Το νέο επεισόδιο της σειράς The Last of Us στο HBO χτίζει διάφορες μίνι-ιστορίες, που μάλλον θα ολοκληρωθούν στο επόμενο, στο πέμπτο.
Στο τέταρτο επεισόδιο της σειράς The Last of Us, οι σεναριογράφοι κάνουν ακριβώς αυτό που πρέπει: παίρνουν ένα κομμάτι του παιχνιδιού, κρατούν ίδια την ουσία, αλλά αναπτύσσουν πολύ περισσότερο το σενάριο. (Παρακάτω, spoilers για το παιχνίδι και τη σειρά The Last of Us).
Για την ακρίβεια, στο τέταρτο επεισόδιο βλέπουμε την ανάπτυξη των χαρακτήρων και την προσπάθεια να δοθεί προσωπικότητα στους άκυρους raiders που συναντούν οι Joel και Ellie.
Στο παιχνίδι, στο αντίστοιχο σημείο της ιστορίας, είδαμε την ανάπτυξη του κόσμου μέσω του gameplay. Ο Joel και η Ellie περπατούσαν στην πόλη, σχολίαζαν ό,τι έβλεπαν, κρυβόντουσαν από τους raiders, αντιμετώπιζαν μολυσμένους, βρέθηκαν σε πολλά, διαφορετικά σημεία της περιοχής.
Στη σειρά, απομακρύνεται η αφήγηση αυτού του είδους και στο επίκεντρο μπαίνουν οι άνθρωποι.
The Last of Us – επεισόδιο 4: Ξεκινά με ίδιο τρόπο, αλλάζει κάποια πράγματα, ένα recap
Από νωρίς, φαίνεται ότι θα κινηθεί έτσι το σενάριο. Αφού ο Joel και η Ellie φεύγουν με το αυτοκίνητο από το σπίτι του Bill (η σκηνή με το περιοδικό υπάρχει, κι εκείνη με την κασέτα, όπως και η άλλη που δείχνει την Ellie να «μην είναι κουρασμένη», αλλά υπάρχουν και νέες: ο Joel μιλά στην Ellie για τον αδερφό του, Tommy).
Μετά, οι πρωταγωνιστές πηγαίνουν στο δάσος, τους βλέπουμε να κοιμούνται, να μαγειρεύουν και να μιλούν (ακούμε και τα αστειάκια της Ellie, από το βιβλίο με τα λογοπαίγνια -με ικανοποιητική μετάφραση στο Vodafone TV-, το οποίο διάβαζε και στο παιχνίδι -μερικά είναι νέα, δεν τα έχουμε ξανακούσει!). Στη συνέχεια, οδηγώντας, πέφτουν πάνω σε έναν άνθρωπο που ζητά βοήθεια.
Όπως και στο παιχνίδι, πρόκειται για παγίδα, αλλά ο Joel δεν την πατά: τρέχει με το αμάξι, πάει να πατήσει τον άνθρωπο, και τότε βγαίνουν οι δικοί του και επιτίθενται, πυροβολώντας και ρίχνοντας πέτρες στο αμάξι.
Ως αποτέλεσμα, όπως και στο παιχνίδι, το αυτοκίνητο φεύγει από την πορεία του και χτυπά σε έναν τοίχο, μέσα σε ένα κτίριο. Μέχρι εδώ, στη σειρά, όλα είναι σχεδόν ίδια με ό,τι είδαμε στο παιχνίδι.
Όμως, σε αυτό το σημείο αρχίζουν οι αλλαγές -μικρές, αλλά ουσιώδεις.
Οι raiders της σειράς είναι πιο ανθρώπινοι
Αρχικά, οι πρώτοι raiders που αντιμετωπίζουν οι πρωταγωνιστές έχουν ονόματα. Όταν σκοτώνουν έναν, οι άλλοι αντιδρούν και εκφράζουν την οργή τους που σκότωσαν τον Brian. Πρόκειται για μια αφηγηματική τεχνική που είδαμε εκτενώς στο δεύτερο παιχνίδι The Last of Us: ακόμα και οι απλοί εχθροί είναι άνθρωποι, έχουν ονόματα, έχουν φίλους, σε μια προσπάθεια να δοθεί συναισθηματικό βάρος σε κάθε αναμέτρηση.
