Με την κυκλοφορία του Stellar Blade, η κορεατική Shift Up προσφέρει έναν πολύ δυνατό next-gen και αποκλειστικό τίτλο για την κονσόλα της Sony.
Το τρίτο σερί μεγάλο αποκλειστικό παιχνίδι της Sony για φέτος, μετά τα Final Fantasy VII Rebirth [review] και Rise of the Ronin [review] έχει κορεατική υπογραφή και κρατάει τον πήχη της ποιότητας πολύ ψηλά. Το Stellar Blade (αρχικά, λεγόταν Project Eve) είναι ένας τίτλος που κέρδισε τις εντυπώσεις από τα πρώτα trailers χρόνια πριν, κυρίως λόγω του προηγμένου οπτικού τομέα του. Η κορεατική Shift Up στην παρθενική της προσπάθεια να φέρει μια single player εμπειρία ΑΑΑ στο PlayStation 5 είχε μια σημαντική αποστολή να βγάλει εις πέρας, ειδικά όταν από πίσω της υπάρχει η επωνυμία της Sony Interactive Entertainment. Με επιρροές από άλλους μεγάλους action / hack ‘n’ slash τίτλους, όπως τα Devil May Cry, Bayonetta και NieR: Automata, το Stellar Blade καταφέρνει να εντυπωσιάσει και μάλιστα όχι μόνο οπτικά.
Υπόβαθρο με τρομερό ενδιαφέρον, αλλά ιστορία που πάσχει
Βρισκόμαστε στο μακρινό μέλλον, στο οποίο η ανθρωπότητα μετά από έναν πόλεμο με εξωγήινους εχθρούς (Naytiba) εκδιώκεται από τη Γη δημιουργώντας έναν νέο τόπο κατοικίας στο διάστημα, που ονομάζεται The Colony. Η πρωταγωνίστρια, η Eve, είναι μια από τις χιλιάδες πολεμίστριες (Airborne Squad) που θα επιστρέψουν στην Γη, σε μια προσπάθεια εξόντωσης των Naytiba και ανακατάληψής της. Από το εισαγωγικό βίντεο φαίνεται πως τα πράγματα δεν πάνε καθόλου καλά, με την Eve να αποδεικνύεται πως θα είναι η μόνη επιζήσασα για να αναλάβει την αποστολή.
Το υπόβαθρο της ιστορίας, αλλά και το lore πίσω από τους Naytiba και την μετα-αποκαλυπτική Γη του μέλλοντος έχουν αρκετό ενδιαφέρον, αλλά δεν μπορούμε να πούμε πως η ίδια η πλοκή είναι ικανή να στηρίξει αυτό το concept. Στο ταξίδι μας θα περιηγηθούμε σε όμορφες περιοχές, αλλά και στην τελευταία διασωθείσα πόλη της ανθρωπότητας, τη Xion, όπου θα συναντήσουμε λίγους, αλλά αξιομνημόνευτους χαρακτήρες. Όμως η πλοκή του τίτλου δυστυχώς περνάει σε δεύτερη μοίρα με ορισμένα προβλέψιμα twists και ελάχιστα cutscenes, καθώς τα περισσότερα στοιχεία τα βρίσκουμε μέσα από τα εκατοντάδες σημειώματα εντός των levels. Ο τομέας του story είναι ο μοναδικός του Stellar Blade, που δεν στέκεται στο ύψος των περιστάσεων. Παρότι ξεκινάει πολύ φιλόδοξα, δείχνοντας μάλιστα την επιρροή του από το NieR: Automata, το τελικό αποτέλεσμα είναι πολύ κατώτερο από το αντίστοιχο του Yoko Taro.
Το art direction και ο γενικότερος οπτικο-ακουστικός τομέας είναι κορυφαίας παραγωγής
Το story εν τέλει περνάει στο παρασκήνιο και είναι κρίμα, γιατί μέσω της τεχνολογίας του οπτικού τομέα και της Unreal Engine 4 θα μπορούσε η ιστορία να είχε εκτυλιχθεί υπέροχα στον καλοσχεδιασμένο κόσμο του παιχνιδιού. Το Stellar Blade αποτελεί έναν από τους πιο εξελιγμένους οπτικά τίτλους, «καλογυαλισμένο», με πολύ δυνατό art direction, είτε αυτό αφορά στον σχεδιασμό των τεράτων και των bosses, είτε στα ίδια τα επίπεδα. Τα animations των επιθέσεων, τόσο της Eve, όσο και των εχθρών, αλλά και ο τρόπος διαμελισμού τους είναι από τους καλύτερους που έχουμε δει. Τα επίπεδα έχουν ποικιλία και λεπτομέρεια, είτε μιλάμε για τις πιο γραμμικές περιοχές, είτε για τις πιο ανοιχτές, όπως η Wasteland και η έρημος.
