Το Steelrising δίνει μια νέα, φανταστική όψη στη γαλλική επανάσταση και αφηγείται μια πρωτότυπη ιστορία, με πολλά όμορφα χαρακτηριστικά.
Μόλις πριν μερικές εβδομάδες μιλούσαμε για τη FromSoftware, τους Souls-like τίτλους και το Thymesia. Στο εν λόγω άρθρο αναφερθήκαμε στην κληρονομιά της ιαπωνικής εταιρείας και πώς αυτή εμπνέει άλλους δημιουργούς, καθώς και στη σταθερή ροή τίτλων που δανείζονται χαρακτηριστικά από τα Souls παιχνίδια, δημιουργώντας ένα υποείδος περιπετειών. Και τώρα, σε αυτή την εκτενή λίστα κυκλοφοριών ήρθε να προστεθεί και το Steelrising, της Spiders.
Η δημιουργός εταιρεία του GreedFall δεν έχει κρύψει την αγάπη της για τα παιχνίδια εποχής και το Steelrising δεν αποτελεί εξαίρεση. Η γαλλική ομάδα ανάπτυξης πήρε ένα από τα σημαντικότερα ιστορικά γεγονότα της ανθρωπότητας και το… διασκεύασε. Αν θέλετε να το πούμε πιο λαϊκά, το διασκέδασε και αυτό φαίνεται. Και για αυτόν τον λόγο, επειδή φαίνεται από το αποτέλεσμα ότι η ίδια το «ένιωσε» αυτό που έκανε, διασκεδάσαμε και εμείς.
Vive la révolution και… ο αυτοματισμός
«Τι θα λέγατε αν το παιχνίδι αφορούσε τη γαλλική επανάσταση, αλλά η πρωταγωνίστρια ήταν ρομπότ;»· Κάπως έτσι φαντάζεται κανείς ότι θα εξήγησαν οι δημιουργοί του Steelrising τη βασική ιδέα του τίτλου στα μεγάλα αφεντικά, ώστε να πάρουν την αρχική έγκριση. Γιατί η Spiders δεν θέλησε να δημιουργήσει μια πίστη αντιγραφή των γεγονότων που εκτυλίχθηκαν από το 1789 έως το 1799, αλλά θέλησε να πάρει πρόσωπα, τοποθεσίες και καταστάσεις και να τις ντύσει με πολλή φαντασία. Με άφθονη, διασκεδαστική φαντασία.
Όπως ήδη έχετε καταλάβει λοιπόν, στο Steelrising βρισκόμαστε στο Παρίσι και στην καρδιά των γεγονότων που οδήγησαν στην πτώση του Λουδοβίκου ΙΣΤ΄. Μόνο που στην προκειμένη, ο βασιλιάς της Γαλλίας απέτρεψε την επανάσταση, όπως την ξέρουμε, με μια στρατιά από ρομπότ, η οποία εξουδετέρωσε το οργισμένο πλήθος, αλλάζοντας τον ρου της ιστορίας. Στη διάθεση της Μαρίας Αντουανέτας (της βασίλισσας) όμως βρίσκεται ένα άλλο ρομπότ, διαφορετικό από τα υπόλοιπα, το οποίο η ίδια διατάσσει να μάθει τι απέγιναν τα παιδιά της, καθώς φοβάται πως ο σύζυγός της έχει τρελαθεί μετά από την εξέγερση του λαού και ίσως αποτελεί κίνδυνο για τους απογόνους τους.
Σε αυτό το σημείο η Spiders μάς συστήνει στην Aegis, την πρωταγωνίστριά μας, ένα εξελιγμένο ρομπότ που έχει τη δυνατότητα να σκεφτεί, να μιλήσει, να πάρει αποφάσεις και φαινομενικά να αισθανθεί. Το «ευφυές μηχάνημα» της βασίλισσας παίζει καταλυτικό ρόλο σε αυτή τη φανταστική εκδοχή της ιστορίας, η οποία πολλές φορές διακλαδίζεται και εισάγει υπαρκτά ιστορικά πρόσωπα στο σύνολο, προσαρμόζοντας τα όσα γνωρίζουμε για αυτά στη νέα τάξη πραγμάτων του Steelrising.
