Αν σας αρέσουν οι μεσαιωνικές μάχες και έχετε αρκετό ελεύθερο χρόνο, το Mount & Blade II: Bannerlord είναι για εσάς.
Αν έχετε παίξει τα προηγούμενα παιχνίδια της σειράς Mount & Blade, θα ξέρετε τι να περιμένετε. Αν όχι, κάλως ήρθατε σε ένα από τα πιο εκκεντρικά, ιδιαίτερα και διασκεδαστικά σύμπαντα βιντεοπαιχνιδιού.
Να σας πω από νωρίς, πάντως: αν περιμένετε «σοβαρό» role playing, αν θέλετε να παίξετε έναν τίτλο με βαθύ σύστημα ρόλων και συναρπαστικές αποστολές, τότε θα απογοητευτείτε. Πρέπει να αποδεχτείτε από νωρίς ότι πρόκειται για ένα παράξενο παιχνίδι, που κάνει εκπτώσεις σε κάποια σημεία, ρίχνει περισσότερο βάρος σε άλλα, όμως καταφέρνει να χωρέσει έναν ολόκληρο μεσαιωνικό κόσμο στον χάρτη του, γεμάτο με ίντριγκα και ατσάλινες, επικές μονομαχίες.
Αν έρχεστε για να απολαύσετε μάχη, δεν μπορείτε να βρείτε εύκολα κάτι καλύτερο από το Mount & Blade II: Bannerlord. Το σύστημα είναι αλλόκοτο: συνδυάζει υπερ-τεχνικές μονομαχίες που απαιτούν προσοχή και στρατηγική, με χαοτικές μάχες που θυμίζουν «τσίρκο» τύπου Chivalry. Και, συνδυάζοντας αυτά τα δύο στιλ, καταφέρνει να κρατά τα καλύτερα στοιχεία τους και να φτιάχνει ένα μοναδικό μείγμα.
Θα βρεθείτε σε πεδιάδες, σε κάστρα, σε βάλτους, σε πολλές τοποθεσίες τέλος πάντων, και θα κοιτάτε απέναντι τους εχθρούς να έρχονται κατά πάνω σας κατά εκατοντάδες: άλλοι έφιπποι, άλλοι με τόξα, άλλοι με σπαθιά και τσεκούρια. Θα δώσετε διαταγές στον στρατό σας: κάποιοι θα περιμένουν μπροστά, με τα δόρατα σε προέκταση, άλλοι θα ρίχνουν από πίσω βέλη και εσείς, μαζί με τους αναβάτες σας, θα τρέχετε μπροστά για να κατακερματίσετε τις εχθρικές μονάδες χτυπώντας γρήγορα από τα πλάγια.
Δεν υπάρχει άλλο παιχνίδι που να στήνει τέτοια σκηνικά σε πραγματικό χρόνο και που να καταφέρνει να τα στήσει τόσο ικανοποιητικά. Οι μάχες είναι ασύλληπτα επικές, η ατμόσφαιρα ιδανική, τα όπλα έχουν μεγάλη ποικιλία, το σύστημα στηρίζεται από δεκάδες άλλα συστήματα ρόλων, με skills, levels και ό,τι άλλο χρειάζεται. Σε σχέση με τα προηγούμενα παιχνίδια της σειράς, εδώ βλέπουμε σαφώς βελτιωμένα συστήματα μάχης, με καλύτερα physics, πιο αποδοτική ΑΙ (αν και, πάλι, όχι άψογη), και δεκάδες βελτιώσεις στα σημεία, παντού.
Μεγαλύτερη βελτίωση, πάντως, βλέπουμε στον οπτικό τομέα που, αν και δεν αγγίζει άλλες, μεγαλύτερες παραγωγές, καταφέρνει να συνοδεύσει ολόσωστα τις μάχες, δείχνοντας ταυτόχρονα εκατοντάδες μονάδες μαχητών χωρίς τεχνικά προβλήματα, ενώ ο φωτισμός, ο ρουχισμός, τα textures, όλα είναι σημαντικά βελτιωμένα.
