Δοκιμάσαμε την ολοκαίνουργια συσκευή εικονικής πραγματικότητας για το PS5, PlayStation VR2.
Δείτε το βίντεο «Τα ΠΑΝΤΑ για το PlayStation VR2»:
Προτού μιλήσουμε αναλυτικά για το PlayStation VR2, αξίζει να αναφερθούμε και στον προκάτοχό του. Το πρώτο PS VR ήταν μια πολύ αξιόλογη συσκευή, με αρκετούς δυνατούς τίτλους που αξιοποίησαν της δυνατότητες της εικονικής πραγματικότητας.
Το «πείραμα» του PS VR
Ωστόσο, η πρώτη προσπάθεια του PlayStation ήταν κάπως σαν «πείραμα», αφού πολλά στοιχεία της συσκευής δεν ήταν πλήρως ανεπτυγμένα. Για παράδειγμα, χρειαζόταν αρκετή ώρα για να συνδεθεί, αφού είχε πολλά καλώδια και εξαρτήματα, η ανάλυση της οθόνης ήταν χαμηλή, τα χειριστήρια (Move) δεν ήταν επαρκή για να ακολουθήσουν σε παιχνίδια με περίπλοκες κινήσεις.
Η δεύτερη «βουτιά» της Sony στην εικονική πραγματικότητα, με το PS VR2, λύνει σχεδόν όλα τα προβλήματα, και φέρνει νέες, εντυπωσιακές λειτουργίες που βελτιώνουν την εμπειρία σημαντικά, ενώ την κάνουν και πολύ πιο immersive.
PS VR2: Τα εξωτερικά χαρακτηριστικά
Ας ξεκινήσουμε με τα εξωτερικά χαρακτηριστικά. Μέσα στο (πολύ μικρότερο σε σχέση με του PS VR) κουτί, βρίσκουμε τη συσκευή PS VR2, τα δύο χειριστήρια Sense, ένα καλώδιο USB-C για τη φόρτισή τους και ένα σετ ακουστικών («ψείρες»). Και… αυτό είναι όλο!
Το ίδιο το PS VR2 συνδέεται με την κονσόλα με ένα μόνο καλώδιο, δεν υπάρχει εξωτερική, ξεχωριστή κάμερα ούτε πρίζες για το ρεύμα.
Η διαδικασία της σύνδεσης είναι πολύ πιο απλή τώρα, κάτι αναμφίβολα θετικό, ενώ η συσκευή PS VR2 είναι αισθητά πιο ελαφριά και ακολουθεί το σχεδιαστικό ύφος των άλλων προϊόντων του brand (DualSense, ακουστικά Pulse 3D, του ίδιου του PS5), με έντονες γραμμές σε ασπρόμαυρο φόντο και φουτουριστικό στιλ.
Σχεδιαστικά, το PS VR2 θυμίζει αρκετά τον προκάτοχό του, ώστε να υπάρχει συνέχεια και να διατηρείται η ταυτότητα, αλλά έχει βελτιωθεί στα σημεία.
Μεγάλη αναβάθμιση με τα χειριστήρια «Sense»
Λοιπόν, αφού δούμε την εξωτερική εμφάνιση της συσκευής, πάμε στα χειριστήρια. Τα Sense αποτελούν τεράστια αναβάθμιση σε σχέση με τα Move, ενώ πάλι ακολουθούν τη «γραμμή» του PS5 σχεδιαστικά.
Τα χειριστήρια, στον βασικό τους κορμό, εκεί όπου βρίσκονται τα πλήκτρα, είναι μαύρα. Τα κουμπιά είναι τα κλασικά, γνώριμα εδώ και δεκαετίες: στο ένα χειριστήριο έχουμε «Ο» και «Χ», στο άλλο τετράγωνο και τρίγωνο, ενώ έχουν και R1/R2 και L1/L2.
Επίσης, το κάθε χειριστήριο έχει έναν μοχλό, σαν τους μοχλούς του DualSense, για να μπορούμε πλέον, επιτέλους, να χειριζόμαστε τους χαρακτήρες μας στα παιχνίδια με «κανονικό» τρόπο.
