To Visions of Mana φαίνεται να είναι το action RPG που αναζητά κάθε φίλος των ιαπωνικών παραγωγών, όμως δεν εμβαθύνει όσο χρειάζεται για να γίνει κάτι το ξεχωριστό.
Η ιαπωνική σειρά RPG, “of Mana”, έχει τις ρίζες τις δεκαετίες πριν, ξεκινώντας ουσιαστικά από το 1991, με τον τίτλο Final Fantasy Adventure που δημιουργήθηκε ως spin-off των Final Fantasy. Στην συνέχεια “αποκόπηκε” και συνεχίστηκε σαν ξεχωριστό IP με δεκάδες τίτλους ακόμη και για mobile συσκευές, με το Visions of Mana είναι στην ουσία μόλις ο πέμπτος βασικός τίτλος της σειράς.
Το δέντρο του Mana είναι πηγή ζωής για όλους…
Κάθε παιχνίδι Mana έχει μια δική του αυτοτελή ιστορία με διαφορετικούς πρωταγωνιστές, αυτό όμως που τα συνδέει είναι πως το σύμπαν τους περιτριγυρίζεται γύρω από το Mana Tree, το δέντρο δηλαδή που φέρνει ζωή σε όλα τα όντα μέσω του Mana.
Στο Visions of Mana, για να διατηρηθεί η ζωή και να «τραφεί» το δέντρο του Mana χρειάζεται να προσφέρουν την ζωή τους επιλεγμένοι χαρακτήρες από διαφορετικά μέρη του κόσμου. Οι δυνατότεροι και χαρισματικότεροι είναι συνήθως αυτοί που επιλέγονται γι’ αυτόν τον ιερό σκοπό και αναφέρονται ως “Alms”. Ο πρωταγωνιστής μας με το όνομα Val έχει τον ρόλο του Alm Guard είναι δηλαδή αυτός που θα συγκεντρώσει και τους οκτώ Alms, κάθε ένας για ένα στοιχείο της φύσης (φωτιά, νερό, αέρας κτλ.) και θα τους οδηγήσει με ασφάλεια στο Mana Tree.
Η κεντρική ιστορία λοιπόν, μας περιγράφει το πώς ο Val συναντά κάθε έναν από τους alms, ανακαλύπτοντας ταυτόχρονα το ιστορικό του καθενός. Πρόκειται για μια αρκετά τυπική ιαπωνική ιστορία σε RPG, ενώ γενικά και οι χαρακτήρες δεν είναι ιδιαίτερα αξιομνημόνευτοι. Στο ταξίδι του ο Val θα μπει στον πειρασμό να αμφισβητήσει την παραδοσιακή αυτή ιεροτελεστία, ενώ υπάρχουν και μερικές δυνατές συναισθηματικές στιγμές. Το σενάριο πάντως είναι αρκετά βασικό, χωρίς πρωτοτυπίες, και μάλιστα ο υπερβολικός αριθμός των cutscenes «χαλάει» τον ροή του gameplay. Χωρίς υπερβολές, υπάρχουν cutscenes ανά 5 λεπτά και είναι κάτι που θα μπορούσαμε να το ανεχτούμε αν το story ήταν κάτι το εξαιρετικό, πράγμα που δυστυχώς δεν ισχύει για το Visions of Mana.
Εξερεύνηση με τη βοήθεια των elements στο Visions of Mana
Μεταξύ των cutscenes μπορούμε να εξερευνήσουμε τις δεκάδες διαφορετικές περιοχές που περνάμε στο ταξίδι μας και να αντιμετωπίσουμε πολλά είδη τεράτων σε ένα πιο action σύστημα μάχης. Ξεκινώντας από την εξερεύνηση, κάθε χάρτης είναι διαφορετικός οπτικά, αλλά και από αρχιτεκτονικής άποψης. Όμως η εξερεύνηση είναι αρκετά τυπική και περιορίζεται σε 2-3 συγκεκριμένα πράγματα. Το άνοιγμα σεντουκιών με υλικά και εξοπλισμό, κάποια αδιάφορα collectibles και ορισμένα μικρά dungeons με waves εχθρών. Παρόλα αυτά σε κάθε χάρτη υπάρχουν και περιοχές με μεγάλου level εχθρούς που προορίζονται για end-game content, σε περίπτωση που θέλετε να επιστρέψετε σε προηγούμενες περιοχές πριν ολοκληρώσετε το ταξίδι σας.
