Η Δύση μπορεί πλέον να γευτεί το Like a Dragon: Ishin!, το Yakuza spin-off που πολλοί fans περίμεναν, σε βελτιωμένη μάλιστα έκδοσή του.
Μπορεί η σειρά Yakuza να έχει κερδίσει σταδιακά την αναγνώρισή της τα τελευταία χρόνια αποκτώντας συνεχώς νέους οπαδούς, όμως ελάχιστοι gamers στη Δύση γνωρίζουν για τα παιχνίδια spin-off της Ryu ga Gotoku που εξελίσσονται σε παλαιότερη εποχή στην Ιαπωνία. Το Kensan και το Ishin είναι δύο παιχνίδια που κυκλοφόρησαν μόνο στην ιαπωνική αγορά με την ομάδα ανάπτυξης να παίρνει την απόφαση να μεταφράσει / μεταφέρει το Ishin και την περιπέτεια του σαμουράι Sakamoto Ryoma στις δυτικές αγορές.
Ιστορικά γεγονότα, πλοκή και χαρακτήρες
Ιστορικά τοποθετημένο τον 18ο αιώνα στην περίοδο Edo της Ιαπωνίας, το Ryu Ga Gotoku (σ.σ.: μεταφράζεται ως “Like a Dragon”) Ishin, διηγείται την ιστορία του Sakamoto Ryoma, ενός πολεμιστή που είναι ταγμένος στο να πάρει εκδίκηση για τον θάνατο του ανθρώπου που θεωρεί ως πατέρα του. Ο Ryoma, που είναι μια πραγματική ιστορική φιγούρα βρίσκεται αναμειγμένος στη διαμάχη των φατριών της εποχής και των πολιτικών εξελίξεων που μας παρουσιάζει το παιχνίδι με τον ερχομό των Black Sails (των Δυτικών) στη χώρα του Ανατέλλοντος Ηλίου. Όσοι γνωρίζουν τα παιχνίδια της σειράς Yakuza, μπορούν να περιμένουν έναν αντάξιο τίτλο από άποψη σεναρίου και χαρακτήρων, με πολλές ανατροπές, συνωμοσίες και μυστήριο, όλα με την φροντίδα των Hiroyuki Sakamoto και Masayoshi Yokoyama και την τρομερή ποιότητα που δίνουν σεναριακά στους τίτλους τους.
Ο τίτλος του 2014 που κυκλοφόρησε για PlayStation 3 και 4, αποτελεί ένα game παρόμοιο, αλλά χρονικά αλλού τοποθετημένο, ενώ χρησιμοποιεί για χαρακτήρες του, κεντρικούς χαρακτήρες της σειράς Yakuza, που είτε λιγότερο, είτε περισσότερο, μοιάζουν ως προσωπικότητες με τους αντίστοιχους μοντέρνους «ομολόγους» τους. Η διαφορά στο remake του Ishin είναι, πως έχουν αλλαχτεί ορισμένες από αυτές τις φιγούρες και έχουν προστεθεί πρόσωπα από τα Yakuza 0, 6 και 7 που κυκλοφόρησαν μετέπειτα. Κάποιοι οπαδοί φαίνεται να ενοχλήθηκαν από αυτήν την αλλαγή, όμως αν είστε κάποιος που δεν έχει ασχοληθεί ποτέ με τον τίτλο (που είναι και το πιο πιθανό), δεν νομίζουμε ότι θα σας «χαλάσει» και τόσο αυτή η αλλαγή.
Είναι πάντως πολύ ενδιαφέρον το γεγονός πως βλέπουμε γνωστές φυσιογνωμίες σε ρόλους αντίστοιχους, αλλά σε μια διαφορετική τελείως εποχή. Το Ishin αποτελεί έναν τρόπο «διαφυγής» για τους φίλους της σειράς από το αστικό-μοντέρνο περιβάλλον των Yakuza. Όμως αυτή η αλλαγή του σκηνικού δεν σημαίνει και αλλαγή στο μοτίβο του παιχνιδιού και του gameplay, καθώς το Ishin είναι ευλαβικά πιστό στη συνταγή των Yakuza, προσφέροντας μια πολύ σοβαρή κεντρική ιστορία, πολλά «γελοία» αλλά και σοβαρότερα sub-stories, mini games και μάχη βασισμένη ξεκάθαρα στο μοντέλο των Yakuza, με όπλα μας το σπαθί και το πιστόλι.
Διαφορετικά στυλ μάχης και η σημασία των Troopers
Το σύστημα μάχης λοιπόν του παιχνιδιού, μπορεί να μοιάζει και να είναι όντως «ξεπερασμένο», ειδικά οι κινήσεις και τα animations, όμως όταν δουλεύει, είναι αρκετά εθιστικό για τον παίκτη. Η μάχη είναι περισσότερο της μορφής των παιχνιδιών Yakuza πριν την Dragon Engine, όπως τα 0,1,3,4,5 remaster, κάτι που ίσως ξινίσει σε ορισμένους, που θα περίμεναν μια πιο καλογυαλισμένη και μοντέρνα εκδοχή, όπως αυτή που είδαμε στα Yakuza 6 ή στο Lost Judgment. Η μάχη, όπως και η γενικότερη οπτική απεικόνιση δεν έχουν εκμοντερνιστεί λοιπόν τελείως, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι χάνουν και πολύ σε ποιότητα.