Αυτό σημαίνει ότι, με το PS VR2, μπορούμε να παίζουμε όπως θα παίζαμε με ένα DualSense, περπατώντας με έναν μοχλό και στρίβοντας με τον άλλον, ενώ τα πλήκτρα είναι τόσο γνώριμα (αν παίζετε PlayStation), που θα πιάσετε αμέσως το νόημα και θα συνηθίσετε πολύ γρήγορα.
Υπάρχουν οι λειτουργίες του DualSense, η απτική ανάδραση (haptic feedback) -σε χειριστήρια αλλά και στο σετ κεφαλής- και οι σκανδάλες δυναμικής απόκρισης, που σκληραίνουν για να αυξάνουν το immersion. Τα χαρακτηριστικά αυτά, με βάση το πρώτο δείγμα παιχνιδιών του αρκετά αξιόλογου καταλόγου λανσαρίσματος (με ναυαρχίδα το εξαιρετικό Horizon Call of the Mountain), φαίνεται ότι αξιοποιούνται όπως και στο DualSense, και πράγματι πετυχαίνουν τον σκοπό τους.
Η μπαταρία των χειριστηρίων διαρκεί, σε γενικές γραμμές, για ένα «γεμάτο» session παιχνιδιού, αλλά μετά θα χρειαστεί να φορτίσετε. Ευτυχώς, η φόρτιση είναι γρήγορη, αλλά θα μπορούσε να γίνει κάτι καλύτερο με την αυτονομία (αν και το session στο VR δύσκολα διαρκεί πάνω από 5-6 ώρες).
Πιο άνετη εμπειρία
Αφού φορέσετε το σετ κεφαλής του PS VR2, θα δείτε τις αλλαγές που έχουν γίνει σε σχέση με το πρώτο. Αρχικά, αμέσως γίνεται αντιληπτό ότι το βάρος είναι μικρότερο αυτήν τη φορά, με αποτέλεσμα να είναι πιο άνετη η εμπειρία.
Μετά, θα αντιληφθείτε τους αεραγωγούς που έχουν ενσωματωθεί στη συσκευή, ώστε να μην ζοριζόμαστε αν τη φοράμε για μεγάλο χρονικό διάστημα, να μην ιδρώνουμε πολύ. Πράγματι, το αποτέλεσμα είναι καλύτερο, αλλά και πάλι, δεν πρόκειται για ένα λυμένο πρόβλημα, αφού και πάλι προκύπτει ιδρώτας και ενδέχεται να κουραστούμε μετά από κάποια ώρα (ανάλογα με τις προτιμήσεις του κάθε ατόμου). Βελτιωμένο και εδώ το PS VR2, δεν έχει φτάσει, όμως, σε ιδανικό σημείο.
Επίσης, το σετ κεφαλής έχει τη δυνατότητα να «φορέσει» τα ακουστικά που περιέχονται στο κουτί, τα οποία «κουμπώνουν» πάνω του για να μην χρειάζεται να τα βγάζουμε και να τα ξαναβάζουμε, ενώ χωράνε και τα Pulse 3D χωρίς προβλήματα «αγκαλιάζοντας» ιδανικά το PS VR2.
Ανοίγοντας το PS VR2, οι ρυθμίσεις
Τώρα, όταν ανοίξουμε, πλέον, την κονσόλα και συνδέσουμε το PS VR2, πατάμε ένα κουμπί στο κάτω μέρος του και, με μια ελαφριά δόνηση, καταλαβαίνουμε ότι άνοιξε -ανάβει και ένα διακριτικό φως στο κάτω μέρος του.
Το φοράμε στο κεφάλι, ακολουθώντας παρόμοια διαδικασία με εκείνη του πρώτου VR, πατώντας ένα πλήκτρο και κουνώντας το μπροστινό μέρος, και σφίγγοντας με έναν περιστροφικό διακόπτη το πίσω μέρος στο κεφάλι μας.
Η διαδικασία είναι απλή και εύκολη στην εκμάθηση, ενώ υπάρχουν οδηγίες στο συνοδευτικό βιβλιαράκι αλλά και στην κονσόλα, όταν ανοίξουμε τη συσκευή αφού την έχουμε συνδέσει. Αν έχετε παίξει με το πρώτο PS VR, δεν θα χρειαστείτε οδηγίες σε αυτό το στάδιο.
