Ένα μικρό indie project, το Pneumata, είναι παιχνίδι τρόμου που αναπτύσσεται από ένα άτομο. Είναι μια προσπάθεια που θέλουμε να επικροτήσουμε, αλλά είναι και δύσκολο να προτείνεις το παιχνίδι αυτό.
Το Pneumata είναι ένας τίτλος τρόμου που αντλεί έμπνευση από το Resident Evil 7 και μας στέλνει σε μια σκοτεινή πόλη για να βρούμε στοιχεία, να λύσουμε γρίφους και να σκοτώσουμε μοχθηρά πλάσματα, ενώ παίζουμε σε πρώτο πρόσωπο.
Τα πρώτα προβλήματα που εντοπίζονται είναι η αφήγηση και το voice acting. Οι ηθοποιοί, παρόλο που θέλεις να είσαι ελαστικός σε μια παραγωγή τέτοιου μεγέθους, είναι απλώς ενοχλητικοί, σε τέτοιον βαθμό, ώστε θα ήταν σίγουρα προτιμότερο ένα πιο αφηρημένο σενάριο, χωρίς διαλόγους, ή μια ιστορία με γραπτό κείμενο αντί για ομιλία (για κάποιον λόγο, δεν υπάρχουν υπότιτλοι).
Κλασική, χιλιοειπωμένη ιστορία
Η πλοκή, τώρα, οριακά βγάζει νόημα. Χειριζόμαστε έναν τύπο, ακούμε κάποιους αλλόκοτους ήχους, ψάχνουμε σε ένα διαμέρισμα και βρίσκουμε μια βιντεοκασέτα. Τη βάζουμε στο βίντεο, βλέπουμε το περιεχόμενό της και μετά μεταφερόμαστε σε μια πόλη με τέρατα.
Δεν είναι εύκολο να ακολουθήσεις τον ειρμό, η αφήγηση δεν είναι ξεκάθαρη, δεν είναι δομημένη, και αυτό έχει ως αποτέλεσμα να παίζουμε χωρίς να ξέρουμε ακριβώς γιατί βρισκόμαστε εκεί -και χωρίς να μας πολυνοιάζει, επίσης. Φαίνεται πως ο πρωταγωνιστής ψάχνει τη σύζυγό του ή κάτι τέτοιο, τέλος πάντων…
Το στήσιμο του κόσμου και η ανάπτυξη της πλοκής και των χαρακτήρων είναι προφανέστατα δουλειά από άπειρο δημιουργό και, πάλι, πρέπει να τονιστεί ότι, σε τέτοιες περιπτώσεις, είναι καλό να βρίσκεται μια άλλη λύση -το έχουν κάνει αρκετοί δημιουργοί, σε παιχνίδια τρόμου και σε άλλα είδη, με πιο αόριστα σενάρια, που βασίζονται κυρίως στην ατμόσφαιρα.
Θολό, με στοιχεία από άλλες εποχές
Οπτικά, τώρα, το Pneumata τα πηγαίνει καλύτερα, αλλά μην περιμένετε πως θα παίξετε ένα εντυπωσιακό παιχνίδι του είδους. Ναι, είναι μια καλή προσπάθεια, με αρκετά assets στους χώρους, με ικανοποιητικά εφέ βροχής και με απόκοσμα τέρατα, αλλά υπάρχει μια θολούρα στην οθόνη, που θυμίζει άλλες εποχές.
Επίσης, συχνά βλέπουμε αντικείμενα να μπαίνουν το ένα μέσα στο άλλο, ή και στο έδαφος, σε υπερβολικό βαθμό. Για παιχνίδι αυτού του μεγέθους, ωστόσο, οπτικοακουστικά το Pneumata είναι επαρκές και τρέχει ικανοποιητικά, χωρίς σημαντικά προβλήματα.
Όμως, εδώ μένουν τα βασικά θετικά σημεία του παιχνιδιού. Το gameplay είναι βγαλμένο από παλιότερες εποχές, γεμάτο με προβλήματα και σχεδιασμό που πάει κόντρα σε κάθε επίτευγμα των τελευταίων -πολλών- ετών.
Η εξερεύνηση είναι κάπως διασκεδαστική, σε ελαφρώς ανοιχτούς χώρους, αλλά μπερδεύει συνεχώς και δεν υπάρχει χάρτης. Αυτό που υπάρχει είναι συχνό backtracking, χωρίς επαρκείς ενδείξεις για το πού -και πότε και γιατί- πρέπει να πάμε, αλλά και χωρίς χάρτη για να βρούμε πώς.
Ακόμα, ένα συχνό πρόβλημα: μια πόρτα ανοίγει, αλλά η διπλανή πόρτα, που είναι ολόιδια, δεν επιτρέπει καν την αλληλεπίδραση. Ένα λουκέτο σπάει με σφαίρα από το όπλο μας, ένα άλλο λουκέτο, όμως, χωρίς σημαντικές διαφορές, χρειάζεται ειδικό αντικείμενο για να ανοίξει. Αυτή η ασυνέπεια ενοχλεί και μπερδεύει.
Οι γρίφοι είναι πανεύκολοι και πάρα πολύ απλοί. Μέχρι εδώ, σε εξερεύνηση και γρίφους, έχουμε ένα παιχνίδι με προβλήματα, που κάνει, όμως, μια επαρκή προσπάθεια. Στη μάχη, ωστόσο, διαλύονται όλα -και φαίνεται η απειρία του δημιουργού.