Ο Λουδοβίκος είναι μοχθηρός και εθισμένος στην εξουσία, ο εφευρέτης Jacques de Vaucanson είναι ο δημιουργός της Aegis και ο Ροβεσπιέρος και η Λέσχη των Ιακωβίνων αποτελούν τους βασικούς συμμάχους σας. Η ομάδα ανάπτυξης έχει ενώσει έξυπνα τα πραγματικά γεγονότα με το φανταστικό, πλάθοντας ένα κράμα από πολιτικά, κοινωνικά και θρησκευτικά ζητήματα που πατάνε πάνω σε «θαύματα» του αυτοματισμού για να προσφέρουν ένα ιδιαίτερο σύνολο. Η «κουρδιστή» στρατιά του βασιλιά αποτελεί το ένα μισό του παιχνιδιού, οι υπαρξιακοί προβληματισμοί, η υπόνοια του μεταφυσικού και η ταξική καταπίεση όμως αποτελούν το άλλο μισό. Και οι δύο όψεις είναι εξίσου ενδιαφέρουσες όμως και το σύνολο που δημιουργούν μοναδικό και πρωτότυπο.
Η περιπέτεια της Aegis έχει τη δυνατότητα να σας απασχολήσει για περίπου 15 με 25 ώρες, εφόσον ασχοληθείτε με όλο το προαιρετικό περιεχόμενο. Σε πολλές από τις δευτερεύουσες αποστολές θα κληθείτε να πάρετε αποφάσεις και, ανάλογα με τις επιλογές σας, το παιχνίδι θα σας επιφυλάσσει και τον ανάλογο επίλογο. Πέρα όμως από τα διαφορετικά endings και τις παραπάνω ώρες ενασχόλησης, τα side quests καλό θα ήταν να τα κάνετε, αφού δένουν άψογα με τη βασική πλοκή και την κολακεύουν. Πολλές φορές αστειευόμαστε ως παίκτες πως οι προαιρετικές αποστολές είναι εκτός τόπου και χρόνου και ενώ ο κόσμος καίγεται ο πρωταγωνιστής σώζει… γατάκια. Στο Steelrising δεν ισχύει κάτι τέτοιο, όλα τα quests είναι σχετικά και απλά εμπλουτίζουν την ιστορία του κάθε χαρακτήρα που σας βοηθάει.
Ακολουθώντας τη Souls-like λογική
Η επιρροή της FromSoftware στο εν λόγω project εντοπίζεται στο κομμάτι του gameplay, αφού ο κορμός του είναι ο πλέον γνώριμος που καθιέρωσε στο gaming η ιαπωνική εταιρεία. Οι επικίνδυνοι εχθροί, τα περιορισμένα healing items και οι μάχες που δεν μπορείτε να προσεγγίζετε επιπόλαια, αποτελούν τα σημεία – κλειδιά της συγκεκριμένης φόρμουλας και φυσικά δεν λείπουν από το Steelrising. Στην προκειμένη όμως τα checkpoints έχουν τη μορφή αγαλμάτων και εκεί μπορείτε να κάνετε level up, να αγοράσετε εξοπλισμό ή να τον κάνετε upgrade, να εφοδιαστείτε με consumables και να βελτιώσετε το «σασί» της Aegis.
Για τις περισσότερες από τις προαναφερόμενες ενέργειες απαιτείται η χρήση του currency του παιχνιδιού, το οποίο αναμενόμενα μαζεύετε σκοτώνοντας εχθρούς. Εάν πεθάνετε θα χρειαστεί να επιστρέψετε στο σημείο όπου χάσατε και να συλλέξετε εκ νέου ό,τι είχατε στην κατοχή σας. Αν δεν τα καταφέρετε και χάσετε ξανά πριν φτάσετε εκεί, τότε το currency σας χάνεται για πάντα. Πρόκειται για ακόμα έναν μηχανισμό που έχει καθιερώσει το Souls franchise και έχουν ενστερνιστεί πολλοί, ανάμεσά τους και η Spiders.
