές που άλλαξαν για πάντα τη ζωή των ανθρώπων.
Παιχνίδι με ταυτότητα και σκοπό
Το Gran Turismo 7 απευθύνεται σε δύο κατηγορίες κοινού: τους λάτρεις των σπορ, που ψάχνουν μια ρεαλιστική εμπειρία προσομοίωσης των πραγματικών συνθηκών racing, αλλά και τους ρομαντικούς αμαξόφιλους, που σαγηνεύονται από κάθε μικρή λεπτομέρεια ενός νέου μοντέλου, κάθε πάτεντα που το κάνει μοναδικό και όλη την trivial γνώση που περιβάλλει τις μάρκες τους.
Από τα πρώτα δευτερόλεπτα, το παιχνίδι φροντίζει να επικοινωνήσει το ύφος του. Το εισαγωγικό βίντεο, που ξεκινά (σχεδόν) από την ανακάλυψη του… τροχού και φτάνει στα σημερινά supercars, περνώντας από διάφορα ορόσημα της εξέλιξης, μπορεί να κάνει ακόμα και έναν άσχετο με το αντικείμενο να ανατριχιάσει, ενώ τους πιο δεμένους με αυτό να συγκινηθούν βαθύτατα.
Ξεκινώντας, έρχεστε αντιμέτωποι με ένα πολύ γνώριμο σκηνικό, που θα σας ταξιδέψει πίσω στα παιδικά σας χρόνια, τότε που ίσως πρωτοδοκιμάσατε κάποιο Gran Turismo στην πρώτη κονσόλα της Sony, επενδύοντας αμέτρητες ώρες στην ολοκλήρωση των διπλωμάτων οδήγησης, των στόχων σε ειδικές αποστολές χρονομέτρησης, αλλά και στους παραδοσιακούς αγώνες.
Μια ιδιαίτερα χαλαρωτική μουσική, που περιλαμβάνει κλασικά και lounge κομμάτια, ντύνει το βασικό μενού του overworld· μπόλικες τοποθεσίες συνδέονται με τις διάφορες λειτουργίες παιχνιδιού και ανοίγουν σιγά σιγά για εμάς καθώς προοδεύουμε. Κάποια… πορτρέτα ανθρώπων μας συστήνονται και προθυμοποιούνται να μας ξεναγήσουν σε αυτόν τον νέο κόσμο, ομφαλός του οποίου είναι μια καφετέρια! Μεταξύ σέξυ κοντινών πλάνων σε λαχταριστά κρουασάν και αχνιστούς καφέδες, θα μας προσφερθούν κάποια μενού – προκλήσεις, που θα επιβραβεύσουν την ολοκλήρωση των στόχων που θέτουν με δώρα – αυτοκίνητα για τη συλλογή μας. Κάθε προσθήκη στη συλλογή ανεβάζει το επίπεδό μας και ξεκλειδώνει νέες λειτουργίες παιχνιδιού, ανταλλακτικά για τα οχήματά μας και πολλές άλλες εκπλήξεις. Μεγάλος στόχος: να συλλέξουμε ΟΛΑ τα Pokemon…εεε… τα αυτοκίνητα εννοώ! Με την ολοκλήρωση των μενού, ο ιδιοκτήτης του καφέ μας κάνει μια ιστορική αναδρομή σε κάθε είδος αυτοκινήτου που σχετίζεται θεματικά με τους στόχους. Τελειώνοντας με όλες τις αποστολές του… καφετζή, τελειώνουμε και τη βασική «ιστορία» του Gran Turismo 7, όμως οι δημιουργοί υπογραμμίζουν πως «τότε ξεκινά η πραγματική διασκέδαση», αφού υπάρχει πλάνο για διαρκή ενημέρωση του περιεχομένου και της υποστήριξης των λοιπών modes.
