Η Thomasina σού λέει να μην παίξεις το The Excavation of Hob’s Barrow. Σου λέει να μην σκάψεις στον τύμβο, να αφήσεις ήσυχο το μικρό χωριό.
Όταν φτάνει στο χωριό Bewlay, η Thomasina δεν ξέρει τι την περιμένει. Εμείς, όμως, έχουμε μια ιδέα. Βλέπουμε την πρωταγωνίστρια τουT he Excavation of Hob’s Barrow να φτάνει στο χωριό με τρένο, για να βρει έναν ντόπιο που της έστειλε γράμμα για να την καλέσει να σκάψει σε έναν τύμβο, το Hob’s Barrow.
Χαρούμενη, πηγαίνει στο χωριό, μόνη της, για να βρει τον ντόπιο και να περιμένει τον βοηθό της, την επόμενη ημέρα, με τα εργαλεία, για να σκάψουν. Η Thomasina γράφει ένα βιβλίο για τις ανασκαφές της, οι οποίες είναι η «κληρονομιά» που της άφησε ο πατέρας της, που είναι βαριά άρρωστος.
Όσο πρόσχαρη κι αν φαίνεται η πρωταγωνίστρια, εμείς ξέρουμε ότι κάτι θα πάει στραβά στο μέλλον. Το ξέρουμε επειδή μας το λέει η ίδια, με τον τρόπο της: σε μερικά σημεία της αφήγησης, ακούμε την Thomasina να μας μιλά από κάποια άλλη χρονική στιγμή, στο μέλλον.
Ταξίδι προς το σκοτάδι
Η Thomasina που ακούμε από το μέλλον δεν μοιάζει καθόλου με εκείνη που βλέπουμε στην αρχή του παιχνιδιού· από το μέλλον έρχεται μια φωνή κουρασμένη, απελπισμένη, τρομαγμένη. Δεν γνωρίζουμε γιατί, αλλά είναι ξεκάθαρο ότι κάτι τραγικό συνέβη στο ταξίδι της στο Bewlay.
Επίσης, οι πέτρες, το χώμα, ο αέρας του χωριού ψιθυρίζουν: «φύγε μακριά». Είναι συνεχώς εμφανές ότι η μικρή περιπέτεια της Thomasina δεν θα πάει καλά. Και, πράγματι, από την αρχή δεν κυλά ιδανικά: ο ντόπιος που την κάλεσε εκεί, δεν εμφανίζεται ποτέ.
Έτσι, εκείνη πρέπει να βρει μόνη της άκρη, να εντοπίσει τον τύμβο που θέλει να σκάψει, χωρίς οδηγίες, αφού οι υπόλοιποι κάτοικοι δεν είναι πρόθυμοι να τις δώσουν: κάποια λένε ότι δεν έχουν ξανακούσει αυτό το μέρος, άλλοι ότι δεν είναι δική μας δουλειά.
Αυτή η αντίθεση είναι ένα από τα βασικά αφηγηματικά εργαλεία του Hob’s Barrow: από τη μία, η Thomasina θέλει να βρει τον λοφίσκο για να δει τι έχει από κάτω, από την άλλη εμείς ξέρουμε ότι δεν πρέπει να πλησιάσει, αλλά δεν μπορούμε να της το πούμε. Έτσι, αναγκαζόμαστε να τη βλέπουμε να κατεβαίνει όλο και πιο βαθιά στη λασπωμένη «καρδιά» του ομιχλώδους αγγλικού χωριού, πλησιάζοντας όλο και περισσότερο στον αναπόφευκτο «χαμό» της.
Είναι μια πολύ ελκυστικά στημένη αντίθεση, που βασίζεται σε ένα καλογραμμένο σενάριο, σε ολόσωστες ερμηνείες από τους voice actors (υπέροχη η Thomasina, ερμηνευτικά και ως προσωπικότητα), και σε ένα απόλυτα ταιριαστό και προσεγμένο εικαστικό στιλ.
Πηχτή, λασπωμένη ατμόσφαιρα
Το χωριό είναι όμορφα σχεδιασμένο, σε ύφος pixel art, οι χαρακτήρες επίσης, αν και τα μοντέλα τους δεν έχουν πολλές λεπτομέρειες και η ατμόσφαιρα, γενικά, είναι ιδανική: πηχτή, γεμάτη με ομίχλη, χώμα και γκρίζα σύννεφα, και με λάμπες να σπάνε την ομίχλη μέσα στη νύχτα. Ειδική αναφορά στα υπέροχα close-ups που εμφανίζονται σε ορισμένα σημεία, με ζουμ στα μάτια ενός χαρακτήρα όταν κοιτά με τρόμο ή στο πρόσωπο μιας ανατριχιαστικής γάτας που μπήκε το βράδυ στο δωμάτιό μας. Έξοχη δουλειά.
Επίσης, εξαιρετική δουλειά έχουν κάνει οι δημιουργοί με τους διαλόγους, που είναι πάντα ρεαλιστικοί αλλά συνεχώς γεμάτη «σπίθα», γρήγοροι, ευχάριστοι και διασκεδαστικοί, με χιούμορ όπου πρέπει και «σκοτάδι» αλλού.
Ωστόσο, είναι ο τρόπος που αναπτύσσεται η αίσθηση της ατμόσφαιρας μέσω της αφήγησης που καταφέρνει να κερδίσει τις εντυπώσεις. Το μικρό χωριό γίνεται με τον τρόπο του κι αυτό ένας «χαρακτήρας», συμμετέχει ενεργά στην ιστορία.
Οι πέτρες του φαίνονται μυστηριωδώς ζωντανές, υπάρχουν αναφορές για νεράιδες, για γκόμπλιν και για άλλα πλάσματα που παίζουν βιολί τη νύχτα πάνω από τα αχανή, ομιχλιασμένα λιβάδια. Δεν είναι σαφές τι από αυτά ισχύει και η Thomasina -στην αρχή- δεν πιστεύει τίποτα, όμως το χωριό έχει τον τρόπο του.
Τα πλάνα, επίσης, με την κλασική τύπου «point and click» κάμερα βοηθούν πολύ: τονίζεται μια κατασκευή από πέτρες, πέφτει το μάτι μας σε έναν μικρό «βωμό» με μανιτάρια, βλέπουμε, φεύγοντας από το χωριό, πόσο μικροί φαινόμαστε μπροστά στην τρομερή φύση, στα απέραντα τοπία που μας περικλείουν.
Γενικά, δίνεται με πολλούς τρόπους αυτή η αίσθηση: ότι αντιμετωπίζουμε μια αρχαία, «ζωντανή» τοποθεσία, πολύ μεγαλύτερη από εμάς, με κάθε δυνατό τρόπο. Τέλος, εξαιρετική είναι και η ατμοσφαιρική μουσική, ενώ γίνεται πολύ καλή χρήση των χρωμάτων.
The Excavation of Hob’s Barrow: Point and click adventure με πυρήνα folk horror
Έτσι, με όλες αυτές τις μεθόδους, το The Excavation of Hob’s Barrow χτίζει την προσέγγισή του όσον αφορά τον τρόμο. Δεν στέλνει πλάσματα να μας κυνηγούν, δεν μας τρομάζει με ξαφνικούς ήχους, μας βάζει όμως στη δύσκολη θέση να εξερευνήσουμε ένα παράξενα εφιαλτικό μέρος, να πλησιάσουμε στην τραγωδία που μας περιμένει ξέροντας ότι πάμε προς τα εκεί (αν και δεν ξέρουμε τι ακριβώς θα γίνει).
Είναι ένα πετυχημένο εγχείρημα, απόλυτα συνεπές στο ύφος του folk horror και καλά ζυγισμένο από την αρχή ως το τέλος του (που έρχεται σε 5 περίπου ώρες, ό,τι πρέπει για ένα συννεφιασμένο φθινοπωρινό απόγευμα).
Στα πιο πρακτικά κομμάτια, έχουμε να κάνουμε με ένα κλασικό adventure της σχολής του point and click. Θα γνωρίσουμε κατοίκους του χωριού, θα πιούμε μαζί τους μπίρες στην τοπική παμπ, θα χρειαστεί να τους πείσουμε να μας βοηθήσουν, να μας δώσουν αντικείμενα που θα χρησιμοποιήσουμε αλλού, να μας επιτρέψουν την πρόσβαση κάπου.
Οι χαρακτήρες έχουν ενδιαφέρον και ποικιλία, οι τρόποι που αλληλεπιδρούμε μαζί τους είναι ικανοποιητικοί. Όπως ορίζει το είδος στις πλέον κλασικές εκφάνσεις του, θα χρειαστεί να κάνουμε κάποια «άλματα» λογικής: θα πρέπει να βρούμε τρόπο να πείσουμε μια γυναίκα να μας δώσει μια πίτα, για να την προσφέρουμε σε κάποιον ώστε να μας βοηθήσει, θα χρειαστεί να βρούμε ένα μπουκάλι γάλα για να μας δώσει κάποιος πληροφορίες.
