Το Humanity, εκείνο το αλλόκοτο παιχνίδι γρίφων με χιλιάδες ανθρώπους να ακολουθούν ένα σκυλάκι, κυκλοφόρησε. Μετά από 30 ώρες μαζί του, μπορώ να σας μιλήσω για αυτό -spoiler alert: είναι εξαιρετικό.
Ήμουν ήδη πεπεισμένος ότι το Humanity θα είναι πολύ αξιόλογο. Είχα παίξει το demo, που παρουσίαζε τους βασικούς μηχανισμούς των γρίφων, είχα γράψει για αυτό και ανυπομονούσα για την πλήρη κυκλοφορία.
Λοιπόν, πράγματι, το Humanity είναι αλλόκοτο, αισθητικά κυρίως. Και, επίσης, πράγματι, είναι ένα πολύ διασκεδαστικό και καλοσχεδιασμένο παιχνίδι γρίφων.
Τι είναι το Humanity
Ας τα πάρουμε με τη σειρά. Πρόκειται για μια παράξενη οπτικοακουστική εμπειρία, που μας βάζει στον ρόλο ενός σκύλου που μοιάζει με φάντασμα και οδηγεί ορδές ανθρώπων σε πίστες που βρίσκονται στα σύννεφα. Οι άνθρωποι βγαίνουν από κατάλευκες πόρτες, περπατούν άμυαλα, όλοι μαζί σε σειρές, και πέφτουν σε γκρεμούς.
Εμείς, ως σκύλος, γαβγίζουμε και βάζουμε εντολές στο έδαφος, τις οποίες οι άνθρωποι ακολουθούν, όταν φτάσουν στο σημείο όπου τις τοποθετήσαμε. Καλούμαστε να τους οδηγήσουμε από το ένα σημείο του κάθε επιπέδου σε κάποιο άλλο, να τους χωρίσουμε, να σχηματίσουμε λούπες και, γενικά, να ολοκληρώσουμε τους στόχους που μας βάζουν οι πίστες (πάντα με ξεκάθαρο τρόπο).
Μπορούμε να τους κάνουμε να στρίψουν προς όποια κατεύθυνση θέλουμε. Να πηδήξουν. Να πηδήξουν ψηλά ή μακριά, να μας ακολουθήσουν. Όσο το Humanity προχωρά στις 90 πίστες του, μας παρουσιάζει νέες ιδέες και καινούργιους μηχανισμούς συνεχώς.
Οι γρίφοι είναι δύσκολοι, οι μηχανισμοί πάρα πολλοί, το σενάριο δεν ικανοποιεί
Στην αρχή, οι γρίφοι είναι πιο κλασικοί, με διακόπτες που ενεργοποιούν μηχανισμούς και πλατφόρμες, με κουτιά που πρέπει να σπρώξουμε και με άλλα παραδοσιακά στοιχεία του είδους. Η παρουσίαση, με τους χιλιάδες ανθρώπους να περπατούν όλοι μαζί σαν κοπάδι, παραμένει παράξενη σε όλη τη διάρκεια (αν παίζετε απλώς για τα τελειώσετε, θα σας πάρει περίπου 10-15 ώρες, αν μαζεύετε προαιρετικά collectibles που ξεκλειδώνουν skins για τους ανθρώπους, θα χρειαστείτε 20-25).
Στη συνέχεια, το gameplay αρχίζει να πειραματίζεται με διάφορες ιδέες. Οι γρίφοι γίνονται όλο και πιο περίπλοκοι, με τεράστια «ποτάμια» ανθρώπων που πρέπει να κουμαντάρουμε, με την εισαγωγή εχθρικών όντων που λέγονται Others, αλλά και με αρκετούς ενδιαφέροντες μηχανισμούς, πάντα με ιδανικό σχεδιασμό.
Αρκετές πίστες θα σας «στίψουν» το κεφάλι για να λύσετε τους γρίφους τους, που φαίνονται πολλές φορές απλοί -απλώς πρέπει να οδηγήσουμε μια ομάδα ανθρώπων από το ένα σημείο στο άλλο- αλλά επιφυλάσσουν εκπλήξεις. Αν παίζετε παιχνίδια γρίφων και σας αρέσουν τα δύσκολα παζλ που φέρνουν μεγάλη ικανοποίηση όταν λυθούν, σίγουρα πρέπει να παίξετε το Humanity. Οι γρίφοι προσφέρουν αρκετούς τρόπους επίλυσης και επιβραβεύουν τη δημιουργικότητα. Αν τα βρείτε σκούρα, πάντως, υπάρχουν στο μενού σύντομα βίντεο που δείχνουν τη λύση του κάθε γρίφου. Υπάρχει και platforming, που δεν είναι το βασικό κομμάτι του gameplay και είναι γενικά ικανοποιητικό, αν και δεν είναι πάντα ξεκάθαρο το σημείο όπου θα προσγειωθούμε μετά από ένα άλμα.
Μάλιστα, ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει η άρνηση των δημιουργών να επαναλάβουν μηχανισμούς και ιδέες. Το Humanity συνεχώς παρουσιάζει καινούργια στοιχεία, φτάνοντας σε σημείο να έχει… σενάριο, αλλά και… μάχες.
Ναι, έχει σενάριο, το οποίο είναι αναμενόμενα παράξενο, αλλά, δυστυχώς, δεν είναι καλογραμμένο. Καθώς η εικόνα είναι τόσο παράξενη, ειδικά σε προχωρημένες πίστες, θα αρκούσε από μόνη της για να πει μια ιστορία αόριστου τύπου. Ωστόσο, υπάρχει διάλογος, ο οποίος είναι ανατριχιαστικά κακογραμμένος σε σημεία, γεμάτος με αχρείαστο exposition και πολύ προφανείς μεταφορές και αλληγορίες. Δεν παίρνει τόσο χρόνο ώστε να γίνει πολύ εκνευριστικό, καθώς το ζουμί είναι στους γρίφους, είναι όμως αρκετά κακό για να είναι άξιο αναφοράς -και είναι κρίμα, γιατί στις εικόνες του Humanity υπάρχει μια συναρπαστική ιστορία.
Το Humanity έχει… μάχες και stealth
Τώρα, να σας μιλήσω για τις μάχες… Θα δείτε από trailers κάποιες σκηνές με τους ανθρώπους να κρατούν φωτόσπαθα ή να πυροβολούν με όπλα λέιζερ, δραστηριότητες που πιάνουν μεγάλο μέρος του Humanity και είναι… παράξενες, αλλά διασκεδαστικές.
Υπάρχει… stealth, θα χρειαστεί να οδηγείτε μικρές ομάδες ανθρώπων κρυφά, να αποφεύγετε φώτα και να περπατάτε μέσα σε χόρτα. Θα χρειαστεί να φτιάχνετε σειρές ανθρώπων με κατάλληλο τρόπο ώστε να αντιμετωπίζουν πιο αποτελεσματικά τους εχθρούς που έρχονται από την απέναντι μεριά. Επίσης, υπάρχουν bosses. Κανονικά bosses, όχι κάποιου τύπου puzzle.
Όλα αυτά μπορεί να ακούγονται πολύ περίεργα, μπορεί να μοιάζει ότι το gameplay ξεφεύγει από τους γρίφους, ωστόσο οι δημιουργοί έχουν καταφέρει να διατηρούν τον πυρήνα κοντά στο puzzle, ακόμα και στις μάχες, εκτός μερικών εξαιρέσεων προς το τέλος, που είναι λίγες και, σε κάθε περίπτωση, πολύ εντυπωσιακές οπτικά.
Εξαιρετική οπτικοακουστική παρουσίαση, σε τηλεόραση και VR
Γιατί, πράγματι, πρόκειται για ένα πολύ όμορφο παιχνίδι. Θα δείτε εντυπωσιακές τοποθεσίες δίπλα από τα σύννεφα, αντανακλάσεις σε γυαλισμένες επιφάνειες, νερό μέσα σε κουτιά, δέντρα, χόρτα, χιλιάδες ανθρώπους να περπατούν και να πηδούν πάνω από γκρεμούς, πολύχρωμες μάχες με λέιζερ και, γενικά, πολλά εντυπωσιακά εφέ, μεγάλους αριθμούς στοιχείων στην οθόνη, πάντα με κίνηση, χωρίς προβλήματα, χωρίς frame drops (μόνο στο τελευταίο boss παρατηρούνται, στο οποίο γίνεται χαμός).
