Το Hauntii της Moonloop Games είναι ένα πραγματικά ξεχωριστό παιχνίδι, στο οποίο θα αναλάβετε τον ρόλο ενός φαντάσματος.
Στο Hauntii θα πρέπει να αποκαλύψτε τα μυστικά ενός εκτεταμένου και μυστηριώδους κόσμου, στοιχειώνοντας τόσο το περιβάλλον, όσο και τους κατοίκους του για να δώσετε έξυπνες λύσεις στις πολλές προκλήσεις που σας περιμένουν.
Better call soul
Η «ψυχή» αποτελεί μία από τις πιο δύσκολες ερμηνευτικά λέξεις διαπολιτισμικά καθώς διαθέτει πολυσήμαντο νόημα. Όσον αφορά την χριστιανική γραμματεία, και χωρίς να προβώ σε ιδιαίτερες λεπτομέρειες για να μην υπερβώ τα πλαίσια του review, οι διαφορές στη σημασία της «ψυχής» υπάρχουν ακόμα και ανάμεσα στο ορθόδοξο και στο ρωμαιοκαθολικό δόγμα αναφορικά με το περιεχόμενο των «κατ’ εικόνα» και «καθ’ ομοίωση». Η αρχαία ελληνική σημασία της «ψυχής», την οποία ασπάζεται σήμερα η πλειοψηφία των ανθρώπων, είναι ότι πρόκειται για ένα ακόμα στοιχείο του φυσικού σώματος, όπως ο εγκέφαλος, το στομάχι κλπ. και ότι με τον θάνατο το εγκαταλείπει και μεταφέρεται αλλού.
Στα εβραϊκά ο όρος nephesch, ο οποίος μεταφράστηκε από τους Εβδομήκοντα μεταφραστές της Παλαιάς Διαθήκης (δίγλωσσοι Ιουδαίοι του 3ου π.Χ. αιώνα που μετέφρασαν την Παλαιά Διαθήκη στη κοινή ελληνιστική), είναι επίσης πολυσήμαντος· σημαίνει οτιδήποτε έμβιο -χωρίς να περιορίζεται στον άνθρωπο- κάθε ζώο και όταν αναφέρεται στον άνθρωπο σημαίνει την ζωντανή του υπόσταση, την εκδήλωση της ζωής. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει ο καθηγητής Χρήστος Γιανναράς, για τους Ιουδαίους «η ψυχή δεν κατοικεί απλώς στο σώμα αλλά εκφράζεται με το σώμα».
Σε άλλες παραδόσεις, όπως η ιαπωνική, μέσω του Βουδισμού, του Shinto, αλλά και του Χριστιανισμού -αφού οι Ιάπωνες δανείζονται στοιχεία και από τις τρεις προαναφερόμενες θρησκείες, καθώς η αποκλειστικότητα του μονοθεϊσμού δεν συνάδει με την κουλτούρα τους- διαμέσου και της λαογραφίας περί εκδικητικών φαντασμάτων και αλλόκοτων πλασμάτων (tamashi, rei, kami, yokai, kitsune, tanuki και άλλα) εκδηλώνεται η δική τους ερμηνεία για τον κόσμο, τη ζωής και τον θάνατο.
Συνοψίζοντας, στη δυτική κουλτούρα η εξόντωση των πνευμάτων – ψυχών είναι το βασικό στοιχείο κάθε φολκλορικής ιστορίας που σέβεται τον εαυτό της. Αντιθέτως, στην ιαπωνική -αλλά και γενικότερα στην ασιατική κουλτούρα- το στοιχειό (yurei) θα παραμείνει τελικά αλώβητο. Αυτό συμβαίνει γιατί, σύμφωνα με τη ιαπωνική θρησκευτική κουλτούρα, τα πνεύματα δεν λογίζονται μόνο ως επιθετικά, αλλά ως όντα που συνυπάρχουν με τους ζωντανούς. Το φάντασμα για τον Ιάπωνα βρίσκεται σε αυτόν τον κόσμο συνήθως λόγω κάποιας εκκρεμότητας, προσωπικής ή άλλης, και συνήθως ο μόνος τρόπος εξιλέωσης είναι με την αποδοχή του και όχι με την πολεμική ή τον εξορκισμό, όπως συναντούμε και έχει επικρατήσει στη Δύση. Όλα τα παραπάνω αποτελούν ενδεικτικές αναφορές για την έννοια της «ψυχής» καθώς σε άλλους πολιτισμούς παρατηρούνται διαφορές (π.χ. υπάρχει πάνω από μια ψυχή ταυτόχρονα για τους Αιγύπτιους, Κινέζους, Μάγια, ο σκοπός και η ύπαρξή τους εντελώς διαφορετικά και άλλα).