Και, για να τα κάνουμε αυτά, θα πρέπει να κάνουμε κι άλλα, πιο παράξενα πράγματα, πολλές φορές χωρίς ιδιαίτερη επαφή με τον πραγματικό κόσμο: η βασική σύνδεση που υπάρχει ανάμεσα στα διάφορα βήματα που κάνουμε εντοπίζεται στην «παιχνιδίστικη» λογική, με αόρατα νήματα από πίξελ να ενώνουν τα διαδοχικά κομμάτια των παζλ.
Κλασικού τύπου gameplay
Οι γρίφοι, σε γενικές γραμμές, είναι πετυχημένοι, σχετικά εύκολοι και ποτέ εντελώς εξωπραγματικοί. Επίσης, υπάρχει μια βοήθεια που ενισχύει την «παιχνιδίστικη» λογική: αν πατήσουμε ένα πλήκτρο, βλέπουμε τριγύρω μας όλα τα σημεία με τα οποία μπορούμε να αλληλεπιδράσουμε.
Πρόκειται για αναγκαίο μηχανισμό, καθώς το pixel art δεν βοηθά ιδιαίτερα με την απουσία λεπτομέρειας, αλλά πάλι πλήττει το immersion (και, σε κάποια σημεία, δυσκολεύει το μάτι επειδή οι ενδείξεις πέφτουν η μία πάνω στην άλλη). Ακόμα, εντοπίζονται κάποια προβλήματα στη συνοχή: μπορεί, ας πούμε να έχεις μόλις βρει το σπίτι που ψάχνεις και, όταν μιλήσει σε έναν χαρακτήρα, η πρωταγωνίστρια να συνεχίζει να ρωτά «πού είναι αυτό το σπίτι;».
Τέλος, υπάρχει ένα θεματάκι με τον χειρισμό, που δεν επιτρέπει να ακυρώνουμε τις εντολές που δίνουμε -αυτό σημαίνει ότι, αν κλικάρουμε κάπου, η Thomasina θα πάει εκεί ακόμα και αν στην πορεία αλλάξουμε γνώμη, αν ας πούμε κλικάραμε κατά λάθος. Υπάρχουν, όμως, και κάποιες διευκολύνσεις που είναι «δίκοπο μαχαίρι»: υπάρχει, ας πούμε, fast travel, μηχανισμός που μας επιτρέπει να «τηλεμεταφερόμαστε» στις τοποθεσίες που έχουμε ήδη ανακαλύψει.
Ο μηχανισμός αυτός βοηθά και απομακρύνει την κούραση, αλλά ταυτόχρονα, πάλι, μειώνει το immersion, αφού δεν μας αφήνει να κυκλοφορήσουμε στο χωριό όσο θα έπρεπε, βάζοντάς μας σε πειρασμό να φτάσουμε σε μια στιγμή εκεί που θέλουμε.
Αν σας αρέσει το είδος, να παίξετε το The Excavation of Hob’s Barrow
Όπως και να ‘χει, παρά τα προβλήματα αυτά, το The Excavation of Hob’s Barrow είναι πλήρως επιτυχημένο εγχείρημα. Πιάνει απόλυτα το folk horror, κατανοεί τι είναι αυτό που κάνει το είδος αυτό του τρόμου να είναι ελκυστικό στους λάτρεις του, και στήνει μια ενδιαφέρουσα, βαθιά ιστορία που αναπόφευκτα θα οδηγήσει σε κάτι σκοτεινό, ό,τι κι αν κάνουμε.
Όμως, η πορεία ως εκεί, αλλά και το ίδιο το τέλος, είναι κομμάτια χτισμένα προσεκτικά, με τα σωστά εργαλεία και θαυμάσια χρήση τους. Αν σας ιντριγκάρει το κόνσεπτ, αν σας αρέσει ο πέτρινος, χωμάτινος τρόμος τύπου folk, αν παίζετε point and click adventures, το The Excavation of Hob’s Barrow θα σας ικανοποιήσει πλήρως.
Δοκιμάστηκε σε: PC
Εταιρεία Ανάπτυξης: Cloak and Dagger Games
Εκδότρια Εταιρεία: Wadjet Eye Games
Είδος: Adventure
Ημ/νία Κυκλοφορίας: 28 Σεπτεμβρίου 2022