Στρατιώτης ή χορεύτρια; Σπαθιά ή βεντάλιες;
Το Steelrising σάς επιτρέπει να προσεγγίσετε την πρόκληση που προσφέρει με διαφορετικούς τρόπους. Ξεκινώντας το παιχνίδι σας ζητάει να επιλέξετε τη χρησιμότητα που έχει η Aegis σαν ρομπότ. Τι είχε κατά νου ο Vaucanson; Μια χορεύτρια; Μια στρατιώτη ή κάτι τελείως διαφορετικό; Ανάλογα το background που θα επιλέξετε, η πρωταγωνίστρια θα έχει και το αντίστοιχο όπλο, καθώς και πιο υψηλά στατιστικά στις σχετικές κατηγορίες. Η χορεύτρια, παραδείγματος χάρη, κρατάει ένα ζευγάρι από ατσάλινες βεντάλιες και έχει μεγαλύτερη αντοχή.
Ο τίτλος σάς προσφέρει οχτώ είδη όπλων για να δοκιμάσετε και άσχετα από ό,τι επιλέξετε στην αρχή, μπορείτε στη συνέχεια να πειραματιστείτε και να ενστερνιστείτε μια πιο υβριδική προσέγγιση. Αυτό σημαίνει πως οι βεντάλιες μπορεί να είναι το πρωτεύον όπλο σας, αλλά παράλληλα έχετε τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσετε έναν μεταλλικό τροχό ή ένα τουφέκι -μεταξύ άλλων- για να εμπλουτίσετε τη στρατηγική σας.
Το Steelrising δεν έχει εκατοντάδες όπλα και modules (upgrades για την ίδια τη Aegis) για να επιλέξετε και ως αποτέλεσμα δεν υπάρχουν ατελείωτες επιλογές στη διάθεσή σας. Όμως, η Spiders εξισορροπεί την κατάσταση διαφοροποιώντας τα movesets των οχτώ τύπων οπλισμού που υπάρχουν. Λίγα και καλά δηλαδή, λίγα και διαφορετικά.
Φονική ομορφιά
Παρά τους όποιους περιορισμούς προαναφέραμε και θα αναφέρουμε και στη συνέχεια, η φαντασία της ομάδας ανάπτυξης δεν στέρεψε με το σενάριο. Σχεδιαστικά το Steelrising αστράφτει και βροντάει σε όλες του τις πτυχές. Οι ρομποτικοί εχθροί αποτελούν επίδειξη δύναμης από το design team της γαλλικής εταιρείας, που έχει αποδώσει με κομψότητα τα μηχανικά και φονικά αριστουργήματα που αποτελούν μέσα στον κόσμο του Steelrising τα εν λόγω δημιουργήματα. Εξίσου εντυπωσιακό είναι και το design της Aegis, η οποία αποτελεί ένα κομψοτέχνημα για την εποχή στην οποία υφίσταται. Εξίσου όμορφο και προσεγμένο σχεδιασμό έχουν και τα όπλα που έχει στη διάθεσή της η πρωταγωνίστρια.
Παράλληλα, κομψοτέχνημα θα μπορούσε να χαρακτηρίσει κανείς και τις κινήσεις της Aegis κατά τη διάρκεια της μάχης, καθώς οι μανούβρες και οι επιθέσεις της θυμίζουν μπαλέτο. Αν υπάρχει κάποια αδυναμία στο σύστημα μάχης τότε σίγουρα δεν είναι από αισθητικής απόψεως, αλλά ξεκάθαρα τεχνικής. Συγκεκριμένα, είναι απορίας άξιο που οι επιθέσεις σας σάς «παγιδεύουν» για μερικά κλάσματα του δευτερολέπτου στο σημείο που στέκεστε, χωρίς να έχετε τη δυνατότητα να ακυρώσετε ακόμα και τις πιο απλές κινήσεις για να αποφύγετε ένα χτύπημα, αφού η Spiders έχει δημιουργήσει έναν σβέλτο ρυθμό που δεν ταυτίζεται με αυτή της την επιλογή. Δεν είναι κάτι που λαβώνει σοβαρά την όλη εμπειρία, αλλά είναι κάτι που στην αρχή ίσως και να σας δυσαρεστήσει. Έπειτα, απλά μαθαίνετε το σωστό timing ώστε να μην μένετε εκτεθειμένοι, έστω και για αυτό το λίγο.
Από άποψη δυσκολίας, το εγχείρημα της γαλλικής εταιρείας είναι πιθανότατα ένας από τους πιο φιλικούς Souls-like τίτλους που έχουν υπάρξει, καθώς πουθενά δεν νιώσαμε πως αντιμετωπίσαμε ιδιαίτερο πρόβλημα. Η πρόκληση υπάρχει, απλά δεν είναι εξωφρενική για κάποιον που ασχολείται με τέτοιου είδους παιχνίδια. Αν πάλι δεν ασχολείστε, αλλά το Steelrising σας φαίνεται ενδιαφέρον, τότε μπορείτε να αξιοποιήσετε το assist mode, το οποίο κάνει την όλη εμπειρία ακόμα πιο προσιτή.
Οι όμορφες πόλεις, όμορφα καίγονται
Το Steelrising, όπως ήδη ενδεχομένως έχετε καταλάβει, οφείλει σε μεγάλο ποσοστό την επιτυχία του στο setting του, το οποίο φυσικά δεν θα ίσχυε αν δεν υπήρχε και η σωστή υλοποίηση. Η Spiders έχει δημιουργήσει με πολλή προσοχή και αγάπη την μπαρουτοκαπνισμένη Γαλλία της εποχής, από τα πολιορκημένα στενά, μέχρι τις οχυρωμένες Βερσαλλίες.
Οι περιοχές του παιχνιδιού δεν συνδέονται σε έναν ενιαίο χάρτη που μπορείτε να διανύσετε από άκρη σε άκρη, ούτε αποτελούν ένα πιστό αντίγραφο της πραγματικότητας, όμως τα κομμάτια που μπορείτε να εξερευνήσετε είναι εντυπωσιακά. Μάλιστα, η δομή του τίτλου σάς προτρέπει να επιστρέψετε ξανά και ξανά σε παλιές περιοχές, ώστε να ανακαλύψετε νέες γειτονιές χρησιμοποιώντας τα traversing tools που αποκτάτε σταδιακά.
Η Spiders δεν σας επιτρέπει να κάνετε fast travel μεταξύ των checkpoints, καθώς υπάρχει ένα σημείο σε κάθε περιοχή από το οποίο ξεκινάτε και φεύγετε κάθε φορά, γεγονός που ίσως να ξενίσει κάποιους παίκτες που έχουν μάθει να κινούνται γρήγορα και άκοπα παντού. Παρ’ όλα αυτά, το έξυπνο design των περιοχών κρύβει δεκάδες shortcuts και μόλις εξοικειωθείτε με τη δομή τους τότε όλα γίνονται γρήγορα και εύκολα.
Στις κατεστραμμένες συνοικίες θα βρείτε απελπισμένους πολίτες. Κάποιοι από αυτούς θα σας διηγηθούν τι συνέβη, άλλοι θα σας διώξουν γιατί είστε και εσείς «ένα ρομπότ» και ορισμένοι ίσως να χρειαστούν τη βοήθειά σας. Σε ταράτσες, στενά και πλατείες θα βρείτε νέα όπλα και στολές για την Aegis. Και στην καρδιά της κάθε περιοχής θα βρείτε και ένα boss να σας περιμένει, που παρά τον μοναδικό σχεδιασμό του καθενός και τη δίκαια πρόκληση που προσφέρει καλό θα ήταν να μην τρέξετε να το συναντήσετε για λόγους που δεν μπορούμε να σας εξηγήσουμε (η εξερεύνηση ανταμείβεται με παραπάνω από έναν τρόπο)…
Παρά τους περιορισμούς λοιπόν, η απεικόνιση της γονατισμένης Γαλλίας πείθει και με το παραπάνω. Αντικρίζοντας το φρούριο της Βαστίλης και τους κήπους των Βερσαλλιών είναι αδύνατον να αψηφήσει κανείς το ταλέντο και τον κόπο της Spiders.
