Μια ζωή… μετά το προηγούμενο original IP της, η Bethesda αφήνει τις επίγειες περιπέτειες και μας ταξιδεύει στο διάστημα, με το Starfield.
Διαβάζοντας το όνομα Bethesda, έρχονται στο μυαλό παιχνίδια όπως Fallout και Elder Scrolls, που αποτελούν κολοσσιαία franchises για τον χώρο του gaming. Η αμερικάνικη εταιρία είναι γνωστή για τους τεράστιους και αχανείς κόσμους που δημιουργεί, κάτι που έκανε όλους τους gamers να ανυπομονούν για την επόμενη δουλειά της. Το Starfield παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στην E3 2018 με ένα μικρό teaser, κάτι που μας άνοιξε τη όρεξη, καθώς φάνηκε ότι η εταιρεία είχε στα σκαριά έναν ακόμα τεράστιο κόσμο, που απλωνόταν αυτή τη φορά στο διάστημα. Για αρκετά χρόνια δεν είχαμε δει κάποιο δείγμα από το παιχνίδι, μέχρι το 2021, τότε που είδαμε ένα in-engine trailer με τη νέα μηχανή γραφικών, την Creation Engine 2.
Μετά από δυο αναβολές (ήταν αρχικά να κυκλοφορήσει τον Νοέμβριο του 2022 και στη συνέχεια στο πρώτο μισό του 2023), το Starfield έγινε διαθέσιμο την 1 Σεπτεμβρίου για όσους είχαν αγοράσει τη Premium έκδοση, ενώ για τους υπόλοιπους έγινε διαθέσιμο 5 μέρες αργότερα, μέσω Xbox Game Pass, αλλά και στο Steam. Mέχρι τις 19 Σεπτεμβρίου τον αχανή κόσμο του Starfield είχαν επισκεφτεί 10 εκατομμύρια παίκτες, κάτι που το κάνει το μεγαλύτερο λανσάρισμα παιχνιδιού στην ιστορία της Bethesda.
Ένας… άλλος κόσμος, σήμα κατατεθέν της Bethesda
Βρισκόμαστε στο σωτήριο έτος 2330 και η ανθρωπότητα έχει εγκαταλείψει την Γη και έχει εγκατασταθεί σε ένα καινούργιο πλανήτη, που βρίσκεται έτη φωτός μακριά. Η επιφάνεια της Γης έχει γεμίσει άμμο και έχει σχεδόν στερέψει από υγρό στοιχείο. Για την εγκατάλειψη του πλανήτη δημιουργήθηκαν τα United Colonies, τα οποία έδωσαν την δυνατότητα στους ανθρώπους να μετοικήσουν και να εκμεταλλευτούν οποιονδήποτε πλανήτη επιθυμούν.
Ξεκινώντας, αναλαμβάνετε τον ρόλο ενός ανθρώπου, ο οποίος εργάζεται σε μια εταιρία εξορύξεων. Σε μια αποστολή εξόρυξης, λοιπόν, ανακαλύπτετε ένα περίεργο artifact, το οποίο αφού το ακουμπήσετε, αρχίζετε να βλέπετε οράματα από άλλους Γαλαξίες, πολιτισμούς και αστερισμούς. Στη συνέχεια προχωράτε στη δημιουργία της εμφάνισης του χαρακτήρα σας, η οποία -όπως μας έχει συνηθίσει η Bethesda- είναι λεπτομερέστατη.
Στην συνέχεια, αφού βγείτε από το ορυχείο, θα έρθετε σε επαφή για πρώτη φορά με το shooting κομμάτι του Starfield, αφού θα σας “την πέσουν” διαστημικοί πειρατές με σκοπό να σας κλέψουν το παραπάνω artifact. Αφού ξεμπερδέψετε, δανείζεστε ένα διαστημόπλοιο με σκοπό να μεταφέρετε το artifact στο The Constellation, μια ομάδα ανθρώπων, με τους οποίους στη συνέχεια θα πορευτείτε για να εξερευνήσετε τον τεράστιο κόσμο του Starfield.
