Martha is Dead – Review

Ένα ιδιαίτερα συζητημένο παιχνίδι για τα «κυβικά» του, το Martha is Dead έγινε γνωστό λόγω της λογοκρισίας που δέχτηκε.

Το Martha is Dead είναι ένα παράξενο παιχνίδι τρόμου. Παρ’ όλο που υπάρχουν στοιχεία από folk horror και βλέπουμε gore αλλά και αρκετές εικόνες που παραπέμπουν σε γνώριμα σκηνικά τρόμου, δεν είναι τυπικό δείγμα του είδους.

Οι δημιουργοί έχουν κάνει μια προσπάθεια να μετατοπίσουν την πηγή του τρόμου. Αν και θα δείτε παράξενα πλάσματα, θάνατο και αίμα, το βασικό σκέλος του εφιάλτη εδώ τοποθετείται σε δύο άξονες: στη φρίκη του πολέμου και στη «σκοτεινή» πλευρά των ανθρώπων. Δεν θα κάνω σπόιλερ, καθώς το σενάριο έχει ενδιαφέρον, αλλά θα πω τα βασικά.

Η Martha είναι, πράγματι, νεκρή

Η ιστορία τοποθετείται στην Ιταλία κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκόσμιου Πολέμου και εμείς είμαστε η Giulia, η αδερφή της Martha, που πεθαίνει στην αρχή του παιχνιδιού (μην πείτε ότι είναι spoiler, όταν ο τίτλος λέγεται «Η Martha είναι νεκρή»). Στη συνέχεια, πρέπει να ανακαλύψουμε τι ακριβώς συνέβη, πώς πέθανε η δίδυμη αδερφή της Giulia. Για να διαλευκάνουμε το μυστήριο αυτό, θα ταξιδέψουμε σε γραφικές τοποθεσίες της Ιταλίας, θα δούμε βόμβες να πέφτουν από ψηλά και να σκοτώνουν ανθρώπους, θα ρίξουμε μια ματιά σε σκληρές μεριές του ανθρώπινου μυαλού. Είναι ένα ενδιαφέρον εγχείρημα, μια δυνατή βάση για εμπειρία τέτοιου τύπου.

martha is dead gameplay

Η Martha είναι νεκρή… / Image: Wired Productions, VG24.gr

Ενδιαφέρουσεες ιδέες, αδύναμη υλοποίηση

Δυστυχώς, στην πορεία κάπου χάνεται η σπίθα. Αυτό συμβαίνει κυρίως για τρεις λόγους: οι δημιουργοί προσπαθούν να φτιάξουν κάτι που μάλλον είναι πάνω απ’ τις δυνάμεις τους, προσπαθούν ταυτόχρονα να χωρέσουν πολλά πράγματα σε λίγη ώρα και, τέλος, θέλουν να προκαλέσουν και λιγάκι.

Η ιστορία δεν ρέει φυσικά, κυλάει με παράξενο ειρμό, μας στέλνει πολλές φορές σε αποστολές που δεν συνάδουν με τη σειρά των γεγονότων. Το gameplay επιχειρεί να δημιουργήσει ένα ρεαλιστικό, καθημερινό σκηνικό και, αν και οι ιδέες είναι ενδιαφέρουσες σίγουρα, η υλοποίηση έχει προβλήματα.

Οι σκηνές τρόμου, επίσης, αν και έχουν κάποια χαρακτηριστικά που είναι ταιριαστά στο setting και το σενάριο, έχουν κι άλλα που δεν είναι και μοιάζουν τοποθετημένα για να δημιουργηθεί «θόρυβος» γύρω από το όνομα του παιχνιδιού -μια πρακτική που πλήττει το τελικό αποτέλεσμα σε σημεία. Για να δώσω παραδείγματα (με spoilers), σας κατευθύνω εδώ.

martha is dead cutscene

Παράξενες αλλά και παράταιρες σκηνές / Image: Wired Productions, VG24.gr

Καλός ο ρεαλισμός, αλλά ενίοτε βαριέσαι…

Για να δώσω, τώρα, παραδείγματα σχετικά με το gameplay και τον ειρμό του, θα σας περιγράψω κάποιους μηχανισμούς. Ένα βασικό τμήμα του παιχνιδιού είναι οι φωγογραφίες. Η Giulia συνηθίζει να απαθανατίζει ό,τι βλεπει μπροστά της με την κάμερά της και έτσι αυτή η ασχολία της παρεισφρέει και στο gameplay.