Το σύστημα μάχης παραμένει «εύκολο στην εκμάθηση, δύσκολο στην τελειοποίηση» και δίνει ευκαιρίες για πολύ συναρπαστικές κινήσεις, αφού πρέπει να πετυχαίνουμε πραγματικά τους εχθρούς με τα βέλη ή τα όπλα μας, με ταχύτητα και σε σωστή κατεύθυνση. Μπορούμε να κάνουμε προσποιήσεις, να αμυνθούμε την κατάλληλη στιγμή προς τη σωστή κατεύθυνση για να βρούμε ανοίγματα και, συνολικά, έχουμε ένα πολύ βαθύ και διασκεδαστικό σύστημα μάχης, το οποίο έχει τη δυνατότητα να μας κρατήσει για δεκάδες ώρες χωρίς να γίνει βαρετό -ειδικά αν συνυπολογίσουμε και τα πολλά διαφορετικά builds που μπορούμε να δοκιμάζουμε. Σε γενικές γραμμές, το Bannerlord τα πηγαίνει περίφημα όσον αφορά στις μάχες του.
Το βασικότερο πρόβλημα που εντοπίζεται στη μάχη του Bannerlord δεν έχει να κάνει με το ίδιο το σύστημα, αλλά με τη συνολική δομή της εμπειρίας. Στις πρώτες ώρες του παιχνιδιού, ό,τι και αν κάνουμε, θα καταλήξουμε να μαχόμαστε με μικρές ομάδες ληστών, έχοντας κι εμείς στον στρατό μας λίγα άτομα, λιγότερα από 20 στην αρχή. Σε αυτό το στάδιο, η μάχη του Bannerlord, αν και διασκεδαστική, δεν ξεδιπλώνεται πλήρως. Για παράδειγμα, όταν αντιμετωπίζουμε χωρικούς, ληστές ή μικρές ομάδες εχθρών γενικότερα, δεν χρειάζεται να ασχοληθούμε με το σύστημα των διαταγών, αφού μπορούμε κάθε φορά να κερδίζουμε απλώς ορμώντας στους αντίπαλους και χτυπώντας τους στο ψαχνό. Όταν, όμως, πάμε σε μεγαλύτερες μάχες, με ιππότες, άρχοντες και μεγάλους αριθμούς σε κάθε στρατό, θα δούμε ότι πρέπει να εκμεταλλευτούμε τις αδυναμίες και τις ιδιαιτερότητες κάθε τύπου στρατιώτη, να στήσουμε τείχη από δόρατα, να αξιοποιήσουμε σωστά τα βέλη μας και ούτω καθεξής.
Δυστυχώς, στην αρχή απαιτείται αρκετό grind μέχρι να μπορέσουμε να φτάσουμε σε ένα ικανοποιητικό τέτοιο σημείο -και να δούμε highlights, όπως είναι οι αναβαθμισμένες και πολύ χορταστικές πολιορκίες.
Επίσης, ενδιαφέρον παρουσιάζει το «μετά». Αφού τελειώσει μια μάχη, βλέπουμε ότι δεν πρόκειται για ανούσια διαδικασία, αφού η νίκη ή η ήττα μας επηρεάζουν αναλόγως τον κόσμο και τις σχέσεις των χαρακτήρων που ζουν μέσα του. Μπορεί, για παράδειγμα, να νικήσουμε τον στρατό ενός άρχοντα και στη συνέχεια, σε μια στιγμή αδυναμίας μας, να μας εκδικηθεί. Μπορεί να γίνουμε μισθοφόροι για ένα βασίλειο και να αρχίσουμε να λεηλατούμε χωριά και πόλεις άλλου βασιλείου, αλλά λίγο αργότερα, να αλλάξουν οι σχέσεις μεταξύ αρχόντων και έτσι να χάσουμε το «συμβόλαιό» μας.
Πρόκειται για έναν «ζωντανό» κόσμο, του οποίου τα εκατοντάδες «γρανάζια» κινούνται συνεχώς, και διαμορφώνουν σχέσεις, έχθρες και οτιδήποτε άλλο επηρεάζει τη λειτουργία του σύμπαντος του Bannerlord. Αν λεηλατήσουμε ένα χωριό, ας πούμε, οι κάτοικοί του δεν θα έχουν φιλική στάση απέναντί μας. Όταν αποκτήσουμε όνομα στον κόσμο, μεγαλώνει η λίστα των πραγμάτων που μπορούμε να κάνουμε και των τρόπων με τους οποίους επηρεάζουμε τον κόσμο με τις πράξεις μας.
