Πόσους κόσμους αντέχεις να ανακαλύψεις ακόμα μέσα από τα βιβλία και τα χρονογραφήματα του Age of Riven;

Οι εικονικοί κόσμοι (αν και διαφωνώ με την τρέχουσα ορολογία, αλλά αυτό είναι ένα άλλο θέμα – τη χρησιμοποιώ εφόσον είναι η επικρατέστερη για λόγους κατανόησης) αποτελούν την τελευταία δεκαετία σημαντικά πεδία ακαδημαϊκής έρευνας. Η  Amanda Cullen είναι υποψήφια διδάκτωρ Informatics στον τομέα των video games στο Πανεπιστήμιο του Irvine και ταυτόχρονα δηλώνει Assistant Professor of Archaeology στο World of Warcraft. Αυτή η δεύτερη ιδιότητά της δεν είναι αυθαίρετη· με την είσοδο των video games στα ακαδημαϊκά προγράμματα παγκοσμίως, αν και αρχικά εμφανιζόταν ως ψευδο-αντικείμενο, τόσο η ανθρωπολογία όσο και η σημειωτική, η αρχαιολογία, η ψυχολογία, η θρησκειολογία και άλλες κοινωνικές και ανθρωπιστικές επιστήμες -δίχως να εξαντλείται η βιβλιογραφία αποκλειστικά στις προαναφερόμενες- παρουσιάζουν κάθε χρόνο δεκάδες έρευνες και διδακτορικά. Η Cullen, όπως και άλλοι ακαδημαϊκοί, εφαρμόζουν τις επιστημονικές μεθόδους του φυσικού κόσμου στον ψηφιακό.

Όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στο βιβλίο “Archaeogaming: Αn introduction to archaeology in and of video games” (Andrew Reinhard, New York: Berghahn Books, 2018), «[…] τα ψηφιακά παιχνίδια είναι αρχαιολογικοί χώροι και οι χώροι παιχνιδιού που περιέχονται σε αυτά τα μέσα μπορούν, επίσης, να κατανοηθούν αρχαιολογικά ως ψηφιακά δομημένα περιβάλλοντα που περιέχουν τη δική τους υλική κουλτούρα». Μέσα από το πόνημά του, ο Andrew Reinhard υποστηρίζει ότι τα video games όχι μόνο είναι πολιτιστικά αντικείμενα που μπορούν να μελετηθούν χρησιμοποιώντας το θεωρητικό υπόβαθρο και τη μεθοδολογία της αρχαιολογίας αλλά, κυρίως, πρόκειται για πολιτιστικά συστήματα που είναι ικανά να δημιουργούν νέους κανόνες συμπεριφοράς ή να επηρεάζουν ό,τι παρατηρούμε στην κυρίαρχη κουλτούρα.

Riven

Photo: VG24.gr – Cyan Worlds Inc.

Τα αδέρφια και δημιουργοί της σειράς Myst, Rand και Robyn Miller, όντας και οι δύο Xριστιανοί, αναφέρουν στον Richard Kadrey στο βιβλίο “From Myst to Riven, The Creation and Inspirations” (Welcome Enterpises, New York, 1997) όσο και σε συνέντευξή τους στο περιοδικό Wired (“Guerrillas in the Myst”, August 1994) ότι το Riven αποτελεί αναλογικά για το Myst ό,τι για τον -επίσης Xριστιανό- J.R.R. Tolkien το  “Hobbit” για το “Lord of the Rings”. Σε κάποιο σημείο του ημερολογίου του στο Riven ο Atrus αναφέρει ότι ο Gehn, ο πατέρας του, θεωρεί ότι δημιουργεί κόσμους εκ του μηδενός (ex nihilo) ενώ ο ίδιος δεν ασπάζεται αυτή την άποψη και οι Miller φαίνεται να έχουν επηρεαστεί από την τολκιανή έννοια του subcreation ήτοι τη δημιουργία κόσμων μέσα από προϋπάρχον υλικό.

Ο αναγνώστης μπορεί να ανατρέξει στο βιβλίο “Myst and Riven: The world of the D’ni” και πιο συγκεκριμένα στο κεφάλαιο “From Myst to Riven: Subcreation and Expansion” ώστε να κατανοήσει καλύτερα αυτές τις έννοιες για τους μεν Miller, τα descriptive και linking books του Myst-verse και τον δε Tolkien για τη δημιουργία της πρωτότυπης Middle-Earth μυθολογίας και τις όποιες αντιστοιχίες και αναλογίες τους με τον φυσικό κόσμο και την ανθρώπινη ιστορία. Συγγραφείς, όπως ο Tolkien, ο C. S. Lewis και άλλοι, έχουν μελετηθεί επαρκώς για τις επιρροές τους και το πρωτογενές υλικό των έργων τους, αλλά ο αναγνώστης θα εντυπωσιαστεί όταν αντιληφθεί από το lore του Myst ότι ακριβώς το ίδιο συμβαίνει και με τους αδερφούς Miller.

He's watching you!

Photo: VG24.gr – Cyan Worlds Inc.

