Η τηλεοπτική σειρά Twin Peaks δεν θα ήταν ό,τι είναι, αν δεν είχε ως υπόβαθρο τις μελαγχολικές νότες του Angelo Badalamenti.
Ο σπουδαίος συνθέτης πέθανε χθες, Δευτέρα 12 Δεκεμβρίου 2022 και πολύς κόσμος έβαλε να ακούσει τη μουσική του, τις μελωδίες που έγραψε για έργα του σκηνοθέτη David Lynch, που ήταν εκείνες που τον έκαναν γνωστό. Είναι λογικό. Η δουλειά του Badalamenti σε έργα που δεν φέρουν την υπογραφή του David Lynch είναι, επίσης, αξιοπρόσεκτη.
Ωστόσο, αυτές οι νοσταλγικές, μελαγχολικές μελωδίες που ακούσαμε στο Twin Peaks «έσπασαν» το φράγμα της τηλεόρασης, βγήκαν από τη μικρή οθόνη, πέρασαν στη μεγάλη, άσκησαν επιρροή σε μουσική, κινηματογράφο, σε άλλες τηλεοπτικές σειρές, σε βιβλία, κόμικς, βιντεοπαιχνίδια.
Οι χαρακτηριστικές μελωδίες του Angelo Badalamenti
Ο ιδιαίτερος κόσμος του Twin Peaks πήρε σάρκα και οστά μέσω της μουσικής του Badalamenti και, με τη βοήθειά της, ξεχώρισε ακόμα περισσότερο. Οι μελωδίες του δεν ήταν τυπικές, δεν ήταν αυτές που θα άκουγες σε μια ταινία με ντετέκτιβ και άρωμα «νουάρ», δεν ήταν αυτές που περίμενες σε μια ιστορία τρόμου. Δεν ήταν αυτές που περίμενες, γενικά.
Αναμενόμενα, το έργο του Badalamenti, όπως και του Lynch, είχε τεράστια επιρροή σε όλα τα μέσα, συνεχίζοντας μέχρι και σήμερα.
«Αυτό είναι τόσο όμορφο, Angelo, μου ραγίζει την καρδιά», είχε πει ο Lynch στον Badalamenti όταν εκείνος έγραφε τη μουσική για το Twin Peaks. Όλων μας τις καρδιές, David.
Αν θέλουμε να θυμηθούμε το έργο του σπουδαίου συνθέτη, μπορούμε να ανατρέξουμε σε πολλές δουλειές του, με τον Lynch ή χωρίς εκείνον. Μπορούμε να ακούσουμε τη συνεργασία του με τους Anthrax, με τη Marianne Faithfull, με την Dolores O’Riordan, μεταξύ πολλών άλλων.
Η επιρροή του Angelo Badalamenti στο gaming
Μπορούμε να ακούσουμε το soundtrack του παιχνιδιού της Quantic Dream, του Fahrenheit. Μπορούμε, όμως, να σκεφτούμε κι άλλα παιχνίδια, στα οποία η επιρροή του Badalamenti είναι τεράστια, όπως και του Twin Peaks.
Υπάρχουν συζητήσεις για το πώς το Final Fantasy VII (το πρωτότυπο αλλά και το remake) περιέχει αναφορές στο Twin Peaks. Υπάρχουν παιχνίδια που μπορούν να θεωρηθούν «διασκευές» του Twin Peaks. Γενικά, πολλά βιντεοπαιχνίδια έχουν επηρεαστεί από τη σειρά αυτή και το «σύμπαν» του Lynch, γενικότερα. Μπορούμε, σε κάποια, να διακρίνουμε και μουσικές επιρροές από το έργο του Badalamenti.
Αργόσυρτες νότες synthesizer, πιάνο, ονειρική ατμόσφαιρα, ανατριχιαστικό αλλά και «ζεστό» ύφος, ταυτόχρονα, με έναν παράδοξο τρόπο. Το «άρωμα» του Badalamenti εντοπίζεται σε μουσική από αρκετά παιχνίδια.
Farhenheit, με soundtrack του Angelo Badalamenti
Βέβαια, δεν μπορεί να μην αναφερθεί το soundtrack του Farhenheit, που ήταν εξαιρετικό, από τα πιο δυνατά σημεία του τίτλου και ένα από τα βασικά χαρακτηριστικά της ατμόσφαιράς του. Διαφορετική προσέγγιση από εκείνη του Twin Peaks, εξαιρετικό αποτέλεσμα.