Το Stellar Blade προσφέρει τρία διαφορετικά modes γραφικών, με το Balanced (που είναι και το προεπιλεγμένο) να ξεχωρίζει, προσφέροντας κρυστάλλινη εικόνα σε upscaled 4K και αρκετά σταθερά 60 καρέ το δευτερόλεπτο, με ανεπαίσθητες πτώσεις σε κάποιες περιοχές. Παρ’ όλα αυτά, υπάρχει το Performance mode για κλειδωμένα 60 καρέ και 2Κ ανάλυση, αλλά και το Quality, που τρέχει σε native 4K και 30 καρέ, αν και δεν το συστήνουμε για το συγκεκριμένο είδος παιχνιδιού για τα αντανακλαστικά και την ακρίβεια που απαιτούνται. Γενικά, το Stellar Blade είναι ό,τι ήταν το Devil May Cry 5 για την προηγούμενη γενιά βιντεοπαιχνιδιών, προσφέροντας ρεαλιστικά γραφικά, λεπτομέρειες και σχεδόν μηδενικά bugs ή glitches.
Στα ίδια υψηλά standards κυμαίνεται και ο τομέας του ήχου, με το αγγλικό voice acting να είναι από «φτασμένους» ηθοποιούς και ταιριαστό στις προσωπικότητες του μικρού αυτού cast. Το soundtrack αποτελείται από πιο μελωδικά κομμάτια που συνοδεύονται πολλές φορές από γυναικεία φωνητικά και αναδεικνύουν την μοναχική ατμόσφαιρα κατά την εξερεύνηση (και πάλι) στα πρότυπα του NieR: Automata. Στις μάχες έχουμε δυνατότερα ακούσματα, κυρίως της μορφής ασιατικού punk rock, εξίσου καλής παραγωγής.
Δομή επιπέδων, δυσκολία και διάρκεια
Το Stellar Blade είναι ένα ημι-γραμμικό παιχνίδι, στο οποίο η κεντρική ιστορία εξελίσσεται σε πιο περιορισμένες περιοχές, οι οποίες έχουν βέβαια κάποια περιθώρια για εξερεύνηση και πολλά μυστικά και collectibles. Υπάρχει επίσης και παράπλευρο περιεχόμενο με την μορφή side quests, τα οποία εξελίσσονται είτε στην κεντρική πόλη (Xion), είτε στους δύο πιο «ανοιχτούς» χάρτες. Για να ολοκληρώσουμε την κεντρική ιστορία θα χρειαστούμε κοντά στις 20 ώρες στην normal δυσκολία, ενώ αν ασχοληθείτε με όλο το παράπλευρο περιεχόμενο, θα χρειαστείτε περίπου άλλες τόσες ώρες. Το αρνητικό είναι πως δεν γίνεται μετά τον τερματισμό να επιστρέψετε και να τελειώσετε ξεχασμένα side missions, αν και ευτυχώς το παιχνίδι προειδοποιεί για το σημείο που δεν υπάρχει επιστροφή. Με το day one update πάντως θα προστεθεί New Game+.
Ο τίτλος δεν είναι ιδιαίτερα απαιτητικός στη normal δυσκολία, πλην ορισμένων bosses προς το τέλος, ενώ υπάρχει και το story επίπεδο δυσκολίας για τους πιο αρχάριους. Με τον τερματισμό ξεκλειδώνουμε το hard mode. Το Boss Challenge mode που είδαμε στο demo δεν υπάρχει στο τελικό παιχνίδι για όσους αναρωτιούνται. Γενικά, μιλάμε για ένα ισορροπημένο παιχνίδι από πλευράς δυσκολίας, που δεν τιμωρεί τον παίκτη στα deaths, όπως για παράδειγμα τα περισσότερα souls-like παιχνίδια. Τα checkpoints είναι αρκετά συχνά και δεν θα χρειαστείτε να σκοτώνετε συνέχεια τους ιδίους εχθρούς, μέχρι να φτάσετε και πάλι στον προορισμό σας, κάνοντας την εμπειρία πιο streamlined, πιο άμεση και προσιτή δηλαδή για τον παίκτη.
Ο σχεδιασμός των επιπέδων είναι σίγουρα ένα από τα ατού του τίτλου, τόσο οπτικά και σαν ατμόσφαιρα, όσο και σαν εξερεύνηση και δομή. Ακόμη και το backtracking σε ορισμένες περιοχές έχει το ενδιαφέρον του. Για παράδειγμα όταν επιστρέψουμε στην πρώτη περιοχή του τίτλου μετά από κάποιο διάστημα, θα μπορέσουμε να διώξουμε το νερό από το πλημμυρισμένο district της πόλης, ανοίγοντας μια εντελώς καινούρια περιοχή. Ο ισορροπία μεταξύ μάχης και εξερεύνησης είναι σωστή, αν και κάποιες λεπτομέρειες, όπως για παράδειγμά μερικοί επαναλαμβανόμενοι mini γρίφοι, για το άνοιγμα των σεντουκιών ή κάποιων άλλων αντικειμένων θα μπορούσαν να είναι πιο πρωτότυποι. Πάντως να περιμένετε σε σημεία αρκετό σκαρφάλωμα και traversal τύπου Uncharted, ευτυχώς όμως μικρότερης διάρκειας.