Ιστορία ή προφητεία;

Πριν ξεκινήσω την ανασκόπηση, θεώρησα επιβεβλημένη την απουσία οποιασδήποτε επεξήγησης, καθώς ο αναγνώστης θα εντυπωσιαστεί από το lore της μυθολογίας της σειράς. Η αφήγηση του Riven remake παραμένει πιστή στο πρωτότυπο, συνεχίζοντας την ιστορία του Atrus και της προσπάθειάς του να σώσει τη σύζυγό του, Catherine, από τον πατέρα του, Gehn, αλλά και την σωτηρία των κατοίκων του Age of Riven.

Διαβάστε επίσης:  Sengoku Dynasty: Νέο, εντυπωσιακό CGI trailer

Οι παίκτες αναλαμβάνουν και πάλι τον ρόλο του Stranger, επιφορτισμένοι με την εξερεύνηση του καταρρέοντος Age of Riven και την αποτροπή των σχεδίων του Gehn. Η ιστορία είναι πλούσια και με τη διαδραστική “αφήγηση” ο παίκτης θα πορευθεί μέσω των περιβαλλοντικών στοιχείων, των γραπτών ημερολογίων και των συναλλακτικών αλληλεπιδράσεων με τους κατοίκους του κόσμου.

Exploring

Photo: VG24.gr – Cyan Worlds Inc.

Θαυμαστό καινούργιο Riven

Το Riven remake διατηρεί τους βασικούς gameplay μηχανισμούς του πρωτότυπου τίτλου, εστιάζοντας στην εξερεύνηση και την επίλυση γρίφων, τις απαραίτητες μετακινήσεις στα νησιά και την αλληλεπίδραση με τους κατοίκους των περιοχών. Η point-and-click διεπαφή έχει εκσυγχρονιστεί, επιτρέποντας ομαλότερη πλοήγηση και αλληλεπίδραση με το περιβάλλον. Θα ήθελα να σταθώ περισσότερο στο σημείο της εξερεύνησης· στο πρωτότυπο παιχνίδι με τις στατικές εικόνες, ο παίκτης περιοριζόταν πρακτικά, αλλά και φαντασιακά, αφού για τεχνικούς λόγους δεν αποτυπωνόταν εις βάθος η πραγματικότητα του Riven. Ειδικά για όσους, όπως ο γράφων, επιζητούν μια βαθύτερη σύνδεση με τους κόσμους των video games, η σχολαστική εξερεύνηση αποτελεί ένα στοιχείο εκ των ων ουκ άνευ για μια πιο πλήρη εμπειρία και εδώ η Cyan Worlds μάς αποζημιώνει, αφού προσφέρει καλύτερη αξιολόγηση των άρρητων και καταγεγραμμένων πληροφοριών.

Πλέον η δυνατότητα να «μελετήσει» κάποιος τις λεπτομέρειες στα πολιτισμικά στοιχεία του κόσμου είναι ιδιαιτέρως ικανοποιητική και σίγουρα προκαλεί περισσότερο το ενδιαφέρον για ένα deep dive στο lore της σειράς. Οι επιδέξιοι επιλυτές γρίφων ίσως δυσαρεστηθούν σε μικρό βαθμό αφού οι τελευταίοι, φημισμένοι για τον βαθμό δυσκολία τους, έχουν ελαφρώς επανασχεδιαστεί ώστε να γίνουν πιο προσιτοί χωρίς, ωστόσο, να θυσιάζουν την πολυπλοκότητα και το βάθος τους και παράλληλα να παραμένουν βαθιά ενσωματωμένοι στη μυθολογία και τους μηχανισμούς του κόσμου, συνδράμοντας στην κατανόηση της κουλτούρας, τη γλώσσας και της τεχνολογίας του λαού του Riven.

Age of RIven

Photo: VG24.gr – Cyan Worlds Inc.

Better than the (ab)original

Το περιβάλλον του Riven ήταν ανέκαθεν ένα από τα πιο εντυπωσιακά χαρακτηριστικά του από το 1997 και εφεξής αποτελώντας ένα ποιοτικό βαρόμετρο στη βιομηχανία των video games με το remake να μην αποτελεί εξαίρεση με τη χρήση πλέον της Unreal Engine για την αναπαράσταση του κόσμου· η πανοραμική θέαση, η «ελευθερία» κινήσεων, η αντικατάσταση του FMV με 3D μοντέλα, οι εξαιρετικές λεπτομέρειες, οι ambient ήχοι και η μουσική υπόκρουση (ειδικά τα τελευταία στοιχεία μού είχαν εντυπωθεί από το 1997, δίχως υπερβολές) συμβάλλουν σε μια αίσθηση ρεαλισμού και εμβύθισης. Τα βελτιωμένα γραφικά, υποστηριζόμενα από την σύγχρονη τεχνολογία, επιτρέπουν τον δυναμικό φωτισμό, τις ρεαλιστικές υφές και τις ρευστές κινήσεις που ενισχύουν τις αισθήσεις. Τα περιβάλλοντα δεν είναι μόνο οπτικά εντυπωσιακά, αλλά και πλούσια σε ατμόσφαιρα με λεπτομερές αφηγηματικό ύφος. Τα πέντε διασυνδεδεμένα νησιά του Riven αποδίδονται παρομοίως με εξαιρετική λεπτομέρεια, καθένα με τη δική του ξεχωριστή γεωγραφία και ατμόσφαιρα.