Final Fantasy VII
Εδώ και χρόνια, αναφέρεται σε διάφορα forums ότι το soundtrack του Final Fantasy VII, του πρωτότυπου, θυμίζει έντονα τη μουσική του Twin Peaks.
Υπάρχουν, άλλωστε, και τέτοια:
Πράγματι, είτε έγινε ηθελημένα είτε όχι, η μουσική του Nobuo Uematsu για το θρυλικό RPG έχει στοιχεία που φέρνουν στο μυαλό τις νότες του Twin Peaks. Εξάλλου, και το ίδιο το παιχνίδι έχει στοιχεία που θυμίζουν τον παράξενο, ονειρικό/εφιαλτικό κόσμο του Twin Peaks. Οι μελωδίες των Turks θυμίζουν τα αλλόκοτα, απόκοσμα, «τζαζ» μπαρ του Lynch, οι πιο μελαγχολικές νότες του main theme, του theme της Aerith και της Tifa, παραπέμπουν στο main theme του Twin Peaks. Αν ψάξετε στο Ίντερνετ, θα βρείτε πολλές αναφορές και συνδέσεις μεταξύ του Final Fantasy VII και του Twin Peaks.
Για παράδειγμα, ακούστε αυτά τα δύο:
Και, γενικότερα, το ύφος της μουσικής μοιάζει:
Deadly Premonition
Δεν μπορεί να λείπει το soundtrack του Deadly Premonition, που είναι ό,τι πιο κοντινό στο Twin Peaks υπάρχει σε μορφή βιντεοπαιχνιδιού.
Ολόκληρο το soundtrack έχει «άρωμα» Badalamenti και αποτελεί ένα από τα πιο αξιομνημόνευτα στοιχεία του παιχνιδιού. Μερικά δείγματα:
Kentucky Route Zero
Αυτή η στιγμή του Kentucky Route Zero, βγαλμένη απευθείας από τον κόσμο του Twin Peaks, αισθητικά και μουσικά:
Silent Hill
Μάλλον το soundtrack που θυμίζει τη δουλειά του Badalamenti περισσότερο είναι εκείνο του Silent Hill, ειδικά των δύο πρώτων (όχι μόνο, όμως). Η ονειρική ατμόσφαιρα είναι έντονη, η μουσική διάχυτη με παράξενες επιλογές και με μια απρόσμενη προσέγγιση, και βοηθά πολύ στο στήσιμο ενός ύφους με πολλές ιδιαιτερότητες, που ακροβατεί μεταξύ δύο κόσμων, μεταξύ του ονείρου και του εφιάλτη.
Ο Akira Yamaoka σίγουρα είχε εμπνευστεί από τη δουλειά του Angelo Badalamenti, όταν έγραφε τη μουσική των Silent Hill. Όπως και η μουσική του Badalamenti, έτσι και εκείνη του Yamaoka είναι γεμάτη εκπλήξεις, «σπάει» τα όρια μεταξύ διαφορετικών στιλ, πηδά από είδος σε είδος και, πολλές φορές, είναι πολύ παράξενη: ευδιάθετη, ονειρική, σε σκοτεινά και εφιαλτικά σκηνικά.
Φυσικά, υπάρχουν και τέτοια βίντεο, που φαίνονται παράδοξα «κανονικά»:
Πάντως, είναι πολλά τα δείγματα εδώ (έχουμε και Laura):
Grim Fandango
Και εδώ, μουσική που θα μπορούσε να παίζει σε ταινία με soundtrack του Badalamenti:
Metal Gear Solid 3: Snake Eater
Δεν θα περιμέναμε να ακούσουμε κάτι τέτοιο σε παιχνίδι της σειράς Metal Gear Solid, ωστόσο το τραγούδι «Don’t be Afraid» είναι πλήρως ταιριαστό για soundtrack στο Black Lodge:
Thimbleweed Park
Άλλο ένα παιχνίδι με έντονα vibes από Twin Peaks, και με το κατάλληλο soundtrack:
Virginia
Μια ξεκάθαρη αναφορά στη μουσική του Badalamenti για το Twin Peaks, από το παιχνίδι Virginia:
Και η σκηνή στην οποία ακούγεται: