H Sony επανακυκλοφορεί ένα από τα καλύτερα παιχνίδια όλων των εποχών, αποκλειστικά για το PS5, με το The Last of Us Part II Remastered να περιλαμβάνει κάποια bonus, όμως να υπολείπεται σε… remaster.
Πλέον, δεν είναι λίγες οι φορές που καλούμαστε να κάνουμε review σε έναν τίτλο, ο οποίος δεν είναι πρωτότυπος. Επανακυκλοφορίες κάθε είδους, που εκτείνονται από απλά ports έως remakes με εκτενείς αλλαγές είναι στο καθημερινό μενού και κάθε φορά μπαίνουμε σε διλήμματα που αφορούν στην ποιότητα του παιχνιδιού, το προσφερόμενο πακέτο και εν τέλει ποια είναι η πιο χρήσιμη πληροφορία για τον καταναλωτή, που θα διαβάσει αυτό το κείμενο. Εδώ εισέρχεται η περίπτωση του The Last of Us Part II Remastered. Πώς να κρίνεις ένα από τα καλύτερα παιχνίδια όλων των εποχών σε μια νέα έκδοση που ονομάζεται “remastered” κι όμως δεν έχει καμία σχέση με remaster;
Προτού μπούμε στο “ψητό”, ρίξτε μια ματιά σε ένα 8λεπτο βίντεο από τη σύγκριση του The Last of Us Part II και του The Last of Us Part II Remastered. Και τα δύο παιχνίδια “τρέχουν” στο PS5, ενώ το Remastered είναι στο Performance mode, το οποίο είναι στα ίδια χαρακτηριστικά με την original έκδοση (1440p/60fps).
Προσοχή, θα ακολουθήσουν minor spoilers για όσους δεν έχουν παίξει το The Last of Us Part II.
Όπως μπορεί να δει κάποιος στο βίντεο, είναι πολύ εύκολα αντιληπτό ότι δεν μιλάμε για καμία περίπτωση remaster, αλλά για ένα απλό port, το οποίο έχει τις ελάχιστες δυνατές τεχνικές αλλαγές. Ας τα δούμε λίγο πιο αναλυτικά.
Τεχνικές διαφορές
Αν κάποιος ενδιαφέρεται για τη συγκεκριμένη έκδοση για τις τεχνικές διαφορές, τότε με βαριά λύπη θα πούμε ότι είναι μακράν η μικρότερη διαφορά που έχουμε δει σε παιχνίδι από γενιά σε γενιά έως σήμερα και οι αλλαγές εντοπίζονται με τεράστια δυσκολία. Παρ’ όλα αυτά, η σελίδα με την επίσημη περιγραφή δεν γράφει αναληθή στοιχεία, παρά μόνο κάποια τα οποία δεν γίνονται εύκολα αντιληπτά. Ας τα πάρουμε ένα-ένα.
Οι αλλαγές του The Last of Us Part II Remastered ξεκινούν με τη διάθεση του νέου 4K/30 mode (Fidelity mode), το οποίο λειτουργεί πράγματι έτσι. Πολλοί θα έλεγαν ότι στη νέα γενιά (όπως και στην προηγούμενη) θα περιμέναμε ένα mode, που θα έφτανε τη native 4K ανάλυση μαζί με 60fps, όμως δυστυχώς δεν έχουμε κάτι τέτοιο. Παρ’ όλα αυτά, η εικόνα σε αυτό το mode είναι “κρύσταλλο” και τα 30 fps της Naughty Dog είναι εξαιρετικά σταθερά, με ιδανική χρήση του motion blur. Μπορείτε φυσικά να αφαιρέσετε και τον “κόκκο” στην οθόνη, το film grain, για ακόμη μεγαλύτερη καθαρότητα.
Το δεύτερο mode (Performance) που προσφέρεται είναι αυτό που υπάρχει ήδη στη βασική έκδοση του παιχνιδιού, το οποίο είχε έρθει με update για το PS5 και είναι στα 1440p/60fps. Στην ουσία, στο PS4 η ίδια έκδοση “έτρεχε” στα 1440p/30fps και πήρε δωρεάν update στο PS5 για τα 60fps. “Τρέχει” ακριβώς όπως το θυμάστε, με κάποιες διαφορές που θα αναφέρουμε λίγο παρακάτω.
