Το νέο παιχνίδι του ισπανικού στούντιο Nomada, μετά το πανέμορφο Gris, είναι το εξίσου πανέμορφο, αλλά και πιο αξιόλογο, Neva.
Σε στιλ που θα είναι γνώριμο για τους fans της προηγούμενης δουλειάς της εταιρείας, το Neva είναι ένα 2D puzzle platfofmer με έμφαση στον οπτικοακουστικό τομέα, ο οποίος αφηγείται μια ιστορία χωρίς λόγια.
Neva: Όμορφο όπως το Gris, αλλά με περισσότερο βάθος
Όπως και στο Gris, αλλά… αυτήν τη φορά έχουμε πιο ουσιώδες gameplay, με πιο ενδιαφέροντες μηχανισμούς και με περισσότερη ποικιλία.
Χειριζόμαστε μια κοπέλα που δένεται συναισθηματικά με ένα ζώο (γαβγίζει, αλλά δεν είναι σκύλος, είναι ένα φανταστικό πλάσμα) και ταξιδεύει μαζί του στις 4 εποχές του χρόνου, πολεμώντας μυστηριώδη πλάσματα που μολύνουν τα πανέμορφα περιβάλλοντα του πολύχρωμου κόσμου.
Μια σύντομη, παραμυθένια ιστορία
Η αφήγηση είναι επαρκής και αποφεύγει το ύφος του Gris, που άφηνε πολλά πράγματα στη φαντασία μας και προσπαθούσε να λειτουργήσει αλληγορικά, όχι πάντα επιτυχώς.
Εδώ έχουμε μια ιστορία που διαρκεί περίπου 3 ώρες, είναι απλή, κατανοητή και πλήρως ικανοποιητική. Καλή δουλειά έχει γίνει στην ανάπτυξη σχέσης μεταξύ του ατόμου που κρατά το χειριστήριο και των δύο χαρακτήρων, μέσω του έξοχου animation, των καλοζυγισμένων cutscenes και του τρόπου που το παιχνίδι μάς βάζει να συνεργαστούμε με το τετράποδο πλάσμα σε platforming και μάχη, να το καλέσουμε κοντά μας και να το χαϊδέψουμε (you can pet the dog).
Οι μάχες του Neva
Ναι, το Neva έχει μάχη, αντίθετα με το Gris. Αυτό ήταν και το στοιχείο του που φοβόμουν περισσότερο, πριν το παίξω αλλά και κατά τη διάρκεια των πρώτων επιπέδων.
Ευτυχώς, η εταιρεία ανάπτυξης δείχνει πως γνωρίζει τι κάνει και ότι κατανοεί το είδος με το οποίο έχει καταπιαστεί.
Η μάχη είναι πάρα πολύ απλή: έχουμε ένα βασικό combo επιθέσεων με το σπαθί μας και ένα dodge, εκτός από το διπλό άλμα. Αυτές είναι οι βασικές κινήσεις μας (αποκτούμε κάποιες ιδιότητες ακόμη, στην πορεία, αλλά όχι πολλές).
Ο φόβος μου ήταν πως οι απλοί και λίγοι σε αριθμό μηχανισμοί δεν θα είναι επαρκείς για να στηρίξουν τη μάχη ενός πλήρους παιχνιδιού και πως, κατά συνέπεια, θα γίνει βαρετή σύντομα.
Ευτυχώς, δεν είναι έτσι. Μπορεί η μάχη να είναι απλή στον πυρήνα της, το gameplay, όμως, εκμεταλλεύεται έξυπνα τον σχεδιασμό των εχθρών και των επιπέδων, για να δημιουργήσει ποικιλία και να μην μας αφήσει να βαριόμαστε.
Οι πρώτες πίστες είναι γενικά πιο απλές, με platforming που δεν είναι ιδιαίτερα δύσκολο και με μάχες που δεν ζητούν πολλά από εμάς, εκτός από την αποφυγή επιθέσεων με dodge και την αντιμετώπιση των εχθρών με το σπαθί μας.
Υπάρχουν και bosses, που δυσκολεύουν την κατάσταση (υπάρχει story mode, που απομακρύνει το game over και δεν χάνουμε ποτέ), αλλά έχουν κάποια προβλήματα: τα hitboxes είναι κάπως αλλόκοτα, με αποτέλεσμα να δεχόμαστε ζημιά ακόμα και όταν απλώς αγγίζουμε το σώμα τους, ενώ υπάρχει trial and error, σε έναν βαθμό.
Όπως και να ‘χει, οι εχθροί και τα bosses είναι πανέμορφα, τα animations θαυμάσια και οι μάχες διασκεδαστικές, αν και περιορισμένες στην αρχή.
Αρκετές ιδέες, ειδικά σε προχωρημένες πίστες
Όταν προχωρήσουμε κάπως, όμως, και το Neva αρχίσει να ξεδιπλώνεται, το αποτέλεσμα βελτιώνεται αισθητά. Τα εχθρικά τέρατα εμφανίζονται με νέους τύπους, οι οποίοι αλλάζουν σημαντικά την προσέγγιση που πρέπει να ακολουθούμε: για παράδειγμα, ένας τύπος εχθρών εκρήγνυται και πρέπει να αποφεύγουμε σωστά αυτήν την έκρηξη, άλλοι εχθροί κουβαλούν μεγάλους τσιμεντόλιθους και τους πετούν πάνω μας, άρα πρέπει να πηδάμε πάνω στις πέτρες και να πάμε από την άλλη μεριά, για να πετύχουμε τους αντιπάλους.