Αυτό που έχει καταφέρει για μια ακόμα φορά η Bethesda, είναι αξιομνημόνευτο. Έχει δημιουργήσει έναν φανταστικό κόσμο, γεμάτο πληροφορίες και ιστορίες. Μπορεί κάθε χαρακτήρας σε κάθε πλανήτη να κρύβει μια ιστορία την οποία πρέπει να μάθετε. Όσον αφορά το σενάριο, χωρίς να μπούμε σε spoilers, αν και δεν καινοτομεί πουθενά, θα ικανοποιήσει τους fans του sci-fi. Αν προχωρήσετε μόνο με τις main αποστολές θα φτάσετε να δείτε του τίτλους τέλους στις 20 ώρες περίπου, ενώ αν θελήσετε να… σηκώσετε κάθε πέτρα του παιχνιδιού, μπορεί να ξεπεράσετε και τις 140 ώρες, κάτι που το περιμέναμε από παιχνίδι της Bethesda.
Οι μάχες και το RPG κομμάτι του Starfield
Εμβαθύνοντας στο gameplay, το Starfield είναι ένα κλασικό “Bethesda shooter με RPG στοιχεία”. Είναι στιβαρό, έχει χαρακτήρα, αλλά σε κανένα του σημείο δεν θα νιώσετε άγχος ή ανδρεναλίνη κατά την διάρκεια των μαχών. Ο συνδυασμός ποντίκι και πληκτρολόγιο βοηθάει βέβαια, καθώς μπορείτε να κάνετε τα πάντα γρηγορότερα και με περισσότερη ακρίβεια σε σχέση με το controller.
Με το πάτημα ενός κουμπιού μπορείτε να ανοίξετε το quick-select μενού και να αποκτήσετε άμεση πρόσβαση σε 12 slots. Εκεί μπορείτε να κάνετε assign ό,τι όπλο θέλετε, από τα δεκάδες που μπορείτε να βρείτε στον κόσμο ή να κλέψετε από τα άψυχα σώματα των εχθρών σας. Από βαλιστικά, μέχρι laser και ηλεκτρομαγνητικά όπλα, όλα φαίνονται και ακούγονται εξαιρετικά. Οι μάχες σε αρκετά σημεία είναι απολαυστικές, ειδικά αν επιλέξετε και τα κατάλληλα skills, ώστε να αποκτήσετε και το jetpack. Εκεί απογειώνονται.
Μιας και αναφέραμε τα skills, το Starfield δεν διαθέτει κλάσεις, όπως το Skyrim, για παράδειγμα. Διαθέτει όμως 82 διαφορετικά skills, τα οποία χωρίζονται σε πέντε skill trees: Physical, Social, Combat, Science και Tech. Κάθε skill tree διαθέτει πέντε επίπεδα και μπορείτε να προχωρήσετε σε επόμενο επίπεδο όσο ξοδεύετε πόντους στο εκάστοτε skill tree. Βέβαια θα χρειαστείτε εκατοντάδες ώρες για να τα ξεκλειδώσετε όλα, καθώς κάθε φορά που παίρνετε level, μπορείτε να ξεκλειδώσετε ένα από αυτά ή να αναβαθμίσετε τα ήδη υπάρχοντα. Βέβαια θα προτιμούσαμε να μην χρειαζόταν να ξοδέψουμε skill points για να αναβαθμίσουμε τα ήδη ξεκλειδωμένα skills, αλλά το σύστημα να ερχόταν πιο κοντά στο Oblivion που αναβαθμίζονται όσο τα χρησιμοποιεί ο παίκτης.
Αποστολές και επιλογές που επηρεάζουν το σενάριο
Αν και ο κόσμος που έχει δημιουργήσει η Bethesda είναι εξαιρετικός, δεν έχει καταφέρει να τον “δέσει” με μια ενδιαφέρουσα ιστορία. Αντί να ρισκάρει, καθώς μιλάμε για ένα τεράστιο IP, διάλεξε τον ασφαλή δρόμο με μια αρκετά προβλέψιμη ιστορία. Το χειρότερο κομμάτι σε αυτό είναι οι βασικές αποστολές. Τη μια στιγμή μπορεί να παίξετε την πιο καλογραμμένη, ενδιαφέρουσα και διασκεδαστική αποστολή που έχετε δει ποτέ, αλλά στη συνέχεια θα πρέπει να ολοκληρώσετε ορισμένα fetch quests. Το απόλυτο ξενέρωμα.
Παράλληλα τo storytelling χωλαίνει σε πολλά σημεία, καθώς η Bethesda δεν έχει φροντίσει να “ντύσει” όλες τις μεγάλες τις στιγμές με τα κατάλληλα cutscenes. Ενα cutscene μερικών δευτερολέπτων πριν από κάποια μάχη θα μπορούσε να γιγαντώσει τις στιγμές αυτές. H Bethesda παραμένει κολλημένη στο 2011, κρατώντας την ίδια συνταγή από τότε.
Αν βαριέστε τα main missions και γενικά σας αρέσει να παρεκκλίνετε από τον δρόμο σας διαρκώς, το Starfield διαθέτει αρκετά side quests, ικανά να σας απασχολήσουν ακόμα και για 30-40 ώρες, χωρίς να αγγίξετε το βασικό campaign. Τόσο τα factions, όσο και τα απλά side quests στην πλειοψηφία τους, ευτυχώς, είναι εξαιρετικά.
Τέλος, το Starfield προσφέρει σε αρκετούς διαλόγους επιλογές οι οποίες μπορούν να καθορίσουν κάποια σημεία του σεναρίου, αλλά όχι την τελική έκβαση αυτού. Σίγουρα δεν έχουν το βάρος ή το βάθος που έχουν άλλα παιχνίδια (βλέπε Mass Effect), αλλά προσδίδουν λίγο παραπάνω replayability στον τίτλο.
Το διαστημόπλοιο και τα ταξίδια στο διάστημα
Όπως είναι λογικό, αφού μιλάμε για sci-fi και άλλους πλανήτες, θα πρέπει να μπορούμε και να ταξιδέψουμε στο διάστημα. Αυτό ήταν το βασικό σημείο για το hype και κατέληξε η μεγαλύτερη απογοήτευση του Starfield. Δυστυχώς το διαστημόπλοιο παίζει ρόλο διακοσμητικό. Δεν μπορείτε να πετάξετε και να φύγετε από ένα πλανήτη, δεν μπορείτε να εισέλθετε και να προσγειωθείτε μόνοι σας επίσης. Μπορείτε μόνο να βάλετε το σκάφος σε τροχιά και να επιλέξετε σε ποια βάση του εκάστοτε πλανήτη θα προσεδαφιστείτε. Όλα τα υπόλοιπα γίνονται αυτόματα. Σαν να μην έφτανε αυτό, για να βγείτε και να μπείτε στο σκάφος θα περιμένετε το loading, για να απογειωθείτε θα δείτε cutscene, για να κάνετε fast travel σε άλλο πλανήτη θα δείτε και εκεί cutscene. Όλα αυτά σκοτώνουν τη διαστημική εμπειρία του παιχνιδιού. Θα έπρεπε όλα να είναι πιο απρόσκοπτα, να υπάρχει ελευθερία και να μπορούμε να κάνουμε ό,τι θέλουμε. Δεν γίνεται να έχουμε αυτές τις επιλογές σε παιχνίδια όπως το Outer Wilds, αλλά όχι σε παιχνίδια βεληνεκούς Starfield.
Εφόσον βγείτε στο διάστημα, τότε μπορείτε να χειριστείτε το διαστημόπλοιό σας και εκτός από μερικές αστρομαχίες, που ίσως προκύψουν, το μόνο πράγμα που έχετε να κάνετε είναι να βρείτε το επόμενο waypoint σας. Δεν θα χρειαστεί να περιηγηθείτε στο διάστημα μόνοι σας, καθώς δεν υπάρχει κάτι για να κάνετε. Απεναντίας το παιχνίδι σάς οδηγεί με τη μια στο starmap, μέσω του οποίου μπορείτε να κάνετε άμεσα fast-travel σε οποιοδήποτε ηλιακό σύστημα και πλανήτη επιθυμείτε. Αφού ανοίξετε τον πιο δυσλειτουργικό χάρτη στην ιστορία (ναι, ακόμα και από το Star Wars Jedi: Fallen Order), μπορείτε να επιλέξετε το επόμενο μέρος, που σας οδηγεί η αποστολή σας και να τηλεμεταφερθείτε άμεσα εκεί. Μας πονάει το γεγονός ότι το διάστημα και το διαστημόπλοιο αποτελούν το χειρότερο και πιο ανέμπνευστο κομμάτι του παιχνιδιού, καθώς είναι κυριολεκτικά προαιρετική η χρήση του.
Πριν την κυκλοφορία του όμως, όλοι ανησυχούσαν για τους πλανήτες και τον τεράστιο αριθμό αυτών. Όλοι έλεγαν ότι θα είναι βαρετοί και άδειοι και δεν θα έχουν τίποτα να κάνουν οι παίκτες. Δυστυχώς οι φωνές αυτές επιβεβαιώθηκαν. Παρότι είναι πανέμορφοι και λεπτομερέστατοι, δεν προσφέρουν απολύτως τίποτα, εκτός αυτό για το οποίο ήρθατε: το επόμενο κομμάτι του quest σας. Αφού προσγειωθείτε (πάντα μερικά μέτρα μακριά από το σημείο που θέλετε να πάτε), η μόνη σας επιλογή είναι το περπάτημα. Δεν υπάρχουν οχήματα για να μπορέσετε να εξερευνήσετε τον εκάστοτε πλανήτη. Τουλάχιστον υπάρχουν κάποια σημεία ενδιαφέροντος, που ίσως αξίζει να ψάξετε, αν και συνήθως βρίσκονται αρκετά μακριά και θα πρέπει να… περπατήσετε μέχρι εκεί, ίσως χωρίς λόγο. Βέβαια επειδή είναι randomly generated αυτά τα σημεία, καμιά φορά μπορεί να βρείτε σημαντικό loot ή να πολεμήσετε ενδιαφέροντες εχθρούς. Αν δεν σας ενδιαφέρει, μπορείτε να τα αγνοήσετε τελείως.
Η Creation Engine 2 και τα τεχνικά προβλήματα
Όπως αναφέραμε και στην εισαγωγή, το Starfield είναι διαθέσιμο για κονσόλες Xbox και για PC μέσω του Steam και του Xbox Game Pass. Η συμφωνία της Bethesda με την AMD, λίγο καιρό πριν την κυκλοφορία του παιχνιδιού, δημιούργησε σύγχυση στους κατόχους καρτών Nvidia και επεξεργαστών Intel, για το πόσο καλά θα έτρεχε το παιχνίδι στα μηχανήματα τους. Κάποιες από αυτές τις ανησυχίες βγήκαν αληθινές, καθώς το παιχνίδι κυκλοφόρησε μόνο με την τεχνολογία FSR της AMD και όχι με τα DLSS ή XeSS τα οποία είναι αρκετά πιο ισχυρά από την τεχνολογία της AMD. Πολλοί χρήστες αφού είδαν τα πανάκριβα μηχανήμα τους να λυγίζουν από τον κόσμο του Starfield, κατέφυγαν σε διάφορα mods (που προσέθεταν τις λειτουργίες DLSS και XeSS) που είχαν κυκλοφορήσει από την πρώτη μέρα στο community, μηπως καταφέρουν και φέρουν το παιχνίδι πιο πολύ στα μέτρα τους. Τελικά, η υποστήριξη DLSS προστέθηκε επίσημα τον Νοέμβριο, δύο μήνες και κάτι μετά την κυκλοφορία του παιχνιδιού. Παράλληλα στην έκδοση των PC λείπουν αρκετές ακόμα τεχνολογίες όπως HDR, ενώ δεν υπάρχουν επιλογές για gamma και contrast, field of view και anisotropic filtering.
Στα Xbox δεν θα ασχοληθείτε με ρυθμίσεις κλπ., αφού και στα δυο μηχανήματα το παιχνίδι τρέχει σε κλειδωμένα 30fps και δεν υπάρχουν άλλες επιλογές. Στο Series X το Starfield “τρέχει” σε 4Κ ανάλυση (με πτώσεις στα 1440p), ενώ στο Series S στα 1440p (με πτώσεις στα 900p). Τα 30fps σε ορισμένα σημεία είναι σταθερά, όμως σε σημεία που υπάρχει πολύς κόσμος (όπως στις πόλεις), θα υποφέρετε με το παιχνίδι να πέφτει μέχρι και τα 20fps. Θα προτιμούσαμε χαμηλότερες αναλύσεις και στα δυο μηχανήματα ώστε να δούμε περισσότερα fps. Η τακτική με τα 40fps σε ορισμένα modes άλλων παιχνιδιών, ίσως ήταν η ιδανική.