Το τρίτο mode, είναι για όσους χρησιμοποιούν οθόνες με VRR και στην ουσία επιτρέπει να παίξουν σε 4Κ ανάλυση και με ξεκλείδωτο framerate. Αυτό το mode σαφώς είναι το προτεινόμενο για όσους έχουν τέτοια οθόνη.
Τι άλλες διαφορές βλέπουμε, πέρα από την ανάλυση και το framerate;
Σύμφωνα με την εταιρεία, οι υπόλοιπες διαφορές έχουν να κάνουν με τα εξής: βελτιωμένοι χρόνοι φόρτωσης, αυξημένη ανάλυση στα textures, βελτιωμένο level of detail / draw distance, βελτιωμένη ποιότητα στις σκιές, αυξημένος ρυθμός δειγματοληψίας για τα animations “και άλλα”, όπως αναφέρει χαρακτηριστικά η επίσημη σελίδα. Φαίνεται πως έχουμε αρκετά. Τι ισχύει όμως από αυτά;
Για αρχή το “και άλλα” είναι ασαφές και πέρα από μια αλλαγή, που δίνει πιθανώς μεγαλύτερο χρωματικό εύρος και ταυτόχρονα πιο καθαρές εικόνες στα σκοτεινά σημεία, όπως φαίνεται κάπως και από το παραπάνω βίντεο, δεν εντοπίσαμε κάτι άλλο. Αυτή είναι και η μεγαλύτερη τεχνική διαφορά του remaster, πέρα από το νέο Fidelity mode. Ναι, υπάρχει και μια διακριτική διαφορά στη συμπεριφορά του νερού, όμως θα πρέπει να περιμένουμε πιο τεχνικές αναλύσεις από τη δική μας για να δούμε αν πράγματι υπάρχει, αλλά και τι άλλες τέτοιες αλλαγές υφίστανται. Το sampling rate των animations είναι κάτι το οποίο δεν μπορούμε να εντοπίσουμε, όμως δεν έχουμε λόγο να το αμφισβητήσουμε. Ενδεχομένως ήδη τα animations της βασικής έκδοσης να διαθέτουν πολύ υψηλό τέτοιο νούμερο και να είναι μη αντιληπτή με το “γυμνό μάτι” μια τέτοια αλλαγή.
Στα κάπως πιο εύκολα αντιληπτά στοιχεία, όμως που πάλι παραμένουν πολύ διακριτικά, είναι η ποιότητα στις σκιές, που δεν έχει διαφορά όμως σε όλα τα σημεία και παράλληλα το LOD, το οποίο θα το διακρίνετε στα πιο λεπτομερή κτίρια στο βάθος της οθόνης, στο συγκριτικό μας βίντεο. Αυξημένη ανάλυση σε textures δεν καταφέραμε να εντοπίσουμε. Ενδεχομένως, να έχει γίνει κάποια βελτίωση επάνω σε αυτό, όμως δεν γίνεται αντιληπτή. Αυτό που γίνεται σίγουρα αντιληπτό είναι οι χρόνοι φόρτωσης. Προς τιμήν και πάλι της βασικής έκδοσης, να πούμε ότι δεν είχε σχεδόν καθόλου loading, πέρα από το αρχικό. Απλά εδώ, το αρχικό είναι κατά πολύ μικρότερο, αφού κρατά μόλις μερικά δευτερόλεπτα.
Τέλος, στις προσθήκες έχουμε φυσικά την ενσωμάτωση της χρήσης των δυναμικών σκανδαλών του DualSense, αλλά και το haptic feedback. Έχουν αρκετά πιο “έντονη” παρουσία σε σχέση με τα άλλα ports της Naughty Dog, όπως το Uncharted, για παράδειγμα, και λειτουργούν φανταστικά. Επίσης, υπάρχει και μια προσθήκη στις επιλογές προσβασιμότητας, η οποία έχει να κάνει με πρόσθετες ηχητικές περιγραφές και δόνηση για τις ομιλίες.