Partir, c’est mourir un peu
Η ιστορία του Hauntii περιστρέφεται γύρω από μια νεαρή ψυχή που ξυπνά στον ερεβώδη κόσμο του Eternity· γεμάτο πνεύματα, αλλά και αλλόκοτα πλάσματα, δίχως να γνωρίζει την ταυτότητά του, θα τον υποδεχτεί μια αγγελική μορφή, μια Eternian, η οποία όμως θα δεχτεί επίθεση από ορδές πνευμάτων και θα τραπεί σε φυγή. Ο ήρωάς μας θα ξεκινήσει το ταξίδι του αναζητώντας την αγγελική Eternian, ώστε να ανέλθουν και οι δύο στον αρχικό προορισμό τους, σε μια άλλη οντολογική συνθήκη.
Η νεαρή ψυχή θα προσπαθήσει να αποκαλύψει τα μυστικά αυτού του κόσμου και να διασχίσει το δικό του μονοπάτι. Η αφήγηση πραγματοποιείται ταυτόχρονα μέσα από άλλες μικρότερες, αφού τόσο το περιβάλλον, όσο και οι χαρακτήρες θα αποκαλύψουν μια συγκινητική ιστορία με υποτονικό μεν ρυθμό, αλλά ιδιαίτερα ενδιαφέρον. Στην πραγματικότητα, η Eternity αποτελεί το κράσπεδο μεταξύ δύο κόσμων· είναι το σημείο εκείνο όπου η ζωή με τον θάνατο σχετίζονται διαλεκτικά και ο μικρός μας ήρωας, αν και ψυχή, θα νιώσει ζωντανός περισσότερο από ποτέ.
Funerary rights
Ο κόσμος του Hauntii βρίθει συμβολικών χαρακτήρων με τον καθένα να διατηρεί τη δική του μικρή ιστορία, παροτρύνοντας τον ήρωά μας να παραμείνει μεν δέσμιος της τύχης του, αλλά τουλάχιστον θα είναι ασφαλής. Κάθε NPC που θα συναντήσετε διαθέτει τις δικές του αναμνήσεις και εμπειρίες και η αλληλεπίδραση μαζί τους προσθέτει βάθος στην αφήγηση παρά τους διαστροφικά λιτούς, αλλά πολλάκις φιλοσοφικούς διαλόγους (ή μονολόγους), μέσα από τους οποίους αναδεικνύονται ηθικά και υπαρξιακά ζητήματα και διλήμματα· η φυσιολογία των χαρακτήρων -ένα συνονθύλευμα ανθρώπινων και μη χαρακτηριστικών- προκαλεί χωρίς να απομακρύνεται πολύ από το οικείο αλλά παράλληλα αποπνέει κάτι απόμακρο και εξωγενές.
Ο ήρωάς μας φαίνεται να έχει ξεπεράσει τον τρόμο της άγνοιας και με την πάροδο του χρόνου θα τολμήσει να υπερβεί την μονότονη κοσμική τάξη της Eternity και να κατέβει στα δαιδαλώδη μονοπάτια του δικού του πνευματικού λαβύρινθου. Η ανάπτυξη του χαρακτήρα γίνεται με διακριτικό, αλλά ουσιαστικό τρόπο, δίνοντας στον παίκτη την αίσθηση ότι κάθε συναπάντημα ή καθοδηγητική φιγούρα είναι καίρια για την εξέλιξη της ιστορίας. Σας παροτρύνω να επικοινωνείτε συχνά με τους θαμώνες της Eternity, καθώς πέραν του lore θα σας προκαλέσει και συγκινησιακή εντύπωση.