Ένα τείχος που μας περιορίζει, αλλά με μια καλή δικαιολογία
Η όλη εμπειρία του campaign θυμίζει ένα θεματικό πάρκο ή ένα τουριστικό τρενάκι που σε περνά βήμα-βήμα μέσα από τα αξιοθέατα ενός κόσμου που είναι αφιερωμένος στην αυτοκίνηση. Αν έχετε μπει ποτέ σε κάποιο αντίστοιχο τρενάκι πραγματικού προορισμού, λογικά θα εκτιμήσατε την συμπυκνωμένη γνώση που σας χαρίζει ένα σύντομο briefing για τον τόπο που επισκέπτεστε, όμως σίγουρα θα υπήρχαν και πράγματα που σας ξενέρωσαν, ενώ θα προτιμούσατε να κάνετε κάτι άλλο σε εκείνη τη φάση. Εν προκειμένω, αυτός ο γραμμικός τρόπος προόδου επιβάλλει τη γνωριμία σας με το περιεχόμενο με τον ρυθμό που επέλεξε η Polyphony. Δεν μπορείτε, λοιπόν, να ανοίξετε το παιχνίδι και να κάνετε ό,τι θέλετε, χωρίς πρώτα να αφιερώσετε αρκετές ώρες… γνωριμίας μαζί του, κατά τις οποίες θα σας περάσει από το κόσκινο της εκμάθησης κάθε σπιθαμής του. Η προσέγγιση αυτή εξυπηρετεί στην ομαλή ένταξη των αρχαρίων στον κόσμο της οδήγησης, τη σταδιακή εκπαίδευσή τους και τη μύηση στον κόσμο των car enthousiasts. Βέβαια, αν είσαι ήδη… μύστης, αυτός ο καφές κρατά μάλλον λίγο παραπάνω απ’ όσο θα έπρεπε…
Μετά το tutorial, με όλα τα modes ανοιχτά, θα έχετε τη χαρά να αγωνιστείτε σε πολλά διαφορετικά είδη αγώνων και προκλήσεων, τόσο μόνοι σας όσο και με παρέα, διαδικτυακή ή τοπική, μιας και υπάρχει και split screen multiplayer. Στις online λειτουργίες υπάρχει ακόμα το Sport Mode που γνωρίσαμε στο Gran Turismo Sport, αλλά και τα γνωστά lobbies, όπου μπορείτε να τρέξετε με τους δικούς σας όρους μπαίνοντας στο αντίστοιχο δωμάτιο. Έχει προστεθεί, επίσης, ένα σημείο συγκέντρωσης παικτών με προκλήσεις πίστας, ενώ μπορείτε παράλληλα να μοιραστείτε με την κοινότητα φωτογραφίες ή τις δημιουργίες σας σε στυλιστικά σχέδια οχημάτων και στολών για το avatar του οδηγού που χειρίζεστε.
Παίζοντας το παιχνίδι πριν την κυκλοφορία του, πολλά από τα online features δεν ήταν διαθέσιμα και δεν καταφέραμε να σχηματίσουμε ολοκληρωμένη άποψη για το multiplayer. Θα επανέλθουμε, λοιπόν, μέσω του site μας και των podcast εκπομπών μας με εκτενέστερη ανάλυση όταν θα έχουμε αφιερώσει περισσότερο χρόνο μετά το launch.
Το περιεχόμενο που έχουμε στη διάθεσή μας είναι χορταστικότατο!
Σχεδόν 100 πίστες σε δεκάδες τοποθεσίες και πάνω από 400 αυτοκίνητα (για αρχή) σας περιμένουν να τα ανακαλύψετε, με ένα αρκετά εξελιγμένο για τα δεδομένα της σειράς σύστημα αναβαθμίσεων, που έχει οπτικοποιηθεί εξαιρετικά, χωρίζοντας τη διαδικασία βελτίωσης σε στάδια, με τρομερό βάθος σε επεξηγήσεις και παραμετροποιήσεις στο tuning menu. Οι επιπτώσεις του tuning στο gameplay είναι ουσιαστικές και θα γίνουν ο διαχωριστικός παράγοντας μεταξύ του «απλά καλού» και του «νικητή».