Όταν μπείτε στο σχετικό μενού της κονσόλας, θα δείτε ότι οι ρυθμίσεις έχουν αναβαθμιστεί ώστε να είναι πιο εύκολες και καλύτερα σχεδιασμένες για να φέρνουμε την εμπειρία στα μέτρα μας.
Νέες λειτουργίες
Μέσω των καμερών στο σετ κεφαλής, μπορούμε να βλέπουμε το δωμάτιό μας ενώ το φοράμε, ώστε να μην χρειάζεται να το αφαιρούμε συνεχώς για να δούμε πού βρισκόμαστε και τι συμβαίνει γύρω μας. Μάλιστα, αυτή η λειτουργία, η οποία ονομάζεται «διαπεραστική προβολή» ενεργοποιείται όποτε θέλουμε, με το πάτημα ενός πλήκτρου στο μπροστινό μέρος της συσκευής (και απενεργοποιείται όταν το ξαναπατήσουμε).
Πρόκειται για μία πάρα πολύ χρήσιμη λειτουργία, που μας «λύνει τα χέρια» σε πολλές περιπτώσεις και κάνει την εμπειρία πολύ πιο ομαλή, απομακρύνοντας την ανάγκη για διακοπές ώστε να βγάλουμε τη συσκευή.
Έτσι, στο μενού των επιλογών για το PS VR2, καλούμαστε να ρυθμίσουμε μερικά πράγματα. Πρέπει να φτιάξουμε το «eye tracking», που επιτρέπει στη συσκευή να χρησιμοποιεί το βλέμμα μας ως input. Για να το ρυθμίσουμε, ακολουθούμε με τα μάτια μας (χωρίς να κουνάμε το κεφάλι) μια κουκκίδα για μερικά δευτερόλεπτα.
Έπειτα, η λειτουργία αυτή αξιοποιείται με διάφορους τρόπους: ως κέρσορας σε μενού, ως βοήθημα στη στόχευση με όπλα, αλλά και στο πλαίσιο του «foveated rendering», που μειώνει την ποιότητα της εικόνας εκτός των ορίων της θέασης, για να την αυξήσει εκεί όπου κοιτάμε κάθε στιγμή -και αυτή η λειτουργία βελτιώνει την εμπειρία στο σύνολό της.
Το PS VR2 δίνει μεγαλύτερη ελευθερία κίνησης
Έπειτα, ρυθμίζουμε την περιοχή στην οποία θα παίζουμε, το «play area». Εδώ, αξιοποιούνται τεχνικές πολύ πιο εξελιγμένες, ώστε η διαδικασία να είναι εύκολη και το αποτέλεσμα λειτουργικό.
Μπορούμε να επιλέξουμε εάν επιθυμούμε να παίζουμε ενώ καθόμαστε ή ενώ στεκόμαστε (μπορούμε να αλλάξουμε τις προτιμήσεις μας όποτε θέλουμε, από το μενού των ρυθμίσεων των accessories του PS5), και στη συνέχεια, σχεδιάζουμε, μέσω AR (επαυξημένη πραγματικότητα) τον χώρο όπου θέλουμε να μπορούμε να κινούμαστε κατά τη διάρκεια της χρήσης του PS VR2.
Ως αποτέλεσμα, έχουμε πολύ μεγαλύτερη ευχέρεια στην κίνηση κατά τη διάρκεια της χρήσης της συσκευής, ενώ, σε συνδυασμό με την απουσία εξωτερικής κάμερας, η εμπειρία αναβαθμίζεται πάρα πολύ.
Χωρίς εξωτερική κάμερα, όλα είναι καλύτερα
Για να καταλάβετε τι σημαίνει η απουσία τέτοιας κάμερας, πρέπει να σκεφτείτε ότι πλέον το PS VR2 κάνει το tracking, ακολουθεί δηλαδή τις κινήσεις μας και τις μεταφράζει σε κινήσεις του χαρακτήρα μας στο παιχνίδι, μέσω της ίδιας της συσκευής και των αισθητήρων της. Άρα, δεν είμαστε αναγκασμένοι τώρα να κοιτάμε προς την κάμερα, ούτε να κινούμαστε στα αυστηρά όρια που θέτει εκείνη.