Ξεπερώντας τα παραπάνω, η Bethesda έχει δημιουργήσει ένα φανταστικό κόσμο, γεμάτο χρώματα και λεπτομερή περιβάλλοντα. H Creation Engine 2 χρησιμοποιείται για πρώτη φορά και πραγματικά σε ορισμένα σημεία το αποτέλεσμα είναι εξαιρετικό και πραγματικά next-gen. Το ίδιο το διάστημα κόβει την ανάσα και πραγματικά μπορεί να καθηλώσει τους παίκτες στις οθόνες τους (για αυτά τα λίγα λεπτά που μπορεί να διαρκέσει το εκάστοτε ταξίδι). Οι πλανήτες και οι πόλεις είναι γεμάτοι λεπτομέρειες με σπηλιές, δέντρα και βλάστηση και διαφορετικά κτίρια και αντανακλάσεις, αντίστοιχα.
Τέλος, οι χαρακτήρες αν και είναι ιδιαίτερα ρεαλιστικοί, έχουν εκείνο το απόκοσμο βλέμμα που χαρακτηρίζει τη μηχανή γραφικών της Bethesda. Οι κινήσεις τους ορισμένες φορές είναι περίεργες και ακαταλαβίστικες, ενώ και στις συζητήσεις το lip sync είναι για γέλια. Πολλές φορές, ενώ πριν τους πιάσετε κουβέντα μιλούσαν κανονικά, στο ξεκίνημα της συζήτησης μιλούν χωρίς να ακούγεται κάτι.
Τη μουσική έχει επιμεληθεί ο Inon Zur και σε σημεία είναι εκπληκτική. Οι ηθοποιοί έχουν κάνει πολύ επαγγελματική δουλειά και έχουν καταφέρει να δώσουν ζωή στους χαρακτήρες. Η μουσική επένδυση και τα ηχητικά εφέ δένουν τέλεια με το τι συμβαίνει στην οθόνη και δημιουργούν την εξαιρετική ατμόσφαιρα.
Είναι το Starfield το παιχνίδι που μας υποσχέθηκαν;
Δεν πιστεύουμε να υπήρξε κάποιος που έπαιξε το Starfield και να μην πέρασε καλά. Το πρόβλημα με αυτό δεν είναι ότι δεν είναι διασκεδαστικό. Είναι ότι μας υποσχέθηκαν την κορυφαία διαστημική περιπέτεια, όμως μας παρέδωσαν… μια περιπέτεια. Το διάστημα είναι “απόν” και δεν προσφέρει τίποτα απολύτως, εκτός από χάος.
Από την άλλη, ο κόσμος που έχει δημιουργήσει η Bethesda είναι εξαιρετικός και αξίζει να ακούσετε και να ζήσετε τις ιστορίες του. Τα περιβάλλοντα ποικίλουν και σίγουρα το μάτι σας θα “χορτάσει”. Τα side quests είναι κορυφαίου επιπέδου και μπορούν να σας κρατήσουν δεκάδες ώρες, ενώ ακόμα και η βασική ιστορία, αν και είναι αρκετά generic, αξίζει. Σίγουρα δεν μιλάμε για το κορυφαίο παιχνίδι του είδους, ούτε καν για το κορυφαίο της Bethesda. Οι fans του sci-fi όμως, σίγουρα αξίζει να το δείτε και να χαθείτε σε αυτόν τον κόσμο, που δημιούργησε η αμερικανική εταιρία.
Δοκιμάστηκε σε: PC
Εταιρεία Ανάπτυξης: Bethesda Game Studios
Εκδότρια Εταιρεία: Bethesda Softworks
Είδος: Action RPG
Ηλικίες: 16+
Ημ/νία Κυκλοφορίας: 6 Σεπτεμβρίου 2023
Official website: link
Το παιχνίδι μάς παραχωρήθηκε από την εκδότρια εταιρεία για τις ανάγκες του review.