Hauntii – No logos (or colors)
Παρά την μινινιμαλιστική και μονόχρωμη τεχνική που εφαρμόζεται σε όλα τα επίπεδα, το Hauntii ξεχωρίζει για τα εντυπωσιακά του γραφικά. Η αισθητική του παιχνιδιού είναι ένας συνδυασμός ζωγραφικής με το χέρι και ειδικών εφέ φωτισμού, δημιουργώντας έναν πανέμορφο κόσμο. Τα τοπία είναι ποικίλα· από σκοτεινά δάση μέχρι ερειπωμένες πόλεις και παράξενες σπηλιές, ατέρμονες γέφυρες, ερείπια ναών, όλα με τις απαιτούμενες λεπτομέρειες και ατμοσφαιρικά εφέ.
Η εικαστική σχεδίαση του Hauntii είναι ένα από τα πιο δυνατά του σημεία. Οι λεπτομέρειες στις απεικονίσεις των τοπίων και των χαρακτήρων είναι εκπληκτικές, με κάθε στοιχείο να προσδίδει στον κόσμο του παιχνιδιού μια εκκεντρική αίσθηση. Η τεχνική εκτέλεση είναι άψογη, με ομαλές και ρευστές κινήσεις των χαρακτήρων αλλά και το ιδιαίτερο animation που εξυπηρετεί το αφηγηματικό μέρος.
Οι προγραμματιστές της Moonloop Games έχουν καταφέρει να πλάσουν ένα «ζωντανό» περιβάλλον, προσκαλώντας τον παίκτη να βυθιστεί σε αυτό, ώστε να καταστεί πραγματικά κατανοητός ο κόσμος, αλλά και τα γεγονότα. Η χρήση θρησκευτικών στοιχείων, όπως καβαλιστικών και μυστικιστικών συμβόλων αναδεικνύει ακόμα περισσότερο τη φαντασία για την εξέλιξη της ιστορίας. Επιπλέον, οι δημιουργοί παρ’ όλο που αναφέρονται σε έναν φανταστικό κόσμο, δεν είναι αποκομμένοι από την δική μας πραγματικότητα και αυτό γίνεται αντιληπτό τόσο από το ιδιόμορφο διαλογικό σύστημα ειδικά, όπως ήδη αναφέρθηκε, όσο και από την γενικότερη απεικόνιση κάποιων διαχρονικών και διαπολιτισμικών στοιχείων μέσα από τη δική τους αντίληψη.
Αν και ενδεχομένως να φανεί σε κάποιους αναγνώστες υπερβολικό ή και τολμηρό, παρ’ όλ’ αυτά θα χρησιμοποιήσω δίχως ιδιαίτερους ενδοιασμούς μια φράση του μεγάλου σκηνοθέτη Αντρέι Ταρκόφσκι για να συνοψίσω τεχνικά το παιχνίδι· «Ένα είναι βέβαιο: το αριστούργημα γεννιέται όταν ο καλλιτέχνης χειρίζεται το υλικό του με απόλυτη ειλικρίνεια. Τα διαμάντια δεν βρίσκονται οπουδήποτε· πρέπει να τα αναζητήσουμε κοντά σε ηφαίστεια» (Αντρέι Ταρκόφσκι, «Σμιλεύοντας τον χρόνο», 1987).
Music soothes the savage soul
Η μουσική είναι ένας από τους κύριους παράγοντες που συμβάλλουν στην ατμόσφαιρα. Οι μελαγχολικές αλλά λυρικές ambient μελωδίες κορυφώνονται στις σιωπές -όσο οξύμωρο και αν ακούγεται- προκαλώντας επιφυλάξεις για την εξέλιξη του παιχνιδιού. Οι ήχοι του περιβάλλοντος, όπως το θρόισμα των φύλλων, το κελάηδημα των πουλιών, οι απόηχοι των βημάτων, συμβάλουν στον επιπλέον χρωματισμό (sic) του παιχνιδιού με αντιθετικά και αλληλοσυγκρουόμενα συναισθήματα, με τα ηχητικά εφέ να είναι ταυτόχρονα και λειτουργικά, βοηθώντας τον παίκτη να αντιληφθεί το περιβάλλον και τις αλλαγές που συντελούνται ιδιαίτερα, μάλιστα, στις ειδικές εκείνες συνθήκες όπου θα κληθείτε να επιλύσετε συγκεκριμένους γρίφους. Τέλος, όταν ο χαρακτήρας παρεκκλίνει έστω και λίγο της πορείας του, παραμορφωτικά φίλτρα διαμορφώνουν έτσι τον ήχο αλλά και την εικόνα μέχρι να επανέλθει στην κανονική του διαδρομή, διαφορετικά θα ξεκινήσετε άδοξα από το τελευταίο save point.