Λοιπόν, στη σειρά η τεχνική λειτουργεί σωστά, όπως και στο παιχνίδι. Εδώ, στην τηλεοπτική μορφή του The Last of Us, δεν βλέπουμε μπροστά στα μάτια μας τη βίαιη πλευρά του Joel. Στο παιχνίδι, ο πρωταγωνιστής σκότωνε με ιδιαίτερα σοκαριστικούς τρόπους, καρφώνοντας λαιμούς σε σπασμένα γυαλιά, για παράδειγμα. Τώρα, όμως, δεν χρειάζεται να δούμε τέτοιες σκηνές για να καταλάβουμε ότι είναι ένας σκληρός άνθρωπος.
Η ανάπτυξη της Ellie, οι αντιδράσεις του Joel
Η Ellie, στη σειρά, πυροβολεί έναν άνθρωπο πολύ νωρίτερα απ’ ό,τι στο παιχνίδι, αλλά δεν τον σκοτώνει (στο video game τού ρίχνει στο κεφάλι, εδώ στην πλάτη). Μετά, εκείνος αρχίζει να ικετεύει και να φωνάζει τη μητέρα του κλαίγοντας. Η Ellie, αν και είναι πράγματι σκληρή για την ηλικία της (ιδίως με τα δεδομένα του δικού μας, πραγματικού κόσμου), εδώ κοντοστέκεται. Ο Joel, από την άλλη, δεν διστάζει: λέει στην Ellie να φύγει για να μην βλέπει, και τον σκοτώνει με μαχαίρι.
Η εκδοχή αυτή του Joel είναι σκληρή, αλλά και πιο ανθρώπινη. Βάζει την Ellie να κρυφτεί όταν τους επιτίθενται, τη βάζει να κρυφτεί όταν σκοτώνει, και, στη συνέχεια, τη ρωτά πώς νιώθει και προσπαθεί, κάπως άβολα, να της μιλήσει για αυτό που μόλις έκανε, για το ότι μόλις πυροβόλησε έναν άνθρωπο.
Στο παιχνίδι, αν και εκεί η Ellie σκοτώνει, ο Joel αντιδρά πολύ πιο ψυχρά απέναντί της -μάλιστα, στο παιχνίδι, πριν της δώσει ένα πιστόλι, της δίνει μια καραμπίνα. Στη σειρά, ο Joel φαίνεται ότι καταλαβαίνει τι περνά η Ellie, και, ειδικά όταν του λέει ότι δεν είναι η πρώτη της φορά που πυροβολεί άνθρωπο, αρχίζει να τη «βλέπει» περισσότερο και να την εμπιστεύεται. Εξαιρετικές οι ερμηνείες και των δύο ηθοποιών (Pedro Pascal, Bella Ramsey), πραγματικά «ζωντανεύουν» τους χαρακτήρες της τηλεοπτικής εκδοχής.
Δύο νέοι χαρακτήρες για το The Last of Us
Στη συνέχεια, βλέπουμε δύο νέους χαρακτήρες, την Cathleen (την ερμηνεύει αποδοτικά η Melanie Lynskey) και τον Perry (τον παίζει ο Tommy του παιχνιδιού, Jeffrey Pierce), που είναι οι αρχηγοί των raiders. Βλέπουμε περισσότερα για την ομάδα αυτή, αφού η δομή της τηλεόρασης έχει τη δυνατότητα να μας δείξει την οπτική της γωνία, και φαίνεται ότι ψάχνουν έναν «Henry». Μάλιστα, βλέπουμε -μάλλον- και το πρώτο Bloater, το οποίο είναι θαμμένο στο έδαφος.