Συνολικά υπάρχουν 4 διαφορετικά στυλ μάχης: το Brawler (μάχη με τα χέρια), το Gunman (μάχη με το πιστόλι), το Swordsman (μάχη με το σπαθί) και το Dancer (ένας συνδυασμός των δύο τελευταίων). Κάθε είδος μάχης αναβαθμίζεται όσο περισσότερο το χρησιμοποιούμε. Το Swordsman επικεντρώνεται κυρίως στην μάχη 1 vs 1, ενώ για περισσότερους εχθρούς θα προτιμήσετε το Brawler ή καλύτερα, το Dancer που με τις περιστροφικές κινήσεις μπορεί να επιφέρει χτυπήματα σε περισσότερους εχθρούς ταυτοχρόνως. Από την άλλη, αν θέλετε να κρατήσετε μια απόσταση, θα αλλάξετε σε Gunman, ένα στυλ που δυστυχώς είναι κάπως «σπασμένο», ειδικά στο πρώτο μισό του παιχνιδιού, καθώς μπορείτε με το να πυροβολείτε συνεχώς και με ένα πλήκτρο να εξοντώσετε εύκολα αρκετούς εχθρούς (σε ορισμένες περιπτώσεις όμως όχι όλους). Γενικά, το παιχνίδι αφήνει τον πειραματισμό στον παίκτη, αν και σίγουρα υπάρχουν στυλ δυνατότερα από άλλα, ενώ και η γενικότερη δυσκολία είναι λίγο ανισόρροπη. Πάντως το Ishin είναι το μοναδικό παιχνίδι του studio που σας αφήνει να αλλάξετε δυσκολία στη μέση του playthrough σας.
Η μάχη είναι της μορφής τρισδιάστατου beat ’em up και action, με συνδυασμούς επιθέσεων, block και dodge, αλλά και special attacks. Πέρα από τα 4 βασικά στυλ που προαναφέραμε, το παιχνίδι θα σας συστήσει και στα Troopers, τα οποία αποτελούν κάρτες που ενεργοποιούνται κατά τη μάχη και προσφέρουν passive abilities, όπως boost στο attack και το defence, healing, αλλά και μαγικές δυνάμεις και έξτρα κινήσεις. Αυτές τις κάρτες μπορείτε να τις αλλάξετε, να τις αναβαθμίσετε και να τις ταξινομήσετε σε shortcuts, όπως εσείς θέλετε σε κάθε στυλ μάχης ξεχωριστά. Φυσικά, δεν λείπουν τα essence attacks, ειδικές επιθέσεις που ενεργοποιούνται με το πάτημα ενός πλήκτρου όταν οι υπάρχουν οι προϋποθέσεις και συνοδεύονται από ένα ξεχωριστό μικρό cutscene. Οι δύο κύριες διαφορές στο remake είναι πως πλέον μπορείτε να ενεργοποιήσετε τα Troopers σε οποιαδήποτε μάχη, ενώ ορισμένα boss battles έχουν αναβαθμιστεί με νέες κινήσεις.
Πλήρες πακέτο με δυνατό κεντρικό story και πάρα πολλά έξτρα
Το main story αποτελείται από απλές αποστολές με συνεχόμενες μάχες και ορισμένα αξιομνημόνευτα boss battles, όμως αν είστε οικείοι με την νοοτροπία των Yakuza, γνωρίζετε πως η κεντρική ιστορία αποτελεί ένα κομμάτι του συνολικού πακέτου του παιχνιδιού. Τα sub-stories κάνουν και εδώ την εμφάνισή τους, με το ιδιαίτερο χιούμορ τους, αλλά και τις συναισθηματικές στιγμές τους και παρόλο που δεν φτάνουν σε ποιότητα sub-stories παιχνιδιών, όπως τα Yakuza 6 και 7, είναι μια αρκετά καλή παράπλευρη δραστηριότητα, αν θέλετε να κερδίσετε υλικά, χρήματα ή να ανεβείτε level. Μεγάλο κομμάτι των Yakuza αποτελούν και τα πολυάριθμα mini games και παρόλο που -όπως είναι λογικό- δεν θα έχετε την ευκαιρία να παίξετε arcade games σε κάποιο «ουφάδικο», μπορείτε να πάρετε μέρος σε επιτραπέζια παιχνίδια, chicken races, ψάρεμα, καραόκε, χορό, ακόμη και να φλερτάρετε με τις γυναίκες στα… ροζ μαγαζάκια της εποχής. Στο παράπλευρο υλικό υπάρχουν και τα Barracks, με αποστολές σε dungeons να «καθαρίσετε», αλλά και combat challenges, αρένα και αρκετά ακόμη.