Υπάρχουν δύο επίπεδα διαμόρφωσης της δυσκολίας με τρεις επιλογές διαβάθμισης: Το ένα έχει να κάνει με τα βοηθήματα που σας παρέχονται στις στροφές και το φρενάρισμα, ενώ το άλλο σχετίζεται με την οδηγική συμπεριφορά και την οξυδέρκεια των αντιπάλων. Η κλιμάκωση γίνεται με γλυκό τρόπο, αφού η αρχή μας φάνηκε χαρακτηριστικά εύκολη, όμως σιγά σιγά μας δυσκόλεψε όσο πρέπει, αναγκάζοντάς μας να δουλέψουμε την τεχνική μας ή να επισκεφτούμε τον μηχανικό ανά τακτά χρονικά διαστήματα.
Η αίσθηση της οδήγησης είναι μοναδική. Οι λόγοι δεν έχουν να κάνουν μόνο με το ίδιο το simulation, το οποίο σε σημεία εξελίσσεται και σε άλλα δεν επαναστατεί. Δεν μπορώ να σας πω με σιγουριά ότι πηγαίνει τη βάση της οδήγησης σε νέα standards, αφού στα σημεία που η φυσική συναντά το παιχνίδι είδα πράγματα που έχω ξανασυναντήσει σε άλλους προσομοιωτές, όμως συνδυαστικά με λεπτομέρειες που στερούνται πιο «παραδοσιακά» sims στον τεχνικό και αισθητικό τομέα, αναδεικνύει ολόκληρα κομμάτια της οδήγησης που μέχρι πρότινος περνούσαν απαρατήρητα.
Τα features του PlayStation 5 επιστρατεύονται!
Η απτική ανάδραση του DualSense έχει κάνει θαύματα, με το feedback που παίρνουμε από τον δρόμο να αλλάζει σημαντικά την εμπειρία. Μπορούμε να νιώσουμε πότε το λάστιχο έχει χάσει την πρόσφυση ή πότε χάνεται ο έλεγχος μέσα σε μια λακούβα με νερό. Ταυτόχρονα, οι σκανδάλες έχουν δική τους… προσωπικότητα και βρήκαμε σε αυτές την καλύτερη υλοποίηση φρένου ως τώρα στο gaming. Η «αντίσταση» που φέρνει στο πάτημα μοιάζει με εκείνη ενός πραγματικού πεντάλ, ενώ εντυπωσιάζει η ποικιλία σε προφίλ, ανάλογα με το αμάξι. Η χρήση τιμονιέρας, που δυστυχώς δεν είχαμε την τύχη να δοκιμάσουμε, ανεβάζει ούτως ή άλλως το είδος σε άλλο επίπεδο· μπορώ όμως να πω ευθαρσώς πως είναι συνολικά το καλύτερο δείγμα χειρισμού με controller σε racing game, εντάσσοντας το feedback στην όλη διαδικασία «διαβάσματος» της πίστας και του αυτοκινήτου. Μπορείς, δηλαδή, να ΝΙΩΣΕΙΣ τι πάει λάθος και να το διορθώσεις, χρησιμοποιώντας τις αισθήσεις σου.
Την ίδια στιγμή, η Tempest Engine του PlayStation 5 δίνει τη χαρακτηριστική «3D» κατευθυντικότητα στον ήχο, με το φαινόμενο «Ντόπλερ» και τα αυτοκίνητα που σφυρίζουν καθώς περνούν δίπλα μας να χαρίζουν πρωτόγνωρες στιγμές, ειδικά φορώντας τα ακουστικά της Sony. Τα ουρλιαχτά των ελαστικών, το σφύριγμα των turbo, τα σκασίματα της εξάτμισης, έκαναν τον μικρό κάγκουρα που κρύβω μέσα μου να… τσουτσουριάσει ουκ ολίγες φορές.