Είναι ένα σύστημα με αρκετό βάθος, που θυμίζει κάπως το «Nemesis» του Shadow of Mordor, σε πολύ μεγαλύτερη έκταση όμως, αφού το Bannerlord είναι open world και περιλαμβάνει έναν μεγάλο χάρτη, με χωριά, πόλεις, εμπόριο, και ό,τι άλλο περιμένουμε από ένα μεσαιωνικό setting (εκτός μάχης, η κάμερα θυμίζει παιχνίδι στρατηγικής, εντός είναι είτε πρώτου είτε τρίτου προσώπου, ενώ μπορούμε σε first ή third person να κυκλοφορούμε και σε όλες τις πόλεις, για να μιλάμε με χαρακτήρες, να πηγαίνουμε σε ταβέρνες, αρένες κλπ).
Δυστυχώς, δεν είναι όλα τα κομμάτια που συνθέτουν το περίπλοκο gameplay εξίσου ενδιαφέροντα. Οι δραστηριότητες τύπου εμπόριο, αν και έχουν βελτιωθεί με νέες προσθήκες, δεν είναι ιδανικές και περιλαμβάνουν αρκετό grind, περιττά συστήματα και βαρετές διαδικασίες. Επίσης, οι αποστολές που παίρνουμε από NPCs, καθώς και η βασική αποστολή του campaign (που το διαφοροποιεί από το «sandbox» mode), αν και έχουν περισσότερη ποικιλία τώρα, γρήγορα γίνονται επαναλαμβανόμενες αγγαρείες.
Υπάρχουν προσθήκες που επιχειρούν να βελτιώσουν την κατάσταση, με ένα νέο «currency» που λέγεται influence, με καλύτερο σύστημα αναβάθμισης του χαρακτήρα μας μέσω ικανοτήτων που γίνονται πιο αποδοτικές όσο τις χρησιμοποιούμε, με τη δυνατότητα να στήσουμε clans που δουλεύουν σχεδόν αυτόνομα κλπ.
Τίποτα απ’ αυτά όμως δεν είναι αρκετό για να κρύψει το γεγονός ότι οι διάλογοι επαναλαμβάνονται συνεχώς αυτούσιοι, ότι οι πόλεις μετά από λίγες ώρες «ξεγυμνώνονται» και φαίνονται άδειες, ότι η ΑΙ πολλές φορές είναι «ρομποτική» (ειδικά σε πόλεις), ότι τα animations είναι «ξύλινα» και το lip sync κακοστημένο, ότι τα loading screens είναι πάρα πολλά (αν και κάπως παρακάμπτονται, αφού μπορούμε, για παράδειγμα, να συνομιλήσουμε με όσους βρίσκονται σε μια πόλη μέσω του εξωτερικού μενού, χωρίς να περπατήσουμε στους δρόμους της). Επίσης, υπάρχουν κάποια διασκεδαστικά multiplayer modes με μάχες, αν αυτό είναι κάτι που σας ενδιαφέρει.
Τέλος πάντων, στο Mount & Blade II: Bannerlord θα βρείτε πάρα πολλά διασκεδαστικά συστήματα για να περάσετε δεκάδες ώρες, ίσως και εκατοντάδες. Είναι ένα παιχνίδι με πολύ βάθος που έχει κάποια ελαττώματα να το κρατούν πίσω και, δυστυχώς, κατά την κυκλοφορία του δεν φτάνει σε προοπτικές τον προκάτοχό του όταν εκείνος είχε ήδη αποκτήσει πολυάριθμα mods. Οι βελτιώσεις είναι σημαντικές σε κάποιους τομείς, αδιάφορες κάπου και ανύπαρκτες αλλού, αλλά παραμένει ένα τρομερά συναρπαστικό παιχνίδι με ένα από τα καλύτερα συστήματα μάχης που υπάρχουν. Με την κατάλληλη υποστήριξη μακροπρόθεσμα, θα είναι ένα υπέροχο παιχνίδι.
Δοκιμάστηκε σε: PC
Εταιρεία Ανάπτυξης: TaleWorlds Entertainment
Εκδότρια Εταιρεία: TaleWorlds Entertainment / Prime Matter
Είδος: Strategy / Action RPG
Ηλικίες: 16+
Ημ/νία Κυκλοφορίας: 25 Οκτωβριού 2022
Official website: taleworlds.com/en/Games/Bannerlord
Το παιχνίδι μάς παραχωρήθηκε από την εκδότρια εταιρεία για τις ανάγκες του review.