Το Pentiment είναι ένα παιχνίδι που μιλά για τη δύναμη της Ιστορίας και των ιστοριών.
Από την πρώτη στιγμή, το Pentiment κάνει τις προθέσεις του ξεκάθαρες: είναι ένα παιχνίδι που έχει στηθεί ώστε να μοιάζει με βιβλίο. Για την ακρίβεια, μοιάζει με τη συγγραφή ενός βιβλίου, με τη διαδικασία της δημιουργίας ενός λογοτεχνικού έργου, μιας ιστορίας.
Ασταμάτητη η Obsidian
Ας τα πάρουμε, όμως, με τη σειρά. Το Pentiment είναι το νέο παιχνίδι της Obsidian, που είναι γνωστή για τίτλους όπως τα Fallout: New Veas, Pillars of Eternity, The Outer Worlds. Επίσης, πρόκειται για τίτλο που εκδίδεται από την Xbox Game Studios (η ίδια εταιρεία, η Obsidian, έχει κυκλοφορήσει φέτος με την Xbox Game Studios και το Grounded).
Ωστόσο, δεν πρόκειται για το νέο «μεγάλο» παιχνίδι του Xbox. Δεν πρόκειται καν για RPG τύπου «Obsidian» -αυτό θα έρθει με το Avowed, όταν κυκλοφορήσει (μάλλον πριν από το The Outer Worlds 2). Η Obsidian είναι πολυάσχολη, χωρίς αμφιβολία.
Pentiment: Θρίλερ μυστηρίου στον Μεσαίωνα
Το νέο παιχνίδι της εταιρείας είναι ένα θρίλερ μυστηρίου, ένα «whodunnit», ένα murder mystery, με μία βασική ιδιαιτερότητα: διαδραματίζεται στον απόηχο του Μεσαίωνα, στις αρχές του 16ου αιώνα στη Γερμανία.
Πρωταγωνιστής είναι ένας καλλιτέχνης της εποχής, που εργάζεται για το τοπικό μοναστήρι, φτιάχνοντας τις εικονογραφήσεις βιβλίων.
Επειδή μιλάμε για έργο της Obsidian, υπάρχουν κάποια στοιχεία RPG: μπορούμε να επιλέξουμε το υπόβαθρο του χαρακτήρα μας, ώστε να διαμορφώσουμε την προσωπικότητά του. Ίσως είναι ένας ευέξαπτος καλλιτέχνης που πέρασε κάποια χρόνια στη Γαλλία, γνωρίζει Λατινικά και ξέρει απ’ έξω τα βότανα και τα γιατροσόφια της εποχής.
Μπορεί να είναι ένας μέθυσος που ασχολείται με αποκρυφιστικές τελετές και μπορεί να πείσει κάθε άνθρωπο με τις ικανότητές του στη ρητορική. Γενικά, υπάρχουν αρκετοί τρόποι να διαμορφώσουμε τον χαρακτήρα μας και όλοι οδηγούν σε φυσικούς διαλόγους και ρεαλιστικές αλληλεπιδράσεις, πάντα πιστές στο πνεύμα της εποχής που απεικονίζεται.
Διασκεδαστικό roleplaying, επιλογές με σοβαρές συνέπειες
Επίσης, σε πολλούς διαλόγους μάς δίνεται η δυνατότητα να επιλέξουμε πώς θα απαντήσουμε και έτσι επηρεάζουμε τη συνέχεια της πλοκής, τη σχέση του πρωταγωνιστή με άλλους χαρακτήρες, αλλά και τις σχέσεις άλλων ατόμων μεταξύ τους.
Πρόκειται για επιλογές με ουσία που έχουν πραγματικό αντίκτυπο και διαμορφώνουν σε σημαντικό βαθμό την εμπειρία μας, ενώ και ο τρόπος που έχει στηθεί το σύστημα είναι πειστικός και οργανικός -δεν υπάρχουν ενδείξεις για σημαντικούς διαλόγους, άρα πάντα πρέπει να παίζουμε με βάση την προσωπικότητα που επιθυμούμε να έχει ο χαρακτήρας μας.
Στα περισσότερα σημεία, οι συνέπειες που παρουσιάζει το Pentiment είναι εξαιρετικά δομημένες. Υπάρχουν μερικές εξαιρέσεις, σε τμήματα που καταλήγουν με συγκεκριμένους τρόπους ανεξάρτητα από τις επιλογές μας.