Στη συνέχεια, όταν έχουν πλέον εμφανιστεί και άλλοι μηχανισμοί για το platforming και τη μάχη, όπως σημεία που χτυπάμε στον αέρα και παίρνουμε περισσότερο ύψος ή ειδικές επιθέσεις του τετράποδου πλάσματος, συνδυάζονται διάφορα στοιχεία μεταξύ τους και προκύπτουν ιδιαίτερα συναρπαστικές μάχες, με bosses και με απλούς εχθρούς.
Γενικά, το Neva παρουσιάζει αρκετές ιδέες στη σύντομη διάρκειά του, σε platforming και σε μάχη. Σε κάποια σημεία, ειδικά, εντυπωσιάζει με τον σχεδιασμό του και με τις ιδιαίτερες ιδέες του.
Θα χρειαστεί να πηδάμε μέσα σε teleports, για να συγχρονίζουμε την κίνησή μας και να βγαίνουμε από τη μία πύλη στην άλλη, εν μέσω άλματος.
Θα χειριστούμε τον χαρακτήρα μας σε μια εντυπωσιακή πίστα με καθρέπτες, που κλέβει την παράσταση. Θα δούμε, γενικά, πολλούς μηχανισμούς, σε platforming και μάχες που έχουν στηθεί με προσέγγιση γρίφου, ενώ αυξάνεται και η δυσκολία από ένα σημείο και μετά, και φτάνει σε ιδανικό επίπεδο για το στιλ του παιχνιδιού (δεν πρόκειται για gameplay που βασίζεται μόνο στην οπτικοακουστική παρουσίαση και το σενάριο: θα χάσετε μερικές φορές, σε μάχη και σε platforming), ενώ ο χειρισμός είναι άψογος. Ένα ξεκάθαρο βήμα μπροστά, σε σχέση με το gameplay του Gris.
Οι θαυμάσιες τέσσερις εποχές του Neva
Στον οπτικοακουστικό τομέα, αναμενόμενα, το Neva τα πηγαίνει περίφημα. Θα δείτε τις τέσσερις εποχές (μία σε κάθε κεφάλαιο) σε όλο τους το μεγαλείο, με πανέμορφα χρώματα και υπέροχα σχέδια. Θα περπατήσετε σε χρωματιστά λιβάδια, σε χιονισμένα βουνά, αλλά θα πάτε και στα έγκατα της γης, σε αλλόκοτες σπηλιές που αγγίζουν το είδος του τρόμου.
Τα πάντα εντυπωσιάζουν: η μουσική, ο σχεδιασμός των πλασμάτων και των περιοχών, τα χρώματα που μοιάζουν να «χύνονται» στην οθόνη, το zoom out που κάνει το παιχνίδι εδώ κι εκεί και μας δείχνει τεράστια «κάδρα», τα animations των χαρακτήρων μας και των εχθρών.
Επίσης, βοηθά αρκετά την ατμόσφαιρα η χρήση του DualSense, με ήχους που ακούγονται από το χειριστήριο, με σωστά τοποθετημένες δονήσεις και με τον τρόπο που σκληραίνουν οι σκανδάλες όταν κάνουμε συγκεκριμένες κινήσεις. Το Neva είναι πανέμορφο οπτικοακουστικά, ατμοσφαιρικό και ιδιαίτερο, μια επιτυχία ακόμη για το στούντιο και, πάλι, ένα βήμα βελτίωσης για τη δουλειά του.
Ένα σημείο που δεν χωρά περισσότερη βελτίωση, πάντως, γιατί το είδαμε και στο Gris, είναι το πώς «χάνεται» από τα μάτια μας το έδαφος, μέσα στην πανδαισία χρωμάτων και εικόνων.
Σε μερικές περιπτώσεις δεν θα μπορείτε να δείτε ξεκάθαρα πού βρίσκεται μια πλατφόρμα, καθώς τα χρώματα είναι τόσο έντονα και τοποθετημένα με στιλ νερομπογιάς (ή επειδή η κάμερα έχει απομακρυνθεί πολύ). Αυτό δημιουργεί προβλήματα στο platforming, αλλά δεν συμβαίνει πολύ συχνά, ευτυχώς.
Τελικά, το Neva είναι μια επιτυχία για την εταιρεία ανάπτυξης, ένα πανέμορφο παιχνίδι που δείχνει ότι, εκτός από τον φανταστικό οπτικοακουστικό τομέα, το στούντιο μπορεί να φτιάξει και εξαιρετικό gameplay. Με πιο ενεργή συμμετοχή του παίκτη σε σχέση με το Gris, με πολλές ιδέες σε μάχη και platforming, με άριστη απόκριση του χειρισμού και με μερικά σημεία που κλέβουν την παράσταση, το Neva αφηγείται μια απλή, όμορφη ιστορία και το κάνει με απαράμιλλο στιλ.

Δοκιμάστηκε σε: PS5
Εταιρεία Ανάπτυξης: Nomada Studio
Εκδότρια Εταιρεία: Devolver Digital
Είδος: Action platformer
Pegi: 12+
Ημ/νία Κυκλοφορίας: 15 Οκτωβρίου 2024
Official website: link
Το παιχνίδι μάς παραχωρήθηκε από την εκδότρια εταιρεία για τις ανάγκες του review.