Το Abtos Covert, ένα νέο παιχνίδι τρόμου που αναπτύχθηκε από Έλληνες developers, κυκλοφόρησε και είναι μια σύντομη, έντονη και ενδιαφέρουσα εμπειρία.
Πλέον, έχουμε αρκετά παιχνίδια από ελληνικές εταιρείες και φαίνεται ότι θα βλέπουμε όλο και περισσότερα. Έχουμε, ακόμα, εκτός από το Abtos Covert, αρκετά παιχνίδια τρόμου. Η κατάσταση στον χώρο της ελληνικής ανάπτυξης βιντεοπαιχνιδιών φαίνεται ότι οδεύει σιγά-σιγά προς μια άνθησή της.
Αυτό που περιμένω εγώ με ανυπομονησία, πάντως, είναι η ανάπτυξη περισσότερων παιχνιδιών με ελληνικά στοιχεία, με σενάριο που βασίζεται σε κάτι ελληνικό, είτε αυτό είναι μύθος, είτε ιστορία ή λαογραφία, είτε ένα μέρος, μια τοποθεσία της χώρας.
Σε άλλα μέσα ψυχαγωγίας, φαίνεται ότι τα ελληνικά έργα σκοπεύουν να αντλήσουν έμπνευση από εκεί -και, έτσι, αρχίζουμε να βλέπουμε ταινίες folk horror σε ελληνικά βουνά, αλλά και βιβλία αντίστοιχου ύφους.
Παρά τις όποιες ενστάσεις σχετικά με μια ομογενοποίηση του τρόμου, ή με κάτι άλλο που αφορά στην τάση τέτοιων έργων να βασίζονται στην παράδοση της χώρας, θα ήθελα να δω τα στοιχεία αυτά να μπαίνουν στον χώρο των video games, όπως έχουν μπει σε παιχνίδια folk horror από άλλες χώρες.
Abtos Covert: Τρόμος σε φυλάκιο, στη μέση του πουθενά
Το Abtos Covert έχει τέτοια στοιχεία: βρισκόμαστε σε κάποιο ξεχασμένο φυλάκιο, είμαστε φαντάρος, καπνίζουμε μέχρι το τασάκι να θαφτεί κάτω από γόπες και διαβάζουμε γκράφιτι για το πώς θα μας σώσει το ΠΑΣΟΚ.
Καλούμαστε, λοιπόν, να προσέχουμε το φυλάκιο για πέντε νύχτες, ενώ κυκλοφορούν φήμες για αλλόκοτες εμφανίσεις στρατιωτών μέσα στο βράδυ, αλλά και για φαντάσματα που στοιχειώνουν την περιοχή.
Για να επιβιώσουμε, πρέπει να ελέγχουμε την περίμετρο, τους φράχτες, ώστε να βλέπουμε αν έρχεται κάποιος -ή… κάτι. Φυσικά, νεκροζώντανοι στρατιώτες, ανατριχιαστικά κοριτσάκια κι άλλα εφιαλτικά πλάσματα εμφανίζονται και περιμένουν στο σκοτάδι, για μια ευκαιρία να πλησιάσουν στο φυλάκιο και να μας κοψοχολιάσουν με jump scares.
Τα εργαλεία που μας βοηθούν να επιβιώσουμε
Για να το αποφύγουμε αυτό, έχουμε στη διάθεσή μας μερικά εργαλεία: κάμερες που βλέπουν σε κάποια σημεία της περιμέτρου, αεραγωγούς που μπορούν, όταν μπουν σε λειτουργία, να εμποδίσουν την είσοδο με τις λεπίδες του ανεμιστήρα, αισθητήρες που μας προειδοποιούν για κινήσεις μέσα στο δάσος, ντουλάπες για να κρυβόμαστε και προβολείς που φωτίζουν σε συγκεκριμένα σημεία.
Εμείς καλούμαστε να διαχειριστούμε σωστά τα καύσιμα, ώστε να μην τελειώσουν πριν ξημερώσει και μείνουμε αβοήθητοι, χωρίς κάμερες και φώτα. Για να καταφέρουμε να επιβιώσουμε, επίσης, πρέπει να μάθουμε να ξεχωρίζουμε τον κάθε τύπο πλάσματος, για να τα αντιμετωπίζουμε με τον σωστό τρόπο.