Κατά συνέπεια, μπορούμε να κινούμαστε με μεγαλύτερη ελευθερία, να κοιτάμε προς κάθε κατεύθυνση (ακόμα και σε αντίθετη από όπου βρίσκεται η κονσόλα ή η τηλεόραση). Πρόκειται για μία πάρα πολύ σημαντική αναβάθμιση, αυτό που λέμε «game changer», που βελτιώνει σε κάθε πτυχή την εμπειρία αφαιρώντας τους περιορισμούς της περασμένης γενιάς VR. Ευτυχώς, τα πάντα λειτουργούν όπως ακριβώς πρέπει, με άψογο tracking προς κάθε κατεύθυνση, ακόμα και σε γρήγορες κινήσεις.
Αυτήν τη φορά έχουμε και finger tracking, δηλαδή τα δάχτυλα του χαρακτήρα μας κουνιούνται -περίπου- όπως τα δικά μας ξεχωριστά και όχι ως ενιαίο σύνολο. Η αναγνώριση δεν ήταν ιδανική, στις λίγες περιστάσεις που το δοκιμάσαμε, όμως θα το δούμε και σε περισσότερα παιχνίδια, εκτός του Horizon, σε βάθος χρόνου.
Μεγαλύτερη ανάλυση, καλύτερο immersion
Όταν αρχίσουμε να παίζουμε, βλέπουμε ότι η ανάλυση είναι αρκετά βελτιωμένη, αφού πλέον έχουμε ανάλυση 2000×2040 για κάθε μάτι, φτάνοντας έτσι το θεωρητικό «4K», ενώ υποστηρίζεται και HDR αυτήν τη φορά με τις OLED οθόνες να αποτελούν ουσιαστική αναβάθμιση. Πρακτικά, το άλμα θυμίζει κάτι αντίστοιχο με εκείνο από τα 720p στα 1080p. Ωστόσο, αν συγκριθεί η ποιότητα της εικόνας με αυτή των σύγχρονων παιχνιδιών, φαίνεται ότι η τεχνολογία του VR χωρά ακόμα αρκετές βελτιώσεις μέχρι να φτάσει στο σημείο να «ρίχνει σαγόνια» αποκλειστικά μέσω των γραφικών, χωρίς τον παράγοντα του immersion και του scale.
Αντίστοιχα, έχουν αυξηθεί οι ρυθμοί ανανέωσης που πλέον στέκονται στα 90Hz και στα 120Hz, σημαντική αύξηση σε σχέση με το προηγούμενο μοντέλο, που μπορεί να έπαιζε και στα 60Hz. Ο αυξημένος ρυθμός ανανέωσης βοηθά παράλληλα σε περιπτώσεις ναυτίας, χωρίς φυσικά να είναι το μόνο στοιχείο που επηρεάζει τον χρήστη σε αυτό το κομμάτι.
Πάντως, για να έχουμε όσο πιο καθαρή εικόνα γίνεται, στις ρυθμίσεις βρίσκουμε επιλογές για την απόσταση μεταξύ των φακών στα μάτια μας (IPD), ώστε να εξατομικεύσουμε την εμπειρία για τα δικά μας μάτια -πάλι, εύκολες ρυθμίσεις, σχεδιασμένες σωστά, με όμορφα και ξεκάθαρα μενού.
Τα παιχνίδια του λανσαρίσματος
H Sony λανσάρει το PS VR2 με περίπου 30 παιχνίδια για την «περίοδο κυκλοφορίας» του. Δηλαδή στις 22 Φεβρουαρίου, την ημέρα κυκλοφορίας της συσκευής, θα υπάρχουν πάνω από 10 τίτλοι διαθέσιμοι, είτε μέσω νέας αγοράς, είτε μέσω δωρεάν update σε ήδη υπάρχοντες τίτλους, είτε μέσω ενός μικρού αντιτίμου για αναβάθμιση σε κάποιους άλλους.