Ο σχεδιασμός του ήχου στο Riven remake είναι εξίσου εντυπωσιακός. Οι ατμοσφαιρικοί ήχοι των νησιών, από το θρόισμα των φύλλων έως τις απόμακρες ιαχές της άγριας ζωής ενισχύουν την αίσθηση του χώρου. Το remastered soundtrack του παιχνιδιού, συντεθειμένο από τον Robyn Miller, προσφέρει μια ακόμα καλύτερη ακουστική εμπειρία. Οι φωνητικές ερμηνείες έχουν επίσης επανηχογραφηθεί με νέο cast, προσφέροντας καλύτερη ποιότητα αλλά και υποκριτική.

Διαβάστε επίσης:  The Casting of Frank Stone - Review

Το μοναδικό σημείο το οποίο ίσως επιφέρει σε κάποιους από εσάς μια… ανυπομονησία είναι τα loading times. Δεν θα υποστήριζα ότι είναι υπερβολικοί σε διάρκεια, αλλά οφείλω να το αναφέρω χωρίς, ωστόσο, να με επηρεάζει προσωπικά στην τελική βαθμολογία.

Riven

Photo: VG24.gr – Cyan Worlds Inc.

Ex Rivenis

Η Cyan Worlds κατάφερε να διατηρήσει την ουσία των στοιχείων που καθιέρωσαν το Riven, καθιστώντας το ταυτόχρονα προσβάσιμο και στο σύγχρονο κοινό. Το αποτέλεσμα είναι ένα παιχνίδι που όχι μόνο αποτίνει φόρο τιμής στον προκάτοχό του αλλά και «στέκεται» μόνο του ως ένα αξιοσημείωτο σχεδιαστικό επίτευγμα.

Η επισκόπηση ξεκίνησε με την αναφορά ότι τα video games αποτελούν ένα νέο ακαδημαϊκό πεδίο αλλά πέραν αυτού, πρόκειται κόσμους που δημιουργήθηκαν όχι ex nihilo όπως υποστηρίζει και ο ίδιος ο Atrus στο Riven, αλλά με προϋπάρχουσα ύλη και υπό συγκεκριμένες συνθήκες, ένα subcreation όπως αναφέραμε ανωτέρω με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την κοσμοθεωρία του εκάστοτε παιχνιδιού και του lore που το συνοδεύει. Στην περίπτωση του Riven και όλης της σειράς Myst, λοιπόν, προσπαθούμε να αντιληφθούμε τι ακριβώς συμβαίνει στο μυαλό των Miller:

«Πώς είναι το συναίσθημα», ρώτησα, «να ξέρεις ότι τόσοι πολλοί άνθρωποι βρίσκονται στο μυαλό σου, ακολουθούν τα βήματά σου και προσπαθούν να μάθουν να σκέφτονται όπως εσύ;»

«Δεν ξέρω», απάντησε εκείνος (Robyn Miller).

(Jon Carroll, Wired, “Guerillas in the Myst”, August, 1994).

Λεπτομέρειες
Διαθέσιμο‌ ‌σε:‌  PCRiven - Boxart
Δοκιμάστηκε‌ ‌σε:‌ PC
Εταιρεία‌ ‌Ανάπτυξης:‌ Cyan Worlds Inc.
Εκδότρια‌ ‌Εταιρεία:‌ Cyan Worlds Inc.
Είδος:‌ Adventure
Ηλικίες:‌ 12+‌
Ημ/νία‌ ‌Κυκλοφορίας:‌ 25 Ιουνίου 2024
Official website: link


Το παιχνίδι μάς παραχωρήθηκε από την εκδότρια εταιρεία για τις ανάγκες του review.

Θετικά

  • Πανέμορφα γραφικά και οπτικά εφέ
  • Προκλητικοί γρίφοι
  • Ο ήχος σε όλες τις εκφάνσεις του
  • Ελευθερία κινήσεων
  • Deep dive στο lore

Αρνητικά

  • Κανένα

Βαθμολογία

10
Τούμπανο!
 
Ακολουθήστε το VG24.gr στο Google News για να μαθαίνετε πρώτοι τα πιο πρόσφατα νέα από τον κόσμο των video games, του entertainment και της τεχνολογίας. Ακολουθήστε το VG24.gr σε Facebook, X, Instagram, YouTube, Spotify και TikTok.
  Δείτε το νέο VG24 Podcast:  

Αφήστε σχόλιο

* Με τη συμπλήρωση των στοιχείων, αποδέχεστε την αποθήκευση και τη διαχείριση των πληροφοριών σας από την ιστοσελίδα.

Thanks for submitting your comment!

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