Το Like a Dragon: Ishin! αποτελεί έναν πιστό τίτλο στη σειρά Yakuza και περιλαμβάνει όλα όσα αγαπάνε οι φίλοι της σειράς. Μάλιστα το Ishin είναι και από τα μεγαλύτερα παιχνίδια του studio με μεγάλη completion list και η διάρκειά του μπορεί να είναι από 20-25 ώρες για την βασική ιστορία, 50 ώρες για ένα μικτό playthrough και μέχρι και 100 ώρες για να κάνετε τα πάντα. Το Remaster δεν αναβαθμίζει ούτε προσθέτει κάτι ακόμη ιδιαίτερο αναφοράς (πέρα από μερικά τρομερά overpowered εως και game-braking DLCs επί πληρωμή) πλην του οπτικού τομέα που θα αναφέρουμε μόλις τώρα.
Σημαντική οπτική αναβάθμιση και η αμφιλεγόμενη χρήση της Unreal Engine 4
Στο Like a Dragon: Ishin!, η Ryu Ga Gotoku πήρε την απόφαση να χρησιμοποιήσει την Unreal Engine 4 και όχι την εντυπωσιακότερη και πιο εξελιγμένη Dragon Engine, που χρησιμοποίησε στα τελευταία της παιχνίδια, από το Yakuza 6 και έπειτα. Σύμφωνα με τους developers, αυτό έγινε με βάση την άποψη πως η Unreal Engine θα ταίριαζε περισσότερο στο συγκεκριμένο σκηνικό, μιας και η Dragon Engine δεν έχει τόσο καλή απεικόνιση της ημέρας… Μάλλον όμως η αλήθεια είναι πως η χιλιοπαιγμένη Unreal Engine ήταν και η πιο εύκολη λύση για τους παραγωγούς. Βάζοντας το παιχνίδι δίπλα δίπλα με το αντίστοιχο του 2014, σίγουρα οι διαφορές είναι μεγάλες και είναι λογικό, όταν τους χωρίζει σχεδόν μια δεκαετία. Το παιχνίδι τρέχει σε πολύ σταθερά 60 καρέ το δευτερόλεπτο σε όλες τις κονσόλες, πλην ορισμένων βασικών cutscenes, που είναι στα 30 καρέ, με τα PS5 και Xbox Series X να αποδίδουν ανάλυση 4Κ.
Τα γραφικά είναι όμορφα, υπάρχουν λεπτομέρειες στις υφές των ρούχων που σίγουρα δεν υπήρχαν πριν, ενώ και τα πρόσωπα των χαρακτήρων είναι ακόμη πιο λεπτομερή. Όμως μην περιμένετε και πολλές βελτιώσεις στα animations των NPCs και των εχθρών που παραμένουν σχεδόν ρομποτικά, ενώ και τα πρόσωπα πλην των βασικών χαρακτήρων θυμίζουν παιχνίδι προηγούμενων γενεών. Γενικά πάντως, έχουμε ένα όμορφο τίτλο με αρκετά ψεγάδια που κατά την γνώμη μας, παρά το γεγονός ότι είναι remake σε άλλη μηχανή γραφικών μάλιστα, θυμίζει περισσότερο remaster. Ευχάριστο είναι το γεγονός πως οι Ιάπωνες voice actors, των χαρακτήρων που γνωρίζουμε, επιστρέφουν στο Ishin, ενώ δεν υπάρχει αγγλική μεταγλώττιση για το παιχνίδι.
Το Like a Dragon: Ishin!: είναι μια επανακυκλοφορία που περίμεναν πολλοί φίλοι του ιαπωνικού studio, Ryu ga Gotoku, και παρόλο που οπτικά δεν φτάνει next-gen επίπεδα, είναι ένας όμορφος τίτλος, που προσφέρει όλα τα στοιχεία της σειράς Yakuza. Δύσκολα κάποιος fan θα απογοητευτεί από το Ishin. Πρόκειται για ένα παιχνίδι, που αν εξαιρέσουμε το ελαφρώς ξεπερασμένο «στήσιμό» του, είναι γεμάτο περιεχόμενο και προσφέρει ένα δυνατό story, που αξίζει να το γευτείτε, ακόμα και αν είστε νέος στη σειρά. Σίγουρα υπήρχαν περιθώρια για περαιτέρω βελτιώσεις στο remake, όμως το τελικό αποτέλεσμα θα σας καλύψει, ειδικά αν ξέρετε τι να περιμένετε.
Δοκιμάστηκε σε: PS5
Εταιρεία Ανάπτυξης: Ryu Ga Gotoku Studio
Εκδότρια Εταιρεία: SEGA
Είδος: Action / Adventure
Ηλικίες: 18+
Ημ/νία Κυκλοφορίας: 22 Φεβρουαρίου 2023
Official website: Ishin.sega
Το παιχνίδι μάς παραχωρήθηκε από την εκδότρια εταιρεία για τις ανάγκες του review.