Διαβάστε επίσης:  Resident Evil Village VR Mode (PS VR2) - Review

Πολλές φορές καλούμαστε να βγάλουμε φωτογραφίες: ένα κράνος, ένα φέρετρο, κάτι χειρότερο, διάφορα τέλος πάντων πράγματα. Για να δούμε όμως τι βγάλαμε, πρέπει πρώτα να εμφανίσουμε τις εικόνες με τον «παλιό» τρόπο, με φιλμ, υγρά και φακούς.

Αυτά, όλα, γίνονται χειροκίνητα (σχεδόν, δεν πρόκειται για ολόκληρη τη διαδικασία). Παίρνουμε την εικόνα, την τοποθετούμε σωστά στο σημείο, εστιάζουμε, πατάμε το κουμπί, μετά τη βουτάμε στο υγρό, περιμένουμε μέχρι την κατάλληλη στιγμή και τη βγάζουμε. Την πρώτη φορά, τη δεύτερη και την τρίτη, άντε και την τέταρτη, έχει πλάκα όλο αυτό. Ε, μετά αρχίζει να κουράζει.

martha is dead gameplay

Εμφανίζοντας φωτογραφίες / Image: Wired Productions, VG24.gr

Υπάρχουν κι άλλα τέτοια σημεία με παρόμοια προσέγγιση, αλλά το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα έρχεται σε ένα σημείο όπου επικοινωνούμε με σήματα Μορς. Σε αυτή τη σκηνή, πρέπει να διαβάσουμε τελείες και παύλες και να τις μεταφράσουμε σε λέξεις, χρησιμοποιώντας έναν οδηγό που βλέπουμε στην οθόνη μας.

Over and out

Δεν είναι πολύ δύσκολο, σύντομα βρίσκουμε τον ρυθμό, αλλά διαπιστώνουμε ότι η φάση αυτή διαρκεί πολύ, γίνεται ολόκληρος διάλογος με αυτόν τον τρόπο και επίσης βλέπουμε ότι πρέπει να πούμε ΑΚΡΙΒΩΣ αυτά που θέλει το παιχνίδι για να προχωρήσουμε.

Δεν αρκεί, δηλαδή το «τανκ, κοντά, σπίτι, όβερ», αλλά πρέπει να πούμε «τανκ, τοποθέτηση, κοντά, κτίριο, σπίτι, όβερ», για παράδειγμα (όχι ακριβώς έτσι, δίνω ένα φανταστικό παράδειγμα για να καταλάβετε). Τελικά, μια διαδικασία που στοχεύει στην αύξηση του immersion καταλήγει να κουράζει περισσότερο και να πλήττει το immersion…

martha is dead gameplay

Αποκωδικοποίηση σημάτων Μορς / Image: Wired Productions, VG24.gr

Σε άλλα σημεία καλούμαστε να ολοκληρώσουμε προτάσεις με λέξεις που αιωρούνται. Η πρωταγωνίστρια κινείται μόνη της, τρέχει διαρκώς, και εμείς πρέπει απλώς να στρίβουμε, για να επιλέγουμε λέξεις που βρίσκονται σε διχάλες: μία στον δρόμο δεξιά και μία στο αριστερό μονοπάτι.

Το πρόβλημα είναι πως αν διαλέξουμε τη λανθασμένη λέξη, ξεκινάμε από την αρχή. Έτσι, όπως συμβαίνει με πολλά τμήματα του παιχνιδιού, μια ιδέα που θα μπορούσε να βοηθήσει το immersion, καταλήγει να δίνει ένα πολύ  «παιχνιδίστικο» αποτέλεσμα, γεμάτο trial and error.