Ο SSD κάνει το loading αστραπιαίο, ενώ ray tracing φωτισμός και αντανακλάσεις σε εκθέσεις, replay και photo modes μας έκαναν να διερωτηθούμε για πολλοστή φορά φέτος αν βλέπουμε γραφικά ή φωτογραφίες.
Για την ακρίβεια, είδαμε ΚΑΙ φωτογραφίες, μεταξύ άλλων, μιας και στη λειτουργία «Scapes» βάλαμε το αυτοκίνητό μας να περιηγηθεί σε ένα σκηνικό πραγματικού τοπίου, με σκοπό να το φωτογραφήσουμε. Το συγκεκριμένο mode, είμαστε σίγουροι πως θα το απολαύσουν πολλοί, αν και φαίνεται κάπως «gimmick» στον πυρήνα του.
…κι άλλο περιεχόμενο!
Σε άλλα είδη παιχνιδιού, τα σενάρια κινούνται μεταξύ των άκρων της απόλυτης σοβαρότητας και της αγνής κωμωδίας. Τρέξαμε σε events που μας ζήτησαν από καλούς χρόνους σε πασίγνωστες πίστες και ρεαλιστικούς αγώνες πολλών γύρων, μέχρι τραγέλαφους όπως εκείνος με ένα Fiat 500cc σε ανηφόρα, το οποίο ασθμαίνει παλεύοντας να τσουλήσει. Περιπτώσεις σαν την τελευταία θυμίζουν επεισόδιο Top Gear παλιάς κοπής και το εκτίμησα, ως ένα ευχάριστο διάλειμμα που έφερε χαμόγελα.
Εκτός από τις αποστολές του καφέ, τα διπλώματα, τα παγκόσμια πρωταθλήματα και τις φωτογραφήσεις, υπάρχουν και άλλες προκλήσεις που ανοίγουν σταδιακά με την άνοδο του επιπέδου συλλέκτη. Θα χρειαστεί ένα rotation μεταξύ όλων των ειδών για να μαζέψετε χρήματα, που θα ξοδέψετε στις απαραίτητες μηχανικές αναβαθμίσεις. Υπάρχει επιλογή microtransactions για να σας γλυτώσει χρόνο, αν το επιθυμείτε, όμως τίποτα δεν σας εμποδίζει από το να μαζέψετε με τον κόπο σας τα… προς το ζην.
Αν δεν σας φτάνουν τα χρήματα για να μπείτε στην έκθεση αυτοκινήτων και αγοράσετε ό,τι τραβά η όρεξή σας από την τελευταία λέξη της τεχνολογίας, μπορείτε να κάνετε ό,τι και στην πραγματική ζωή: να πάτε στον φίλο σας τον «μαντρά» και να επενδύσετε σε ένα μεταχειρισμένο αυτοκίνητο προηγούμενων δεκαετιών, έμπιστο, δοκιμασμένο, αλλά με τις δικές του… έξτρα ανάγκες.
Όταν πετύχετε και τα λεφτά τρέχουν από τα μπατζάκια σας, μπορείτε να ζήσετε την πραγματική αίγλη της ελίτ, μπαίνοντας σε πλειστηριασμούς με ιστορικές αντίκες και εμβληματικά οχήματα που έτρεξαν σε σπουδαία ράλι του παρελθόντος.
Ήδη αναφερθήκαμε στην επιδραστικότητα των βελτιώσεων, όμως, πρέπει να γίνει ακόμα μια νύξη στις κοσμητικές επεμβάσεις, που δεν έχουν τεράστια ποικιλία, όμως δίνουν χαρακτήρα στα αυτοκίνητα. Εκτός από ζάντες, μπορείτε να διαλέξετε μεταξύ 2-3 επιλογών κομμάτια body kit, χρώμα φωτισμού και μερικές ακόμα λεπτομέρειες που διαφέρουν από μοντέλο σε μοντέλο.