Τα πιο σημαντικά παιχνίδια που ξεχωρίζουν είναι σαφώς το Horizon Call of the Mountain, για το οποίο μπορείτε να διαβάσετε περισσότερα στο review μας, τα 2 παιχνίδια Moss [review], τα οποία ήδη είχαν κυκλοφορήσει και στο προηγούμενο PS VR, όμως εδώ έρχονται αναβαθμισμένα, το νέο κεφάλαιο του The Walking Dead: Saints & Sinners, ενώ φυσικά θα δούμε και τα δωρεάν updates για τα Resident Evil Village και Gran Turismo 7, No Man’s Sky, που θα είναι πλήρεις τίτλοι. Έχουμε αναλάβει ακόμα πολλαπλά reviews παιχνιδιών για το PlayStation VR2, για τα οποία θα σας ενημερώσουμε τις προσεχείς ημέρες.
To lineup κρίνεται σίγουρα άνω του μετρίου και με σημαντική ποικιλία, όμως θα θέλαμε να δούμε επιπλέον τίτλους του προηγούμενου VR αναβαθμισμένους, κάτι που δυστυχώς δεν θα είναι εύκολο όπως έχουν ήδη σημειώσει οι devs, ενώ δεν υπάρχει backwards compatibility δυστυχώς, κάτι το οποίο θα δημιουργούσε σημαντικά βελτιωμένη αρχική βιβλιοθήκη.
Λόγω τιμής
Το ζήτημα της τιμής του PlayStation VR2 είναι κάτι που απασχολεί πολλούς χρήστες. Η Sony ενδεχομένως να μην έχει βρει το «sweet spot» για την τιμή της συσκευής, αφού δεδομένα δεν είναι φιλική προς τον καταναλωτή, κάτι το οποίο δεν θα λέγαμε, αν δεν υπήρχε ο ίδιος ανταγωνισμός στην αγορά, με το Meta Quest 2 να πωλείται πολύ φθηνότερα και να λειτουργεί ασύρματα με παρόμοια specs. Φυσικά, μια τέτοια σύγκριση δεν είναι ακριβής, αλλά δίνει μια εικόνα για την τάξη πραγμάτων, η οποία οδηγεί σε ένα απλό συμπέρασμα: το PS VR2 είναι μια ακριβή συσκευή.
Το κομβικό σημείο φυσικά είναι ότι οι τεχνολογίες που διαθέτει το PS VR2 είναι κατά πολύ υψηλότερες σε σχέση με τις αντίστοιχες του πρώτου PS VR, όταν αυτό είχε κυκλοφορήσει. Τεχνολογίες, όπως το eye tracking, είναι στην αιχμή του φάσματος της τεχνολογίας και παράλληλα, το PS VR2 είναι το μόνο VR headset, το οποίο θα έχει διαθέσιμα μεγαθήρια, όπως τα Horizon και τα Gran Turismo.
Συνεπώς, καταλήγουμε ότι πρόκειται για ένα τεχνολογικό προϊόν, που εντυπωσιάζει και αξίζει τα χρήματά του, είτε αυτό φαίνεται στην πράξη, είτε όχι…
Μια εξαιρετική συσκευή, σημαντικά αναβαθμισμένη
Τελικά, η νέα συσκευή εικονικής πραγματικότητας του PlayStation, PS VR2, βελτιώνει τον προκάτοχό της σε κάθε πτυχή, ενώ φέρνει και νέες λειτουργίες που εντυπωσιάζουν. Τα παιχνίδια του λανσαρίσματος είναι αξιόλογα, τα χειριστήρια πολύ καλύτερα, η απουσία εξωτερικής κάμερας είναι «game changer» και, συνολικά, πρόκειται για μια εξαιρετική συσκευή, που θα σας εντυπωσιάσει με τις δυνατότητές της.
Είναι μεγάλη και ουσιώδης εξέλιξη από ό,τι είδαμε στο πρώτο PS VR και, αν και χωρούσε μερικές ακόμα βελτιώσεις σε σημεία, είναι μια πολύ καλή πρόταση αν θέλετε να μπείτε στον κόσμο της εικονικής πραγματικότητας, με παιχνίδια του brand του PlayStation και τις συναρπαστικές λειτουργίες των περιφερειακών του.