Less is more, Martha is Dead

Αυτό είναι ένα πρόβήμα που έχει σε γενικότερο πλαίσιο το Martha is Dead: προσπαθεί να κάνει πολλά, να φέρει στοιχεία από ετερόκλητα είδη και να αλαλάξει το ύφος δραματικά από τη μία σκηνή στην άλλη. Θα κάνετε φρικτές ενέργειες, θα ρίξετε κάρτες ταρό, θα βοηθήσετε Ιταλούς επαναστάτες, θα παίξετε ένα ιδιαίτερα μακάβριο κουκλοθέατρο.

Υπάρχουν μηχανισμοί που αφορούν το gameplay αλλά και σεναριακά εργαλεία που εμφανίζονται και μετά φεύγουν εντελώς, δεν επιστρέφουν ποτέ ξανά. Είναι, γενικά, ένας συνδυασμός πολλών στοιχείων που φαίνεται να έχει ενδιαφέρον αλλά χάνει τις συνδέσεις μεταξύ των ξεχωριστών τμημάτων και στο τέλος δίνει μια «σπασμένη» αίσθηση, ένα συγκεχυμένο αποτέλεσμα.

martha is dead gameplay

Η πανέμορφη ιταλική εξοχή / Image: Wired Productions, VG24.gr

Σοβαρά προβλήματα στον τεχνικό τομέα

Σε όλα αυτά, δεν βοηθά το γεγονός ότι το gameplay του Martha is Dead είναι γεμάτο τεχνικά προβλήματα. Παίζουμε σε πρώτο πρόσωπο και, προσπαθώντας να κινηθούμε στον χάρτη, πολλές φορές κολλάμε σε τοίχους. Άλλες, δεν μπορούμε να αλληλεπιδράσουμε με κάποιο σημείο. Εδώ κι εκεί εξαφανίζεται ένα σημάδι αποστολής, πού και πού παγώνει εντελώς το παιχνίδι. Γενικά, αρκετές φορές θα χρειαστεί να κάνουμε restart από το save για να επανέλθουν κάποιες λειτουργίες που είχαν κολλήσει.

Διαβάστε επίσης:  Amnesia: The Bunker -Ολοκαίνουργιος τίτλος semi-open world με άρωμα Alien: Isolation -Έρχεται στο Game Pass

Επίσης, υπάρχουν διάφοροι μηχανισμοί που δεν λειτουργούν σωστά. Οι αποστολές φαίνονται με σημάδια στον χάρτη αλλά όχι πάντα, όχι όλες και όχι πάντα στα κατάλληλα σημεία. Έχουμε ένα ποδήλατο για να κινούμαστε αλλά αυτό «βρίσκει» συνεχώς σε αόρατα εμπόδια.

Η αλληλεπίδραση με αντικείμενα του χώρου δεν είναι ιδανικά στημένη.  Πρέπει να πηγαίνουμε πολύ κοντά, να κοιτάμε ακριβώς στο σωστό σημείο και να μην μετακινούμαστε, για να δουλέψει. Υπάρχουν πολλά τέτοια ζητήματα, που πλήττουν σημαντικά τη διασκέδαση που προσφέρει ο τίτλος.

maartha is dead gameplay

Ο σχεδιασμός των τοποθεσιών ενισχύει την ατμόσφαιρα / Image: Wired Productions, VG24.gr

Τουλάχιστον, το χειριστήριο του PlayStation καταφέρνει να αυξήσει το immersion πράγματι, με πετυχημένες δονήσεις και αντιστάσεις στις σκανδάλες, που συνθέτουν την αίσθηση πως η πρωταγωνίστρια έχει σώμα και κινείται και δεν είναι ένα αιωρούμενο κεφάλι.