Η μάχη του Pneumata δεν λειτουργεί
Αρχικά, η μάχη σώμα με σώμα είναι απλώς μη λειτουργική. Υπάρχει ένας μηχανισμός για dodge που κάνει ό,τι θέλει, χωρίς διάθεση να υπακούσει στις εντολές μας (πατάς dodge προς τα δεξιά, δεν γίνεται τίποτα. Ξαναπατάς, κάνεις dodge προς τα αριστερά. Πατάς προς τα αριστερά, κάνει dodge προς τα πίσω. Δεν λειτουργεί).
Μετά, οι melee επιθέσεις λειτουργούν οριακά και υπάρχει ένα block που, αν και λειτουργεί καλύτερα από το dodge, μοιάζει παράταιρο. Ρίχνουμε μια κλωτσιά που δεν κάνει ξεκάθαρο τον στόχο της και, έτσι, δεν ξέρουμε αν θα πετύχουμε τον εχθρό μας.
Τα όπλα είναι σε καλύτερη κατάσταση· απλά, αλλά όχι τόσο προβληματικά. Το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι οι εχθροί, σε συνδυασμό με τον σχεδιασμό των αναμετρήσεων -και με glitches.
Η ΑΙ των αντιπάλων είναι ανύπαρκτοι, τα animations εντελώς χοντροκομμένα και οι σφαίρες που απαιτούνται για να νικήσουμε είναι αρκετές, ενώ τα hitboxes εντελώς ασυνεπή -με αποτέλεσμα να βλέπουμε ξεκάθαρα ότι πετύχαμε κεφάλι, αλλά να μην συμβαίνει κάτι. Οι εχθροί περιφέρονται στον χάρτη και, ενίοτε, αντιλαμβάνονται την παρουσία μας, καθώς πολλές φορές απλώς μας κοιτούν ή κολλούν σε τοίχους.
Σε τοίχο κόλλησε και ένα boss, το οποίο παραήταν δύσκολο, αλλά νικήθηκε πανεύκολα επειδή έμεινε κολλημένο δίπλα από μια πόρτα και εγώ το κλωτσούσα από απόσταση. Γενικά, δεν υπάρχει ισορροπία στη δυσκολία: κάνουμε crafting για γιατρικά, αλλά μας δίνουν πάρα πολύ health και βρίσκουμε συνεχώς υλικά (πρέπει να διαχειριζόμαστε και τον χώρο του inventory).
Η μάχη δεν είναι διασκεδαστική, δεν είναι λειτουργική και δείχνει ξεκάθαρα τον λόγο που άπειροι δημιουργοί πρέπει να μετριάζουν τις φιλοδοξίες τους.
Πολλά προβλήματα, δυστυχώς
Η εμπειρία με το Pneumata είναι κάπως έτσι, δυστυχώς, σε σημεία: μπήκα σε ένα κτίριο. Το έψαξα προσεκτικά, πήρα ό,τι είχε να δώσει, αλλά χρειαζόμουν ένα κλειδί για να συνεχίσω. Έφυγα, πήγα αλλού, βρήκα τελικά το κλειδί, γύρισα πίσω (αφού χάθηκα στους μπερδεμένους, σχεδόν πανομοιότυπους και πολύ σκοτεινούς δρόμους του) και προχώρησα. Μερικά μέτρα αργότερα, για κάποιο λόγο ο χαρακτήρας παρατά τα όπλα του και πέφτει σε μια τρύπα, σε άλλο όροφο που είναι γεμάτος με εχθρούς.
Εκεί, πρέπει να τρέξεις, να βρεις ένα μαχαίρι και μετά να σκοτώσεις τους εχθρούς, που, όμως, θέλουν πάρα πολλά χτυπήματα και είναι πάρα πολλοί σε αριθμό. Παράλληλα, κινούνται εντελώς χαοτικά, με αποτέλεσμα να μας κλείνουν σε τοίχους και να μην μπορούμε να κινηθούμε, περιμένοντας απλώς να χάσουμε για να ξεκινήσουμε και πάλι έξω από το κτίριο, όταν βρήκαμε το κλειδί. Κάτι τέτοια σημεία γίνονται απίστευτα εκνευριστικά και είναι πιθανό να σας κάνουν να παρατήσετε το παιχνίδι, το οποίο διαρκεί περίπου 4-5 ώρες.
Η ατμόσφαιρα έχει καλά στοιχεία, τα ηχητικά εφέ (αν και η έντασή τους δεν είναι συνεπής -κάποια είναι πολύ δυνατά και κάποια καθόλου) πού και πού είναι ικανοποιητικά, αλλά δεν μπορούμε να βρούμε πολλά ακόμα θετικά σημεία.
Σε γενικές γραμμές, το Pneumata είναι μια προσπάθεια που επικροτούμε, αλλά, ταυτόχρονα, δεν είναι ένα αξιόλογο παιχνίδι. Είναι ένας τίτλος που μας υπενθυμίζει πόσο έχουν εξελιχθεί οι μηχανισμοί των video games, πόσο έχει αλλάξει η προσέγγιση στον σχεδιασμό. Δυστυχώς, δεν μπορούμε να το προτείνουμε.
Δοκιμάστηκε σε: PS5
Εταιρεία Ανάπτυξης: Deadbolt Interactive
Εκδότρια Εταιρεία: Perp Games
Είδος: Survival Horror
Pegi: 16+
Ημ/νία Κυκλοφορίας: 19 Σεπτεμβρίου 2024
Official website: link
Το παιχνίδι μάς παραχωρήθηκε από την εκδότρια εταιρεία για τις ανάγκες του review.