Μια ματιά σε trailer του Signalis είναι αρκετή για να ξέρεις αν θέλεις να το παίξεις.
Το πολύ ιδιαίτερο εικαστικό στιλ του Signalis, οι αναφορές στο παρελθόν του τρόμου των βιντεοπαιχνιδιών, η αφηρημένη πλοκή και το «κάδρο» επιστημονικής φαντασίας είναι στοιχεία που συνθέτουν ένα πολύ συγκεκριμένου τύπου παιχνίδι.
Το Signalis έχει μοναδικό στιλ όσον αφορά στην εικόνα του, αλλά έχει και κάποιες ξεχωριστές ιδέες στη γενικότερη παρουσίασή του και στο gameplay του.
Δυστοπικός τρόμος επιστημονικής φαντασίας
Για να τα πάρουμε από την αρχή: στο Signalis χειριζόμαστε μια «ρέπλικα», ένα ρομπότ που μοιάζει -μάλλον, σχεδόν- με ανθρώπινο ον. «Μάλλον» επειδή τα γραφικά δεν μας επιτρέπουν να δούμε όλες τις λεπτομέρειες και «σχεδόν» επειδή είναι προφανές ότι δεν πρόκειται για πιστή αντιγραφή της ανθρώπινης ανατομίας.
Βρισκόμαστε σε ένα διαστημόπλοιο που έχει συντριβεί σε άγνωστη τοποθεσία και η πιλότος του σκάφους έχει εξαφανιστεί. Στην περιπέτειά μας, που ξεκινά με την αναζήτηση της πιλότου, θα μάθουμε περισσότερα για αυτόν τον δυστοπικό κόσμο, θα μάθουμε για τα ρομπότ αλλά και για τη σκληρή αντιμετώπισή τους, μέσω βάναυσων συνθηκών εργασίας.
Το σενάριο είναι πολλά υποσχόμενο από την αρχή, η βαριά, μελαγχολική ατμόσφαιρα κλέβει την παράσταση αμέσως και, σε γενικές γραμμές, πρόκειται για μια πλοκή που διατηρεί το ενδιαφέρον για ολόκληρο το campaign, το οποίο διαρκεί περίπου 8-10 ώρες. Ωστόσο, δυστυχώς, το Signalis κάνει κάποια λάθη.
Το Signalis είναι προσκολλημένο στις αναφορές του
Ένα στοιχείο που αναμένεται να διχάσει είναι η αφηρημένη φύση της αφήγησης. Το Signalis δεν αφηγείται μια απλή, κατανοητή ιστορία, με συμβατικό τρόπο. Αντίθετα, αρκείται κυρίως στο χτίσιμο της ατμόσφαιρας και στη δημιουργία του ύφους του, ώστε να μας «βάλει» στον κόσμο του -κάτι που καταφέρνει πανηγυρικά.
Ωστόσο, ειδικά όταν φτάσουμε στο φινάλε, είναι πιθανό να σκεφτούμε ότι «κάτι λείπει», ότι θα θέλαμε να κατανοήσουμε σε μεγαλύτερο βάθος τι ακριβώς συμβαίνει, αφού το παιχνίδι αφήνει πολλά στην κρίση μας, στη φαντασία μας.
Όπως και να ‘χει, είτε σας αρέσει αυτή η αφηρημένη προσέγγιση είτε όχι, το συνολικό αποτέλεσμα είναι ελκυστικό στο σύνολό του -απλώς, στη δεύτερη περίπτωση, κάποια σημεία θα σας απογοητεύσουν. Ο κόσμος, πάντως, έχει στηθεί πλήρως ικανοποιητικά, με επαρκές lore.
Το άλλο πρόβλημα που παρατηρείται έχει να κάνει με την έλλειψη αυτοπεποίθησης της εταιρείας ανάπτυξης. Είναι αναμενόμενο μια μικρή εταιρεία να έχει ανησυχίες και αμφιβολίες για το έργο της, είναι όμως και κρίμα.
Οι αναφορές του Signalis σε άλλα έργα, σε βιβλία του Lovecraft, σε ταινίες τρόμου, στο Neon Genesis Evangelion, αλλά και σε κλασικά παιχνίδια του είδους, είναι υπερβολικά έντονες και ξεκάθαρες και φτάνουν σε σημείο να πλήττουν την ατμόσφαιρα.
Η εταιρεία ανάπτυξης έχει φτιάξει έναν εξαιρετικά ενδιαφέροντα κόσμο και έχει στήσει άριστα το immersion, όμως αυτά τα στοιχεία μπαίνουν στο παρασκήνιο όταν «σκάει» η μια αναφορά μετά την άλλη και τελικά νιώθουμε σε κάποια σημεία ότι παίζουμε ένα παιχνίδι και όχι ότι βρισκόμαστε σε έναν δυστοπικό κόσμο. Θα ήθελα να πω στην εταιρεία ότι, την επόμενη φορά, θα είναι καλό να βασιστεί περισσότερο στο δικό της έργο και να αποφύγει τις πολλές αναφορές και να αναπτύξει κυρίως τα δικά της μοναδικά στοιχεία, που είναι αρκετά.