Η λούπα του gameplay είναι κάπως έτσι: ξυπνάμε στο γραφείο μέσα στη νύχτα, μπροστά από το γεμάτο τασάκι, σηκωνόμαστε και πιάνουμε δουλειά, παίζοντας σε πρώτο πρόσωπο.
Όταν ακούμε τους αισθητήρες να χτυπούν, κοιτάμε έναν χάρτη και βλέπουμε την κατεύθυνση από την οποία έρχεται η κίνηση.
Τρέχουμε στις κάμερες και κοιτάμε εκείνες που βρίσκονται στην πλευρά αυτή του φυλακίου, για να δούμε τι θα εντοπίσουμε. Μπορεί να βρούμε ένα ελάφι να τρέχει, μπορεί, όμως, να δούμε φαντάσματα να στέκονται στο δάσος -μην φανταστείτε σεντόνια με μάτια, περισσότερο μοιάζουν με ζόμπι στρατιώτες (θα προτιμούσα διαφορετικό σχεδιασμό, πιο φολκλόρ, όπως νεκροζώντανους βοσκούς ή ρασοφόρα στοιχειά).
Οι τύποι των εχθρών είναι αρκετοί, ο σχεδιασμός όχι ιδανικός
Ο σχεδιασμός των τεράτων είναι ένα από τα πιο αδύναμα σημεία της εμπειρίας, χωρίς ιδιαίτερα, χαρακτηριστικά γνωρίσματα που να ξεχωρίζουν, αλλά και με πολύ απλό εικαστικό στιλ, που παραπέμπει κάπως σε καρτουνίστικη προσέγγιση.
Πάντως, οι διάφοροι τύποι των εχθρών είναι ευδιάκριτοι και μπορούμε να καταλάβουμε αμέσως τι πρέπει να κάνουμε. Επίσης, δεν βασιζόμαστε αποκλειστικά στην εμφάνιση των πλασμάτων για να τα ξεχωρίσουμε· μπορούμε να τα αναγνωρίσουμε από ήχους ή από άλλες ενδείξεις.
Για παράδειγμα, όταν καταλαβαίνουμε ότι έρχεται ένας, συγκεκριμένος τύπος εχθρού, ακούγοντας τους ήχους που κάνει, πρέπει να τρέξουμε να δούμε τους αεραγωγούς. Σε άλλη περίπτωση πρέπει να κρυφτούμε σε ντουλάπα και σε άλλη να ανοίξουμε προβολέα στο σωστό σημείο.
Ας πούμε, αν δούμε στην κάμερα έναν εχθρό, στα βορειοδυτικά, πρέπει να τον ακολουθήσουμε σε άλλες κάμερες για να τον παρακολουθούμε μέχρι να φτάσει στη είσοδο του φράχτη, ώστε να πάμε στον πάνω όροφο και να ανάψουμε τον προβολέα για να εξαφανιστεί.
Το Abtos Covert είναι ατμοσφαιρικό
Εκτός από αυτά, υπάρχουν και άλλου τύπου λεπτομέρειες που συμβάλλουν στη δημιουργία έντασης: ένας ήχος από την κουζίνα, ένα ρολόι που χτυπά, μια τηλεόραση ανοίγει ξαφνικά. Επίσης, στρες δημιουργεί ο σχεδιασμός των επιπέδων.
Το φυλάκιο είναι χωρισμένο σε ξεχωριστά κτίρια: ένα το βασικό, ένα με τα κρεβάτια, ένα με τις ασφάλειες για το ρεύμα (πέφτει η ασφάλεια μερικές φορές και πρέπει να βγούμε έξω για να την επαναφέρουμε), ενώ υπάρχουν και άλλα μέρη που μας απασχολούν αργότερα, στις τελευταίες νύχτες.
Ο σχεδιασμός είναι επαρκής και χρησιμοποιεί έξυπνα το φως για να μας κατευθύνει από το ένα κτίριο στο άλλο. Για παράδειγμα, παρόλο που, αν δεν προσέχουμε, μπορεί να βρεθούμε ξαφνικά αντιμέτωποι με ένα από τα πλάσματα (σε jump scare), στο βασικό κτίριο μπορεί να νιώσουμε ασφάλεια, σε έναν βαθμό -αν και υπάρχει μόνιμα μια αίσθηση δυσφορίας.