Τα τεχνικά…
Θα περάσετε αρκετή ώρα χαζεύοντας τα replay, έτσι κι αλλιώς, μιας και εκεί γίνεται η πραγματική επίδειξη των δυνατοτήτων της μηχανής γραφικών. Σας προτείνουμε ανεπιφύλακτα να προτιμήσετε το Quality mode αντί του Performance, μιας και στα δύο οι αγώνες γίνονται στα 60FPS. Τα 30FPS των replay και των cut-scenes είναι ένα μικρό τίμημα μπροστά στον φωτορεαλισμό που επιτυγχάνεται με τις πατέντες Ray Tracing και όχι μόνο.
Ο φωτισμός είναι η λέξη κλειδί, αφού δεν μπορούμε να πούμε πως ΟΛΑ τα μοντέλα και όλα τα textures στο παιχνίδι είναι η επιτομή του next-gen, όμως ο τρόπος που φωτίζονται τα μεταμορφώνουν. Προσθέστε σε αυτό τη φανταστική ενσωμάτωση του HDR και μπορείτε να περιμένετε τρομερές εικόνες που θα περάσουν από μπροστά σας.
Η αισθητική παντού είναι ανυπέρβλητη, στα γνωστά standards όλων των Sony τίτλων. Από τις κάρτες με τις πληροφορίες μέχρι το τελευταίο μενού, υπάρχει ένας λεπτός, διακριτικός σχεδιασμός που δεν αποσπά την προσοχή και κάνει την ανάγνωση των πληροφοριών ξεκούραστη.
Σιλενσιέ, ελληνιστί…
Η μετάφραση στα Ελληνικά ήρθε κι έδεσε, σε ένα παιχνίδι που τη χρειάζεται όσο κανένα άλλο. Πολύ στοχευμένη απόδοση των μηχανικών όρων, με λέξεις γαλλικής προέλευσης που συνήθως ακούμε από τους μηχανικούς και υιοθετούμε, παρότι δεν γνωρίζουμε την ετυμολογική προέλευση, μένουν αυτούσιες. Δοκιμάζοντας το παιχνίδι και στα αγγλικά, διαπίστωσα για πρώτη φορά στη ζωή μου ότι προτιμώ να παίξω στη δική μου γλώσσα! Υπάρχουν φυσικά κάποια μικρά λαθάκια από εκφράσεις που… χάθηκαν στη μετάφραση, αλλά δεν είναι ικανά να χαλάσουν τη μεγάλη εικόνα, που οφείλουμε να παινέψουμε.
Σύνοψη
Συνοψίζοντας, το Gran Turismo 7 είναι ένας μουσειακών προδιαγραφών φόρος τιμής στην αυτοκίνηση, που τυγχάνει να τελεί και χρέη άρτιου racing simulator. Αν δεν σας ενοχλήσει η αργή εισαγωγή και τα εμπόδια που μπαίνουν, αρχικά, μεταξύ υμών και του πλήρους περιεχομένου, θα βρείτε στο νέο παιχνίδι της Polyphony τον ρομαντισμό που δεν φανταζόσασταν ότι μπορεί να κρύβεται πίσω από ένα παιχνίδι με αυτοκίνητα. Η αναμονή άξιζε.
Διαθέσιμο σε: PS5, PS4
Δοκιμάστηκε σε: PS5
Εταιρεία Ανάπτυξης: Polyphony Digital
Εκδότρια Εταιρεία: Sony Interactive Entertainment
Διανομή: Sony Hellas
Είδος: Racing Simulation
Ηλικίες: 3+
Ημ/νία Κυκλοφορίας: 4 Μαρτίου 2022
Official website: gran-turismo.com
Το παιχνίδι μάς παραχωρήθηκε από την εκδότρια εταιρεία για τις ανάγκες του review.
1 σχόλιο
Ότι καλύτερο το review!