Γενικά, το σύμπαν φαίνεται πολύ πιο επικίνδυνο στη σειρά. Στο βιντεοπαιχνίδι, στο αντίστοιχο σημείο, ο Joel σκοτώνει πολλούς ανθρώπους, κρύβεται, περνά απαρατήρητος από εχθρούς -ανθρώπους και μολυσμένους. Εδώ, όμως, αν και οι μάχες είναι λιγότερες, κάθε συνάντηση με εχθρούς δείχνει σημαντικότερη, πιο επικίνδυνη και έντονη.
Η νέα εκδοχή του Joel
Στο τέλος, ο Joel και η Ellie, ενώ τους ψάχνουν οι raiders, κρύβονται σε ένα κτίριο (ανεβαίνουν τα σκαλιά, ο Joel κουράζεται, μαθαίνουμε ότι δεν ακούει καλά από το ένα αυτί, φαίνεται να ζορίζεται όταν σηκώνεται, είναι ένας σκληρός άνθρωπος 56 ετών, δεν είναι όμως action hero).
Εκεί, ξαπλώνουν για ύπνο και μιλούν -και αρχίζουν, σιγά-σιγά, να ανοίγονται, ενώ είναι και οι δύο πιο τρυφεροί σε σχέση με την εκδοχή τους στο παιχνίδι (ο Joel τής λέει «I’m sorry», εκείνη τον ρωτά αν είναι εντάξει, του διαβάζει κι άλλα λογοπαίγνια και γελούν μαζί). Ο Joel δείχνει να αντιμετωπίζει την Ellie περισσότερο ως ενήλικη, έστω ως ένα παιδί που μεγάλωσε σε αυτόν τον κόσμο, και της μιλά περισσότερο για το παρελθόν του, αναφέροντάς της πιο πολλές λεπτομέρειες -και νωρίτερα- για όσα έκανε παλιά.
Η πιο συμπαθητική εκδοχή του Joel ως τώρα είναι πιο ρεαλιστική (αναφέρεται στον Bill ξανά, επίσης, αλλά ακούμε και το όνομα της Tess), αν και έχω κάποιες αμφιβολίες για το πόσο έντονα θα «χτυπήσουν» κάποιες εξελίξεις που θα έρθουν αργότερα -ελπίζω να γίνει σωστή δουλειά στην προσαρμογή τους.
The Last of Us: Το επεισόδιο 4 λειτουργεί ως set-up
Στο τέλος, ξυπνούν επειδή τους βρήκαν δύο άνθρωποι, ο Henry και o Sam απ’ ό,τι φαίνεται (ο Joel δεν ρίχνει ξύλο εδώ, πιάνεται στον ύπνο). Λοιπόν, αν και έκανε έξυπνες αλλαγές για να προσαρμοστεί στη νέα προσέγγιση και μορφή, το επεισόδιο αυτό λειτουργεί περισσότερο ως χτίσιμο για όσα θα ακολουθήσουν.
Είναι καλοδουλεμένο, αποτελεί την πρώτη στιγμή που οι δύο πρωταγωνιστές αρχίζουν να δένονται και ένα κομβικό σημείο το ταξίδι τους, αλλά δουλεύει κυρίως ως στήσιμο για το επόμενο επεισόδιο. Σε κάθε περίπτωση, αν σας έλειψε η δράση στο προηγούμενο, τώρα δεν θα έχετε παράπονο μάλλον -αν και, πάλι, στον πυρήνα βρίσκονται οι ήσυχες στιγμές και η ανάπτυξη των χαρακτήρων, όπως πρέπει. Ένα αναγκαίο επεισόδιο, χρήσιμο για την εξέλιξη της πλοκής, αν και όχι συναρπαστικό συνεχώς, αφού είναι πιο χαμηλών τόνων. Αξιόλογο, καλογραμμένο, με έξυπνες αλλαγές.