Πανέμορφη οπτικοακουστική παρουσίαση
Οπτικοακουστικά, το Signalis τα πηγαίνει πραγματικά περίφημα και το gameplay, επίσης, καταφέρνει να πετύχει τους περισσότερους σκοπούς του. Η ατμόσφαιρα είναι μοναχική, «πηχτή», «ενοχλητική» και συνοδεύει ιδανικά το σενάριο. Τα γραφικά μοιάζουν δισδιάστατα ενώ είναι 3D, κάτι που επιτυγχάνεται μέσω εύστοχων τεχνασμάτων, η μουσική είναι πάντα όσο ατμοσφαιρική πρέπει, τα ηχητικά εφέ είναι καλοστημένα.
Στο μεγαλύτερο μέρος του παιχνιδιού, παίζουμε με την κάμερα να μας «βλέπει» από ψηλά, σε στιλ που θυμίζει παλιότερους τίτλους τρόμου. Ωστόσο, σε κάποια σημεία η οπτική αλλάζει και παίζουμε σε πρώτο πρόσωπο, βλέποντας από κοντά τους χώρους όπου κυκλοφορούμε και τις λεπτομέρειες που τους αποτελούν. Πρόκειται για μια πολύ εύστοχη επιλογή, η οποία οδηγεί σε ακόμα καλύτερο χτίσιμο ατμόσφαιρας -σε μερικά τμήματα, όμως, εντοπίζονται αόρατοι τοίχοι και πλήττεται κάπως το immersion.
Signalis: Ένα survival horror «παλιάς σχολής»
Τώρα, όσον αφορά στο gameplay, το Signalis βασίζεται πολύ στα κλασικά παιχνίδια του είδους του. Εξερευνούμε σκοτεινές τοποθεσίες, διαχειριζόμαστε το περιορισμένο inventory (εδώ, δεν είναι μικρό επειδή έχουμε συγκεκριμένο χώρο στην τσάντα μας, αλλά επειδή το ρομπότ έχει «μάθει» ότι πρέπει να έχει ορισμένο αριθμό αντικειμένων πάνω του…), αντιμετωπίζουμε εχθρούς σε αργόσυρτες μάχες, λύνουμε πολλούς γρίφους.
Η εξερεύνηση έχει δομηθεί σωστά και «πατάει» πάνω σε καλοσχεδιασμένα επίπεδα, η ροή της εμπειρίας είναι ιδανική. Οι μάχες είναι απλές, με ένα σύστημα στα χνάρια των παλιών Resident Evil, και πλήρως λειτουργική. Όταν μας πλησιάζουν οι εχθροί, μπορούμε να τους αντιμετωπίσουμε είτε με πυροβόλα όπλα είτε με melee, ενώ πρέπει να τους αποτελειώνουμε όταν πέφτουν κάτω και σφαδάζουν (ουρλιάζοντας με πειστικούς, ανατριχιαστικούς ήχους).
Υπάρχουν αρκετά διαθέσιμα εργαλεία για να αντιμετωπίσουμε τους εχθρούς και τα περισσότερα είναι διασκεδαστικά, όμως το πολύ περιορισμένο μέγεθος του inventory αποτελεί πρόβλημα συχνά και κουράζει, οδηγώντας σε συνεχές backtracking για να βρούμε τα «safe rooms» με το save και το κουτί όπου αποθηκεύουμε τις προμήθειές μας, σε στιλ Resident Evil.
Οι γρίφοι είναι επίσης καλοσχεδιασμένοι, διασκεδαστικοί και, μάλιστα, πιο δύσκολοι απ’ ό,τι συνηθίζουμε να παίζουμε σε σύγχρονα παιχνίδια του είδους. Το βασικότερο πρόβλημα εντοπίζεται στην κίνηση στον χώρο, αφού όταν θέλουμε να μπούμε σε πόρτες «κολλάμε» αρκετά συχνά -με αποτέλεσμα, ειδικά όταν προσπαθούμε να γλιτώσουμε από μάχες, να προκύπτει ενόχληση. Γενικά, πάντως, το gameplay είναι καλοδουλεμένο, διασκεδαστικό και συνοδεύει θαυμάσια την ατμόσφαιρα.
Το Signalis είναι ένα πολύ ατμοσφαιρικό, πανέμορφο παιχνίδι τρόμου «παλιάς σχολής», με αξιόλογες ιδέες, διασκεδαστικό gameplay και ενδιαφέρον lore. Αν σας αρέσουν οι εμπειρίες αυτού του τύπου, επενδύστε.
Δοκιμάστηκε σε: PS5 (έκδοση PS4)
Εταιρεία Ανάπτυξης: rose-engine
Εκδότρια Εταιρεία: Humble Games, PLAYISM
Είδος: Survival horror
Ηλικίες: 16+
Ημ/νία Κυκλοφορίας: 27 Οκτωβρίου 2022
Official website: link
Το παιχνίδι μάς παραχωρήθηκε από την εκδότρια εταιρεία για τις ανάγκες του review.