Το νέο περιεχόμενο του The Last of Us Part II Remastered
Σε αυτά που ενδιαφέρουν τους περισσότερους -που δεν είναι οι τεχνικές διαφορές- έχουμε κάποιες ωραίες επιλογές και κάποιες που μπήκαν απλά για να “φουσκώσουν” λίγο το πακέτο. Ναι, έχουμε ένα mode, που σας επιτρέπει να μπείτε και να παίξετε κιθάρα (Guitar Free Play) με το φανταστικό mechanic, που υπήρχε ήδη στην αρχική έκδοση, ενώ προσφέρει πλέον και νέα όργανα, τα οποία θα πρέπει να προοδεύσετε στο παιχνίδι για να τα δείτε. Απλά εδώ, μπορείτε να πάτε απευθείας σε αυτό το σημείο και να παίξετε όσο θέλετε, ανενόχλητοι. Οριακά άξιζε την αναφορά του αυτό το στοιχείο.
Άλλο σημείο, κάπως πιο ενδιαφέρον, που σίγουρα αξίζει αναφορά, είναι τα Lost Levels. Δυστυχώς, δεν είναι τόσο εκτενές αυτό το κομμάτι, αλλά είναι πιο καλογυαλισμένο απ’ ό,τι περιμέναμε. Πρακτικά, μέσα στα μενού, θα βρείτε την επιλογή για τρία διαφορετικά κομμάτια του παιχνιδιού, τα οποία δεν μπήκαν στην τελική έκδοση και βλέπουμε για πρώτη φορά. Το πρώτο έχει να κάνει με ένα πιο εκτενές κομμάτι στους υπονόμους, που θα βρεθεί σε κάποια φάση η Ellie. Είναι το πιο αδιάφορο από τα τρία και το πιο ενδιαφέρον στοιχείο του είναι η περιγραφή από τους devs, που μιλούν για το πώς επιλέγουν να οδηγήσουν τον χρήστη από ανοιχτούς σε κλειστούς χώρους και πώς παίζουν με τις προσδοκίες του. Όπως και τα άλλα δύο Lost Levels, διαρκεί περίπου 5-10 λεπτά και, πάλι, όπως και τα άλλα, διαθέτει μερικά σημεία στον χώρο, στα οποία μπορείτε να περιηγηθείτε και να ακούσετε την περιγραφή. Το δεύτερο κομμάτι έχει να κάνει με το πάρτι στο Jackson. Διαρκεί περίπου 5 λεπτά, όμως μπορείτε να δοκιμάσετε κάποιες δραστηριότητες εκεί, χωρίς να περιλαμβάνει εκτενή περιήγηση ή κάτι τέτοιο. Το τρίτο κομμάτι περιλαμβάνει το κυνήγι ενός αγριογούρουνου, που θύμισε κάτι από το πρώτο παιχνίδι της σειράς και η περιγραφή του Druckmann λέει ακριβώς αυτό.
Όπως φαίνεται ίσως, το πιο ενδιαφέρον κομμάτι του Lost Levels είναι η περιγραφή της ομάδας της Naughty Dog για αυτά που έφτιαξαν και όχι τα ίδια τα levels. Πρακτικά, είναι πάρα πολύ μικρά για να προσφέρουν το οτιδήποτε σε gameplay, αφού διαρκούν σύνολο και τα τρία περίπου 15-20 λεπτά και έχει περισσότερο ενδιαφέρον η εις βάθος κουβέντα των devs στα εισαγωγικά βίντεο για το καθένα, αλλά και κατά τη διάρκεια, σε ένα concept που θυμίζει κάπως το Discovery Tour των Assassin’s Creed. Όλα τους είναι πιο καλογυαλισμένα απ’ ό,τι περιγράφουν οι ίδιοι οι devs, καθώς θα δείτε μόνο κάποια animations που είναι μισοτελειωμένα ή ελαφρώς άδειους χώρους. Όμως θα μπορούσαν άνετα να “περνούν” και ως τελική μορφή, σχεδόν σε όλα τα σημεία τους.
Αυτό μας οδηγεί έτσι στο πιο ενδιαφέρον κομμάτι του The Last of Us Part II Remastered, που είναι ο σχολιασμός των κινηματογραφικών σκηνών του παιχνιδιού. Είναι μακράν το καλύτερο στοιχείο αυτής της έκδοσης για όσους έχουν ήδη παίξει το παιχνίδι και προσφέρει περιγραφή στα αμέτρητα cutscenes του παιχνιδιού, μαζί με σχολιασμό από την ομάδα παραγωγής, τους συντελεστές, τους ηθοποιούς και άλλους. Χαμηλώνει ο ήχος του παιχνιδιού και ακούγεται ο σχολιασμός με πολύ ομαλή μετάβαση, καθώς παίζετε. Έτσι, η εμπειρία είναι απρόσκοπτη και βοηθά στην βαθύτερη κατανόηση πολλών πτυχών του τίτλου, ενώ φυσικά, τα πάντα είναι μεταφρασμένα στα Ελληνικά, με υπότιτλους, όπως και το υπόλοιπο παιχνίδι.