Αυτά τα σημεία απογοητεύουν λίγο, αλλά απογοητεύουν επειδή ό,τι προηγείται και ακολουθεί θέτει πολύ υψηλά στάνταρ. Οι επιλογές που θα κάνετε στις 10-15 περίπου ώρες που διαρκεί το Pentiment θα καθορίσουν τη συμπεριφορά των κατοίκων του χωριού-setting απέναντί σας, τη μοίρα πολλών από αυτούς και πολλές μικρότερες λεπτομέρειες.
Το setting του Pentiment κλέβει την παράσταση
Το χωριό είναι τόσο ζωντανό και οι χαρακτήρες τόσο αξιομνημόνευτοι και πλήρεις ως προσωπικότητες, που στο τέλος το setting μοιάζει να έχει δική του προσωπικότητα και να είναι ξεχωριστός, πρωταγωνιστικός χαρακτήρας.
Εξάλλου, το σενάριο του Pentiment ασχολείται κυρίως με το πώς οι ιστορίες και η Ιστορία επηρεάζουν τη ζωή των ανθρώπων, πώς χτίζουν το μέλλον -και όλα αυτά έχουν ξεκάθαρη θέση στο πώς τα χρόνια και οι ενέργειες των κατοίκων επηρεάζουν το χωριό.
Για να καταφέρει να πετύχει τους στόχους της αφήγησής της, η Obsidian στήνει το χωριό με μαεστρία: οι διάλογοι είναι πλήρως αρμόζοντες στην εποχή, οι χαρακτήρες επίσης, τα κοινωνικά ζητήματα παρουσιάζονται με προσοχή, προσπάθεια για ιστορική ακρίβεια (κάθε αναφορά σε βιβλία, ιστορικά πρόσωπα, πόλεις, γεγονότα κλπ της εποχής οδηγεί με το πάτημα ενός πλήκτρου σε γλωσσάρι με επεξηγήσεις) αλλά και με διασκεδαστικό τρόπο (κουτσομπολιό, φάρσες, ασχολίες της εποχής), η εξέλιξη των χαρακτήρων και του χωριού έχουν σχεδιαστεί ιδανικά.
Ένα βραδύκαυστο, συναρπαστικό θρίλερ
Ενδιαφέρον έχει η προσέγγιση της Obsidian: η πλοκή αργεί αρκετά να φτάσει στο «ζουμί», στο κομμάτι του murder mystery, καθώς παίρνει τον χρόνο της για να στήσει το setting και να μας γνωρίσει τους χαρακτήρες του.
Πρόκειται για μια σωστή επιλογή, τελικά, αφού το Pentiment δεν δίνει το βάρος του στο κομμάτι του θρίλερ, αλλά σε αυτό του storytelling, της αφήγησης. Επίσης, προς το τέλος, υπάρχει ένα τμήμα που μπορεί να κουράσει μέρος του κοινού, ωστόσο και αυτό, αν και χαμηλώνει αισθητά τις «ταχύτητες», είναι απαραίτητο για την πλοκή.
Στο σύνολό της, η πλοκή του Pentiment κερδίζει τις εντυπώσεις, περιλαμβάνει ουσιώδεις ανατροπές, ενδιαφέροντες χαρακτήρες, συναρπαστικά γεγονότα, συγκινητικές στιγμές, χιούμορ, μυστήριο, όλα σε σωστές δόσεις.
Οπτικοακουστικά, το Pentiment χτυπά διάνα
Επίσης, πολύ σημαντική βοήθεια δίνει ο οπτικοακουστικός τομέας. Η μουσική, που ακούγεται σπάνια, είναι τρομερή -με highlight ένα κομμάτι της Kristin Hayter (Lingua Ignota)- και τα ηχητικά εφέ ενισχύουν άψογα το immersion.
Ακούμε όλους τους ήχους ενός χωριού της εποχής: πρόβατα, γουρούνια, κατσαρόλες που βράζουν, χωρικούς που δουλεύουν, με διαφορετικό «βάθος» ανάλογα με τον τύπο του χώρου (εσωτερικό, εξωτερικό, άδειο, υπόγειο κλπ).
Επίσης, πολύ πετυχημένος και ευχάριστος είναι ο ήχος της πένας που γράφει τους διαλόγους (δεν υπάρχει voice acting). Επίσης, το lettering, οι γραμματοσειρές, τα χρώματα, όλη η παρουσίαση των διαλόγων, είναι ένα από τα πιο ενδιαφέροντα στοιχεία του Pentiment.
Ανάλογα με το ύφος και το περιεχόμενο ενός διαλόγου, ανάλογα με το στάτους του χαρακτήρα που μιλά, οι γραμματοσειρές διαφέρουν σημαντικά -άλλες είναι περίτεχνες, άλλες πιο απλές. Επίσης, βλέπουμε ακόμα και λάθη στη γραφή, τα οποία διορθώνονται σε πραγματικό χρόνο, σαν να πρόκειται για συγγραφή βιβλίου που λαμβάνει χώρα μπροστά στα μάτια μας.