Martha is Dead: Όμορφο, ενδιαφέρον, μπορούσε καλύτερα

Επίσης, τα γραφικά είναι εξαιρετικά για τα δεδομένα του τίτλου,.Έχουμε πετυχημένο φωτισμό, ατμοσφαιρικά εφέ και καλοσχεδιασμένες τοποθεσίες. Πάλι βρίσκουμε κάποια προβλήματα, όπως την εντελώς ξαφνική και μεγάλη διακύμανση της φωτεινότητας. Η μουσική επίσης κερδίζει τις εντυπώσεις, με μελωδίες ταιριαστές στο ύφος της εποχής αλλά και σε εκείνο του σεναρίου. Οι ηθοποιοί στα ιταλικά είναι εξαιρετικοί, στην αγγλική μεταγλώττιση απλώς επαρκείς -ενώ παράλληλα και η πρωτότυπη γλώσσα δίνει πόντους στην ατμόσφαιρα.

game cutscene

Τα πράγματα γίνονται λίγο αλλόκοτα… / Image: Wired Productions, VG24.gr

Τελικά, το Martha is Dead, δυστυχώς, δεν καταφέρνει να πετύχει τους στόχους του. Δεν καταφέρνει να στήσει ένα τρομακτικό σενάριο που θα εισχωρήσει στην ψυχή μας. Δεν μπορεί να το συνοδεύσει με ικανοποιητικό gameplay. Στην προσπάθειά του να κάνει πολλά, τελικά κάνει λίγα. Ωστόσο, η εταιρεία ανάπτυξης παρουσιάζει μερικές ενδιαφέρουσες ιδέες, τόσο σεναριακά όσο και στο gameplay. Με καλύτερη σκηνοθεσία και λιγότερο φορτωμένα συστήματα, θα μπορούσαν να είναι εξαιρετικές. Στο επόμενο παιχνίδι τους, λοιπόν, περιμένουμε περισσότερα.

Λεπτομέρειες
Διαθέσιμο‌ ‌σε:‌ PS5, PS4, PC, Xbox Series X|S, Xbox One
Δοκιμάστηκε‌ ‌σε:‌ PS5
Εταιρεία‌ ‌Ανάπτυξης:‌ LKA
Εκδότρια‌ ‌Εταιρεία:‌ Wired Productions
Είδος:‌ Horror, adventure
Ηλικίες:‌ 18+‌
Ημ/νία‌ ‌Κυκλοφορίας:‌ 24 Φεβρουαρίου 2022
Official website:‌ martha-is-dead

Το παιχνίδι μάς παραχωρήθηκε από την εκδότρια εταιρεία για τις ανάγκες του review.

 

Θετικά

  • Ενδιαφέρουσες ιδέες σε σενάριο-gameplay
  • Ατμοσφαιρικό setting, όμορφα αποτυπωμένο στα γραφικά
  • Ιδιαίτερο παιχνίδι, με αλλόκοτη προσέγγιση
  • Εξαιρετική μουσική, αξιόλογες ερμηνείες
  • Πετυχημένη αξιοποίηση του DualSense

Αρνητικά

  • Η σκηνοθεσία πλήττει αρκετές σκηνές και τις μειώνει
  • Σημαντικά τεχνικά προβλήματα
  • Συγκεχυμένη αφήγηση
  • Πολλές ιδέες τελικά δεν ταιριάζουν μεταξύ τους επαρκώς
  • Κάποιοι μηχανισμοί ήθελαν περαιτέρω ανάπτυξη

Βαθμολογία

6.5
Μέτριο
 
Ακολουθήστε το VG24.gr στο Google News για να μαθαίνετε πρώτοι τα πιο πρόσφατα νέα από τον κόσμο των video games, του entertainment και της τεχνολογίας. Ακολουθήστε το VG24.gr σε Facebook, X, Instagram, YouTube, Spotify και TikTok.
  Δείτε το νέο VG24 Podcast:  

Αφήστε σχόλιο

* Με τη συμπλήρωση των στοιχείων, αποδέχεστε την αποθήκευση και τη διαχείριση των πληροφοριών σας από την ιστοσελίδα.

Thanks for submitting your comment!

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