Στα extra θα βρείτε επίσης νέα speedrun και permadeath modes, αλλά και επιπλέον επιλογές για το photo mode, όπως δυναμικό φωτισμό, νέα κάδρα και άλλα. Παράλληλα, υποστηρίζονται και τα Activity Cards του PS5, ενώ η μεταφορά των saves από την προηγούμενη έκδοση είναι πολύ εύκολη, καθώς κάνετε απλά ένα import.
No Return – Το roguelike mode του The Last of Us Part II Remastered
Η μεγαλύτερη προσθήκη σε αυτήν την έκδοση είναι το roguelike mode, No Return. Πρόκειται για μια επιπλέον λειτουργία παιχνιδιού, που δίνει βάρος στις καταπληκτικές μάχες του παιχνιδιού, θυμίζοντάς μας ότι το gameplay του The Last of Us Part II είναι εξίσου επαναστατικό με τα υπόλοιπα κομμάτια του τίτλου.
Το No Return στο The Last of Us Part II Remastered σάς αφήνει να επιλέξετε όποιον χαρακτήρα θέλετε από περίπου δέκα (στην αρχή είναι κλειδωμένοι οι περισσότεροι και τους ξεκλειδώνετε όσο παίζετε). Στη συνέχεια ξεκινάτε μια πορεία από μάχες σε διαφορετικά μέρη, στα οποία θα πρέπει να σκοτώσετε όλα τα κύματα εχθρών, να επιβιώσετε για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, να αντιμετωπίσετε bosses, τόσο με ανθρώπινους εχθρούς, όσο και με μεταλλαγμένους, ενώ η εμπειρία εμπλουτίζεται με διάφορους παράγοντες σε κάθε πίστα, όπως αυξημένη ζημιά από τους εχθρούς και άλλα.
Μέσω των τυχαίων levels και συγκυριών κάθε φορά, η εμπειρία διαφέρει, προσφέροντας αντοχή στον χρόνο, η οποία ενισχύεται, καθώς δίνεται κίνητρο κάθε φορά στον παίκτη να φτάσει έναν στόχο. Υπάρχουν διάφορα challenges και άλλων ειδών προκλήσεις και unlockables, που μπορεί να κερδίσει κάποιος από αυτό το mode. Νέοι χαρακτήρες, νέα skins για όπλα, κλπ. Μπορείτε να χρησιμοποιείτε τα εφόδια που κερδίζετε για να αναβαθμίζετε τα όπλα ή τον χαρακτήρα σας, όμως υπάρχει σαφώς το roguelike στοιχείο και εδώ, που κάνει κάποια από αυτά προσωρινά και όχι μόνιμα. Αν χάσετε, δε, τότε επιστρέφετε στην αρχή της διαδρομής.
Χάρη στην εμβληματική μάχη του The Last of Us Part II, η οποία χρησιμοποιεί το stealth, το survival, το shooting, τον ρεαλισμό και την αγωνία, μαζί με ένα ωμό melee σύστημα, το No Return καταφέρνει και μοιάζει φρέσκο, ενισχύοντας την αξία του πακέτου, καθώς δίνει σίγουρα επιπλέον πράγματα για να κάνει ο παίκτης και να καλλιεργήσει το μαχητικό του στιλ. Φυσικά, διατίθενται και επιλογές δυσκολίας, ενώ υπάρχουν και trophies που συνδέονται με το συγκεκριμένο mode.
Δεν είναι κάτι που θα αλλάξει τη βασική εμπειρία, αλλά είναι ένα “nice to have” extra, για όσους έχουν ήδη τελειώσει την ιστορία και θέλουν να συνεχίσουν να απολαμβάνουν το gameplay. Μάλιστα, υπάρχουν και επιλογές για custom μάχες, ώστε ο χρήστης να επιλέξει ακριβώς το σενάριο, στο οποίο θέλει να παίξει.