Ωστόσο, παρόλο που σε γενικές γραμμές ο ήχος είναι καλοδουλεμένος, υπάρχουν κάποια προβλήματα. Η πένα, όσο ευχάριστη κι αν είναι, μετά από πολλές ώρες μπορεί να αρχίσει να κουράζει κάπως, και το ίδιο συμβαίνει και με τους ήχους του περιβάλλοντος, αφού επαναλαμβάνονται συνεχώς σε κάθε περιοχή -κάτι που σημαίνει ότι, σε έναν εκτενή διάλογο, ακούμε διαρκώς σε επανάληψη τους ήχους του background.
Οπτικά, το Pentiment είναι υπέροχο. Θυμίζει έργα τέχνης της εποχής, είναι πάρα πολύ όμορφο συνεχώς και καταφέρνει να συνδυάσει ιδανικά διαφορετικά εικαστικά στιλ. Το animation των χαρακτήρων είναι, επίσης, πετυχημένο και υπάρχουν μέχρι και κάποιες εκφράσεις προσώπων, που αξιοποιούνται σωστά. Είτε βρίσκεστε στο εσωτερικό ενός μοναστηριού και βλέπετε τοιχογραφίες είτε σε ένα λιβάδι με πρόβατα, το αποτέλεσμα είναι άψογο.
Gameplay με αρκετές δραστηριότητες, πιστές στο πνεύμα του σεναρίου
Τώρα, όσον αφορά στο gameplay, αν εξαιρέσουμε κάποια τμήματα που μας αφαιρούν τον έλεγχο για μεγάλα διαστήματα, στα περισσότερα σημεία του Pentiment έχουμε αρκετά να κάνουμε. Θα χρειαστεί να βρούμε στοιχεία στο πλαίσιο του whodunnit, να μιλήσουμε με τους χωρικούς, τους μοναχούς και τους χαρακτήρες που βρίσκουμε στο χωριό, γενικά.
Θα λύσουμε γρίφους (απλούς), θα συνδυάσουμε στοιχεία για να καταλήξουμε σε συμπεράσματα, θα κάνουμε roleplaying, θα διαχειριστούμε τον χρόνο της ημέρας για να κάνουμε όσα περισσότερα γίνεται.
Το gameplay ικανοποιεί πλήρως σε αυτά τα κομμάτια του, αλλά έχει κάποια προβλήματα στην εξερεύνηση: περπατάμε σε δύο διαστάσεις και αλλάζουμε κατεύθυνση σε συγκεκριμένες διασταυρώσεις, αλλά αυτό δεν είναι πάντα εφικτό, επειδή ο χειρισμός είναι αλλόκοτος -επιπλέον, ο χάρτης δεν είναι όσο ξεκάθαρος θα έπρεπε. Επίσης, παίζοντας με χειριστήριο, ενίοτε επιλέγουμε λανθασμένο σημείο ενδιαφέροντος άθελά μας.
Το Pentiment θα μας μείνει αξέχαστο
Τελικά, παρά τα μικρά του προβλήματα, το Pentiment καταφέρνει να ξεχωρίσει με την ιδιαιτερότητά του και να μας δώσει ένα από τα πιο δυνατά σενάρια της χρονιάς. Φτιαγμένο με φιλοδοξία, γεμάτο ενδιαφέρουσες ανατροπές, με συναρπαστική πλοκή και χορταστικό gameplay, το Pentiment θα σας κλέψει τον ύπνο. Θα το σκέφτεστε για πολύ καιρό, αφού θα έχει τελειώσει.
Μια ιστορία που θα σας μείνει στο μυαλό, αν την ακολουθήσετε ως το τέλος της. Το Pentiment έχει πολλά να πει και τα λέει με ιδανικό τρόπο, με πανέμορφα σχέδια, άψογο ηχητικό τομέα και επιλογές με συνέπειες που καθορίζουν την εμπειρία. Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα και αξιομνημόνευτα παιχνίδια της χρονιάς.

Δοκιμάστηκε σε: Xbox Series S
Εταιρεία Ανάπτυξης: Obsidian Entertainment
Εκδότρια Εταιρεία: Xbox Game Studios
Είδος: Adventure / RPG
Ηλικίες: 16+
Ημ/νία Κυκλοφορίας: 15 Νοεμβρίου 2022
Official website: pentiment.obsidian.net/