Υπάρχει αρκετό side content, αλλά όχι πάντα υψηλής ποιότητας
Τα side missions χωρίζονται σε δύο κατηγορίες: τα πολύ σύντομα τύπου fetch quests (τα οποία τα παίρνουμε από το notice board της Xion), στα οποία απλά πηγαίνουμε σε ένα συγκεκριμένο σημείο του χάρτη, βρίσκοντας κάτι ή σκοτώνοντας κάποιον εχθρό, και τα side quests από NPCs. Κάποια από τα τελευταία έχουν και ένα mini storyline από πίσω τους, όπως για παράδειγμα το android που τραγουδάει στο bar της Xion. Γενικά, είναι εμφανές πως οι developers δεν ήθελαν θα κάνουν πολύπλοκα τα quests για να μην «σπάσουν» τον ρυθμό, αλλά θα μπορούσαν να δώσουν λίγο περισσότερη έμφαση σε ορισμένα από αυτά, καθώς τα αξιομνημόνευτα είναι πραγματικά ελάχιστα.
Οι κεντρικές αποστολές συνήθως καταλήγουν σε κάποιο boss ή mini-boss fight, με κάποιο μεγάλο Naytiba και η ανταμοιβή μας αποτελείται από υλικά για να αναβαθμίσουμε την λεπίδα της Eve ή υλικά για upgrades του εξοπλισμού. Έχουμε κάποια slots, στα οποία περνάμε passive abilities, όπως μεγαλύτερο ranged attack, δεχόμαστε λιγότερο damage κλπ. Οι επιλογές γι’ αυτά τα passives είναι πολλές και αναλόγως με τον τρόπο παιχνιδιού σας, μπορείτε να φτιάξετε κάτι σαν το δικό σας build. Πέρα από αυτά, υπάρχουν και τα κλασικά XP, που συνοδεύονται από skill points, τα οποία που μπορούμε να τα διαθέσουμε στο skill tree του τίτλου, ξεκλειδώνοντας νέες κινήσεις και skills.
Το selling point του Stellar Blade είναι το σύστημα μάχης του
Η μάχη είναι καθαρά action hack ‘n’ slash και βασίζεται στα combo attacks, αλλά κυρίως στα parry/perfect parry και dodge/perfect dodge. Σε κάθε perfect parry επιθέσεων του εχθρού σπάμε ένα κομμάτι από το balance του τέρατος. Αν καταφέρουμε να κάνουμε τα απαιτούμενα perfect parry, ο εχθρός γίνεται stun και μπορούμε να εκτελέσουμε ένα δυνατό finisher. Οι τυπικοί εχθροί δεν απαιτούν υποχρεωτικά να σπάσουμε το balance τους, αλλά στα bosses είναι μια σταθερή τακτική. Υπάρχουν επίσης και τα executions σε ανύποπτους εχθρούς, είτε από πίσω τους, είτε πέφτοντας από πάνω τους. Κάθε execution σημαίνει και ακαριαίος θάνατος για τον εχθρό και κάποιες φορές το stealth είναι πολύ χρήσιμο.
Οι βασικές επιθέσεις γίνονται με το τετράγωνο και το τρίγωνο του DualSense, ενώ μέσω shortcuts μπορούμε να εκτελέσουμε skill attacks που κάνουν area damage, σπάνε το shield του εχθρού κλπ. Αυτές οι κινήσεις για να εκτελεστούν χρειάζονται την μπάρα ενέργειας, που ονομάζεται Beta bar. Στη μέση περίπου του παιχνιδιού ξεκλειδώνουμε και τη δεύτερη μπάρα με τα Burst Attacks, τα οποία όμως δεν προσφέρουν και τίποτα το πολύ διαφορετικό, αλλά είναι μια αξιόπιστη λύση, όταν έχουμε ξεμείνει από ενέργεια.