Λοιπόν, για να μην επαναπαυτούμε, το Abtos Covert μάς καλεί να βγούμε έξω, στο σκοτεινό δάσος με τον φακό στο χέρι, μας αποπροσανατολίζει και μας βγάζει με το ζόρι από την ασφάλεια του φυλακίου.
Γενικά, υπάρχουν αρκετοί μηχανισμοί, αρκετοί τύποι εχθρών και αρκετά μέρη για να εξερευνήσουμε, με κάποια easter eggs και αντικείμενα που «ζωντανεύουν» τον χώρο και του δίνουν χαρακτήρα, όπως το τάβλι στο τραπέζι.
Υπάρχει σενάριο
Επιπλέον, υπάρχει σενάριο, το οποίο ξετυλίγεται μέσω μονόλογου σε κασέτες και ασύρματους. Η πλοκή είναι επαρκής ως υπόβαθρο, χωρίς να μπαίνει στο προσκήνιο ή να κλέβει την παράσταση. Ενδιαφέρον έχει η αφήγηση των ηθοποιών, με Αγγλικά σε έντονη ελληνική προφορά.
Οι ερμηνείες είναι απλές, επαρκείς στο πλαίσιο του παιχνιδιού, η προφορά ταιριαστή και ο διάλογος, αν και υπερβολικός σε σημεία, είναι επίσης ταιριαστός.
Η επανάληψη γίνεται κουραστική
Υπάρχουν κάποια γραμματικά λάθη στα Αγγλικά, τα οποία μπορώ να προσπεράσω βλέποντάς τα μέσα στο ίδιο πλαίσιο. Λίγο κουραστική γίνεται η αφήγηση μετά από πολλά συνεχόμενα game over, αφού όταν ξεκινάμε ξανά την ίδια νύχτα ακούμε ξανά τις ίδιες γραμμές διαλόγου.
Επίσης, στο gameplay γίνονται κουραστικές κάποιες διαδικασίες, όταν έχουμε επαναλάβει την ίδια νύχτα πολλές φορές, επειδή χάνουμε συνεχώς.
Οι developers, πάντως, έχουν κάνει καλή δουλειά, προσπαθώντας να δώσουν την αίσθηση της δυναμικότητας, ώστε να μην είναι ολόιδια τα runs μεταξύ τους. Ωστόσο, μερικές φορές η αλληλουχία των δραστηριοτήτων μπορεί να κουράσει, καθώς η δυσκολία είναι αυξημένη και οι επεξηγήσεις -εσκεμμένα- περιορισμένες.
Abtos Covert: Ένα σύντομο, καλοσχεδιασμένο παιχνίδι τρόμου
Οπτικοακουστικά το Abtos Covert τα πηγαίνει πολύ καλά. Η ατμόσφαιρα είναι μοναχική, το σκοτάδι πηχτό, ο σχεδιασμός των εσωτερικών χώρων λεπτομερής και οι τεχνικές επιδόσεις δεν παρουσιάζουν προβλήματα.
Θα δείτε διάφορα αντικείμενα στους χώρους, ώστε να αυξάνεται το immersion, με ικανοποιητικά textures (στους εξωτερικούς χώρους, σε δέντρα, βλέπουμε κάποιες υποδεέστερες υφές). Καλύτερη δουλειά μπορούσε να έχει γίνει στο κομμάτι της γραφιστικής, καθώς οι γραμματοσειρές σε διάφορες πινακίδες είναι παράταιρες.
Ο ήχος, με τη σειρά του, ενισχύει την ατμόσφαιρα, με φωνές ζώων μέσα στη νύχτα, με βήματα και με νότες που ανατριχιάζουν, όταν χρειάζεται. Γενικά, πρόκειται για ένα παιχνίδι με καλοδουλεμένη ατμόσφαιρα και επαρκή οπτικοακουστικό τομέα.
Στο σύνολό του, το Abtos Covert ικανοποιεί, αν είστε μέρος του κοινού στο οποίο απευθύνεται. Με προσέγγιση τύπου Five Nights at Freddy’s αλλά αρκετά δικά του στοιχεία, με ενδιαφέρον κόνσεπτ και αρκετές λεπτομέρειες, αλλά και με μια καλοστημένη βασική «λούπα» στο gameplay, είναι μια σύντομη, διασκεδαστική εμπειρία.