Επίσης, η μουσική είναι υπέροχη, με ηλεκτρονικές μελωδίες που ταιριάζουν πλήρως στο παράξενο στήσιμο του Humanity -και που θα σας κολλήσουν στο μυαλό για ώρες. Γενικά, η οπτικοακουστική εμπειρία που προσφέρει ο τίτλος, με όλους τους ήχους, τα εφέ, τη μουσική, είναι αξιοπρόσεκτη, καλοσχεδιασμένη, ευχάριστη και ιδιαίτερη -επίσης, είναι ξεκάθαρη, ώστε να ξέρουμε πάντα ακριβώς πώς λειτουργεί το περιβάλλον. Να σημειωθεί ότι το Humanity παίζει σε PS5, PS4, PSVR και PS VR2. Σε VR mode, παραμένει πανέμορφο και ευνόητο, αφού τα μεγέθη προσαρμόζονται κατάλληλα.
Humanity: Μετά το εξαιρετικό campaign, υπάρχει level editor
Επίσης, υπάρχει ένα καλοστημένο, ευνόητο και εύχρηστο level editor, στο οποίο μπορούμε να φτιάξουμε τις δικές μας πίστες, όπως ακριβώς τις θέλουμε, χρησιμοποιώντας τα εργαλεία και τα assets του story mode. Φτιάχνουμε δικούς μας γρίφους ή απλές πίστες διακοσμητικού τύπου και μετά τις μοιραζόμαστε με άλλο κόσμο online, σε ένα καθαρό και σωστά κατηγοριοποιημένο μενού, για να μπορούμε να βρίσκουμε ό,τι ακριβώς θέλουμε, είτε δημιουργούμε είτε παίζουμε.
Μετά το βασικό παιχνίδι, μπορείτε να «χαθείτε» με τις ώρες στο creator, φτιάχνοντας ό,τι περνά από το μυαλό σας και παίζοντας πίστες κάθε είδους: μερικές έχουν πετυχημένους, καλοστημένους γρίφους, άλλες είναι πολύ παράξενες (είδα προσπάθεια για mini metroidvania, που είχε ενδιαφέρον, είδα και ένα… mini jedi syphon filter με stealth και μάχη). Εξαιρετική δουλειά και σε αυτό το mode, ενώ το περιεχόμενο που έχουν φτιάξει οι χρήστες είναι ήδη αρκετό (ο τίτλος κυκλοφορεί σε PC και PS4/PS5, οι πίστες του creator είναι cross-play, βρίσκεται και από την πρώτη ημέρα στον κατάλογο του PS Plus).
Γενικά, είναι απλό: αν σας αρέσουν τα παιχνίδια γρίφων, θα σας αρέσει το Humanity. Μπορεί να σας ξενίσει η αλλόκοτη παρουσίαση, μπορεί να μην σας αρέσει το επίσης παράξενο concept, το σενάριο δεν είναι καλογραμμένο, αλλά το gameplay είναι εξαιρετικό, με μεγάλη αντοχή στον χρόνο, με πολλούς μηχανισμούς και εντυπωσιακά σκηνικά σε απαιτητικούς γρίφους. Ένας ιδιόμορφος συνδυασμός puzzle platformer με real-time strategy, που τελικά λειτουργεί.
Δοκιμάστηκε σε: PS5 (+PS VR2)
Εταιρεία Ανάπτυξης: tha LTD.
Εκδότρια Εταιρεία: Enhance Games
Είδος: Puzzle-plaformer, real-time strategy
Ηλικίες: 7+
Ημ/νία Κυκλοφορίας: 16 Μαΐου 2023
Official website: link
Το παιχνίδι μάς παραχωρήθηκε από την εκδότρια εταιρεία για τις ανάγκες του review.