Η εμπειρία
Φυσικά, η επανακυκλοφορία αυτή έχει νόημα από την άποψη ότι το IP είναι στα ύψη χάρη και στην επιτυχία της τηλεοπτικής σειράς, αλλά και γιατί μιλάμε για ένα από τα καλύτερα παιχνίδια όλων των εποχών. Για πολλούς μάλιστα, μιλάμε για το καλύτερο παιχνίδι όλων των εποχών. Η συντακτική ομάδα του VG24 σχεδόν σύσσωμη το είχε χαρακτηρίσει “παιχνίδι της χρονιάς” το 2020, που κυκλοφόρησε και ακόμα και σήμερα αποτελεί σημείο αναφοράς για τον τεχνικό του τομέα, το επαναστατικό του σενάριο, το φανταστικό gameplay του και σχεδόν όλα τα υπόλοιπα επιμέρους κομμάτια του. Το The Last of Us Part II είναι ο ορισμός για το “απόλυτο 10άρι”.
Η εμπειρία της ιστορίας παραμένει και σήμερα εξίσου φρέσκια με 3,5 χρόνια πριν, που κυκλοφόρησε για πρώτη φορά. Οι στιγμές αγωνίας και κυνηγητού εναλλάσσονται με την ηρεμία και τη συντροφικότητα και ο θάνατος διαδέχεται τις χαρές και τις συγκινήσεις. Είναι μια διαχρονική ιστορία, που μπορεί να χρησιμοποιεί μια φανταστική περίσταση ως αφηγηματικό εργαλείο, αλλά είναι πιο ρεαλιστική απ’ ό,τι θα φανταζόταν κάποιος. Η Ellie και η Abby έχουν περάσει πλέον στο πάνθεον για την αριστουργηματική τους εξέλιξη ως χαρακτήρες και οι ανατροπές, που διαδέχονται η μία την άλλη, παραμένουν σοκαριστικές, ακόμη κι αν γνωρίζεις τι πρόκειται να δεις. Παραμένει αξεπέραστο και πιθανώς θα παραμείνει έτσι για πολλά χρόνια ακόμη.
Τα τελικά συμπεράσματα
Το προσφερόμενο πακέτο έρχεται στα 50 ευρώ για τους νέους χρήστες ή αν κάποιος διαθέτει ήδη την έκδοση PS4, μπορεί να αναβαθμίσει στην έκδοση PS5 με 10 ευρώ. Η αρχική τιμή είναι κάπως “τσιμπημένη” δεδομένου του γεγονότος ότι συνήθως κυμαίνεται σε πολύ χαμηλότερες τιμές πλέον η έκδοση PS4, όμως το upgrade είναι μια πολύ φιλική επιλογή για τον καταναλωτή και έτσι δεν έχουμε παράπονο.
Τα extras είναι κυριολεκτικά ό,τι μπόρεσαν να “χωρέσουν” για να δημιουργηθεί ένα πακέτο, που θα αξίζει μια δεύτερη επίσκεψη, ενώ, σαφώς, για όσους δεν το έχουν βιώσει ήδη, κρίνεται απαραίτητη η αγορά του. Το στοιχείο που θα κρατήσει όσους τελειώσουν το στόρι είναι σαφώς το No Return mode, το οποίο απευθύνεται σε όσους δεν χορταίνουν το gameplay του παιχνιδιού, ενώ ο σχολιασμός από τους υπεθύνους της ομάδας είναι απολαυστικός. Θα θέλαμε να έχουμε και την απαραίτητη τεχνική εξέλιξη, που υποδηλώνεται από τον τίτλο του, όμως το The Last of Us Part II Remastered διατηρεί την τεράστια αξία του σε κάθε περίπτωση, λόγω της διαχρονικότητάς του.
Δοκιμάστηκε σε: PS5
Εταιρεία Ανάπτυξης: Naughty Dog
Εκδότρια Εταιρεία: Sony Interactive Entertainment
Είδος: Action/Adventure
Ηλικίες: 18+
Ημ/νία Κυκλοφορίας: 19 Ιανουαρίου 2024
Official website: link
Το παιχνίδι μάς παραχωρήθηκε από την PlayStation Greece για τις ανάγκες του review.