Τα ελαττώματα του Steelrising
Δυστυχώς, δεν δουλεύουν όλα το ίδιο απροβλημάτιστα στο παιχνίδι όπως οι μηχανισμοί στον μεταλλικό σκελετό της Aegis. Το Steelrising πλήττεται από αρκετά μικρά glitches στις κινήσεις των εχθρών και της ίδιας της πρωταγωνίστριας, με επιθέσεις τους να περνάνε μέσα από τοίχους (ενίοτε δεν περνάνε μόνο οι επιθέσεις, αλλά ακόμα και οι ίδιοι). Το ατυχές σύνολο εμπλουτίζουν και διάφορα bugs που ορισμένες φορές μπορούν να αποτρέψουν και τη συνέχιση κάποιου side quest, ένα μεγάλο πλήγμα για τον τίτλο, που δίνει ιδιαίτερη έμφαση στο προαιρετικό του περιεχόμενο.
Ένα πιο αναμενόμενο ελάττωμα -λόγω budget- είναι η έλλειψη polish στα γραφικά. Τα πρόσωπα των συμμάχων σας δεν φέρουν και τις μεγαλύτερες λεπτομέρειες και το ίδιο ισχύει και για τα περιβάλλοντα του παιχνιδιού. Σε αυτόν τον τομέα το Steelrising δεν φαίνεται για τίτλος της τρέχουσας γενιάς.
Στην έκδοση του PlayStation 5, στην οποία βασίζεται η κριτική μας, παρατηρήσαμε έντονα frame drops σε δύο – τρία σημεία όπου η δράση έγινε υπερβολικά εκρηκτική, τα οποία μας προβλημάτισαν για μερικά ενοχλητικά δευτερόλεπτα. Κατά τα άλλα, σε γενικές γραμμές, η εμπειρία είναι αρκετά ομαλή.
Ένας Souls-like τίτλος με έντονο χαρακτήρα
Εν ολίγοις, αξίζει να ασχοληθείτε με το Steelrising; Ναι. Αξίζει να το προτιμήσετε σε σύγκριση με άλλους τίτλους του είδους; Θα θέλαμε να είμαστε απόλυτοι και να πούμε «ναι» και σε αυτό, αλλά ρεαλιστικά η απάντηση είναι «εξαρτάται» (από τα γούστα σας).
Με σιγουριά μπορούμε μονάχα να πούμε το εξής: η Spiders δεν αγκιστρώθηκε από τη φόρμουλα της FromSoftware. Αντ’ αυτού επέλεξε να την προσαρμόσει στο δικό της όραμα. Ένα όραμα αρκετά πρωτότυπο, που υλοποιήθηκε με αγάπη, ταλέντο και αναζωογονητική φαντασία. Τα προβλήματα υπάρχουν και δεν είναι λίγα, αλλά η Γαλλία του Steelrising είναι όμορφη, είναι διαφορετική και είναι διασκεδαστική. Και στο τέλος, αυτό μας έμεινε. Αυτή η ευχάριστη έκπληξη της πρωτοτυπίας.
Δοκιμάστηκε σε: PS5
Εταιρεία Ανάπτυξης: Spiders
Εκδότρια Εταιρεία: Nacon
Είδος: Action role-playing
Ηλικίες: 12+
Ημ/νία Κυκλοφορίας: 8 Σεπτεμβρίου 2022
Official website: Info
Το παιχνίδι μάς παραχωρήθηκε από την εκδότρια εταιρεία για τις ανάγκες του review.