Hauntii – Ghosting
Το gameplay του παιχνιδιού απαρτίζεται από δύο βασικά mechanics: από το twin-stick shooter mechanic, με το οποίο αντιμετωπίζει εχθρούς, καταστρέφει εμπόδια, αποκομίζει currency (με το οποίο αγοράζεις καπέλα!) και άλλα αναλώσιμα και το haunting mechanism βάσει του οποίου “στοιχειώνει” πλάσματα και αντικείμενα του περιβάλλοντος, χρησιμοποιώντας τις ικανότητες ή τις ιδιότητές τους. Αυτό προσθέτει βάθος και στρατηγική στο παιχνίδι, καθώς ο παίκτης καλείται να σκεφτεί προσεκτικά πώς θα χρησιμοποιήσει τις διαθέσιμες δυνάμεις για να επιλύσει τα όποια κωλύματα συναντήσει. Η αλήθεια είναι ότι εντυπωσιάστηκα από την πληθώρα των “στοιχειωμάτων” προκαλώντας συστηματικά τη φαντασία μου με την απουσία των εύλογων και αναμενόμενων περιορισμών.
Προκειμένου να αποκτήσει πρόσβαση στο επόμενο επίπεδο, ο ήρωάς μας οφείλει να φέρει εις πέρας τη συλλογή αστεριών, τα οποία συναντώνται τόσο στο περιβάλλον, όσο ως επιβράβευση μετά την επίλυση γρίφων. Τα αστέρια αυτά εκτός από τη διέξοδο που προσφέρουν σε καινούργιες περιοχές, αναβαθμίζουν τα στατιστικά life, dash και essence (διάρκεια shooting) και παράλληλα αποκαλύπτουν με ποιητικό τρόπο μέσα από σχετικά animation τις αναμνήσεις της νεαρής ψυχής. Όσες περισσότερες αναμνήσεις αποκτήσει, τόσο αφυπνίζεται αναφορικά με την προηγούμενη ζωή του.
Οι γρίφοι είναι άρτια σχεδιασμένοι και απαιτούν παρατηρητικότητα, δίχως να είναι ιδιαίτερα δύσκολοι. Ο βαθμός δυσκολίας σε γενικές γραμμές με απογοήτευσε εν μέρει, καθώς θα προτιμούσα ένα πιο προκλητικό παιχνίδι, τόσο στη μάχη, όσο και στην puzzle θεματική. Σε πλήρη αντιδιαστολή κινείται ο βαθμός εξερεύνησης, καθώς η διάθεση και η ανακάλυψη νέων περιοχών και αντικειμένων κρατά το ενδιαφέρον του παίκτη αμείωτο, προσφέροντας μια συνεχώς ανανεούμενη εμπειρία. Τέλος, και βάσει του χάρτη, θα έχετε εικόνα για το πόσα αστέρια διαθέτει η κάθε περιοχή πράγμα που σημαίνει επαναλαμβανόμενες επιστροφές σε προηγούμενα μέρη ώστε να τα εντοπίσετε και να τα χρησιμοποιήσετε αναλόγως.
Το Hauntii αποτελεί ένα δρώμενο κάποιας μυσταγωγικής τελετής, μια αναπαράσταση με συμβολισμούς και υπαρξιακά ερωτήματα, μια γιορτή προς τιμήν κάποιας θεότητας ή πολύ απλά της ζωής. Δίχως να είμαι βολικά καλόγνωμος λόγω της indie φύσης του παιχνιδιού, σας συστήνω να ακολουθήσετε τον μικρό μας ήρωα στο κατώφλι του κόσμου του. Πού ξέρετε, μπορεί να σας οδηγήσει σε μια πιο παρήγορη πραγματικότητα.
Δοκιμάστηκε σε: PS5
Εταιρεία Ανάπτυξης: Moonloop Games
Εκδότρια Εταιρεία: Firestoke
Είδος: Adventure
Ηλικίες: 3+
Ημ/νία Κυκλοφορίας: 23 Μαΐου 2024
Official website: link
Το παιχνίδι μάς παραχωρήθηκε από την εκδότρια εταιρεία για τις ανάγκες του review.