Γενικά, η αίσθηση της μάχης και της κίνησης του χαρακτήρα είναι εξαιρετική και στιβαρή. Οι κινήσεις έχουν σωστή ταχύτητα και ωραία animations, χωρίς να είναι ούτε πολύ γρήγορες, ούτε και αργές. Το σύστημα μάχης δεν πρωτοτυπεί ιδιαίτερα, όμως είναι καλοφτιαγμένο και εθιστικό και σε συνδυασμό με την ποικιλία των εχθρών κρατά τον παίκτη σε εγρήγορση μέχρι το τέλος. Το μόνο μας παράπονο στο συγκεκριμένο σύστημα μάχης είναι πως από την μέση και μετά και αφού έχουμε ξεκλειδώσει το μεγαλύτερο μέρος των ικανοτήτων, χρησιμοποιούσαμε την ίδια περίπου τακτική στους περισσότερους εχθρούς και κυρίως σε όλα τα υπόλοιπα bosses. Θα μπορούσε δηλαδή να προσφέρει το παιχνίδι στο οπλοστάσιο του παίκτη κάτι καλύτερο από απλά μια δεύτερη μπάρα (Burst) με τα ίδια περίπου skills.
Η προσθήκη ranged όπλου εμπλουτίζει τη μάχη, χωρίς να γίνεται κατάχρηση
Αν κάτι όμως εξισορροπεί ως ένα σημείο αυτήν τη μικρή επανάληψη από τα μέσα και μετά στη melee μάχη αυτό είναι ο μηχανισμός του όπλου ως ranged attack. Στην ουσία το drone που συνοδεύει παντού την Eve και αποτελεί μέσο επικοινωνίας με τους χαρακτήρες είναι ένα drone που μεταμορφώνεται σε Ranged όπλο. Το όπλο αυτό δέχεται διαφόρων ειδών πυρομαχικά όπως απλές σφαίρες, σφαίρες τύπου shotgun, laser beam κτλ. Είναι μια ουσιαστική προσθήκη στο gameplay και μάλιστα υπάρχουν skills που συνδυάζουν την melee μάχη με το όπλο. Οι shooting μηχανισμοί είναι εξαιρετικοί και οι developers έχουν προβλέψει ώστε να μην γίνεται κατάχρηση του όπλου αυτού προσφέροντας περιορισμένα πυρομαχικά. Μάλιστα, υπάρχουν περιοχές που η μάχη περιορίζεται μόνο σε shooting απαγορεύοντας την χρήση της λεπίδας κάνοντας το παιχνίδι να φέρνει vibes από Dead Space.
Το παιχνίδι έχει διαφορετικά endings τα οποία μπορείτε να ολοκληρώσετε στο ίδιο playthrough απλά κάνοντας load game και ο τερματισμός του αφήνει ξεκάθαρα υπόνοιες για sequel. Να τονίσουμε πως η Eve είναι μια δυναμική και καλοσχεδιασμένη πρωταγωνίστρια και πολύς λόγος γίνεται για τις στολές (υπάρχουν περίπου 30 σε όλο το παιχνίδι) και πως ορισμένες είναι κάπως προκλητικές αν και εμείς δεν έχουμε κανένα απολύτως πρόβλημα με αυτό. Οι στολές πάντως είναι καθαρά cosmetic και εδώ αξίζει να δώσουμε τα εύσημα στην Shift Up που δεν επικροτεί κανένα είδος επι πληρωμή DLC ή microtransaction ενώ τονίζει πως αν υπάρξουν νέες στολές στο μέλλον θα είναι δωρεάν διαθέσιμες για όλους.
Το Stellar Blade εκπληρώνει τις φιλοδοξίες με κάποια περιθώρια για βελτιώσεις στον επόμενο τίτλο
Το Stellar Blade είναι το next-gen action παιχνίδι που περιμέναμε και μια καταπληκτική πρώτη προσπάθεια για την κορεατική Shift Up που “βάζει τα γυαλιά” σε πολλούς δυτικούς, πιο έμπειρους game developers. Ο τίτλος είναι τέλεια βελτιστοποιημένος για το PS5, εκμεταλλεύεται άψογα τις δυνατότητες του DualSense και προσφέρει μια εμπειρία εξαιρετικής ποιότητας από το πρώτο μέχρι το τελευταίο λεπτό. Με δυνατότερα στοιχεία του το σύστημα μάχης και το design των επιπέδων και των εχθρών ανεβάζει τις φιλοδοξίες μας για τη συνέχεια της σειράς, που θα βελτιώσει ορισμένα κομμάτια, όπως το storytelling και τα side quests. Είναι ένας must-buy τίτλος για τους λάτρεις των action / hack’n’ slash.
Δοκιμάστηκε σε: PS5
Εταιρεία Ανάπτυξης: Shift Up
Εκδότρια Εταιρεία: Sony Interactive Entertainment
Είδος: Action / Hack n’ Slash
Ηλικίες: 18+
Ημ/νία Κυκλοφορίας: 26 Απριλίου 2024
Official website: stellar.blade
Το παιχνίδι μάς παραχωρήθηκε από την εκδότρια εταιρεία για τις ανάγκες του review.