Αυτό που βοηθάει κάπως και κάνει την εξερεύνηση λίγο πιο ευχάριστη είναι η χρήση δυνάμεων μέσω των elements, όπως για παράδειγμα το στοιχείο του αέρα που μας επιτρέπει να ανυψωθούμε για να ανεβούμε σε ψηλότερες περιοχές, ενώ το element του φεγγαριού επιτρέπει να σταματάμε την ροή του χρόνου, περνώντας από διάφορες παγίδες. Γενικά, για έναν τίτλο 30-40 ή και παραπάνω ωρών, το στοιχείο της εξερεύνησης θα μπορούσε να εμβαθύνει περισσότερο και είναι κρίμα γιατί όπως θα αναλύσουμε και παρακάτω οι περιοχές είναι πανέμορφες.
Το σύστημα μάχης είναι μια χαμένη ευκαιρία για κάτι μεγαλύτερο
Η μάχη έχει στοιχεία action και φέρνει πολύ σε μάχη τίτλων όπως το Ni no Kuni II: Revenant Kingdom και το Tales of Arise, αλλά πιο απλή στην εκτέλεσή της, παρά την μεγάλη γκάμα κλάσεων και δυνάμεων. Στις περισσότερες περιπτώσεις θα αρκεστείτε στη melee μάχη με physical attacks, μιας και το damage αυτών των επιθέσεων είναι με διαφορά δυνατότερο από τα spells. Αυτές οι επιθέσεις γίνονται με τα τυπικά light και heavy attacks, τα Super Attacks και Class Attacks για μέγιστο damage.
Το ποσοστό ζημιάς που δέχονται οι εχθροί έχει να κάνει με το στοιχείο, στο οποίο είναι πιο ευάλωτοι, ενώ ορισμένοι εχθροί είναι τελείως άτρωτοι σε συγκεκριμένα elements. Αυτό θα μπορούσε να προσφέρει μια δυναμική στη μάχη, όμως γενικά ο τίτλος είναι πολύ εύκολος στα τρία πρώτα επίπεδα δυσκολίας (Beginner, Easy, Normal) ενώ ακόμη και στο Hard δύσκολα θα δείτε την ομάδα σας να εξοντώνεται ακόμη και σε Boss Battles.
Το ωραίο στοιχείο της μάχης είναι η επιλογή για εναλλαγή μεταξύ δεκάδων κλάσεων (αν και αρκετές μοιάζουν υπερβολικά μεταξύ τους) αλλά και την δυνατότητα άμεσης εναλλαγής χαρακτήρα, πέρα από τον Val. Το ενεργό party μας αποτελείται από τρεις χαρακτήρες (πέντε συνολικά) και αναλόγως το στοιχείο που έχουμε δώσει στον καθένα, αλλάζει και ο ρόλος του. Όλοι οι χαρακτήρες μπορούν να χρησιμοποιήσουν και τα 8 elements κάτι που σημαίνει πως ο κάθε χαρακτήρας μπορεί να αλλάζει μεταξύ 8 κλάσεων (κάθε element είναι μια κλάση).
Γενικά, η μάχη είναι καλά σχεδιασμένη, με ποικιλία και με καλό χειρισμό και βάρος, αλλά δεν αναδεικνύεται σωστά λόγω του χαμηλού επιπέδου δυσκολίας και της ανισορροπίας στο damage μεταξύ των βασικών επιθέσεων και των επιθέσεων με μαγείες. Στα αρνητικά του συστήματος μάχης είναι το περίεργο lock-on σύστημα και η απαράδεκτη -ώρες ώρες- κάμερα.
Πανέμορφος, αλλά “άψυχος”/άδειος κόσμος
Όταν δεν προχωράμε την κεντρική ιστορία, μπορούμε επίσης να αναλάβουμε side quests από NPCs, τα οποία είναι δυστυχώς κατά το 100% σύντομα, αδιάφορα fetch quests που το μόνο που προσφέρουν είναι XP και αντικείμενα ή εξοπλισμό.
Μπορεί σε κανένα από τα παραπάνω κομμάτια το Visions of Mana να μην καταφέρνει να κάνει το κάτι παραπάνω, όμως στον οπτικό τομέα τα πράγματα αλλάζουν. Ο σχεδιασμός των επιπέδων, η χρωματική τους παλέτα, η λεπτομέρεια στις πόλεις και γενικότερα η πεντακάθαρη και παραμυθένια εικαστική προσέγγιση του τίτλου είναι κορυφαία. Κάθε χάρτης είναι μια ξεχωριστή οπτική ιστορία από μόνος του, καλύπτοντας ένα ευρύ φάσμα θεμάτων, από πανέμορφα πράσινα βοσκοτόπια, περιοχές με ανεμόμυλους, πόλεις και χωριά βγαλμένα από τα πιο όμορφα παραμύθια. Είναι πραγματικά κρίμα που τα πράγματα που μπορούμε να κάνουμε μέσα σε αυτά τα περιβάλλοντα είναι πολύ περιορισμένα και μονότονα.
Δοκιμάσαμε το Visions of Mana στο PS5 και ο τίτλος στο Performance mode τρέχει σχεδόν άψογα στα 60 καρέ το δευτερόλεπτο, ενώ αν θέλετε μεγαλύτερη ανάλυση εικόνας, αρκετά playable είναι και το Quality mode το οποίο κυμαίνεται κοντά στα 60 καρέ, αλλά με ορισμένες πτώσεις λίγο πιο κάτω. Αυτό που δεν μας κέρδισε ιδιαίτερα είναι ο «χοντροκομμένος» σχεδιασμός των χαρακτήρων και το μέτριο αγγλικό voice acting. Μπορείτε πάντως να αλλάξετε σε ιαπωνικά voice-overs, ενώ και το soundtrack παρότι δεν θα κερδίσει και βραβεία είναι ταιριαστό στο θέμα του τίτλου.
Το στενάχωρο του θέματος…
Κλείνοντας, πρέπει να αναφέρουμε πως αμέσως μετά την κυκλοφορία του Visions of Mana, η εκδότρια εταιρία (Square Enix) ανακοίνωσε το κλείσιμο του στούντιο δημιουργίας του παιχνιδιού (Ouka Studios). Πιστεύουμε πως παρότι ο τίτλος ίσως να μην είναι αντάξιος των προσδοκιών όλων των φίλων, αξίζει να αγοραστεί έστω σε προσφορά, κάτι που ίσως βοηθήσει να δούμε συνέχεια σε αυτή την κλασική σειρά.
Visions of Mana – Συμπαθητικός τίτλος, αλλά δεν θα μείνει στην ιστορία
Το Visions of Mana είναι ένας περίεργος τίτλος με την έννοια πως μέσα στον φανταστικό κόσμο του και το ενδιαφέρον υπόβαθρο της ιστορίας του περικλείονται πολύ «ανάλαφροι» μηχανισμοί gameplay και ένα υπερβολικά τυπικό σενάριο με ελάχιστες αναλαμπές. Φαίνεται πως, παρότι υπήρχαν οι προϋποθέσεις για κάτι μεγάλο, τελικά οι δυνατότητες του τίτλου είναι περιορισμένες και πολύ «βασικές». Αξίζει να ασχοληθείτε σε πτώση της τιμής του και αφού έχετε ξεμπερδέψει με αντίστοιχους αρτιότερους τίτλους (Tales of Arise, Ni no Kuni, The Legend of Zelda: Breath of The Wild κλπ.).
Δοκιμάστηκε σε: PS5
Εταιρεία Ανάπτυξης: Square Enix Creative Business Unit IV / Ouka Studios
Εκδότρια Εταιρεία: Square Enix
Είδος: Action RPG
Ηλικίες: 12+
Ημ/νία Κυκλοφορίας: 29 Αυγούστου 2024
Official website: link
Το παιχνίδι μάς παραχωρήθηκε από τη CD Media για τις ανάγκες του review.